Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hade vi bokcirkel om valfri Christine Falkenland. Jag hade läst Spjärna mot udden, några andra hade läst hennes senaste - Själasörjaren - det blev en livlig debatt kan man säga. Är det någon här som läst något av henne?

Annars lyssnar jag på Tre önskningar av Liane Moriarty som verkar lite allmänt rörig men helt OK underhållning, läser fortfarande Ramona Blue av Julie Murphy som jag är mycket förtjust i, och En debutants dagbok av Wera von Essen.

Och så började jag på fjärde boken i Sofia Nordins dystopiserie, Om du såg mig nu, häromnatten. Hennes senaste ska vara helt fantastisk men då är jag sådär anal att jag vill bli klar med den där serien först ;)
 
Gillar fantasy, historiska romaner, romance, svenska och brittiska deckare, dystopier och typ allt där emellan.
Jag älskar historiska romaner och tycker alla som gör det borde läsa The Other Boleyn Girl :D Den har nog allt en historisk roman bör ha. Philippa Gregory har skrivit andra bra historiska romaner också, men den är helt klart bäst. The Observation och The Thirteenth Tale är också bra böcker. The Girl With All The Gifts är mer åt sci.fi/fantasy. Gillar historien på den. Life of Pi är kanske inte vad du eftersöker, men den är väldigt lättläst och har en rolig berättelse.

Annars är Game of Thrones lätt att lägga ifrån sig, eftersom den är så fantastisk seg :angel:
 
Behöver akuta lästips. [...]

Gillar fantasy, historiska romaner, romance, svenska och brittiska deckare, dystopier och typ allt där emellan.

Jag läser just nu Ormen i Essex av Sarah Perry och den stämmer in på flera av dina kriterier. Har dock inte ens läst hälften än, så jag vet inte alls var det slutar, men gillar så här långt. :up:
 
Spegel spegel alltså, verkligen en så himla bra bok men samtidigt helt jäkla genomvidrig och inte så lite hemsk stundtals. Men ja, riktigt riktigt bra på många plan!
 
Jag började lyssna på 1793 vilket var ett misstag. Minst sagt. Varför måste man skriva så vidrigt? Jag fattar inte det? Bilden av den där "saken" (som alla som läst boken vet var det är ) och vad som hände med den dyker upp i mina tankar flera gånger i timmen. Jag lyssnade bara några minuter in på del två. Fy bövelen.
 
Spegel spegel alltså, verkligen en så himla bra bok men samtidigt helt jäkla genomvidrig och inte så lite hemsk stundtals. Men ja, riktigt riktigt bra på många plan!
@fejt Den här tror jag kanske skulle kunna vara en väldigt bra bok att diskutera med dina elever! Könsroller/stereotyper, vänskap, olika (miserabla) hemförhållanden, att behöva ta för mycket ansvar som ung när vuxenvärlden fallerar, stora känslor osv tas upp på många olika sätt och den är, mellan det hemska, en bok som verkligen skulle kunna gå att ha bra diskussioner kring. (Utspelar sig i London och med typ gymnasieungdomar så det är liksom inte några ”avlägsna” personer på det sättet)
 
Är i lite av en svacka i läsandet igen. Har kommit en bit in i The Cell av Stephen King men har av någon anledning inte riktigt fastnat för den. Kanske tar det sig :)

Är det verkligen ingen annan här som läst The Terror av Dan Simmons? Tyckte den var så fruktansvärt bra och vill liksom ha mer input och åsikter, prata om den med någon typ :D
 
Alltså jag visste att jag skulle gråta, men inte att jag skulle gråta så mycket av Lily och bläckfisken. Alltså det är verkligen en fin bok men väldigt väldigt jobbig om en är så känslig som jag :o
Nästa bok som ska påbörjas får inte vara någon som framkallar så mycket känslor tror jag, men kan inte riktigt bestämma mig eftersom bokhögen från biblioteket nästan är för hög för att jag ska bli inspirerad. Å dessa i-landsproblem :angel: :D
 
Påbörjade Problemwt med Harry och Zoe igår och blev helt matt, jättemycket stereotypa egenskaper hos båda karaktärerna och det kändes vara så himla tramsigt. Så funderar allvarligt på att skrota den efter typ 50 sidor. Är det någon som läst den?

Sen gjordes det typ reklam för Vi två av samma författare på insidan i boken och jag blev typ full i skratt. Någon måste väl gett boken en femma? Eller? För det blir ju rätt lustigt att bara ”titta så många fyra av fem boken fått - den är nästan en favorit hos många, men inte riktigt toppklass” :D

06610971-9F6A-4255-A2C1-FE9C219DCFBA.jpeg
 
@fejt Den här tror jag kanske skulle kunna vara en väldigt bra bok att diskutera med dina elever! Könsroller/stereotyper, vänskap, olika (miserabla) hemförhållanden, att behöva ta för mycket ansvar som ung när vuxenvärlden fallerar, stora känslor osv tas upp på många olika sätt och den är, mellan det hemska, en bok som verkligen skulle kunna gå att ha bra diskussioner kring. (Utspelar sig i London och med typ gymnasieungdomar så det är liksom inte några ”avlägsna” personer på det sättet)

En kompis till min sjuttonåriga dotter tipsade om den för ett par veckor sedan så jag har köpt den till bibblan. Den har inte kommit ännu. Jag längtar. Och vad glad jag blir över att du också gillar den :) Då vet jag att det blir bra :heart
 
Jag har lyssnat på När hundarna kommer och är djupt imponerad av en otroligt skicklig författare som jag av någon outgrundlig anledning lyckats missa helt.
Plågsam läsning och ännu värre nu när det snart är val. I teorin är var femte person man möter sverigedemokrat. Jag skäms, äcklas och förtvivlar.
 
Jag har lyssnat på När hundarna kommer och är djupt imponerad av en otroligt skicklig författare som jag av någon outgrundlig anledning lyckats missa helt.
Plågsam läsning och ännu värre nu när det snart är val. I teorin är var femte person man möter sverigedemokrat. Jag skäms, äcklas och förtvivlar.
Den är helt fantastisk den boken! Och så viktig att fler läser tänker jag.


En kompis till min sjuttonåriga dotter tipsade om den för ett par veckor sedan så jag har köpt den till bibblan. Den har inte kommit ännu. Jag längtar. Och vad glad jag blir över att du också gillar den :) Då vet jag att det blir bra :heart
Så kul att du redan fått tipset på annat håll :) Tror som sagt att det kan bli väldigt bra diskussioner kring den boken. (Och tack :heart )
 
Jag har lyssnat på När hundarna kommer och är djupt imponerad av en otroligt skicklig författare som jag av någon outgrundlig anledning lyckats missa helt.
Plågsam läsning och ännu värre nu när det snart är val. I teorin är var femte person man möter sverigedemokrat. Jag skäms, äcklas och förtvivlar.
Den orkade jag ens läsa. Av de anledningar du nämner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 392
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp