Bukefalos 28 år!

Vad ser ni? (hältfråga, film)

Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Först ska du inte ta ut nånting i förskott!! vi kan vara misstänksom.
Jag glomt att fråga, hur är det när du gå i nerförsbacken? känns det som hon tappa bak endan?
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Först ska du inte ta ut nånting i förskott!! vi kan vara misstänksom.
Jag glomt att fråga, hur är det när du gå i nerförsbacken? känns det som hon tappa bak endan?

Nej, men verkligen inte.. Det kan nog i princip vara vad som helst.. Hästapålle är duktig på att dölja saker..:sneaky:

Hmm.. jag har tyvärr inte så mycket nerförsbackar här där jag bor, har däremot märkt att hon börjat snava/slinta till med ena bak en gång ibland.. När hon har haft problem med höfter har hon "tappat" ena bak ibland, men detta är något annat.. Precis som att benet liksom inte kommer med upp/inte styr helt. Detta har börjat hända 2-4 ggr/ridtur i skritt på 35-40 min.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Nej, men verkligen inte.. Det kan nog i princip vara vad som helst.. Hästapålle är duktig på att dölja saker..:sneaky:

Hmm.. jag har tyvärr inte så mycket nerförsbackar här där jag bor, har däremot märkt att hon börjat snava/slinta till med ena bak en gång ibland.. När hon har haft problem med höfter har hon "tappat" ena bak ibland, men detta är något annat.. Precis som att benet liksom inte kommer med upp/inte styr helt. Detta har börjat hända 2-4 ggr/ridtur i skritt på 35-40 min.

Mvh Domino_s

Jag fråga för dom kan slinta om dom har problem med knä, marks mest i nerförbaken när dom ska belasta.

Du kan känna över korset! stå på höger siden, sätt alla finger på vänster siden av korset, kläm och dra till dig, hästen ska ger efter, göra lika dan på andra siden, där ska det vara lika dan.
Jag såg ingen skillnad i korset när du trav upp men hästen.
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Tänkte göra en liten uppdatering:

Nästa vecka är det dags att åka till kliniken, har varit en låååång väntan tycker jag. Men hästen har varit vid gott mod nästan hela tiden. För lite mer än 1,5 vecka sedan började hon bete sej lite märkligt i hagen, hon ville inte komma med in och sprang bara undan när jag kom med grimman, detta beteende är inget jag känner igen hos henne så jag lät henne vara ett par dagar, sen satte jag igång 6 dagar senare igen och då ville hon gärna vara med och jobba. Snubblandet/tappandet av bakbenet består och hon känns oregelbunden i steget, men inte klart halt. Ingen förändring åt något håll alltså.

Så nu hoppas jag att dagarna fram till nästa onsdag går fort och att lastning och körning går bra. Kunde tyvärr inte låna den vanliga transporten där hon kan åka brett och som har dörrar bak..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Jag fråga för dom kan slinta om dom har problem med knä, marks mest i nerförbaken när dom ska belasta.

Du kan känna över korset! stå på höger siden, sätt alla finger på vänster siden av korset, kläm och dra till dig, hästen ska ger efter, göra lika dan på andra siden, där ska det vara lika dan.
Jag såg ingen skillnad i korset när du trav upp men hästen.

Jag gjorde detta, gör något liknande när jag kollar rörligheten i höfterna. Men fick ingen reaktion på att det skulle vara något fel. Samma rörlighet i bägge sidor. Dock gav hon efter ganska lite, men hon stod med öronen framåt och såg avslappnad ut hela tiden..

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Lycka till,och såklart så hoppas jag på en glädjande uppdatering sen!
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Kl
Jag blir jätteförvånad över hur många som diagnosticerar/spår var hältan sitter . Knä, ryggen, bogen osv .

Inte ens veterinärer kan bedöma om en hälta sitter exakt var , enbart med ögat . Man har gjort studier på detta rentav .
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Jag gjorde detta, gör något liknande när jag kollar rörligheten i höfterna. Men fick ingen reaktion på att det skulle vara något fel. Samma rörlighet i bägge sidor. Dock gav hon efter ganska lite, men hon stod med öronen framåt och såg avslappnad ut hela tiden..

Mvh Domino_s

Ok, jag tro du kan utta slut korset.
Problemet kan ligger längre ner. Jag tro det kan vara knä. Vi för se vad undersökning visa.
har du känt på knäskolen om den är glapp?
Har du märkt non pappel upphacknings tendens?
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Ok, jag tro du kan utta slut korset.
Problemet kan ligger längre ner. Jag tro det kan vara knä. Vi för se vad undersökning visa.
har du känt på knäskolen om den är glapp?
Har du märkt non pappel upphacknings tendens?

Ja, jag tror det också. Jag har känt lite försiktigt runt och på knät, men får erkänna att jag inte är så duktig på hur det ska kännas. Ingen reaktion från hästen ialla fall.

Nej, ingen tendens till upphakning alls. Tack och lov :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Kl
Jag blir jätteförvånad över hur många som diagnosticerar/spår var hältan sitter . Knä, ryggen, bogen osv .

Inte ens veterinärer kan bedöma om en hälta sitter exakt var , enbart med ögat . Man har gjort studier på detta rentav .

Vi är väl ganska rörande överens om att det kan sitta var som helst. Det jag tycker är "bra" är väl att man får en chans att faktiskt lära sej lite om hur en häst med vissa problem rör sej. Men självklart håller jag med dej om att en exakt pricksäker diagnos det kan ingen ställa utan rejäl undersökning. Men jag ser inget farligt i att komma med gissningar/bedömningar..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Fast ingen här kan bedöma hur en häst med ett visst problem rör sig , det kan inte ens veterinärerna vilket var min poäng . Däremot kan man med ögat bedöma var dvs vilket /vilka ben hältan ger utslag i . Det är rätt stor skillnad .
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Finns ju en anledning till att veterinärer böjer och bedövar för att lokalisera en hälta. Denna typen av tråd ger sällan något annat än 100 olika åsikter och ofta onödig oro för TS.

Vänta med att försöka diagnostisera tills du kommer till kliniken, nu är det bara några dagar kvar. :)
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Kl
Jag blir jätteförvånad över hur många som diagnosticerar/spår var hältan sitter . Knä, ryggen, bogen osv .

Inte ens veterinärer kan bedöma om en hälta sitter exakt var , enbart med ögat . Man har gjort studier på detta rentav .

Eller hur? Blir lika fascinerad varje gång i dessa trådar. Så många experter...
Det är bra med hjälpsamhet men kan oroa i onödan. Alla tycks se vad deras egna hästar haft :cautious:
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Ja, jag tror det också. Jag har känt lite försiktigt runt och på knät, men får erkänna att jag inte är så duktig på hur det ska kännas. Ingen reaktion från hästen ialla fall.

Nej, ingen tendens till upphakning alls. Tack och lov :)

Mvh Domino_s

Känna på bägge knäskåler för att jämföra.
Han har inte ont om du rör runt den.
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Vi är väl ganska rörande överens om att det kan sitta var som helst. Det jag tycker är "bra" är väl att man får en chans att faktiskt lära sej lite om hur en häst med vissa problem rör sej. Men självklart håller jag med dej om att en exakt pricksäker diagnos det kan ingen ställa utan rejäl undersökning. Men jag ser inget farligt i att komma med gissningar/bedömningar..:)

Mvh Domino_s

Prick Diagnos kan bara veterinären göra som har tillgång på bedövnings medel.

En bra hovslager ska kunna diagnosera vilket ben det rör sig om och med sitt kundskap vet om det rör sig om hoven, ty det är hovslagerns expertis området.
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Prick Diagnos kan bara veterinären göra som har tillgång på bedövnings medel.

En bra hovslager ska kunna diagnosera vilket ben det rör sig om och med sitt kundskap vet om det rör sig om hoven, ty det är hovslagerns expertis området.

Precis, där är vi helt överens :)

Jag bad hovslagaren känna och kolla om han la märke till något speciellt när han skodde sist och det han anmärkte på var att hästen inte ville lägga ner tyngden riktigt utan stod och liksom drog åt sej vänster bak lite, lite hela tiden och ville inte slappna av i det benet. Jag själv tittade och kände och tyckte att hon stod och spände insidan av det det "låret" väldigt mycket, kände även på höger när han skodde det och där var det mjukt och fint i musklerna. MEN, hon har haft elak mugg på vänster ben och är naturligt lite kinkigare med det, men riktigt så hade hon inte gjort innan enligt hovslagaren.
Muggen är läkt sedan månader tillbaka, men hästen har bra minne..:cautious:

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Precis, där är vi helt överens :)

Jag bad hovslagaren känna och kolla om han la märke till något speciellt när han skodde sist och det han anmärkte på var att hästen inte ville lägga ner tyngden riktigt utan stod och liksom drog åt sej vänster bak lite, lite hela tiden och ville inte slappna av i det benet. Jag själv tittade och kände och tyckte att hon stod och spände insidan av det det "låret" väldigt mycket, kände även på höger när han skodde det och där var det mjukt och fint i musklerna. MEN, hon har haft elak mugg på vänster ben och är naturligt lite kinkigare med det, men riktigt så hade hon inte gjort innan enligt hovslagaren.
Muggen är läkt sedan månader tillbaka, men hästen har bra minne..:cautious:

Mvh Domino_s

Det kan vara problemet Domino! det inar lår muskel :idea:
Om det är bara det, lite liniment och massage, det fixar du själv ;)
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Det kan vara problemet Domino! det inar lår muskel :idea:
Om det är bara det, lite liniment och massage, det fixar du själv ;)

Ja, tänk om det vore så enkelt.. Ingen skulle bli gladare än jag, nu är det bara 1 dag kvar sedan har vi förhoppningsvis svaret på vad som felas med min dam.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Imorgon är det dags, 8.30 ska vi finnas på kliniken. Hela förmiddan fram till lunch är avsatt för mitt sto. Och jag åker inte därifrån utan en diagnos. Då får de bära ut mej och häst i så fall..:sneaky:

Har i sista rappet lyckats byta transport till en ännu större, ljusare och med ännu bättre ventilation, så nu ska väl fröken häst tycka att det är okej att åka hela vägen till doktorn också får vi hoppas. Det brukar ju vara lite si och så med det.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 263
Hästvård Min nordsvensk gör något jag inte sett tidigare med huvudet. Sambon berättade för några veckor sedan att han sett henne göra så, och...
Svar
13
· Visningar
2 500
Senast: Andrii
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 798
Senast: lomuxx
·
M
Hästvård Efter diskussion i en annan tråd där jag la in denna filmen så måste jag undra vad ni andra ser egentligen på denna hästen. Ser någon...
2
Svar
31
· Visningar
6 214
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp