Bukefalos 28 år!

vad ska jag anv. för bett????

Zandrah

Trådstartare
har ett 3-årigt travarsto som jag precis fått. Hon är jätteirriterad när man har vanligt travarbett i hennes mun. Går å ruskar å gapar å är allmänt svår att styra...
Jag HAR kollat å raspat tänderna, å vi ska ta vargtänderna ( de är ej i vägen men ändå)...Jag vet ju att hon fäller tänder å så....men vad 17 ska jag ha för bett????
Vad ÄR eg det mildaste ( jag kör bara, hon är ej inriden)??? Ge mig råd, snälla, då jag är URdålig på bett..... :bow:
 
hon håller ju på och byter tänder, inte så konstigt att hon tjafsar med bettet då.
du kan inte köra bettlöst ett tag då?
 
Har skött en varmblodshingst som gjorde lika. Jag gjorde helt sonika så att jag började rida honom enbart i grimma ett tag. Men då han var mkt hingstig så vågade jag inte ta bort bettet helt (Hade inget inghängnat område att rida i) så hade jag ett huvudlag med ett pessoabett under grimman. Det fungerade väldigt bra, han blev nästan en annan häst som kunde koppla av mkt bättre. Sedan började jag mjukt och försiktigt använda bettet.

Du gjorde rätt som kollade tänderna först.
 
Sidepull är bra och om du känner dig osäker så kan du ha ett vanligt träns under som du bara använder i nödfall.
 
Ja, sidepull vet jag att hon blivit inkörd i(tömkörd)...har dock aldrig anv. sånt själv....Men kan man ha sånt med vagn bakom oxå? :confused: Är inte hemma på bett området...hmmmmm.....
 
Ett rakt odelat bett kanske? Finns väl läderklädda travbett också som kanske är godare för henne? Kan ju vara lite svårt att köra på bettlösa alternativ.
 
jooo..det finns läderklädda å så finns det happy mouth.....men e inte de rakare mkt skarpare än ett tvådelat?
T'nkte på ett tvådelat happy mouth kanske?..... :confused: :confused: :confused:
 
När det gäller två-, tre- och odelade tränsbett tycker jag att man inte kan kalla det ena skarpare än det andra.

Men i alla fall; ett rakt bett är det som anatomiskt sett ligger absolut bäst i en hästmun. Det kan aldrig vika sig eller på annat sätt skapa obehag i hästmunnen.
Det tvådelade däremot, kan mer än ofta, gå upp i gommen etc och skapa obehag (likaså det tredelade, om än inte i så stor utsträckning).

Huruvida skarphet osv står i förhållande till de olika betten beror på vad individen (hästen) har för tycke och smak.

Jag tycker som så, förutsatt att hästen är kollad u a av tandläkare, att du ska åtminstone testa ett rakt bett.
 
Ett rakt bett är faktiskt snällare än ett delat då ett rakt aldrig kan ge någon "nötknäppar" effekt i hästens mun.
 

Liknande trådar

Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 599
Senast: tuaphua
·
M
Utrustning Har en arab men väldigt liten mun, ca: 10,5-11cm. Rider på tre och 2 delat, det tvådelade är ganska normaltjockt, ca: 1 cm ute vid...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: palle
·
Hästvård I tisdags för snart en vecka sedan var min unghäst hos tandis och fick två vargtänder bortopererade, plus att han fick hjälp med att få...
Svar
7
· Visningar
1 532
Senast: attempt
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Nödvändiga resor?
  • Positiva tråden del 2
  • Masked Singer 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp