Bukefalos 28 år!

Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ja! Älskade dessutom att Howl hette Ryt och är uppväxt med det, så du kan tänka dig vilket trauma det blev när han inte hette det längre :o:D Alltså det är en sådan bok som följt med mig hela mitt läsliv i princip och som jag gärna läste om någon gång per år innan nyöversättningen så det var verkligen ett hårt slag när den gamla blev omöjlig att få tag i :o
Nä, en ska aldrig skämmas över vilka böcker en gillar :D
Haha vilken tur! :rofl:
 
Men ja! Älskade dessutom att Howl hette Ryt och är uppväxt med det, så du kan tänka dig vilket trauma det blev när han inte hette det längre :o:D Alltså det är en sådan bok som följt med mig hela mitt läsliv i princip och som jag gärna läste om någon gång per år innan nyöversättningen så det var verkligen ett hårt slag när den gamla blev omöjlig att få tag i :o
Nä, en ska aldrig skämmas över vilka böcker en gillar :D
Jo det är hemskt och stackars barnet får vartannat kapitel höra att trollkarlen heter Howl och vartannat Ryt eftersom jag uhm ändrar när jag läser medan min man läser det han ser. Begriper mig inte på den där principen om att inte byta namn på figurer i barnböcker. Harry Potter böckerna på franska är mycket bättre än svenska, de har översatt namnen :D (tyvärr är min franska för usel för att helt kunna uppskatta det).
 
Jasså!? Vad har de emot henne då? Jag brukar uppskatta hennes inläsningar :o

Lite olika, men mest att det är så teatraliskt, hon stönar och slafsar och snyftar och har sig. Jag har inte tänkt på det tidigare men i denna får jag säga att det ibland blir lite för mycket. Dessutom betonar hon på ett otroligt skumt sätt som gör att vissa meningar är helt obegripliga. Men som sagt, annars brukar jag inte ha några problem med henne.
 
Jo hehe jag läste recensionen sedan, den var ju ganska knasig faktiskt. Om det är hennes kriterier för feministisk sci fi så har hon ju oceaner av young adult fantasy om kvinnor som är mäktiga med mycket romans och tja om man bara läser en av dem och är van vid icke fantasy böcker så känns de nog jättenice. (Typ Twilight såklart City of Bones, Vampire academy, Beautiful Creatures, Divirgent kanske är lite bättre, Throne of Glass (älskas av massor av flickor och hatas av några, ej läst för jag tror jag skulle hata.) )

(Förresten vill jag varna för Avalons Dimmor, den brukar sägas vara feministisk men jag tycker personligen den är icky o författaren är lite icky har jag för mig.)

Men ok, det verkar som att du måste vara i young adult eftersom de två författarna du presenterar med manliga huvudpersoner verkar hamna där.

Måste det vara översatt?

By the Sword av Mercedes Lackey!
Arrows of the Queen av densamma

Ungdom upptäcker sig vara speciell osv osv men tjej och inte superromansfokus även om lite romans finns.
(älskade när jag var typ tonåring och ännu) hon har en del Valdemar böcker också med kvinnliga, manliga, homosexuella och allt huvudpersoner.

Etiquette and Espionage, flicka rekryterad till spionflickskola. 1800-tal, vampyrer, varulvar, solfjädrar med knivar. Hysteriska mängder flört men huvudpersonerna är ytligt uppslukade av det (utom i sista boken där romantiska intressekillen faktiskt blir lätt dryg o envis, men det fungerar eftersom huvudpersonen är total hjälte). https://gailcarriger.com/series/the-finishing-school/ eftersom det är en flickskola så är män mest bifigurer.

A Hat full of Sky, Terry Pratchett ung häxa.
Vad tror du om tidiga delar av Deverry av Katharine Kerr? Finns väl även hyfsat väl översatta om de fortfarande går att få tag i.
 
Jag läser förresten Lily och bläckfisken och jag älskar den! Tror dessvärre att jag kommer gråta när det närmar sig slutet eftersom slutet är givet på förhand. Men den är så fint skriven, stundtals så himla rolig. Jag kan tex verkligen relatera till att ha en stundtals oförstående psykolog i vården och en mycket bättre sådan i huvudet :angel: :D (min nuvarande psykolog i vården är iofs fenomenal men ja) Det är helt enkelt en underbar bok som jag bara vill sträckläsa samtidigt som jag önskar att den aldrig ska ta slut.
 
Jag lyssnar nu på Viveca Stens nya, I fel sällskap. Helt okej, men plötsligt förstår jag varför det är så mycket gnäll på Katarina Ewerlöfs inläsningar i en grupp jag tillhör på FB. Jösses, the drama.

!

Jag instämmer. Undrade också om människan är så hemsk och valde en av hennes inläsningar. Aldrig mer. Så jobbig att lyssna på.
 
Skrev såhär om boken @Anna efter att ha läst den
Ole dole - riktigt dålig faktiskt. Alltså, jag förstår inte hur så många stereotyper får plats i samma bok? Det här måste vara Englands svar på typ Läckberg eller något :grin: Själva mord-storyn kunde/borde varit intressant men persongalleriet och skrivsättet förstör typ allt. Urk

Vet att @SkorpSmulan var ungefär lika ”imponerad” men att @Trott (tror jag det var) har läst den och gillat den! :D
:D ja jag tyckte att den var horribel. Och då brukar jag ändå kunna ta mig igenom (om än inte tycka om) Läckbergs böcker :D
 
:D ja jag tyckte att den var horribel. Och då brukar jag ändå kunna ta mig igenom (om än inte tycka om) Läckbergs böcker :D

Jag hör till dem som tycker att Läckberg är underhållande och inte hälften så dålig som hon skälls ut för, men jag ser väldigt få beröringspunkter mellan Arlidge och Läckberg. Vad är det ni tycker är likt förutom då att det är deckare?

Jag tyckte att Arlidge var ganska bedrövlig handlingsmässigt men inte så ruskigt dåligt skriven.
 
Vad är det ni tycker är likt förutom då att det är deckare?
Jag tycker generellt att Läckbergs böcker är rätt dåliga, överskattade och banala - så det var väl därför jag ens tog upp det som liknelse från början. För visst är det skillnad på Arlidges böcker och Läckbergs på många sätt, men för mig blev det liksom bara hypat dravel som jag inte alls kan förstå storheten med och som jag stundtals undrade över hur det kom igenom någon typ av korrläsning :o Så det blir liksom samma känsla och irritation när jag läser böckerna att det kom som en naturlig jämförelse för mig.
 
Jag tycker generellt att Läckbergs böcker är rätt dåliga, överskattade och banala - så det var väl därför jag ens tog upp det som liknelse från början. För visst är det skillnad på Arlidges böcker och Läckbergs på många sätt, men för mig blev det liksom bara hypat dravel som jag inte alls kan förstå storheten med och som jag stundtals undrade över hur det kom igenom någon typ av korrläsning :o Så det blir liksom samma känsla och irritation när jag läser böckerna att det kom som en naturlig jämförelse för mig.

Då är jag med! Jag visste inte att Arlidge hade varit hypad eller hyllad, men den parallellen förstår jag då :)
 
Jag hör till dem som tycker att Läckberg är underhållande och inte hälften så dålig som hon skälls ut för, men jag ser väldigt få beröringspunkter mellan Arlidge och Läckberg. Vad är det ni tycker är likt förutom då att det är deckare?

Jag tyckte att Arlidge var ganska bedrövlig handlingsmässigt men inte så ruskigt dåligt skriven.
Jag har inte ens en egen jämförelse :o jag bara spann vidare på den.
Läckberg tycker jag är förfärligt dålig men ändå på något vis underhållande, vissa böcker mer än andra, men Ole dole var bara förfärlig.
 
Har lyssnat på:

Ivy Lane av Cathy Bramley. Feelgod av helt ok kvalitet.

Vargarnas tid av Elisabet Nemert. Utspelar sig under andra världskriget. Den tyckte jag väldigt mycket om
även om det slutade lite för lyckligt, någon liten sorg och bedrövelse hade nog gjort att slutet inte känts riktigt då tillrättalagt. Det var ju i alla fall krig...
Boken fick mig att googla på händelser under kriget som jag inte hade koll på.

Sommar på den lilla ön i havet av Jenny Colgan. I stilen mycket lik hennes tidigare böcker, det vill säga inte jättebra.

Och just nu lyssnar jag på Regnbågens dal av L.M Montgomery.
 
Jag lyssnar fö på Spegel spegel som är en bra bok men inget vidare inläst tyvärr. Så trot verkligen den hade vunnit på att läsas.
 
Jag läser ADHD och autismspektrum i ett livsperspektiv : en klinisk introduktion till utvecklingsrelaterade kognitiva funktionsproblem, sammanställd av Gunilla Thernlund 2013. Den är faktaspäckad och jag uppfattar den som ett läsvärt och köttigt kondensat av kunskapsläget i ämnet.

(Men funkar väl sådär som strandläsning. :grin: )
 
Behöver akuta lästips. Får inte vara tungt på något enda vis då jag nu närmar mig årets upplopp med vad som känns som en miljard inlämningsuppgifter att läsa och lika många betyg att sätta. Samtidigt som jag snart har årets sista tenta (Sveriges sju nationella språk, tur att den ska skrivas på svenska iaf!). Behöver alltså något lättläst som jag inte fastnar allt för mycket i, då hinner jag inte göra ovanstående :angel:

Gillar fantasy, historiska romaner, romance, svenska och brittiska deckare, dystopier och typ allt där emellan.
 
Jag har kände att jag ville testa något nytt. Så nu håller jag på med Mira Grant's Newsflesh-serie. Om zombies :D Har förvisso läst The Girl With All The Gifts, men den var inte så rå som jag tänker mig att en handling om zombies bör vara. Har även börjat läsa Plague of the Dead av Z.A. Recht.

Historierna är utformade lite olika. I Plague of the Dead får man följa med ända från start, när smittan börjar spridas och hur människorna försöker anpassa sig.
I Feed, som är första boken i Newsflesh-serien, är det 26 år sedan smittan slog igenom och man får följa vad som händer härnäst.

Jag som älskar mystiken när saker och ting förändras, när fler och fler människor blir sjuka och tillslut börjar attackera, och paniken som stiger hos andra, tycker Plague of the Dead har en lättare historia att komma in i. Den känns överlag mer lättläst också.

Till min stora glädje har dock Rise: A Newsflesh Collection en miniberättelse som utgår från hur det hela började. Innan jag visste att denna fanns kom jag knappt in i Feed, för jag blev besviken när den började 26 år efter smittans genombrott. Nu när jag har den biten också tycker jag att Feed är något bättre. Böckerna är bättre skrivna, har starkare karaktärer (kan också bero på att de man tror har en betydande roll i Plague... visar sig inte ha det :p) och jag upplever att vad som händer griper tag i och berör en mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 392
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
832

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp