Bukefalos 28 år!

Vad säger ni nh-folk om detta?

F

flashlight

Jag känner en häst som är väldigt speciell i psyket och det skulle vara intressant hur ni nh-folk skulle resonera om beteendet?:idea:

Det är inte problem med den, vill jag betona, och jag vill itne ha småtjejers råd om "lekar" o dyl utan syn punkter från folk med kunskaper. Han har nämligen ett väldigt dubbelt sätt att bete sej och idag funderade jag på hur det skulle tolkas av nh-folk.

Hästen är å ena sidan väldigt kaxig och tar gärna strider om att få som han vill. Han utgår nästan från att det ska bli bråk, ser det ut som, ändå gör han det. (smiter ur boxen i obevakat ögonblick, försöker slita åt sej hö om den som leder inte har koll, kort sagt PONNY-fasoner, men det är inte en ponny:angel: )

Den har en historia av att folk tröttnat tidigare, han har kastat av folk och betraktades som elak/farlig. Dock inte nu utan i tidigare stall.

På tillsägelser/markeringar reagera han med strid:devil: Kan hugga, och slå.

Å andra sidan mycket underdånigt beteende på andra sätt. Om jag ger min skrutta godis, vänder han halvt bort sitt huvud och tittar ut ögonvrån, ser ut som om han vill ha men är säker på att inte få.:crazy: Fast han ofta får.

Om jag tittar på honom slickar han sig om munnen och tittar ner eller bort. (Kan ju vara godiset :angel: )

Beröm och vänlighet får honom att stå på öronen om man begär. Oerhört lättlärd vad som gäller, trots att han gärna "diskuterar" i början.

Jag vill inte ha råd om vad vi ska göra för vi har inga problem med honom. Utan hur skulle man ur nh-perspektiv se på hästens beteende? Stridis men mkt underdånig, på samma gång.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Jag skulle tro att han är osäker. Han vet inte vad som begärs av honom (kanske hanteras han inte med konsekvens...?).

"Beröm och vänlighet får honom att stå på öronen om man begär. Oerhört lättlärd vad som gäller, trots att han gärna "diskuterar" i början."

Det beteendet kan förklaras med att han är osäker på vad man vill att han ska göra men sen när han väl fattar så gör han det man begärt. Sen så kanske han inte är van vid att få bekräftelse när han gör rätt, därav hans "stå-på-öronen-beteende", och där finns också en anledning till varför jag tror att det handlar om osäkerhet.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Måste nog hålla mig på samma spår som Ticka.
Verkar som han aldrig har fått beröm när han gör rätt. Hur ska han då veta när han gör det???? Där av hans betende. Han vet inte hur han ska bete sig med människor. För han har nog aldrig lärt sig vad som förväntas av honom.
Och hans osäkerhet kan vara att han svara med strid.
Hoppas jag var till någon hjälp.....
/Becca
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

KL

Till båda:

Tack för era svar. Javisst har ni rätt, men han behandlas nu med konsekvens och är mer avspänd.

Jag tänkte nog ändå mer på att dels markera underlägsenhet, dels strida om rang, om vartannat, om och om igen. Visst är han osäker osv det vet vi, men just ur rangsynpunkt. Hur ser en sån häst på sin egen rang tänker ni?
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Jag tycker att det låter som en häst med mycket integritet.

Min 13-åriga valack kan verkligen gå emot och jävlas om man "går på" honom när han inte tycker att han förtjänat skäll. Men om jag beter mig mot honom som han vill, alltså är mjuk och fin, visar med små signaler vad jag vill, då gör han vad som helst för mig.

Att han smiter ut och snor åt sig saker skulle jag kanske tolka som:
- Se till att ha din uppmärksamhet på mig när du är med mig, annars hittar jag på nått bus!

Kanske är det någon form av förtäckt dominans? Sådär har jag fått lära mig på en nh-kurs att man ska hålla på med hästen så att den ska lära sig att hålla koll på människan. Alltså att det är lugnt så länge hästen är uppmärksam på människan och att det blir struligt när den inte är det...

Alla våra tre hästar visar tydligt att de uppskattar mest när vi är helt uppmärksamma på dem när vi är med dem.

Mina funderingar i en liten ask... :)
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Man kan aldrig läsa av en häst korrekt över nätet, speciellt inte om någon bara beskriver hästens beteende eftersom du kan missa sådant som jag ser, och tvärtom givetvis.
Sedan har hästägare ofta överseende med sina "älsklingar" och missar sådant som är uppenbart för andra.
Jag gör det själv, trotts att jag är utbildad instruktör och inte borde göra det.




Vad man kan göra är att bilda sig en vag uppfattning om hästen.


I mina öron låter det som en häst som är osäker (som redan påpekats).

Men Hur han är osäker är en annan fråga.



Du skrev aldrig om hur han är att rida ut själv, hur han passar in i flocken, hur han är mot nya hästar och hur han reagerar om något läskigt dyker upp, ex. en pressening eller något han aldrig sett förr som kan skrämmma andra hästar.

Hur reagerar han om du visar honom något "läskigt" och det bara är han som är häst där?



Man kan inte helt bedömma en häst utan att ha sett mer av hanteringen och reaktionen hos hästen.

Ta ex. en häst som visar upp oroligt och osäkert beteende, och inte vill gå över presseningen eller skyggar för "den läskiga saken som står där".
Om hästen visar upp oroligt beteende i det läget tyder det ofta på att den är osäker i sig själv.
Ofta tillsammans med det beteende du beskriver ovan.

Medans en häst som har det beteende du beskriver ovan, men i övrigt inte är rädd för "farliga, läskiga saker" tyder på en självsäker häst med dåliga erfarenheter när det kommer till människor.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Jag tycker att det låter som en häst med mycket integritet.

Min 13-åriga valack kan verkligen gå emot och jävlas om man "går på" honom när han inte tycker att han förtjänat skäll. Men om jag beter mig mot honom som han vill, alltså är mjuk och fin, visar med små signaler vad jag vill, då gör han vad som helst för mig.

Att han smiter ut och snor åt sig saker skulle jag kanske tolka som:
- Se till att ha din uppmärksamhet på mig när du är med mig, annars hittar jag på nått bus!

Kanske är det någon form av förtäckt dominans? Sådär har jag fått lära mig på en nh-kurs att man ska hålla på med hästen så att den ska lära sig att hålla koll på människan. Alltså att det är lugnt så länge hästen är uppmärksam på människan och att det blir struligt när den inte är det...

Alla våra tre hästar visar tydligt att de uppskattar mest när vi är helt uppmärksamma på dem när vi är med dem.

Mina funderingar i en liten ask... :)


Ja det ligger något i det, förutom väldigt dåliga förväntnignar på folk...Säkert båda delarna, de dåliga förväntningarna kommer at irritationer som uppstått pga hans stora integritet och speciella psyke tror jag. Dvs i hans tidigare liv.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Medans en häst som har det beteende du beskriver ovan, men i övrigt inte är rädd för "farliga, läskiga saker" tyder på en självsäker häst med dåliga erfarenheter när det kommer till människor.

Ja, kort sagt, så tolkar jag honom. Han är inte särskilt osäker på annat än vad han ska få för reaktioner på det han gör:crazy: Pga att han nog "missförståtts" ofta i o m speciell häst, som inte accepterar vad som helst. Mycket smart,dvs intelligent och lättlärd, men med mycket negativa förväntningar (som börjar bli mkt bättre.)

Men vid tendens till olika syn på saker tar han det säkra före det osäkra och börjar strida. Extremt känslig för smärta dessssutom och blixtsnabba reaktioner på det som gör ont, nästan låser sig pga detta, psykiskt. Som sagt mkt dåliga förväntningar. Men en ganska självsäker häst i grunden dock inte precis förtroendefull. Gillar dem han lärt känna nu, men inte nya, främmande människor.

Jag har haft en mkt ranghög valack själv, har aldrig träffat en så extremt självsäker (och självgod:cool: :love: ) häst som han. Jag brukar ibland undra vad som skulle ha hänt om han behandlats så som denna häst blivit behandlad tidigare:crazy: . Å andra sidan hade han en mer överseende attityd mot omvärlden och var förmodligen ännu mer ranghög vilket gjorde att han valde när han ville strida och lät sig inte provoceras varken av hästar eller människor:bow: Utom när det gällde principsaker och då var han kompromisslös, den enda han verkligen accepterade som fick bestämma, ibland under protest, dvs tydligt minspel, var jag.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Det är inte problem med den, vill jag betona, och jag vill itne ha småtjejers råd om "lekar" o dyl utan syn punkter från folk med kunskaper.
:rofl: Jag gillar dig redan...

Min spontana uppfattning av beteendet: Ranglåg häst som söker trygg individ.

Tillägger att jag ej vill förknippas med nh. ;) Jag är bara en vanlig hederlig människa.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

:rofl: Jag gillar dig redan...

Min spontana uppfattning av beteendet: Ranglåg häst som söker trygg individ.

Tillägger att jag ej vill förknippas med nh. ;) Jag är bara en vanlig hederlig människa.

:rofl: Detsamma! Särskilt den sista meningen.:idea:

Ja han är lite skum när det gäller att komma underfund med om han är fågel eller fisk pga at han har så dåliga erfarenheter men samtidigt är mycket speciell i sig själv med mycket egna tankar. Det är därför jag är intresserad av olika tankar.

Jag är intresserad av rangordningar och hästars beteeende i en flock och bruakr studera det men denna blir jag inte klok på ännu.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Jag är intresserad av rangordningar och hästars beteeende i en flock och bruakr studera det men denna blir jag inte klok på ännu.

En ganska enkel regel - ju våldsammare desto ranglägre.

Det är de kloka som leder flocken, våld stör bara samarbetet och skyddar ingen medlem. Till skillnad från oss människor så slåss hästar sällan för att undvika faror. Det är bara i allra yttersta nödfall. Mao är det inte en egenskap som flocken har någon nytta av. Ingen egenskap som skapar trygghet. En riktigt bra ledare är en ledare som inte behöver använda fysisk styrka för att vinna förtroende och respekt. Det är därför vår mentala styrka gör så mycket mer än vår fysiska styrka. Efter som att det är så hästar fungerar. Det är den mentalt starka och trygga hästen som får de andras förtroende.

En ranglåg häst slåss för att den behöver utmana. Utmanar gör den för att hitta den tryggheten som den söker. Den söker en starkare individ. En mentalt starkare individ. När den hittar den individen slutar den att vara våldsam. Efter som att den inte längre behöver hävda sig eller söka trygghet. En häst vill ha en ledare men om den inte har förtroendet för någon annan förlitar den på sig själv. Och för att få sin vilja igenom, vilket är en förutsättning om man vill följa sina egna instinkter, så har man inte mycket annat än fysisk styrka om man inte kan övertyga med mental styrka.

Mao är en fysiskt våldsam häst en mentalt svag häst. Och det är de mentalt starka som är högst i rang. Det är min slutsats.


Sen ska man inte blanda ihop uppfostran med våld. Ett sto kan tex jaga bort unghästar, och andra, från flocken när den unga hästen stör flockens samarbete. Detta är en naturlig konsekvent som flocken måste ta till för att skydda sig.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Gör en tillrättavisning på mig själv. "Kloka hästar" var ett helt fel uttryck. En ranglåg häst kan vara mycket klok. Osäkerhet har ingenting med det att göra! Fel av mig.

Kan tillägga också att du beskriver en ungponny vi har ute hos oss. En riktig tuffing, och smart som bara den! En tänkare helt klart. Men mycket ranglåg - läs osäker. Spännande att se då han hamnade i vår lösdrift där vi då hade ett mycket bra ledarekipage. Ett sto och en valack som varit hingst väldigt länge. Den killen behandlade den här lilla ponnyn precis så som en ledare bör göra och under en period stöttes han bort från flocken efter som att han störde samarbetet så mycket, och han tog en gammal skröplig valack med sig. De åt i omgångar, först flocken, sen ponnyn och hans "flock".. Verkligen rolig observation! När han väl blivit en i flocken igen var han en helt annan häst. Det tog tid och arbete från våran stackars "hingst" men det gjorde han bra. Det är otroligt hur ett beteende kan vända så över en enda natt. :bow:
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Jo jag vet. De ranghöga slåss inte. Men denna stämmer inte där heller, han är inte bråkig på andra, möjligen lite wananbee men inte farligt. MEn om nån annan biter till lite/markerar kan han reagera lika våldsamt som mot människor som han misssförstår, tex en främling som tillättavisar helt lätt.

Stämmer inte med vanliga mönster, helt enkelt. Finns hästar med bokstavsdiagnoser:confused:
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Tror ändå att det kan vara så. Men sen beror det ju på VARFÖR han gör detta som vi uppfattat som "våldsamt".. Vet en valack som hade ett jättekonstigt beteende. Ohyffsat enl många men inte alls med den attityden tyckte jag. NH-fantast till ägare. Hade "tränat" detta sen fölstadie.. ;) Där ser man hur det kan gå om man gör fel. Verkade inte förstå hur man betedde sig varken med hästar eller människor. Verkligen underlig häst.

Du får väl bjuda ut ett gäng här från buke att komma o titta på kusen. :cool: :angel: Som sagt är det ju svårt att avgöra och förstå såhär på internet.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Måste bara skriva: till dig och Sammet.

Det känns som att jag lär mig något nytt varje gång jag läser något av era inlägg! :bow:
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Tror ändå att det kan vara så. Men sen beror det ju på VARFÖR han gör detta som vi uppfattat som "våldsamt".. Vet en valack som hade ett jättekonstigt beteende. Ohyffsat enl många men inte alls med den attityden tyckte jag. NH-fantast till ägare. Hade "tränat" detta sen fölstadie.. ;) Där ser man hur det kan gå om man gör fel. Verkade inte förstå hur man betedde sig varken med hästar eller människor. Verkligen underlig häst.

Du får väl bjuda ut ett gäng här från buke att komma o titta på kusen. :cool: :angel: Som sagt är det ju svårt att avgöra och förstå såhär på internet.

Den här vet inte heller riktigt med hästar eller människor han är likadan mot hästar. De ranghöga repsekterar honomminte men går undan för han menar allvar när han blir arg.:cool:

Han har inte varit hos nh-folk i alla fall.
Nja titta på är inte så mycket idé då får man stå länge i kylan, han håller inte på jämt och hittar på saker, men det är i trängda lägen han visar de motstridiga sidorna (ur hans perspektiv trängda). Annars inte. En försvarsattityd som en som vet att han förmodligen förlorar men inte tänker göra det frivilligt. Tar inte tillrättavisningar av hästar heller.

Men det är svårt att förstå när man förklarar så här, självklart. Har inte träffat nån som han tidigare och jag har haft och träffat rätt många under alla år, så det är lite utöver det vanliga. Men självklart blir det svårt att förstå så här över ett forum. Kanske dumt att ens fråga. Det handlar inte om att vi inte kan läsa av beteendet utan om att förklara hans komplexa beteende.
 
Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Sedan har hästägare ofta överseende med sina "älsklingar" och missar sådant som är uppenbart för andra.
Jag gör det själv, trotts att jag är utbildad instruktör och inte borde göra det.

Hoppas du inte tar illa upp men jag undrar - "instruktor" i vad?
 
Sv: Re: Sv: Vad säger ni nh-folk om detta?

Mig veterligt är det inte inskrivet i varje tråd jag är i.
Varken av mig eller andra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 605
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 246
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 276
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp