Bukefalos 28 år!

Vad ser ni? (hältfråga, film)

Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Bra du komma iväg tidig, varmt ska det bli :wtf:
Glom inte vatten.

Ja, det ska bli supervarmt imorgon. Vi åker redan klockan 7 på morgonen, jag tror det blir värre när vi ska hem sen mitt på dagen. Och självklart är betforvattnet med..:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Jag har blivit riktigt intresserad utav hälttrådar på senaste tiden. Jag har ärligt talat varit skitdålig på att kunna se om en häst är halt tidigare (så länge den inte stapplar fram ungefär :angel: ) då jag nog helt enkelt har vuxit upp i stall där det varit lite si och så med ordentliga utredningar, ET, kiro osv. Det är intressant att lära sig :) Tyvärr fungerar inte klippet som jag antar är upptravning på asfalt? Det står som privat.

Jag hoppas ni hittar felet och att det kan åtgärdas enkelt :) Lycka till.
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Jag har blivit riktigt intresserad utav hälttrådar på senaste tiden. Jag har ärligt talat varit skitdålig på att kunna se om en häst är halt tidigare (så länge den inte stapplar fram ungefär :angel: ) då jag nog helt enkelt har vuxit upp i stall där det varit lite si och så med ordentliga utredningar, ET, kiro osv. Det är intressant att lära sig :) Tyvärr fungerar inte klippet som jag antar är upptravning på asfalt? Det står som privat.

Jag hoppas ni hittar felet och att det kan åtgärdas enkelt :) Lycka till.

Jag är också väldigt intresserad av hältdiagnostistik, rörelsemönster m.m Det har blivit lite av ett specialintresse. Så jag förstår vad du menar.

Hmm, jag ska ta mej en kik på klippet, kan vara så att jag har kommit åt någon inställning.. :)

Ja, jag hoppas på en "smidig" utredning där de hittar felet direkt. Och att det är smidigt åtgärdat! Tack! :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Skriver detta i bilen från mobilen, därför blir det kortfattat.
Hästen har kotledsinflamationer båda fram. Knä båda bak. Skada nedre sneda Kotsenbensligamenten höger fram samt akutare skada på vänster fram ligament.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Son Of A B-tch......
Sorry to hear that :(
Alla hade rätt.....marklig:bow: (1:07 på filmen var det som fick mig att tro på VB knä, det kunde vara ett hål hon trämped i).
Mer marklig att hästen kunde gå :crazy:

Ska inte stör dig mer, du har en del att fundera över.
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Ja, vi blev väldigt överraskade. Inkl bägge veterinärerna då hästen inte var synbart halt i varken skritt eller trav innan böjproven. Men allt som allt så ser det ändå väldigt lovande ut. Bakknäna var superfina på röntgen, kotorna fram hade varsin liten, liten, liten pålagring som inte ska påverka i framtiden. Har för mej att hon hade dessa redan för 3 år sedan när vi utredde henne då. Men ska be att få hemskickat de bilderna från den kliniken så de kan jämföra på nya kliniken nästa gång. Den skada de hittade på ligamentet i höger fram är förmodligen gammal och ska heller inte påverka, utan det som har utlöst alltihopa är skadan på vänster som då är ny, men de ser inte att de finns någonting som gör att det inte ska kunna läka och hon ska fungera fullt ut igen. Dock ska jag alltid tänka på att hästen aldrig får bli tung i fram, vilket inte alltid är lätt när man rider och tränar western, särskilt när vi är i omskolningsstadiet som vi är i nu..:(

Hon ska även gå tillbaka till samma skoning som hon hade tidigare, men överrullningsskor och kortare tå.

Nu har vi återbesök om 3 veckor, den 12:e augusti för hältkontroll och stötvågsbehandling då de vill undvika att spruta leder på henne i så stor utsträckning som möjligt.

I övrigt tyckte veterinären som även är kiropraktor att hon var extremt fin i kroppen, jämnt och ordentligt musklad. Vilket hon såg som ett mycket gott tecken. Inga snedheter eller ojämnheter hittades "uppepå".

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Uppdatering:

Idag har vi varit på kliniken igen.. Veterinären var själv förvånad hur bra hon var i böjningen, endast en liten, liten markering på ena fram (det med ligamentsskadan)..

Hon har fått tillbaka sitt gamla rörelsemönster och ser väldigt fin ut. Så idag blev det bara stötvågsbehandling.. Återbesök 22:a augusti för skoning och stötvåg.

Sen ännu ett återbesök 2 veckor därefter med hältkontroll, ultraljud och ev. stötvåg.

:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Jodå.. hästen är väldigt trött på att vara sjukskriven och tycker att matte tramsar med henne alltför mycket! :D

Hon har hunnit med att flytta och lite springig blev hon i nya hagen, men av det jag såg då så är hon dunderfräsh. Vi har varit tillbaka på kliniken för skoning och stötvågsbehandling. Så nu ser hon riktigt fin ut i fötterna, men det finns mer att ta av, klinikhovisen vågade helt enkelt inte ta mer på henne denna gången. Han var inte ett dugg förvånad över böjprovsreaktionerna i kotor fram eller att hon såg knackig ut i knän bak när han såg hovarna en andra gång.

Vi ska tillbaka för hältkontroll, ultraljud, ev röntgen och stötvåg den 10 september. Och jag hoppas på en väldigt fin födelsedagspresent iår, att få börja sätta igång henne den 11:e (min födelsedag)..:) Men allt beror på hur ligamentet ser ut.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Liten uppdatering från oss: Imorgon är det dags för klinikbesök igen, hältkoll, UL och ev. röntgen och stötvåg. Av det jag har sett hemma så ser hon jättefin ut och rör sej helt utan knack.. :)

Så efter klockan 13 imorgon och fram till uppdatering får ni hålla alla tummar och tår ni har för oss..;):D

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Uppdatering: Idag var vi tillbaka på kliniken. UL såg jättefint ut, inga synliga skador eller ärrbildningar någonstans. Hästen hade en liten, liten, liten (knappt 0,5) böjprovsreaktion som värme ur höger fram. Men då hon såg så himla fräsh ut och inte var öm i böjningen så får jag nu sätta igång henne lite försiktigt, sen återbesök den 22 oktober. Reaktionen kan lika gärna bero på att hästen lekte rodeohäst när hon såg transporten rulla in på gården, visade upp alla skolorna ovan mark + lite egenkomponerade rörelser.. :nailbiting::meh:

Så det blev en väldigt fin födelsedagspresent för mej som fyller imorgon. Att få rida på min lilla häst på första gången på alldeles för lång tid. Sen att väderprognosen lovar spöregn imorgon, det liksom ignorerar vi just nu..:D

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Grattis till lyckad behandling o födelsedag.

Njut nu i regnet:d
 

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 263
Hästvård Min nordsvensk gör något jag inte sett tidigare med huvudet. Sambon berättade för några veckor sedan att han sett henne göra så, och...
Svar
13
· Visningar
2 500
Senast: Andrii
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 798
Senast: lomuxx
·
M
Hästvård Efter diskussion i en annan tråd där jag la in denna filmen så måste jag undra vad ni andra ser egentligen på denna hästen. Ser någon...
2
Svar
31
· Visningar
6 214
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp