Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med! Alltid så är det något som stör för Mirjam. :( Vet inte om hon fortsätter skriva på den serien eller på den andra gotlandsserien? Den som börjar med Av skuggor märkt.

Jag heter inte Miriam har jag haft i bokhyllan på Storytel länge, ska nog lägga den offline till kommande semestern :up:
Det ska komma en tredje i gottlandsserien har jag sett på storytel. De ör helt ok de med, men föredrar de om Mirjam och ahervor :)
Tro mig, "Jag heter inte Miriam" är rätt hemsk den också (fast på ett annat sätt). Men väldigt, väldigt bra.

Edit: Jag tar tillbaka hela min teori om vilken bok du eventuellt blandade ihop den med, för jag var helt ute och cyklade! :angel:

Gillar den verkligen än så länge! Blir dock väldigt nyfiken på vilken bok du tänkte att jag tänkte på? Kan du inte skriva?

Du tänker inte på Aprilhäxan? Dement blev hon väl inte men var svårt handikappad och låg fjättrad vid sängen på ett sjukhem.

Nej, inte den. Får se om jag kommer på det :p
 
Någon som läst något av Olga Tokarczuk? Jag såg någon bok flimra förbi på Instagram för ett par veckor sedan, och blev nyfiken. Finns ett par titlar på Bokus som inte ens är dyra, varav jag känner igen titeln på den ena, Daghus, natthus. Men jag har inte riktigt grepp om vad det är. Äsch, jag tror jag chansar och beställer. Men berätta gärna om någon läst. :)
 
Alltså jag har hållit på och tragglat med Det sjunde barnet jag vet inte hur länge nu! Den kunde varit så himla bra men den är på tok för lång och
så är det så mycket cliffhangers/böckernas motsvarighet till clickbaits i form av "hade hon vetat vad som skulle hända sen hade hon gjort annorlunda" osv osv. I varenda jäka kapitel! Jag blir helt tokig på det!
. Men förutom det så är själva grundstoryn rätt så bra så det har bara varit lite slöseri med tid att traggla sig igenom den.

Vi lyssnade oss igenom Som om vi hade glömt när vi åkte runt i Dalsland förra veckan och alltså, jag tycker att det är ungefär som Daniels sommarprat förra året men i längre version. Inget fel i det men det blir stundtals lite långrandigt. Dock är den klart intressant, bra skriven och på många sätt en rätt bra samtidsskildring. För min sambo som vuxit upp i annan mindre ort i Dalsland med bara något år mellan sig och Daniel i ålder, så var det väldigt mycket igenkänning, vilket det inte alls var för mig som är uppvuxen inne i Göteborg med en helt annan mentalitet och andra värderingar i min omgivning. Men jag är så glad att vi lyssnade på den och det var klart roligt att vara på samma ställen som han skriver om.

Jag lyssnar även på Ett liv utan början och jag känner bara att jag är så jäkla trött på huvudkaraktären så jag blir mest provocerad.
Alltså, jag kan ju aldrig förstå hur det är att växa upp så som huvudpersonen och allt vad det innebär att vara adopterad - MEN jag kan på något sätt ändå tycka att huvudpersonen beter sig som ett jäkla as gentemot alla hon stöter på i Colombia när hon letar efter sin historia så fort dom uttrycker att hon har haft det bra i Sverige. Antar att det där med tacksamhet sitter så djupt rotat i mig eller något att jag inte uppskattar otacksamma typer :grin: :D Men ja, för mig blir det så frustrerande att lyssna på en bok där huvudpersonen konstant är MISSFÖRSTÅDD av alla.

Det är dessutom inte bara jag som läser i vår familj, även katten har ett stort litteraturintresse men han hälsar att Idioten inte riktigt var hans kopp med kattmynta så att säga.
20184236_653655328175667_3430083349283078144_n.jpg
 
Men åh, jag vet inte hur man får in flera citat här. :cautious: Nåväl. Jag kanske associerar tokigt, men bidrar ändå till gissningarna med Fortfarande Alice, av en helt annan författare då :D , Alice Genova.

Haha, helt rätt! Den var det jag tänkte på :p Ett kvinnonamn i titeln iaf :angel:
 
Men åh, jag vet inte hur man får in flera citat här. :cautious: Nåväl. Jag kanske associerar tokigt, men bidrar ändå till gissningarna med Fortfarande Alice, av en helt annan författare då :D , Alice Genova.
Tryck på citat+ på de inlägg du vill citera, sedan ser du i "skrivrutan" hur du ska göra.
 
Har läst klart "Tillbaka till henne" av Sara Lövenstam. Den var ju bra och så, men hade nog lite för höga förväntningar. Kändes välskrivet, men efter att ha läst mycket Kate Atkinsson på senaste tiden så kan jag inte låta bli att tänka på vad berättelsen hade blivit om hon skrivit den istället :p Ska bli mycket intressant att se vad bokcirkeln tycker ikväll. Första romanen vi läser, och det var mitt val av bok. Känns kanske för "lätt" för vissa i gruppen, men kanske inte ska dra förhastade slutsatser :)
4/5 i betyg likväl.

Sen har jag lyssnat på femte delen om Mirjam och Hervor, "Stormsvala" av Marianne Cedervall. Lagom underhållande som vanligt. Men en sak störde mig:
Kan inte Mirjam få vara lycklig nån gång? Vet inte om hon har tänkt fortsätta serien, men inte behövde väl hennes fina fästman dö?! Han kändes ju inte som ett hinder gör Mirjam och Hervors fortsatta äventyr ändå...

Nu har jag börjat på "Jag heter inte Mirjam" av Majgull axelsson. Har inte vågat läsa den innan, för jag trodde den skulle vara så hemsk. Men tror jag blandat ihop den med en annan bok. För jag trodde det skulle handla om en kvinna som blev dement?

Jag väntade också jättelänge med att börja på Jag heter inte Miriam för att jag tänkte att jag inte skulle klara av den, men den var verkligen himla bra! Och ett lite annat perspektiv än det jag är van att läsa om från förintelsen.
 
Läste klart De kommer drunkna i sina mödrars tårar i natt och alltså jag förstod helt enkelt inte allt :o Den var bra och väldigt viktig tror jag, men när jag läser andras recensioner så inser jag att jag missar så himla mycket för att jag helt enkelt inte greppar boken. Tyvärr alltså för jag gillade den, men jag tror att jag hade kunnat gilla den ännu mer om jag hade varit lite smartare :o men ja, bra och mycket annorlunda bok!

Har också lyssnat på Pastor Viveka och tanterna. Vilken skitbok :down: jag är inte det minsta imponerad men skulle säkert haft någon behållning av den om jag iaf känt igen miljöerna. Men nä, inte ens det var underhållande :D
 
Lyssnat på Inte utan min hund av Kaj Branzell. Den var väl lite söt och så men nej, inget för mig.
 
Jag tänker fortfarande på De kommer drunkna i sina mödrars tårar och jag tror nästan att det hittills är årets häftigaste läsupplevelse. Som sagt, jag förstod inte hälften men ändå - att en bok finns kvar i tankarna såhär är inte vanligt för mig vilket gör boken väldigt speciell!

Har även läst Beckomberga som jsg tyckte var fin men rätt långsam och lite knepig. Så, den kan väl också läggas till listan över böcker jag inte riktigt förstår :o

Sen läste jag Den magiska kappan vilket var en väldigt enkel men söt barnbok. Hade väl kanske trott att den skulle vara för något äldre unga (säg 12-års åldern eller något) men den var nog för ännu yngre. Nåja, jag gillade den och kommer säkert tipsa mina vänner med läsglada barn om den.

Har också lyssnat på Spelaren som var helt obegriplig som ljudbok, mycket rörig att hålla reda på alla grejer. Alltså den var ju inte dålig, bara alldeles för omständig.

Sen såg jag att Anna Ahlunds (författaren till du, bara) nya bok kommer i dagarna, så pepp!
 
Har äntligen läst klart Donna Tartts Steglitsan. Fattar verkligen inte dess storhet, den är väl inte dålig, men ca 500sidor för lång och därmed sjuuuukt långsam. Tyckte Den hemliga historien ändå var ok, lite story där iaf, men denna var bara deppig. Kommer sannolikt inte läsa mer av henne.
 
Ja men jag har ju faktiskt läst en bok! Miraklet (The Wonder) av Emma Donoghue. Jag tyckte den var jättebra, en riktig bladvändare som jag längtade hem till att få fortsätta läsa i. Det var otroligt skönt för mig som fastnat så i läsningen. En bok med ett "lagom" mysterium som jag absolut ville veta hur det var med. Det handlar om djupt katolska människor på Irland på 1800-talet, och jag gillar att läsa om religiös fanatism dessutom.

Sedan började jag på Arundhati Roys nya/kommande (köpte e-bok i förväg) Den yttersta lyckans ministerium, och fastnade direkt, men, det är inte lättsmält, det är ett myller av människor, med indiska namn som jag inte är van att utläsa och komma ihåg, och det händer småkaotiska händelser mest hela tiden. Vi får se om jag tappar tråden eller om jag får det att gå i mål. Har inte läst henne förut (dvs den kända och omtyckta De små tingens gud).
 
Jag lyssnade klart på Den andra kvinnan igår och den var verkligen bra! Och tänkvärd! Och dessutom rätt tragisk
eftersom lojaliteten ligger hos den äkta mannen. Det är liksom så viktigt att få bekräftelse av en man, som uppenbart inte är världens mest sympatiska person att en kan göra nästan vad som. Alltså, jag är verkligen ingen ängel själv men tankesättet att önska livet ur någon pga att en vill ha en relation med någons respektive är, tja, rätt orimligt beteende i mina ögon vilket också får mig att uppfatta huvudpersonen som väldigt "barnslig" i sina resonemang.
Men ja, den var himla intressant och klart läsvärd!

Påbörjade därefter det kommer alltid en ny himmel och efter tre timmar (av 11) så känns boken otroligt förutsägbar, karaktärerna tämligen osympatiska och storyn som en kopia på P.S I love you. men jag fortsätter trots detta lyssna och förfasas över all idioti som samtliga karaktärer lyckas med :D
 
Gud, jag blir så trött på mig själv. Jag går ju in här och läser hela tiden men glömmer skriva själv. Så, okej, här kommer senaste månadens skörd...:

Den lille vännen av Donna Tartt - jag köpte denna strax efter att jag hade läst Den hemliga historien, kanske 2003 eller något, och förväntade mig något fantastiskt. Har sedan dess börjat flera gånger men aldrig fastnat, och det gjorde jag kanske inte denna gången heller egentligen men jag läste klart i alla fall. För lång! Rörig och stökig, dock vackert skriven och med mycket southern gothic-inslag som jag gillar.

Sektens barn av Mariette Lindstein - spännande, skrämmande, viktig. Inget litterärt mästerverk kanske men ja, ämnet är viktigt.

Vem fan är han?? av Daniel Redgert. Jag gillar Daniels podd och jag gillade boken, den är så långt ifrån min verklighet man kan komma och det kan ju vara så himla underhållande. Dessutom finns det faktiskt en del visdomsord som till och med denna tanten kan bära med sig.

Det blåser på månen av Eric Linklater - en gammal favorit från barndomen, men nu läste jag den på engelska. Skoj!

Strandsittaren av Anna Ihrén - dåligt redigerad och korrekturläst ("Mormor hade körsbärssaft i frysen som hon hade fryst in" och liknande meningar) men ingen oäven deckare ändå och jag älskar ju miljöerna kring Sotenäs som jag känner så väl.

We have always lived in the castle av Shirley Jackson - helt underbar, även om den blev spoilad för mig i Holding up the universe (Vända världen rätt) av Jennifer Niven. Så tänker du läsa båda kan du ta Jackson först. Men jag älskade den även om jag visste hur den skulle sluta. Spännande och lagom läskig och psykologisk. Liksom skräck utan blod och skrik.

Tisteltankar av Anette Eggert - tanken är god men jag var inte imponerad.

Lila av Marilynne Robinson - mycket fin, lite för lång, ska bli intressant att dryfta med en av bokcirklarna på söndag.

Mödrarnas söndag av Graham Swift - ÅH SÅ BRA. Läs läs läs!!

Ru av Kim Thúy - helt fantastiskt fin självbiografisk bok om livet i Vietnam efter kriget och tiden som båtflykting och sedan nyanländ i Kanada. Thúy skriver så att jag baxnar.

Ett rum med utsikt av E M Forster - min "read on location" till Sommarbingot, utspelar sig delvis i Toscana. En underbar klassiker.

Eld och djupa vatten av Camilla Grebe och Åsa Träff - jag gillar denna serien om psykologen Siri Bergman och är imponerad av hur de lyckas skriva så sömlöst fast de är två.

Before I go av Colleen Oakley - en ganska intressant roman om en ung kvinna som är döende i cancer och bestämmer sig för att försöka hitta en ny fru till sin man innan hon dör. En salig blandning av svart humor och sorg. Har ingen aning om hur jag kom över den men den var helt okej.

Cyankalium och champagne av Agatha Christie - den första Christie med överste Rush som "huvudperson", även om han inte är med så mycket. Bra, såklart!

När svenska pojkar började dansa av Karolina Ramqvist - ett gäng essäer om musik, kan man väl säga. Helt okej, men jag blev irriterad på somligt.

Alltings början av Karolina Ramqvist - ÄLSKADE denna. Ramqvist är några år äldre än jag, men jag kunde liksom ändå känna igen mig i massor av saker, främst för att musiken får ta så mycket plats. Min läslista på feministisk klassisk litteratur blev mycket längre!

Golden Boy av Abigail Tarttelin - en SÅ fin bok om en tonåring som är intersex. Fantastisk och mycket lärorik.

Det här är hjärtat av Bodil Malmsten. Ja, det är ju Bodil! Jag har inte läst så mycket av hennes lyrik tidigare men sträckläste denna under en väldigt varm natt i Österrike och ja, underbart.
 
Läser just nu Lidandets Konung av Siddharta Mukherjee. Det är en välskriven faktabok som dyker ner i cancerns historia, vilken roll den haft/har i samhället, personporträtt av forskare och läkare som haft en avgörande del i kriget mot cancer etc. Intressanta perspektiv på medicinhistoria, mycket faktaspäckad men författaren gör inte boken alltför tung, vilket är en bedrift med tanke på ämnet.

Jag vet inte om jag skulle rekommendera den till någon som inte gillar medicinhistoria eller är intresserad av cancer, jag jobbar med cancer så för mig känns den relevant.

Nästa bok kommer bli betydligt lättsammare och framför allt skönlitterär, fakta i all ära men man dras inte riktigt med på samma sätt som i en roman.
 
Just nu läser jag Ölandssången av Tove Folkesson (tredje boken i Kalmars jägarinnor-trilogin), och Till skogs av Tana French. Vet inte varför jag inte läst French tidigare men jag gillar verkligen.

Ikväll är det bokcirkel, om Robinsons Lila samt De bästa av världar av Ulf Danielsson, populärvetenskap som till mångt och mycket gick över huvudet på mig men som trots allt fick mig att vilja läsa Aniara, och att läsa om Candide.
 
@Mineur Du borde verkligen läsa Mohsin Hamids Exit West. Läste precis ut den och den var helt otroligt verkligen.

41QkCCILnCL._SX309_BO1,204,203,200_.jpg


Eller ja, jag rekommenderar den varmt till alla! Den handlar om två unga personer i en stad utan namn som träffas och inleder en relation medan kriget kryper närmare. De inser till slut att de måste fly - och boken handlar om deras relation, deras känslor, deras liv. Som par, migranter, människor.

Otroligt rörande bok, som dessutom känns sorgligt relevant. Helt omöjligt att läsa den och inte känna annat än att gränserna måste öppnas, människor måste skyddas. Läs den!
 
@Mineur Du borde verkligen läsa Mohsin Hamids Exit West. Läste precis ut den och den var helt otroligt verkligen.

41QkCCILnCL._SX309_BO1,204,203,200_.jpg


Eller ja, jag rekommenderar den varmt till alla! Den handlar om två unga personer i en stad utan namn som träffas och inleder en relation medan kriget kryper närmare. De inser till slut att de måste fly - och boken handlar om deras relation, deras känslor, deras liv. Som par, migranter, människor.

Otroligt rörande bok, som dessutom känns sorgligt relevant. Helt omöjligt att läsa den och inte känna annat än att gränserna måste öppnas, människor måste skyddas. Läs den!
Åh, tusen tack för tipset! Det låter verkligen som en bok i min smak. Åker på semester om en månad och tar med mig denna då!
 
Just nu läser jag The Trainable Cat av Sarah Ellis och John Bradshaw för att förbereda mig för vår nye familjemedlem som flyttar in hos oss snart. En väldigt intressant bok för den som ens har minsta lilla tillstymmelse till intresse för katter!

Återgår till mer normalt läsande framåt semestern i september tror jag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 074
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
778
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 871
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp