Vad ska jag göra??

Elina8

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, kanske borde vara på ridning, ni kan väl flytta den i så fall

Hej har sedan ett tag tillbaka en medryttare i stallet, vi brukar turas om att rida hästarna eftersom den ena kan vara lite busig (läs rent förjävlig) ibland. Den hästen som hon mest har ridit, förutom när han är busig för att hon inte haft tid att pallra sig till stallet på en hel vecka, är lugn (lat) och rätt gammal, lunkar på liksom. Men den andra hästen, min sköthäst, är lite känsligare. Nu är det så att jag ska resa bort och då ska hon rida honom under tiden.

Den här tjejer har inte ridit så jättelänge och drar fortfarande i munnen tills hästen stannar. Den gamla hästen som hon brukar rida är ganska hård i munnen och det blir inte bättre av att hon drar, han skiter i henne totalt. Efter ett tag när hon ridit honom kunde hon inte ens stanna honom. Så då fick jag hoppa in och "rida till" honom lite.

Jag har sagt till henne MÅNGA gånger att släppa efter och att ett tygeltag bara ska vara en knappt en sekund, hon får hellre ta fler gånger, men hon lyssnar ju inte. Har försökt att öva på att gå fram och stanna med henne en del, men det blir inte bättre. Har hållt i hennes händer och visad, och då stannar hästen, men hon gör inte som jag säger.

Nu när hon ska rida "min" häst som är lite känsligare och oftast inte stannar förrän man ger efter, alltså inte om man drar, så är jag lite orolig. Jag vill ju inte att han ska vara förstörd när jag kommer hem, och det tror jag inte ägaren vill heller.

Är det någon som vet vad man ska göra med henne? Jag har försökt med allt jag kan komma på, men är desperat efter alla tips jag kan få!! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra??

Ingen som har nåt tips?
Hur gör de på ridskolorna, Kommer ni ihåg vad de sa till er? Eller vad säger ni till de som inte kan så mycket och som sitter och drar??
 
Sv: Vad ska jag göra??

Jag vet inte vad du kan göra mer än att försöka förklara för henne att en häst blir som en spegelbild av sin ryttare. Håller man på och segdrar den i tyglarna blir den stum och okänslig i munnen. Sitter man och maler med skänklarna blir hästen trög och ovillig.
Det bästa för henne vore kanske att lära sig rida ordentligt med vikt o säte och kanske låta bli tyglarna helt för ett tag :idea: Brukar va mycket nyttigt för ryttare som är allt för beroende av tyglarna och gärna hänger i dem!
 
Sv: Vad ska jag göra??

Förresten, en grej till! Om hon absolut inte låter sig påverkas och fortsätter att hänga i tyglarna, kan hon inte få rida på den känsliga hästen i t.ex. någon snäll variant av sidepull när du är borta. Löser inte problemet men skonar åtminstone häststackarns mun :)
 
Sv: Vad ska jag göra??

Kankse det, ska se om jag kan tjata hål i huvudet på henne innan jag åker, har ju några veckor till på mig, vet inte om det hjälper eftersom jag har försökt i ett par månader. Men får väl försöka.
Tack så jättemycket för svaret!!:bow:
 
Sv: Vad ska jag göra??

Om du inte ska vara borta så länge kan väl hästen slippa henne på ryggen. Vila har väl aldrig skadat.
 
Sv: Vad ska jag göra??

fast jag ska vara borta i fem veckor och ägaren är gravid så hon rider inte den hästen som hon rider själv heller. Men jag ska be min syster som också rider i det stallet att hålla lite koll när jag är borta. För min del hade jag gärna sluppit henne, men det var inte jag som tog dit henne och vi behöver verkligen all hjälp vi kan få för hästarna måste ju röra på fläsket:angel:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 506
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 362
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp