Vad reagerar jag på? 🤔

Asko

Trådstartare
I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!) biten från kontoret till bilen på parkeringen. När jag sätter mig i bilen och efter en kort stund så börjar ögonen klia och tårarna rinner, i måndags bara ett öga men idag var det verkligen tokigt!
Efter 10-15 min i bilen så gick det över.
Nu är jag hemma och mina ögon varken kliar eller rinner, allt är normalt igen.
Reagerade inte alls på morgonen.

Så jag har antagit att det är någon hösnuva (då jag är lite allergisk mot björk) och kollade nu på pollenkollen osv för jag tänkte att det måste vara mycket om t.o.m jag reagerar, men där står det bara om låga-måttliga halter av annan pollen än björk :confused:
Jag har märkt att jag blivit lite mera allergisk med åren, men tycker ändå att jag reagerat mest när det är högsäsong (eller vad som jag trott varit högsäsong...).

Så jag tänkte fråga här om någon annans allergi reagerar nu och vad ni är allergiska mot isåfall? Och hur mycket?

Så kanske jag kan få någon aning om vad jag kan tänkas reagera på ... Eller om det är något annat, vilket verkar knappast troligt då det infallit så lägligt två gånger :cautious:
 
Min katt- och hästallergi började så. Helt utan förvarning började ögonen rinna. Först bara det ena, sen båda. Det kom konstigt nog inte i samband med att jag var nära häst eller katt.. Jag kliade mig dessutom i ögonen och fick någon slags reaktion på det också (det hade ett fint medicinskt namn men jag har glömt).

Gick till vårdcentralen som skickade mig till ögonmottagningen på sjukhuset. Där fick jag ögondroppar (som jag visst var allergisk mot :angel: ), blodprov som visade allergi och desloratadin på recept. Har varit så gott som symtomfri sedan dess.

Så mitt tips är någon form av allergi. Kolla med vårdcentralen.
 
I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!) biten från kontoret till bilen på parkeringen. När jag sätter mig i bilen och efter en kort stund så börjar ögonen klia och tårarna rinner, i måndags bara ett öga men idag var det verkligen tokigt!
Efter 10-15 min i bilen så gick det över.
Nu är jag hemma och mina ögon varken kliar eller rinner, allt är normalt igen.
Reagerade inte alls på morgonen.

Så jag har antagit att det är någon hösnuva (då jag är lite allergisk mot björk) och kollade nu på pollenkollen osv för jag tänkte att det måste vara mycket om t.o.m jag reagerar, men där står det bara om låga-måttliga halter av annan pollen än björk :confused:
Jag har märkt att jag blivit lite mera allergisk med åren, men tycker ändå att jag reagerat mest när det är högsäsong (eller vad som jag trott varit högsäsong...).

Så jag tänkte fråga här om någon annans allergi reagerar nu och vad ni är allergiska mot isåfall? Och hur mycket?

Så kanske jag kan få någon aning om vad jag kan tänkas reagera på ... Eller om det är något annat, vilket verkar knappast troligt då det infallit så lägligt två gånger :cautious:

Trots att jag bor i Dalarna och jobbat i Jämtland har jag varit allergisk sedan mitten på februari. I mitt fall delvis snömögel men även vindtransporterat pollen. Bara att se till att börja medicinera ordentligt.

Jag reagerar på alla träd, dvs från hasselsäsongen, men björk är värst.
 
Min pollenallergi är helt bananas nu, jag kan vakna och känna mig helt okej men efter 5-10 minuters morgonrastning med hunden så är jag jättetäppt och ögonen kliar. Jag reagerar inte på pälsdjur alls så det är helt klart något med att växtligheten börjar komma igång som stör.

Jag tar cetirizin och perillaextrakt, samt undviker att gå ut längre stunder än nödvändigt de tider som pollenhalterna brukar vara högst. Tur i oturen att jag ändå är en kvällsmänniska, för då brukar det vara lugnare.
 
Det blir visst kallare igen nu (senvintern är tillbaka :meh:), får se om jag reagerar något mera igen.
 
Min pollenallergi är helt bananas nu, jag kan vakna och känna mig helt okej men efter 5-10 minuters morgonrastning med hunden så är jag jättetäppt och ögonen kliar. Jag reagerar inte på pälsdjur alls så det är helt klart något med att växtligheten börjar komma igång som stör.

Jag tar cetirizin och perillaextrakt, samt undviker att gå ut längre stunder än nödvändigt de tider som pollenhalterna brukar vara högst. Tur i oturen att jag ändå är en kvällsmänniska, för då brukar det vara lugnare.
Vet du vad du är allergisk mot?
 
Min katt- och hästallergi började så. Helt utan förvarning började ögonen rinna. Först bara det ena, sen båda. Det kom konstigt nog inte i samband med att jag var nära häst eller katt.. Jag kliade mig dessutom i ögonen och fick någon slags reaktion på det också (det hade ett fint medicinskt namn men jag har glömt).

Gick till vårdcentralen som skickade mig till ögonmottagningen på sjukhuset. Där fick jag ögondroppar (som jag visst var allergisk mot :angel: ), blodprov som visade allergi och desloratadin på recept. Har varit så gott som symtomfri sedan dess.

Så mitt tips är någon form av allergi. Kolla med vårdcentralen.
Det hoppas jag verkligen inte :nailbiting: tycker att min reaktion har infallit så väl med varmare dagar och sol hittills att det inte känns som slumpen ... Tänkte ge det någon vecka och se om jag märker någon "rutin".
Eller jag tänkte det men nu blev det ju kallare igen :grin: får se om jag reagerar ändå! Har bestämt mig att sitta i bilen en stund innan jag börjar köra för att vara säker på att jag inte börjar klia som en tok precis när jag ska köra!
 
Vet du vad du är allergisk mot?

Tyvärr inget konkret pga har inte sökt för utredning, men al är huvudmisstänkt eftersom jag alltid är som värst de dagar det rapporteras förhöjda pollenhalter av den. Jag reagerar även på björk, och den kan komma igång under samma period så det överlappar nog en del. Sen är det ju mer pollen vissa år så även det kan påverka hur mycket besvär man upplever.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 706
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 251
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 182
Senast: ptr
·
N
Hästvård Hallå. Jag har ett sto som brukar varje vinter vara rinnig i ögonen, både klar o vit gegga. Jag brukar tvätta och skölja ögonen men...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Naike
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp