Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev klar med sista delen om Cormoran Strike igår och den var riktigt bra! Det gick inte att lista ut mördaren förrän alldeles på slutet. Så fort man trodde att man visste innan så kom det en ny ledtråd som gjorde en osäker igen. :up: Skulle gärna läsa fler med samma karaktärer!
Har förstått det som att hon inte är klar med serien :) Jag vill med läs fler!
 
Jag har legat efter lite med läsningen på senaste men blev klar med The Island av Victoria Hislop i fredags och sedan The Grownup av Gillian Flynn igår. The Island var lika trevlig som Hislops böcker brukar vara, och det var The Grownup också... Tills jag kom till slutet. Som inte alls var något slut. Jag lämnades bara med känslan av att alltihop var en enda stor "tease", men det var väl kanske det som var meningen också. Upprörd blev jag i alla fall! :mad:

Nu har jag gett mig in på Small Great Things av Jodi Picoult och ser fram emot vad som förhoppningsvis ska bli avslappnande och lättsmält läsning.

I helgen ska jag besöka Akademibokhandeln och shoppa en massa nya trevliga böcker! :)
 
Jag har just avslutat Berts Dagbok och fortsätter med Bert och Brorsorna. Om ni inte har läst dem och tycker om rolig läsning är dessa ett hett tips.
Amateur Pethead
 
Jag läser Tone Schunnessons Tripprapporter och är stormförtjust! Någon som läst den?

Jag vet, jag är SÅ efter.
 
Senast ändrad:
Jag håller som bäst på med Vem som helst utom Ivy Pocket och är verkligen stormförtjust!! Verkligen ett tips till alla med läsglada barn (eller vuxna som uppskattar mycket bilder i sina kapitelböcker :angel: ) Ivy är störtskön, noll hämningar, ljuger som jag vet inte vad, full av fantasi och så himla självgod. Älskar henne! :D

Dessförinnan läste jag 1984 och basala en säga? Den är verkligen intressant och på många sätt aktuell. Lite svår för mig att läsa eftersom den kräver mer närvaro än många av böckerna jag i normala fall läser. Men ändå! Att jag inte läst den tidigare är ett mysterium alltså.

Och eftersom jag blandar lite så har jag även lyssnat på Ture Sventon i bilen. Helt fantastiska böcker alltså som har så mycket rolig humor (något förlegat språk ibland dessvärre så vissa saker är knte roligt) som helt gått mig förbi som barn. Har lyssnat på både Ture Sventon i Paris och Ture Sventon i Stockholm. Dock är favoriten fortfarande när han äri London. :D
 
Hjälp, litteraturkunniga! Bokklubben har fått göra ett drastiskt omfall efter att ha planerat Martina Haags "Det är något som inte stämmer" till nästa träff. Av vissa skäl är den numera en helt otänkbar bok att sitta och diskutera, temat kom plötsligt alldeles för nära en av medlemmarna. :(

Så, nu söker vi i stället efter någon skön och någorlunda lättläst feelgood-bok att hinna med före sommaren. Gärna om starka och självständiga kvinnor. :up: Eller bara något som inte handlar om plötslig separation, smärta och söndring. Och ingen tegelsten för det hinns inte med. Men jag som oftast läser om och frossar i misär är inte så hemma i den mer lättsamma genren. Goda förslag mottages tacksamt!
 
Vänd dig inte om av Tove Alsterdal. Jag gillar att miljön är så viktig i hennes böcker, och att olika slags människor förekommer. I denna boken är miljön Beckomberga och romska tiggare är ett viktigt
inslag. Välskrivet, spännande och ganska skrämmande.
 
Hjälp, litteraturkunniga! Bokklubben har fått göra ett drastiskt omfall efter att ha planerat Martina Haags "Det är något som inte stämmer" till nästa träff. Av vissa skäl är den numera en helt otänkbar bok att sitta och diskutera, temat kom plötsligt alldeles för nära en av medlemmarna. :(

Så, nu söker vi i stället efter någon skön och någorlunda lättläst feelgood-bok att hinna med före sommaren. Gärna om starka och självständiga kvinnor. :up: Eller bara något som inte handlar om plötslig separation, smärta och söndring. Och ingen tegelsten för det hinns inte med. Men jag som oftast läser om och frossar i misär är inte så hemma i den mer lättsamma genren. Goda förslag mottages tacksamt!
Måste den vara på svenska? Jag håller på och läser The japanese lover av Isabelle Allende jag upplever den än så länge som en historia om starka kvinnor som går sin egen väg, men jag vågar inte lovar det är så hela boken eller att den finns på svenska.
 
Hjälp, litteraturkunniga! Bokklubben har fått göra ett drastiskt omfall efter att ha planerat Martina Haags "Det är något som inte stämmer" till nästa träff. Av vissa skäl är den numera en helt otänkbar bok att sitta och diskutera, temat kom plötsligt alldeles för nära en av medlemmarna. :(

Så, nu söker vi i stället efter någon skön och någorlunda lättläst feelgood-bok att hinna med före sommaren. Gärna om starka och självständiga kvinnor. :up: Eller bara något som inte handlar om plötslig separation, smärta och söndring. Och ingen tegelsten för det hinns inte med. Men jag som oftast läser om och frossar i misär är inte så hemma i den mer lättsamma genren. Goda förslag mottages tacksamt!

Jag blev alldeles tom i hjärnan för alla böcker jag kom att tänka på handlar om kvinnor som blir svikna på något sätt och sen kommer tillbaka (Marian Keyes m fl). Mycket relationer, ju. Om ni inte har läst Alexander McCall Smiths böcker om Mma Ramotswe, alltså Damernas detektivbyrå, kanske det kunde vara något. Finurliga, avslappnade och definitivt stark kvinna. Och inte alltför tilltrasslade relationer. :up:
 
Allende låter som ett jättebra förslag! Den verkar finnas på svenska också ser jag. Och Damernas detektivbyrå är ju jättemysig, den skulle också funka fint. Men tyvärr är det väl så att misär och svek och brustna hjärtan är ganska ofta förekommande också i fiktionen, inte helt lätt att navigera förbi...
 
Så, nu söker vi i stället efter någon skön och någorlunda lättläst feelgood-bok att hinna med före sommaren. Gärna om starka och självständiga kvinnor

Om det är så att ungdomsbok skulle kännas okej (eller unga vuxna kanske det mer handlar om) så är Jag är ju så jävla easy going ett förslag från mig. Den är fenomenal tycker jag!

Annars kanske ni är mer härdade än mig och skulle gilla Oskar Levertins vänner - men där har @Diskurs och @Anna mer input :D
 
@Killaloe Jag känner - vid en hastig undersökning av recensioner - att båda förslagen i vart fall skulle passa mig. :D Och jag vill nog tro att de flesta av mina med-bokklubbare är ganska härdade - och lite skruvade - de också!

Senast läste vi en ungdomsbok/bok för unga vuxna av Sonya Hartnett, den fick allmänt goda omdömen så det är absolut inte fel.
 
Okej, nu är jag klar med Tripprapporter och jag älskade den. Kanske bidrog författarens egna uppläsning(på skånska), men åh, vad jag njöt av att lyssna! Poetiskt, skitigt, bra tempo och flyt. Om en ung kvinna som aldrig ursäktar sig: Hon knarkar, knullar, äter för mycket. Lånar pengar hon aldrig lämnar tillbaka, sviker, stjäl - allt utan att någonsin tycka att något är hennes fel. Det är något med tonen som är helt genialisk. Jag lyssnade med 1,5 gånger tempot och det var som att lyssna på ett enda långt estradpoesi-framförande. Lysande!
 
Senast läste vi en ungdomsbok/bok för unga vuxna av Sonya Hartnett, den fick allmänt goda omdömen så det är absolut inte fel.
Så roligt! Kul också att inte bara fastna i en viss typ av böcker :) Då tror jag absolut på jägerfelt! Älskade boken och tyckte den var fenomenal! :D
 
Nu läser jag Sandra Beijers roman och den känns verkligen som en ungdomsroman. Kanske är den skriven för unga vuxna? Jag är inte imponerad hittills.

Parallellt läser jag Jonathan Safran Foers Allt är upplyst, men jag gör det utan egentligt engagemang. Boken har två parallella handlingar där den en tilltalar mig långt mer än den andra, så stundtals är det ganska bra, men stundtals känner jag mest för att bläddra fram några sidor. Jag var verkligen förtjust i hans Extremt högt och otroligt nära, så jag antar att mina förväntningar var ganska höga.

Så lyssnade jag på Ondskan - en evighetslång skildring av våld. Våld, våld, våld.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 235
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
389
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp