Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mineur Åh, vad bra att du skrev det. Gick in och la till den av Tana French på min kom-ihåg-lista på biblioteket :).

Jag låter Jellicoe Road ligga ett tag och har börjat på Hetta istället, den gillar jag!
 
Har precis lyssnat färdigt på To kill a mockingbird av Harper Lee. Inte alls vad jag väntade mig (har ju hört titeln många gånger, men inte vetat vad den handlar om). Tyckte mycket om den :love: Någon som läst uppföljaren så jag vet om den är värd att satsa på?
 
Har precis lyssnat färdigt på To kill a mockingbird av Harper Lee. Inte alls vad jag väntade mig (har ju hört titeln många gånger, men inte vetat vad den handlar om). Tyckte mycket om den :love: Någon som läst uppföljaren så jag vet om den är värd att satsa på?
Go set a watchman skrevs ju först, så det märks att skrivsättet förfinats till Mockingbird, men den är helt klart läs/lyssningsvärd! Jag tyckte att Reese Witherspoons inläsning var mycket trevlig :)
 
Jag trodde mer på Leo ett bra tag, men Ana kunde väl ha fått lite mer lycka, jag lider så med henne. Benji måste få leva, han måste visa den där stan att saker kan ändras! Maya verkar ju vara på väg ut i livet och jag tror att hela den familjen bara kommer att finnas i inledningen. Det är någon annan som kommer få huvudrollen.
Jag har verkligen ingen aning om hur det kommer att utvecklas. Ana förtjänar lycka ja, men jag tror inte heller hon kommer bli kvar i stan. Maya kommer ju att bli berömd, det framkommer ju i hintar, men kommer resten av familjen också att lämna stan? Eller är det Peter som lyckas ena alla till slut? Med hjälp av Ramona?
Det börjar bli dags att läsa om båda böckerna snart tror jag :D
 
Go set a watchman skrevs ju först, så det märks att skrivsättet förfinats till Mockingbird, men den är helt klart läs/lyssningsvärd! Jag tyckte att Reese Witherspoons inläsning var mycket trevlig :)
Aha, det hade jag missat! Men då får jag nog lyssna på den sen :) Blev lite förvånad arr Witherspoon hade läst in den, men bra att det funkade då :up:
 
Ett veck i tiden började ju himla lovande och jag gillade den, men andra delen av boken kändes lite mer styltig. Vet inte om det beror på att det skulle in så mycket på så få sidor för att kunna få till övergången till nästa bok? Nåja, jag tror fortfarande väldigt mycket på den som film!

Har även lyssnat på Korpsystrar och jag blev verkligen inte klok på den - ena stunden helt jäkla briljant för att i nästa vara otroligt barnslig och huvudkaraktärerna förvandlades till spån. Sjukt irriterande. Men, väldigt fascinerande och intressant bok (och hemsk och stundtals genomvidrig) i det stora hela.

Är även en bit in i The hate you give och är helt såld. Så bra!
 
Jag läser Marsipansoldaten (eller ja, jag läser Marsipaanisotilas) av Ulla-Lena Lundberg som handlar om 2VK i Finland. Det har tagit riktigt länge för mig att komma igång med den men nu var det som att den började ta fart på riktigt. Har även en Kaari Utrio på gång, tror att den heter Sunneva i kejsarens stad på svenska. Eftersom jag har sportlov har jag även läst lite amerikansk romance, passar perfekt till ledigheten.
 
Jag lyssnar på De sju nya dödssynderna av Stefan Einhorn till min bokcirkel och är otroligt irriterad. Dels på hans snobbiga inläsning, dels på att jag känner att den genomsyras av arrogans och någon sorts allmängiltighet och dels på att han spoilar en massa filmer på löpande band! Wtf liksom. Nu kommer jag inte ens ihåg vilka det var jag ondgjorde mig över häromdagen, det var flera stycken, men på väg till jobbet idag lyckades han avslöja viktiga saker i såväl Gudfadern (som jag inte har sett) och Sagan om ringen (som jag visserligen har sett och som kanske tillhör allmänbildningen men vad är poängen...!). Tjugo minuter kvar, må det gå snabbt.

Annars läser jag fortfarande Ormen i Essex av Sarah Perry som jag gillar skarpt! Det går inte fort, men det gör ingenting.

Och idag släpptes nya Maria Wern! Jag gillar dem och ser fram emot att krypa ner i soffan med den ikväll efter tvättstuga och dammsugning och sånt :)
 
Jag hade glömt att vi börjar diskutera ny bok i min digitala bokcirkel idag ;) Kom på det sent igår eftermiddag och har nu alltså lyckats plöja Mocka av Tatiana de Rosnay sedan dess. Tack och lov för ljudböcker med högre hastighet och böcker man kan växla mellan ljud- och e-variant på! Strax klar, i alla fall. Inte så värst imponerad.

Annars är jag klar med Ormen i Essex av Sarah Perry och har inte lyckats bestämma vad jag tycker ännu. Irriterade mig våldsamt på somliga saker, men som helhet tyckte jag ändå väldigt mycket om den... det ska bli roligt att lyssna på författaren i nästa vecka.

Kvinnan på bänken är den nya Anna Jansson om Maria Wern. Rätt så wysiwyg men jag gillar henne.

Svart sommar av Maria Lang gillade jag skarpt! Ibland tycker jag att det blir lite rörigt i somliga av hennes böcker, särskilt dem utan Puck och Einar, men här gick det finfint och Almi Graan var med på ett hörn.

På andra sidan reglerna av Emma Granholm var en fin och underhållande - och tänkvärd! - ungdomsbok. Riktigt bra.
 
Jag fortsätter med kurslitteratur, men nu med religionsvetenskaplig inriktning, Women and Islam, an historical and Theological Enquiry av Fatima Mernissi kan jag rekommendera men den var svår att få tag på, några få bibliotek har den och går inte att hitta ny, tyvärr. Men den gör en som kvinna en aning förbannad, som vanligt är det männen som förvanskar religionen. Om man nu vill vara troende i en religion, prova då att faktiskt utgå ifrån den som man säger sig dyrka istället för att hitta på egna regler för att det passar dig och hävda att det är religion. :angel:
 
Jag hade glömt att vi börjar diskutera ny bok i min digitala bokcirkel idag ;) Kom på det sent igår eftermiddag och har nu alltså lyckats plöja Mocka av Tatiana de Rosnay sedan dess.

Tatiana de Rosnay ... hennes första (Sarahs nyckel eller nåt) var SÅ hajpad men jag undvek den. Insåg vilka starka fördomar jag hade mot en författare med det namnet. Heter man Tatiana de Rosnay kan man inte skriva annat än banalt, tänkte jag.

Fast så läxade jag upp mig själv för mina fördomar och bestämde mig ändå för att läsa den. Så det gjorde jag. Och den var - banal.

Sedan dess läser jag inga författare med namn som låter som volanger. :meh:
 
Tatiana de Rosnay ... hennes första (Sarahs nyckel eller nåt) var SÅ hajpad men jag undvek den. Insåg vilka starka fördomar jag hade mot en författare med det namnet. Heter man Tatiana de Rosnay kan man inte skriva annat än banalt, tänkte jag.

Fast så läxade jag upp mig själv för mina fördomar och bestämde mig ändå för att läsa den. Så det gjorde jag. Och den var - banal.

Sedan dess läser jag inga författare med namn som låter som volanger. :meh:

Jag kommer ihåg att du har berättat om det förut! Namnaversionen alltså :D Hade dock för mig att du gillade Sarahs nyckel men då mindes jag bara hälften rätt ;)

Denna var inte banal, direkt, men inte riktigt min grej. Många andra i cirkeln är oerhört tagna och imponerade, dock!
 
Jag kommer ihåg att du har berättat om det förut! Namnaversionen alltså :D Hade dock för mig att du gillade Sarahs nyckel men då mindes jag bara hälften rätt ;)

Denna var inte banal, direkt, men inte riktigt min grej. Många andra i cirkeln är oerhört tagna och imponerade, dock!
Nej, jag gillade den inte. Kan ha skrivit något om en bra idé som banaliserades bort. Minns den dock bara dunkelt.
 
Kommit ikapp lite i mitt läsande/lyssnande nu, känns skönt :) Här är de senaste:

- The indigo girl av Natasha Boyd: Utspelar sig i amerikanska södern under slutet av 1800-talet. Förstod först i efterordet att huvudpersonen var en historisk person. Boken i sig var en roman dock.
Den handlade om en ung tjej som lämnas som ansvarig på hennes pappas plantage. Hon bestämmer sig för att testa en ny gröda - Indigo. Boken var helt ok, men något skavde lite. Tar det i en spoiler ifall någon vill läsa den:
Det kändes som att författarens avsikt var att höja den unga tjejen till skyarna för att hon var vän med sina slavar. Det är klart jämfört med resten av de vita i boken så var hon ju en ängel, men med dagens mått mätt är hon ju fortfarande bedrövlig. Jag föredrar ju att någon av karaktärerna är sympatisk för att jag ska gilla en bok, och denna tjejen hade jag svårt för av nämnda anledning.

- The Alice network av Kate Quinn: Lite besviken då bokens form är precis vad jag brukar gilla. Historisk roman som berättar två parallella historier. Halva utspelar sig i efterkrigstidens London/Frankrike där en ung tjej letar efter sin kusin som hon förlorat kontakten med under kriget. Kvinnan som hjälper henne att leta följer man i den andra parallella historien (fast ca 25 år tidigare). Spännande och obehaglig bitvis, och den ryckte upp sig mot slutet, men inget jag kommer läsa om.

- Go set a watchman av Harper Lee. Uppföljaren av To kill a mockingbird. Tycker den var minst lika bra som föregångaren. Väldigt bra inläst av Reese Witherspoon. Blev ju upplyst i tråden att den skrevs före Mockingbird men att vissa saker inte stämmer mellan böckerna störde mig lite tyvärr. Gillade den dock!

- Fick äntligen läst ut Främlingen i huset av Sarah Waters. Har läst en del av henne tidigare, men denna boken var inte alls i klass med andra jag läst av henne. Den var seg och rätt långtråkig. Kunde lätt kortats ner 200 sidor!

- De kommer drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyru. Misstänker att den är för svår eller "djup" för mig. För jag förstod inte riktigt tjusningen. Vi ska dock diskutera den på min bokcirkel om ett par veckor vilket blir intressant, för där brukar vi inte vara överens ;)
Någon här som läst den och vill upplysa mig lite så jag inte låter som ett komplett fån när vi diksuterar den? :angel:
 
- De kommer drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyru. Misstänker att den är för svår eller "djup" för mig. För jag förstod inte riktigt tjusningen. Vi ska dock diskutera den på min bokcirkel om ett par veckor vilket blir intressant, för där brukar vi inte vara överens ;)
Någon här som läst den och vill upplysa mig lite så jag inte låter som ett komplett fån när vi diksuterar den? :angel:
Jag är sugen på den men har inte hittat den på storytel så då får det vänta :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 310
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
470
Senast: hamilton1
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp