Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste ut Vända Hem av Yaa Gyasi igår. Det är en av de mest fruktansvärda böcker jag läst, kunde inte sova igår och känner mig fortfarande skitledsen.
 
Har läst Den ökända historien om
Frankie Landau-Banks
och vilken bok! :up: Så briljant! Så bra! Så befriande och så fenomenal! Jag gillade den med andra ord! :D

Har även lyssnat på Tripprapporter och var kanske inte riktigt lika imponerad som @Koltrast men den var klart läsvärd. Dock upplever de jag den som väldigt ojämn, på vissa ställen helt briljant och träffsäker medans den på andra ställen inte alls var varken briljant eller träffsäker. :)
Angående Frankie Landau-Banks, kul! Jag gillade den också. We were liars av samma författare ska också vara bra.
 
Läste ut Vända Hem av Yaa Gyasi igår. Det är en av de mest fruktansvärda böcker jag läst, kunde inte sova igår och känner mig fortfarande skitledsen.
Eller alltså, inte gilla på att du är ledsen och att den var så hemsk. Men är den bra trots det hemska?

Och angående We were liars så är set verkligen en bok jag vill läsa! Den har stått på min "att läsa"-lista ett bra tag men känns ännu mer angelägen att läsa när Frankie var så fenomenal :)
 
Har lyssnat på Gästkatten och den var mest bara tragisk och sorglig.
jag fixar verkligen inte böcker där djuren dör på något tragiskt sätt.
nu var inte den här extrem men hag har insett att jag väldigt sällan gillar böcker om djur som utspelar sig på ställen där djuren har en annan (sämre) ställning i samhället och där lidande glorifieras. Det är typ bara bibliotekskatten Dewey som ändå känns hoppfull trots taskig start i Deweys liv :)

Lyssnar även på Det vi inte visste var lycka och det är ännu en fransk skitbok rent utsagt! Vad är det med dessa författare som skriver så mycket trams? Den här boken har jämförts med gavalda vilket var anledningen till att jag ville lyssna på den. Men nä, jag är besviken!
Det här är liksom så jäkla sunkigt. Feminist används upprepade gånger som ett nervärderande begrepp, snubbarna känns väldigt typiska priviligierade kränka män som det är synd om osv. Skit alltså :down: inte alla det där fina som återfinns i gavaldas skildringar av människor eller i hennes språk utan det här är bara banalt och dåligt.
 
Jag är just nu mycket avundsjuk på alla som bor i Stockholm och kan gå på Bittert Mingel med Maria Sveland på Scalateatern på måndag. Äntligen ett rum för kcinnors bitterhet och jag kan inte vara där. :(

Själv ska jag träna dressyr som en lydig kvinna. :p
 
Gillade verkligen Och så var de bara en! Bra upplägg på den, måste leta fram filmen som kom på tv för ett tag sedan så jag får kolla den också. Så jag får se nånting annat än bara slutet ;)

Tog tag i en annan klassiker, En världsomsegling under havet av Jules Verne. Har för mig att jag läste den nångång i högstadiet men kommer inte ihåg speciellt mycket så den förtjänar en omläsning efter sisådär 10 år :)
 
Tredje boken i serien om Cormoran Strike: Career of Evil av Robert Galbraith (J K Rowling). Gillar de här böckerna, hon skriver så att man vill sträckläsa. Ändå tyckte jag inte lika bra om den här boken; den gick lite på tomgång. Det var liksom för många uppslag. Man kan nog förvänta sig fler delar i serien eftersom slutet bäddar för en fortsättning.
 
Jag har också läst The Trespasser av Tana French. Jag tycker mycket om hennes böcker. Det är inga serier utan olika huvudpersoner (poliser) varje gång, och det handlar aldrig om läskiga seriemördare heller. Psykologiska skildringar av brott, snarare - och intressanta huvudpersoner (poliser).
 
Jag har också läst The Trespasser av Tana French. Jag tycker mycket om hennes böcker. Det är inga serier utan olika huvudpersoner (poliser) varje gång, och det handlar aldrig om läskiga seriemördare heller. Psykologiska skildringar av brott, snarare - och intressanta huvudpersoner (poliser).
Den har jag också precis läst! Gillar också jättemycket.
 
Jag har precis läst Nätterna på mon Chéri av Stefan Lindberg. Den handlar om "33-åringen" som inledningsvis var misstänkt för mordet på Olof Palme. Det blir ett Njä. Man måste nog vara mer insatt i och intresserad av Palmemordet för att ha någon större behållning av den. Dessutom skriver Lindberg väldigt suggestivt.
 
Läser om några riktiga militärklassiker, Colditz, the great escape osv (som jag hittade som e-böcker, hurra!). Av någon anledning har jag fastnat för genren. Så otroligt annorlunda kultur och ändå något familjärt.

På grund av synen är jag just nu begränsad nästan helt till e-böcker där jag kan göra fonten större och ha bakgrundsbelysning. Har några bra siter jag brukar besöka och ladda ner från. :angel: Tyvärr finns det i princip inga böcker på svenska där. Ska försöka lista ut hur man lånar e-böcker från bibblan.
 
Jag kämpar lite med Mästaren och Margarita för tillfället. Gillar, skarpt, men den är så himla tät!

Inatt hade jag en sån där härlig sömnlös en (not) och plöjde tre Zeldaalbum - så himla himla bra! Och Det Gud inte såg av Helena von Zweigbergk. Den var intressant men under förväntning, tyvärr, trots halvlågt betyg på Goodreads.

Nu varvar jag Bulgakov med Rött stoft av Ann Cleeves - den flyter på betydligt bättre! Och så lyssnar jag på Sveriges Drottningar av Herman Lindqvist mellan varven, tyvärr inte inläst av honom själv.

Just det, jag läste Montelius nya igår också. Eller kanske i förrgår, Ibland är man lessen ibland är man glad. Inget glädjepiller direkt men hennes språk, alltså! Oerhört.
 
Jag är just nu mycket avundsjuk på alla som bor i Stockholm och kan gå på Bittert Mingel med Maria Sveland på Scalateatern på måndag. Äntligen ett rum för kcinnors bitterhet och jag kan inte vara där. :(

Själv ska jag träna dressyr som en lydig kvinna. :p

Du har ju ägnat hela helgen åt bittert mingel, gnäll inte !!!:mad:
 
Senaste böckerna för mig har varit lite blandat.

Lyssnade på Tom Sawyer och tja, den var vad den var så att säga :) Jag är glad att jag har lyssnat på den (dessutom var den bra inläst) men det är väl inget som kommer lämna något bestående minne skulle jag tro.

Läste Den andra Will Grayson som jag gillade, men inte direkt tokgillade. Hade betydligt högre förväntningar men jag tyckte det tog rätt lång tid innan boken blev särskilt rolig att läsa. Men ja, när den väl började bli intressant var den helt klart läsvärd :)

Har också läst Dumplin' och kan väl inte säga att jag är helt överförtjust direkt. Vid första anblicken var den helt klart rolig och bra, men ju mer jag funderar på den desto mindre gillar jag den :down: Trist alltså eftersom det ändå känns som en "viktig" bok :)

Dessutom är jag en bit in i Änkan och den gillar jag skarpt! Tycker den känns rätt smart och dessutom underhållande i sin hemskhet. Får mig av någon anledning att tänka på Kvinnan på tåget, men det tror jag beror på att den hoppar i tiden och ingen riktigt vet vad som är sant eller inte.

Och på tal om Paula Hawkins - är det någon som läst hennes nya? Med tanke på Kvinnan på tåget har jag oerhört höga förhoppningar och förväntningar på den boken, men det kan ju vara intressant att veta om det är befogat eller ej :)
 
Jag hade inget att läsa så jag plockade upp en bok som någon lämnat på jobbet. Sofie Sarenbrant, Vecka 36. Jag hade sett namnet omnämnas bland de senaste svenska deckarförfattarna men inte mer än så.

Jag läste hela boken. Inte för att den var bra, utan i förundran över hur dålig den var. Intrig, språk - allt. :arghh::arghh::arghh: Jag gillar inte Camilla Läckberg något vidare, men hon framstår som en nobelpristagare i jämförelse.

Så, nu har jag lustmördat en författare. :up:
 
Jag hade inget att läsa så jag plockade upp en bok som någon lämnat på jobbet. Sofie Sarenbrant, Vecka 36. Jag hade sett namnet omnämnas bland de senaste svenska deckarförfattarna men inte mer än så.

Jag läste hela boken. Inte för att den var bra, utan i förundran över hur dålig den var. Intrig, språk - allt. :arghh::arghh::arghh: Jag gillar inte Camilla Läckberg något vidare, men hon framstår som en nobelpristagare i jämförelse.

Så, nu har jag lustmördat en författare. :up:
Den hittade jag också på mitt jobb! Jag orkade dock inte igenom den.
Du milde vilken smörja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 636
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
766
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 838
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp