Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller fortfarande på med Solsjenitsyn, som var en lysande författare.
Dock många sidor och ibland vill jag ha något mer lättviktigt så jag "parallell-läser" en del.
Hunnit med "stora små lögner" av Moriarty, bättre än väntat. Och en bok av en Lucy Dillon, tyckte mest att den var stereotyp, tramsig, ganska ointressant lättviktig kärlekshistoria. Inte min grej, med andra ord...

Har fått låna några intressanta böcker om nazismen i Sverige som ligger på hög (jag har flera högar, flera personer som förser mig med litteratur).
 
Läste ut Hjärtlös förut och den var himla bra! Jag hade lite svårt att komma in i den men ja, storyn är verkligen fenomenal och jag älskar Meyers sätt att hantera sagor :love:

Påbörjade Ett veck i tiden och sådär en tredjedel in i boken är den verkligen fascinerande. Tror den kommer bli suverän som film!
 
Nu är alla 9 böcker om Ruth Galloway av Elly Griffiths genomlyssnade.
  • 2009: Flickan under jorden (The Crossing Places, 2009)
  • 2010: Janusstenen (The Janus Stone, 2010)
  • 2011: Huset vid havets slut (The House at Sea’s End, 2010)
  • 2012: Känslan av död (A Room Full of Bones, 2012)
  • 2013: En orolig grav (Dying Fall, 2012)
  • 2014: De utstötta (The Outcast Dead, 2014)
  • 2015: De öde fälten (The Ghost Fields, 2015)
  • 2016: En kvinna i blått (The Woman in Blue, 2015)
  • 2017: Dolt i mörker (The Chalk Pit, 2017)
Nu väntar jag på att Den mörka ängeln (The Dark Angel, 2018) ska släppas också.

Det är mysiga brittiska deckare som utspelar sig i Norfolk. Lite som Bones eftersom Ruth (huvudpersonen) är professor i forensisk arkeologi och hjälper polisen Nelson så fort han hittar ben, vilket visar sig vara ofta där i england ;) Men historierna bärs mycket av persongalleriet där förhållanden växer och liv flätas samman mellan böckerna. Jag gillar det! Det är nästan så att jag vill åka dit och kolla in alla gamla kyrkor och romerska lämningar och allt :D (Ja, jag drömde om att bli arkeolog som barn :D)
 
Jag lyssnar på Lin Janssons debut Ragga som du shoppar, som beskrivits som "Girls i Frölunda" - bara det fick ju mig på fall. Och den är väldigt bra. Balansgång mellan gapskratt, skämskudde och det mörkaste allvar. Mästerligt inläst av Clara Henry, dessutom. Det är inte många ljudböcker som får mig att längta efter att gå ut i -13° kl 07:00 liksom men den lyckas. Mycket imponerande.

Är det någon här som har läst Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl, förresten? Vi pratade om den på bokklubben igår och det vore kul att höra lite fler tankar :)
 
Nu är alla 9 böcker om Ruth Galloway av Elly Griffiths genomlyssnade.
  • 2009: Flickan under jorden (The Crossing Places, 2009)
  • 2010: Janusstenen (The Janus Stone, 2010)
  • 2011: Huset vid havets slut (The House at Sea’s End, 2010)
  • 2012: Känslan av död (A Room Full of Bones, 2012)
  • 2013: En orolig grav (Dying Fall, 2012)
  • 2014: De utstötta (The Outcast Dead, 2014)
  • 2015: De öde fälten (The Ghost Fields, 2015)
  • 2016: En kvinna i blått (The Woman in Blue, 2015)
  • 2017: Dolt i mörker (The Chalk Pit, 2017)
Nu väntar jag på att Den mörka ängeln (The Dark Angel, 2018) ska släppas också.

Det är mysiga brittiska deckare som utspelar sig i Norfolk. Lite som Bones eftersom Ruth (huvudpersonen) är professor i forensisk arkeologi och hjälper polisen Nelson så fort han hittar ben, vilket visar sig vara ofta där i england ;) Men historierna bärs mycket av persongalleriet där förhållanden växer och liv flätas samman mellan böckerna. Jag gillar det! Det är nästan så att jag vill åka dit och kolla in alla gamla kyrkor och romerska lämningar och allt :D (Ja, jag drömde om att bli arkeolog som barn :D)

Ja visst är de fantastiska! The Dark Angel är redan släppt på engelska om jag förstår det rätt, jag står i otålig kö på bibblan :D
 
Ja visst är de fantastiska! The Dark Angel är redan släppt på engelska om jag förstår det rätt, jag står i otålig kö på bibblan :D
Oh! Men jag gillar Angela Kovacs inläsningar, det skulle nog bli fel att läsa den.
Men jag är ju grymt nyfiken på vems bebisen är ;)

Någonstans brister himlen lät intressant! Jag har lagt den i bokhyllan på Storytel nu :up: Ska tipsa min bohuslänsälskande mamma om den också :up:

Jag har satt igång Ett jävla solsken nu, det ska bli intressant! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Oh! Men jag gillar Angela Kovacs inläsningar, det skulle nog bli fel att läsa den.

Någonstans brister himlen lät intressant! Jag har lagt den i bokhyllan på Storytel nu :up: Ska tipsa min bohuslänsälskande mamma om den också :up:

Jag har satt igång Ett jävla solsken nu, det ska bli intressant! :)

Lägg den där andra meningen bakom en spoiler du :)

Ett jävla solsken är så himla himla BRA!
 
Nu är alla 9 böcker om Ruth Galloway av Elly Griffiths genomlyssnade.
  • 2009: Flickan under jorden (The Crossing Places, 2009)
  • 2010: Janusstenen (The Janus Stone, 2010)
  • 2011: Huset vid havets slut (The House at Sea’s End, 2010)
  • 2012: Känslan av död (A Room Full of Bones, 2012)
  • 2013: En orolig grav (Dying Fall, 2012)
  • 2014: De utstötta (The Outcast Dead, 2014)
  • 2015: De öde fälten (The Ghost Fields, 2015)
  • 2016: En kvinna i blått (The Woman in Blue, 2015)
  • 2017: Dolt i mörker (The Chalk Pit, 2017)
Nu väntar jag på att Den mörka ängeln (The Dark Angel, 2018) ska släppas också.

Det är mysiga brittiska deckare som utspelar sig i Norfolk. Lite som Bones eftersom Ruth (huvudpersonen) är professor i forensisk arkeologi och hjälper polisen Nelson så fort han hittar ben, vilket visar sig vara ofta där i england ;) Men historierna bärs mycket av persongalleriet där förhållanden växer och liv flätas samman mellan böckerna. Jag gillar det! Det är nästan så att jag vill åka dit och kolla in alla gamla kyrkor och romerska lämningar och allt :D (Ja, jag drömde om att bli arkeolog som barn :D)
Tack för tipset, det där låter som en bokserie i min smak :up:
 
Den gillade jag med! Även uppföljaren uppskattade jag, om även kanske inte lika mycket. Har för mig att det blir en tredje bok framöver med :up:
Jag tror jag tog boken för att jag hade för mig att du hade gett den bra betyg på Goodreads :D
Men ser mycket fram emot att lyssna på båda!
 
Årets skörd hitintills på BookBeat:

13 januari - Sucka mitt hjärta men brist dock ej av Mark Levengood 5/5
Jag älskar Mark Levengoods skriftspråk (säger man så?), kastades mellan skratt och gråt genom hela boken.

16 januari - Hjärtat får inga rynkor av Mark Levengood 4/5
Höll inte helt samma standard, men är fortfarande underbar!

3 februari - Isprinsessan av Camilla Läckberg 5/5
Brukar verkligen inte gilla denna typ av litteratur, men Läckberg har verkligen fångat mig.

13 februari - Sälj! : konsten att sälja vad som helst till vem som helst av Bruce Littlefield och Fredrik Eklund 2/5
Hade stora förväntningar på denna, men författaren uppmanar till en enligt mig ohälsosam livsstil och därför kan jag inte ta denna bok på allvar. Är själv diagnostiserad med utbrändhet och när jag får höra att toalettbesök är ett ypperligt tillfälle att svara på mail har det gått för långt.

22 februari - Småtrollen och stora översvämningen av Tove Jansson 4/5
Mumin :heart

4 mars - Almedalen har fallit av Erik Lewin 2/5
Hade kunnat vara så bra, men den var bara jobbig att lyssna på. Känns som att en filmatisering av denna hade varit bättre.

4 mars - Bortbytingen av Selma Lagerlöf 3/5
Hyfsat bra novell.
 
Jag läste andra boken i Tana Frenchs serie om Dublin Murder Squad i veckan, Okänt offer. Mycket bra och läskig.

Imorse läste jag ut Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf. Åhhh :heart

Lyssnade på Liv i överflöd av Kristina Appelqvist i veckan också, tredje boken i första serien om Västgöta Universitet. Gillar dem skarpt, alltså!

Idag läste jag av oklar anledning den egenutgivna Hungrig på allt av Mikaela Väistö, bloggaren som drev/driver bloggen Micahs, fick barn vid fjorton års ålder och har haft ett väldigt tufft liv. Fruktansvärt dålig, tyvärr. Hennes historia behöver berättas, men den hade behövt en redaktör och gärna en professionell skribent till stöd. Det är lite konstigt att ingen nappade på det, hon var ganska välkänd i bloggvärlden ett tag, figurerade en del i media och sådär.

Igår hämtade jag We are okay av Nina LaCour på biblioteket och sträckläste praktiskt taget hela under eftermiddagen med ett otal koppar te. Helt fantastisk. På riktigt.

Förra torsdagen var jag på thrillerkväll på en PocketShop här i stan i samarbete med Louise Bäckelin Förlag. En av "hennes" författare, Anna Roos som har skrivit boken Spel var där och jag lyssnar på den just nu. Tyvärr är jag hittills inte så imponerad.

Så läser jag Ormen i Essex av Sarah Perry inför att hon kommer till Internationell Författarscen på Göteborgs stadsbibliotek inom kort. Gillar skarpt! Mycket trevlig och välskriven.

Hämtade även Svart sommar av Maria Lang på bibblan igår. Somliga av de mer okända titlarna finns bara i STOR TEXT och det känns så knäppt att läsa ;) tror att detta är första boken som Almi Graan figurerar i.
 
Förbättra din tarmflora av Michael Mosely. Tröttnar aldrig på spännande magbakterier! :banana:

Väldigt lättläst och intressant för den som har lite hälsointresse.
 
Lyssnat på ”Ragga som du shoppar” efter tips från @Anna i tråden. Tyckte såå mycket om den :love: Lättsam, rolig, djup och hjärtskärande i ett. Fabulöst inläst av Clara Henry, så det känns som att sitta ned en vän och lyssna om hennes vardag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 883
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 414
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp