Bukefalos 28 år!

Vad ska man hitta på i snön?

E

Equiinox

Hej glada hästmänniskor! :)
Här har vi nu runt -10° och ungefär en decimeter snö! Det är jättefint och jag tycker det är jättekul med snö och allt. Men nu vill jag ha tips på vad ni gör med hästarna nu när det är snö och kallt, tränar ni som vanligt eller gör ni andra roliga saker? :D Vill helt enkelt få lite ny inspiration.

Själv har jag faktiskt inte gjort så mycket då vi inte har tillgång till manege och marken är så hård, har dock provat på att tolka i år! Det är sjukt roligt och tycker att ni som inte provat på det borde göra det! :D

Ha det så bra! :bump:
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Vi pulsar en hel del i snön i alla gångarter. Det är ett bra muskeljobb men var försiktig så du inte håller på för länge.Det är jobbigare än vad man tror.
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Vi är bara ute och luffsar i snön och njuter av det fina vintervädret.:love:
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Ooh det är så mysigt att bara mysa runt i det här värdet på hästryggen, så länge man har ordentliga kläder på sig! :laugh:
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

jag "tolkar" med min gamle gubbe, dvs sele och spark efter på snöpackad väg. det gäller bara att bromsa sparken samtidigt som man bromsar ponnyn och styra med benen. har testat med pulka men det känns säkrare med sparken.^^
kom att undera på om man kunde hoppa mindre hinder i snön.. t ex bygga en snö mur på 20-30cm och hoppa, kan man göra det? såklart med broddar på hästen och ingen is under, t ex på vall/åker.
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Det här gör man i snön:

30238715.jpg


Håll som sagt inte på för länge. Jag var ute igår, endast 20 minuter ungefär. Trots att hästen tycker att det är kanonkul så bör man inte överanstränga. Sådär högt lyfter mitt hjärta inte sina ben i vanliga fall, såvida vi inte travar över cavaletti :D Detta blir ju som cavaletti varje steg.

Så korta bus-pass i djupsnön är något man får passa på med vintrar som denna!
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

kom att undera på om man kunde hoppa mindre hinder i snön.. t ex bygga en snö mur på 20-30cm och hoppa, kan man göra det? såklart med broddar på hästen och ingen is under, t ex på vall/åker.

Oj vad jag blev sugen på att hoppa nu! :o Kanske skulle ta och prova det idag? Tack för idén :D
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

men kan man göra det?? blir det inte så att effekten blir: cavalett steg och oj där är ett osynligt hinder högt hopp och sen halt i landningen:( ? om det går bra att hoppa så, så ska jag nog knåpa ihop några hinder och träna agillity, de andra hindrerna är begravda och fastfrusna.
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Vi passar på med kondisträning i det fina vädret (när temperaturen tillåter).Sen är det sjukt härligt att bara rida ute och njuta av ljuset.
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Hm, kan du ha lite rätt i faktiskt. Haha hann inte prova idag heller för sov bort hela dagen.... :mad: :angel:
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Hm, kan du ha lite rätt i faktiskt. Haha hann inte prova idag heller för sov bort hela dagen.... :mad: :angel:

Jag rider sällan i dagsljus då jag jobbat natt och sover hela dagarna. Jag sätter på mig en pannlampa istället. I kväll har jag varit ute barbacka på halvblodet med cobstoet som handhäst och så har vi travat där snön var lite lägre och skritt i djupsnön. Mysigt även när det är mörkt ute trots dimman i kväll. På avstånd hörde vi hur färjan och båtarna tutade men för övrigt var det mörkt och stilla runt omkring oss. Hade hundarna med mig som lekte för fullt i snön.
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Haha ja det är sällan jag rider i dagsljus jag med. Ett av mina nyårslöften var att försöka få in det när det är ljus ute, men har redan lyckats bryta det.. -.-
Ska snart dit och sitter nu och funderar på vad jag ska hitta på med lilla älsklingen.
Några ideér på saker att göra i mörkret? Kan inte göra hur mycket som helst, för igår lyckades jag snubbla in under henne så hon trampade mig på låret.. :(
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Travaren kör jag snöträning med. Pulsar runt i beteshagarna där det är 3-4dm snö. Skrittar med vagn då, och det är riktigt effektivt.

Gamla pensionärsponnyn tar jag det lite försiktigt med. Han är inte regelbundet riden så även om både jag och han tycker det är skitkul att bränna på i världens galopp i snön så får vi ta det lite lugnt :)
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

men om det är lite snö så går det nog att små hoppa^^
nu så har snön försvunnit nästan så det är bara is och blask här :(
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Här har vi kvar massa snö, men idag blir det rida ut med ett par kompisar och prova på hoppning i snön på fredag tror jag ;o haha :D
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Om man ska hoppa över en snövall, vilket inte är något jag skulle vilja göra med tanke på halka.. :crazy: borde man väl lägga en bom eller liknande högst upp så att hästen ser ordentligt? Vore inte så trevligt om både hästen inte ser hindret och snubblar över och går omkull, - med dig under sig.
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

Vi letar främst upp fält och oskottade vägar där det inte är lika isigt. Rider på som vanligt med kondis och dressyrpass, anpassade efter snödjup såklart.

Sedan tolkar vi så fort vi får chansen, pålle älskar :D Dessutom har han lärt sig att roligast blir det om man sköter sig hyfsat så numera travar han friskt på med slaka tömmar i stället för att försöka galoppera hela tiden och råkar jag sladda ner i diket med pulkan stannar han direkt och står blickstilla tills jag kommit på rätt köl igen :love:
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

själv tycker jag nästan detta väder är bättre än sommaren, då min häst har sulor och är broddad hela tiden, inga insekter och ingen sol som bränner. har dessutom sådan tur att vi plogat "vägar" kors och tvärs över åkrarna runtomkring så det är bara att ta på sig och njuta av den fina natur vi har!
 
Sv: Vad ska man hitta på i snön?

man kan ju lägga en filt över snö vallen^^ eller rulla 2 snögubbe klot och ha som hinderstöd eller rulla 3-4 och ha som mur. snö hinder är nog mycket bättre som terräng hinder än trä stammar, snön går lätt isönder och ger inga sår som ett islag på en trästam han göra:P
man borde kanske börja ha vinter terräng tävlingar^^ hade varit roligt:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag bor i en villa på landet. Ungefär 100 meter från mitt hus går tre mustanger i en väldigt stor hage. Dock har denna hage på...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 828
Senast: Buzzter
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp