Bukefalos 28 år!

Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

C

Cosmic

Jag drömmer lite om att kanske ta ett föl på mitt sto i framtiden. Det kanske (troligtvis) aldrig blir av men är ju kul att fundera iaf. Om det blir av ligger det flera år fram i tiden.

Mitt sto är Seigla från Bolandet född 2000.
e. Frami från Häringe
u. Snegla frá Ytra-Dalsgerdi

Hon är 4 gångare men väljer traven före tölten. Tölten finns nog där men hon går snabbt över i trav. Det beror dock troligtvis på att hon gått på ridskola i 5 år och då lärt sig att smita undan arbete. Hon vill dock gärna arbeta och tycker det är roligt bara man hittar rätt "knappar". Jag vill gärna ha en avkomma som har lätt för tölten.

Hon är ganska liten (ca 135 cm) och grovt byggd något jag inte har nåt emot.

Hon är tjurig och bits gärna. Dock är även det något som beror på ridskolelivet och hon är en enpersonshäst som inte trivs när det är många olika som håller på. 2 veckor efter att jag köpte henne kunde jag sköta henne i spilta samt dra åt sadelgjorden utan att hon högg, något som var helt omöjligt innan. Numera kan jag dra åt sadelgjorden när hon står lös ute utan problem. Jag skulle ändå gärna ha en avkomma som är lite "snällare" och inte lika tjurig.

Trots hennes tjurighet så har hon något speciellt och jag trivs otroligt bra ihop med henne.

Hon har mycket egen vilja så det vore ett pluss om jag fick en avkomma med mindre vilja.

Vad har ni för ideer och vad ska jag tänka på om jag ev tar föl i framtiden?
En hingst som jag funderar på är Freyr från Midgård. Han är en väldigt trevlig hingst som står nära. Även Byr från Midgård är intressant.
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Till ett sto med svag tölt hade jag nog valt en hingst med stark sådan. Freyr och Byr är ju bägge femgångare med stark pass, så det beror ju på om det är något du eftersöker eller inte.
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Nej passen är jag inte intresserad av. Äsch då för de hingstarna är så fina och trevliga ;) Nå det blir troligtvis inte av eftersom det finns hästar i överflöd och många ston som är bättre att avla på än mitt. Det är dock kul att fundera lite :)
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Ja, det håller jag med om att de är, i alla fall det jag sett och hört :) Min personliga favorit av Toves hingstar är dock Fylkir, det ska bli spännande att se vad det blir av honom.

Vad kul att du köpt Seigla förresten, hon behövde bli privathäst (jag är utflyttad ålänning och var rätt mycket hos Tove för några år sedan, därav att jag känner till henne ;)).
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Jag borde säga att jag gillar Freyr mest eftersom jag har en unghäst efter honom, men måste ändå säga att jag gillar Byr mera ;) En till ålänning här!
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Byr är jäkligt maffig och läcker, men alldeles för stor för min smak, som gillar islandshästar i modell mindre :p
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Jag gillar också modellen mindre egentligen (min donna som jag rider är 133 :p)
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Ja Fylkir är också fin och det ska bli kul att se vad det blir av honom. Tove har lyckats bra med att få fina hingstar :)

Ja, jag köpte Seigla i slutet av april förra året och hon är verkligen speciell. Jag älskar den hästen så mycket men börjar dock fundera på om jag kommer att klara av det. Hon är ju väldigt mycket häst både fysiskt och psykiskt... Men jag älskar hästen så det gäller väl att kämpa vidare ett tag till och se om det blir bättre. Jag är dock orolig att om jag säljer henne så blir hon sk vandringspokal pga hur hon är.

Vi köpte även Hlekkur i november åt barnen :)
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Jag gillar också modellen mindre egentligen (min donna som jag rider är 133 :p)

Seigla är ju inte så mycket högre men hon är ju så maffig och grov att hon känns mycket större än det. Men jag gillar lite grövre hästar så det passar mej bra. Hon kunde dock ha lite mindre egen vilja...
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Ja Fylkir är också fin och det ska bli kul att se vad det blir av honom. Tove har lyckats bra med att få fina hingstar :)

Ja, jag köpte Seigla i slutet av april förra året och hon är verkligen speciell. Jag älskar den hästen så mycket men börjar dock fundera på om jag kommer att klara av det. Hon är ju väldigt mycket häst både fysiskt och psykiskt... Men jag älskar hästen så det gäller väl att kämpa vidare ett tag till och se om det blir bättre. Jag är dock orolig att om jag säljer henne så blir hon sk vandringspokal pga hur hon är.

Vi köpte även Hlekkur i november åt barnen :)

Sådant man får ta när man köper sto brukar jag säga :p

Hlekkur är ju för söt! Minns honom dock som ännu odrägligare än Seigla, men hästar kan ju ändra och mitt minne kan ju svika :D
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Seigla var min favorit att leda turer på :laugh: Pigg och framåt men ändå känslig och lyhörd, så minns jag henne! :laugh:
Att man dock måste ha spö med sig varje gång och vara bestämd som :devil: va en annan femma :angel:
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Jag gillar Freyr, jag har två fina avkommor efter honom. Som jag håller på lite! :d Ingen av dem är några passråttor på marken i alla fall. Båda har väldigt flott trav.
Nu känner jag inte alls till de andra hingstarna ni nämner så jämför inte med dem.
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Jag gillar Freyr, jag har två fina avkommor efter honom. Som jag håller på lite! :d Ingen av dem är några passråttor på marken i alla fall. Båda har väldigt flott trav.
Nu känner jag inte alls till de andra hingstarna ni nämner så jämför inte med dem.

Min Freyr avkomma är en riktig passråtta! Töltar mest i hagen :laugh:
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Ja, man vet aldrig riktigt vad som ska slå igenom. Båda mammorna hos mig är femgångsston! Den ena med väldigt mycket passinslag i det fria. Men inte alls hos "ungdomarna".
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Tänkte bara meddela att det inte är aktuellt längre. Jag har velat av och an längre om jag ska ha hästen kvar eller inte pga problem med ridningen och nu står inför ett ev. hästbyte inom kort. I lördags var en familj och tittade/provred min häst och dom passade så bra ihop, så pass bra att om jag skulle varit rik skulle jag kunnat skänka hästen till dom. Nu är jag dock inte så rik.... Dom har iaf en lugn valac, maxad d-ponny som jag ska provrida på lördag och om jag gillar han blir det nog byte. Känns så spännande!!
 
Sv: Vad ska jag tänka på vid hingstval till mitt sto?

Min syster har ett sto som är född 2008, som töltar och passar för fullt, och hon är efter hingsten: Falki frá Saudárkróki

men hon har även en riktig tölt mamma, som väljer tölten före traven åxå...
men i släkten har de bl.a.
Ófeigur 882 frá Flugumýri

Ofeigur%20882%20fra%20Flugumyri%20SV.jpg

Och efter honom blev de mycket tölt avkommor. Ofeigur är dock Dimbras (unghästen), morfars far, hennes morfar är Bodi fra Gerdum
bodi-fra_141553731.jpg

bodi-fra-gerdum_141553788.jpg

bodi-fra-gerdum-2_141553836.jpg
 

Liknande trådar

K
Avel jag har fått fullständigt hjärnsläpp och tvekar jätte mycket inför årets betäckning. Så jag tänkte fråga vad ni skulle kunna rekomendera...
Svar
9
· Visningar
1 565
Senast: KallaMigBecca
·
S
Avel Något som absolut inte är aktuellt nu, men "i framtiden" har jag funderat på om jag ska betäcka mitt sto när hon slutat tävla. Jag har...
Svar
18
· Visningar
1 397
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp