Bukefalos 28 år!

Vad säger lagen?

Kusebuse

Trådstartare
Ja, nu har det hänt; jag har fått "hot" om polisanmälan!
Varför? Jo för att jag "skrämmer" ut grannens katt från mitt hem och från min trädgård...

Jag måste tala om att jag aldrig, aldrig skulle försöka skada katten (eller något annat djur heller för den delen), men jag vill inte ha den här!

Jag vill kunna ha dörren öppen utan att få objudna gäster, jag vill kunna rensa i mina rabatter utan att köra fingrarna i kattbajs :crazy:, och jag vill framför allt inte att min hund får fatt i katten! Hon bryr sig inte om katterna så länge de är utanför staketet, men jagar dem gärna om de kommer in i trädgården.
Det är stressande för både henne, mig och katten.

Jag är inte rädd för polisanmälan, men blev väldigt nyfiken på vad som gäller.
Har katter rätt att vistas i andras hem och trädgårdar?
Finns det överhuvudtaget lagar och regler för katter?

Nyfiken/KB
 
Sv: Vad säger lagen?

I våran kommun finn det en folder man kan få angående katter i samhället. Det var länge sedan jag läste i den nu, men har för mig att man som fastighetsägare har rätt att freda sig från lösspringande katter på valfritt sätt så länge katten inte skadas. Hur har du försökt jaga iväg katten för att hotas med polis (hagelgevär eller:laugh:)?
Själv har jag både utekatter och hundar i villaområde och skulle aldrig ha åsikter om hur folk försökte få mina katter ur trädgården. Jag brukar istället tipsa mina grannar om att smörja med vinäger på altanen om katterna blir för närgågna.
 
Sv: Vad säger lagen?

Det enda jag gör är att stirra på katten med stora ögon och fräääsa åt den.
Det har fungerat utmärkt bra mot alla katter de 7 åren jag har bott här.

Man får fräsa några gånger åt varje katt, sedan fattar de.......

Det bästa med den metoden är att katterna inte blir rädda för mig, utan kommer gärna fram och "pratar" med mig när jag är ute på parkeringen, men in i trädgården kommer de inte.
 
Sv: Vad säger lagen?

Det enda jag gör är att stirra på katten med stora ögon och fräääsa åt den.
Det har fungerat utmärkt bra mot alla katter de 7 åren jag har bott här.

Man får fräsa några gånger åt varje katt, sedan fattar de.......

Klart som gatan du får göra så. Spraya vatten och cataway också om du vill det. Hade jag haft mina kissar lösa hade jag inte haft något problem om folk gjorde så. Inte ens om de föste iväg dem med kvasten faktiskt (inte slå katten förstås).

Låter mer som att du har en knäpp granne.
 
Sv: Vad säger lagen?

Det finns en prejudicerande dom som ger katter rätt att gå lösa i tätort. Därmed inte sagt att du inte får skrämma iväg katten från din gård. Vi som inte vill ha andras katter på våra gårdar eller i våra hus får själva se till att hålla dem borta eftersom deras ägare inte har någon skyldighet att hålla koll på sina katter.

Du får garanterat fräsa åt katten så den sticker. Så länge du inte fysiskt skadar katten kan du nog göra ungefär precis vad du vill för att hålla katten borta.

Vad har grannen tänkt polisanmäla dig för?
 
Sv: Vad säger lagen?

Nej, jag skulle som sagt aldrig försöka skada en katt på något sätt, och att fösa iväg en katt med en kvast eller liknande skulle jag nog inte heller göra.

En gång för ett par år sedan kom en katt som prompt ville äta mina marsvin som gick i utebur.
Den katten lyssnade inte på mitt fräsande, så jag kastade några småstenar i husväggen några meter bakom katten.
Det fanns absolut ingen risk att jag skulle träffa den, men jag tyckte länge efteråt att det var hemskt gjort.

Jag har en väldigt knäpp granne, och många har flyttat från min bostad pga honom...
 
Sv: Vad säger lagen?

Du behöver inte vara det minsta rädd för någon polisanmälan.
Fortsätt skrämm iväg katterna du så länge du inte skadar dem.
Fräsa, stampa i backen, springa mot dom, spruta vatten, man för göra som man vill. Självklart kan du inte bli dömd för något genom att freda ditt hem och dina djur från lösgående katter.
 
Sv: Vad säger lagen?

Det är intressant det där med katter ....
Det måste vara det enda tamdjur/sällskapsdjur som man får ha fritt springande löst i det här landet.

Vad händer då om katten vässar klorna på min nya soffa?
Om den använder vår sandlåda som toalett?
Om den orsakar en trafikolycka?

Om inte ägaren har skyldighet att kontrollera sitt husdjur, vem bär då ansvaret?
Jag märker själv hur anklagande jag låter, men det är inte alls min mening. Jag är bara nyfiken, och vill lära mig hur det fungerar.
Hoppas att du eller någon annan kan svara på alla mina frågor.

Tro det eller ej, men anmälan mot mig gäller...Djurplågeri!!!
 
Sv: Vad säger lagen?

Det är intressant det där med katter ....
Det måste vara det enda tamdjur/sällskapsdjur som man får ha fritt springande löst i det här landet.

Vad händer då om katten vässar klorna på min nya soffa?
Om den använder vår sandlåda som toalett?
Om den orsakar en trafikolycka?

Om inte ägaren har skyldighet att kontrollera sitt husdjur, vem bär då ansvaret?
Jag märker själv hur anklagande jag låter, men det är inte alls min mening. Jag är bara nyfiken, och vill lära mig hur det fungerar.
Hoppas att du eller någon annan kan svara på alla mina frågor.

Tro det eller ej, men anmälan mot mig gäller...Djurplågeri!!!

Ja, vad jag vet är katten det enda djur som har fastslagen rätt att gå lös. Jag tror det var Miljödomstolen som tog fasta på "med hänsyn till deras natur" i lagen om tillsyn av hundar och katter. Man anser att det är i enlighet med kattens natur att ströva fritt och då ska den få göra det.

Tyvärr innebär det att vi alla är skyldiga att skydda vår egendom från andras katter. Om du vet att det går katter lösa i området ska du helt enkelt se till att katterna inte kan ta sig in och förstöra din soffa. Du får fixa lock till sandlådan osv. Kattens rätt till att ströva fritt och kattägares "ansvarsbefrielse" innebär alltså att ansvaret faller helt och hållet på oss själva att skydda oss och vår egendom från andras katter.

Vad som händer om en katt orsakar en olycka vet jag inte, men gissningsvis anses inte ägaren skyldig till en sådan händelse.

Jag tycker det är helt vansinnigt. Jag tycker absolut att man ska kunna ha katter lösa på en bondgård eller i ett stall, de katterna har en arbetsuppgift att sköta men jag kan verkligen inte se det positiva i att katten ska ha rätt att få härja fritt i vårat samhälle.
 
Sv: Vad säger lagen?

En del av mig håller med - det är vansinne! Men jag är väldigt splittrad.

En del av katterna i samhället gör nog lite nytta. Råttor och möss finns ju överallt, t o m inne i storstäderna, och katterna kanske hjälper till att hålla bestånden nere.

Nackdelen är stanken som blir efter katter. Utanför pizzerian, affären osv där är en odör som blir hemskt otrevlig tillsammans med lukten av pizza och nybakat bröd.

Samhällets lekplats är en enda stor kattlåda. Det är vidrigt! Där kryper barnen omkring. Leker, gräver.... :crazy:

Då funderar jag ibland på katters rättighet att finnas i samhället.

Och när man inte ens kan ha sitt eget boende fritt från katter, då händer det att man surnar till om man har en dålig dag.

Grannens hot om polisanmälan är mest skrattretande, men det fick mig att börja fundera lite mera på kattproblemen.

Och ju mera jag funderar desto mera splittrad blir jag.

Funderar vidare.....
 
Sv: Vad säger lagen?

För mig är det enbart vansinne att ha katter ute i samhällen.
Dels för allmänhetens skull och deras egna. Dom kan bli illa behandlade, instängda, påkörda, listan kan göras lång.

Dom irriterar många och om det nu är pga deras natur som de får gå lösa. Vart någonstans är det naturligt att vistat i ett tätbebyggt område? JA till gårdskatter, NEJ till stadskatter.

Personligen skulle jag dock inte släppa ut något djur vind för våg om jag så bodde tre mil från närmsta granne. Jag är rädd om mina familjemedlemmar och vill inte att ngt ska hända så jag har dem gärna underuppsikt.
 
Sv: Vad säger lagen?

kl

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
 
Sv: Vad säger lagen?

Tyvärr har domar gått emot den lagtexten och sagt att katter inte behöver ha nån uppsyn och att ägarna typ inte har nått ansvar.
 
Sv: Vad säger lagen?

Du har laglig rätt att skrämma bort katterna. Mitt förslag om någon kommer in i din bostad en andra gång är att stänga dörren/fönstret där den gick in och skrämma den lite extra! Jaga fräsande runt den med sopen ett varv innan du öppnar och jagar ut den. Spraya citronvatten på utemöblernas dynor, dom avskyr citrondoft. Föreslå för kattägarna att dom kan fixa en sandlåda, eller helt enkelt gräva upp ett hörn och fylla med vanlig natursand så att katten kan "gå på toa" ute i egen trädgård.
 
Sv: Vad säger lagen?

*delvis kl*

Ja, vad jag vet är katten det enda djur som har fastslagen rätt att gå lös. Jag tror det var Miljödomstolen som tog fasta på "med hänsyn till deras natur" i lagen om tillsyn av hundar och katter. Man anser att det är i enlighet med kattens natur att ströva fritt och då ska den få göra det.

Tyvärr innebär det att vi alla är skyldiga att skydda vår egendom från andras katter. Om du vet att det går katter lösa i området ska du helt enkelt se till att katterna inte kan ta sig in och förstöra din soffa. Du får fixa lock till sandlådan osv. Kattens rätt till att ströva fritt och kattägares "ansvarsbefrielse" innebär alltså att ansvaret faller helt och hållet på oss själva att skydda oss och vår egendom från andras katter.

Vad som händer om en katt orsakar en olycka vet jag inte, men gissningsvis anses inte ägaren skyldig till en sådan händelse.

Jag tycker det är helt vansinnigt. Jag tycker absolut att man ska kunna ha katter lösa på en bondgård eller i ett stall, de katterna har en arbetsuppgift att sköta men jag kan verkligen inte se det positiva i att katten ska ha rätt att få härja fritt i vårat samhälle.

Vad gör man då om katten flyttar in på ens fastighet? Vilket ansvar har man då om man inte hittar kattens ägare?
 
Sv: Vad säger lagen?

Det enda jag gör är att stirra på katten med stora ögon och fräääsa åt den.


Skulle du bli polisanmäld för det så lär ju polisen få sig ett gott skratt. Synd att man inte kan bötfällas för okynnesnmälningar.



Själv har jag utekatter och ifall de skulle vara inne hos någon granne skulle jag bara vara glad ifall grannen skrämde bort dem.
 
Sv: Vad säger lagen?

Jag går med min katt i koppel, men mockar rabatter och torrgrus runt huset från andras katters skit. Min sitter inne vid köksfönstret och spanar fågel medan grannarnas katter plockar dom vid fågelbordet. För att inte tala om hur många gånger jag jag måste ut och skrämma katter på sommaren som sitter på fågelholkarna jag har inne i trädgården.

Jag skrämmer dem också med att fräsa som du gör och så brukar jag ta ett par snabba steg mot dem, då sticker de. Skulle aldrig heller drömma om att skada dem på någotvis. Men jag vill inte gå runt huset och mocka varje dag och jag vill inte se hur de tar småfåglar och ungar i holkarna :mad:

Fast det känns nästan lite löjligt när man skrämmer dem och de sticker från gården, en liten stund senare är de ju tillbaka igen.

Så vist är det ett problem med lösa katter i villaområden. På gårdar långt från andra hus och bilvägar är det helt annat, men i städer och samhällen ska man se efter sina katter, tycker jag. Men de tycker inte grannarna som har katterna här, de tycker däremot synd om min katt säger de :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
867
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 293
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp