Bukefalos 28 år!

Vad ska vi göra med de stackars männen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
De som utgörs av den patriarkala maktstruktur vårt samhälle styrs av. Exempelvis acceptans av olika löner, tillsättning av tjänster med kompisar, bastubeslut, sexuella ofredanden, mäns beteende mot kvinnor, mäns våld mot kvinnor, mäns hat mot ”icke-manliga män” och hbtq-personer, mäns vurmande av manlighetsideal och tusen andra saker.

Något som du och jag kan motverka i vardagen. Jag har ett större ansvar som man , men vi kan båda hjälpas åt.
Särskilt det där att män har större ansvar, gillar jag.

Men. Det är vansinnigt gräsligt att vettiga män så ofta får stående innovationer, bara av att vara som folk. Jag märker ett motstånd hos mig själv att tex gilla dina inlägg om jämställdhet av det skälet.
 
Något som du och jag kan motverka i vardagen. Jag har ett större ansvar som man , men vi kan båda hjälpas åt.

Särskilt det där att män har större ansvar, gillar jag.




Jo, jag vet att feminismen anser att män har fler skyldigheter än kvinnor i samhället.

Ännu en orsak till varför feminismen är sexistisk, då den inte ens kan skriva under på grundläggande jämställdhetsideal som att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och skyldigheter.
 
Jo, jag vet att feminismen anser att män har fler skyldigheter än kvinnor i samhället.

Ännu en orsak till varför feminismen är sexistisk, då den inte ens kan skriva under på grundläggande jämställdhetsideal som att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och skyldigheter.

Du kan inte inbilla dig att vi ska skriva under några jämställdhetsideal förrän vi faktiskt är där. Vi har en bit kvar.

Snälla, slå upp sexism på Wikipedia och få en historielektion på köpet. Blir så enfaldigt trött på dina ogrundade påståenden att feminism skulle vara sexism. Trams, är vad det blir, och än mer trams blir det när det är en man som påstår sådant historielöst och begreppsvridande nonsens.
 
Finns det NÅGON som är imponerad av män som grupp?
De själva, med några undantag. Homosocialiteten flödar bland gruppen män så att en kan bli galen av julilska. Häromdagen var det forskningsseminarium på mitt jobb som jag bevistade, med en manlig stjärnforskare (engelsman) som nedlåtit sig till att flytta till kalla Sverige. Som männen runt den omsusade forskaren betedde sig, vilken vördnad och makalös beundran inför denna man. Kvinnorna satt som vanligt uppradade som kuttersmycken i god ordning tills en kvinna ställde en rätt kritisk fråga och mannen blev som en fågelholk. Jaja, slutet av 2018 och det sägs att det går framåt. Jag hoppas det. Egentligen inga större fel på den här forskaren men oj vad gruppen män betedde sig, ett tag funderade jag på om de skulle börja putsa varandras fjädrar eller nåt i sin beundran av sig själva.
 
Du kan inte inbilla dig att vi ska skriva under några jämställdhetsideal förrän vi faktiskt är där. Vi har en bit kvar.

Det är iofs bra att du medger att feminismen anser att män ska ha fler skyldigheter än kvinnor.

Eftersom det samhälle feminismen strävar efter aldrig kommer att uppnås är feminismen en garant för ett extremt ojämställt samhälle där inte ens grundläggande jämställdhetskrav som lika rättigheter och skyldigheter är uppfyllda. Det blir fler rättigheter åt kvinnor och fler skyldigheter åt män i all evighet med feministisk politik.
 
Det är iofs bra att du medger att feminismen anser att män ska ha fler skyldigheter än kvinnor.

Eftersom det samhälle feminismen strävar efter aldrig kommer att uppnås är feminismen en garant för ett extremt ojämställt samhälle där inte ens grundläggande jämställdhetskrav som lika rättigheter och skyldigheter är uppfyllda. Det blir fler rättigheter åt kvinnor och fler skyldigheter åt män i all evighet med feministisk politik.

För någon som har så dålig koll på feminism, feministisk teori och forskning, och feministiska begrepp, så är du förvånansvärt säker på hur ett feministiskt (jämställt) samhälle skulle se ut.

Men det förvånar mig inte att just du sitter och killgissar, förvisso.
 
Särskilt det där att män har större ansvar, gillar jag.

Men. Det är vansinnigt gräsligt att vettiga män så ofta får stående innovationer, bara av att vara som folk. Jag märker ett motstånd hos mig själv att tex gilla dina inlägg om jämställdhet av det skälet.

Se även där ska män ha privilegier utan att vara särskilt extra förtjänta av det, bara uttrycka en vettig åsikt. Jag gillar inte stående ovationer, jag gillar att fler deltar i det feministiska arbetet och ser de enorma orättvisorna. Ovationer från män i ämnet är ofta ett uttryck som handlar om ” oh vad bra, bara det inte påverkar mig framöver negativt”.
 
Det är iofs bra att du medger att feminismen anser att män ska ha fler skyldigheter än kvinnor.

Eftersom det samhälle feminismen strävar efter aldrig kommer att uppnås är feminismen en garant för ett extremt ojämställt samhälle där inte ens grundläggande jämställdhetskrav som lika rättigheter och skyldigheter är uppfyllda. Det blir fler rättigheter åt kvinnor och fler skyldigheter åt män i all evighet med feministisk politik.

Nej, bara när det gäller den patriarkala makten och orättvisorna mellan könen. Den som har makten har alltid större ansvar.
 
Särskilt det där att män har större ansvar, gillar jag.

Men. Det är vansinnigt gräsligt att vettiga män så ofta får stående innovationer, bara av att vara som folk. Jag märker ett motstånd hos mig själv att tex gilla dina inlägg om jämställdhet av det skälet.

Jag tycker också det är tudelat, men jag hyllar fortfarande. Mest för att jag är en hyllare som människa rent generellt tror jag (vill jag tro på men jag inser att även min förväntan på män är lägre men jag övar på).

Jag tycker också det är extremt tudelat i att upplysa/utbilda/påpeka/öht engagera sig "a la" att servera männen info om vad de inte själva pallat utbilda sig inom. Därav att jag bara läst i tråden ändå. @tanten det är en extremt bra men så svår frågeställning! Men även här är jag fortfarande i facket att jag upplyser/utbildar/påpekar så väääääänligt jag bara kan (det där med att inte uttrycka att man är feminist för män vet de ska direkt tjafsa emot) alt är helt matt och låtsas inte höra/fatta/viftar bort.

Så jag lägger för tillfället mest energi på att utbilda mig själv. Tänker att när jag är mer vän i resonemangen och har mer kött på benen kommer jag mer och mer orka stå upp för mig själv irl och må bättre. Jag _orkar_ oftast inte lägga tid på idioter som bara vill tjafsa och se saken ur sitt perspektiv och inte ur mindre priviligierade människors. Eloge till er som orkar :bow:
 
De själva, med några undantag. Homosocialiteten flödar bland gruppen män så att en kan bli galen av julilska. Häromdagen var det forskningsseminarium på mitt jobb som jag bevistade, med en manlig stjärnforskare (engelsman) som nedlåtit sig till att flytta till kalla Sverige. Som männen runt den omsusade forskaren betedde sig, vilken vördnad och makalös beundran inför denna man. Kvinnorna satt som vanligt uppradade som kuttersmycken i god ordning tills en kvinna ställde en rätt kritisk fråga och mannen blev som en fågelholk. Jaja, slutet av 2018 och det sägs att det går framåt. Jag hoppas det. Egentligen inga större fel på den här forskaren men oj vad gruppen män betedde sig, ett tag funderade jag på om de skulle börja putsa varandras fjädrar eller nåt i sin beundran av sig själva.

Homosocialiteten (som autocorrect inte kunde utan ville ändra till homosexualiteten :meh:). Kan vi göra något åt den då tro?? Påtala den? Men då är vi obekväma och det förstärks. Hmm.
 
Homosocialiteten (som autocorrect inte kunde utan ville ändra till homosexualiteten :meh:). Kan vi göra något åt den då tro?? Påtala den? Men då är vi obekväma och det förstärks. Hmm.
Ja det är för mig så fullständigt obegripligt att normalbegåvade människor kan sitta och putsa fjädrarna och inte överhuvudtaget notera att de små kvinnsen inte fått säga ett enda ord? Jag menar hur har de mage att bara bre ut sig och beundra varandra på detta fullständigt oförblommerade sätt? Man baxnar.
 
En man kanske har större möjligheter att påverka andra män när det kommer till vissa saker men jag kan inte förstå att man har större ansvar. Finns gott om män som varken har någon patriarkal makt eller privilegium och som är extremt utsatta i dagens samhälle och att då även slänga på dessa ansvar för vad griniga män gör det förstår jag inte. Tänk homosexuella män, har de då mer ansvar för grismän bara för att de är födda som män?
 
En man kanske har större möjligheter att påverka andra män när det kommer till vissa saker men jag kan inte förstå att man har större ansvar. Finns gott om män som varken har någon patriarkal makt eller privilegium och som är extremt utsatta i dagens samhälle och att då även slänga på dessa ansvar för vad griniga män gör det förstår jag inte. Tänk homosexuella män, har de då mer ansvar för grismän bara för att de är födda som män?

Att bara vara man är ett privilegium i sig.
 
Det är iofs bra att du medger att feminismen anser att män ska ha fler skyldigheter än kvinnor.

Eftersom det samhälle feminismen strävar efter aldrig kommer att uppnås är feminismen en garant för ett extremt ojämställt samhälle där inte ens grundläggande jämställdhetskrav som lika rättigheter och skyldigheter är uppfyllda. Det blir fler rättigheter åt kvinnor och fler skyldigheter åt män i all evighet med feministisk politik.

Det vore trevligt om du beskrev vilka rättigheter kvinnor har som män inte redan drar fördel av, och vilka skyldigheter män i ett jämställt samhälle skulle belastas med som kvinnor inte redan bär?
 
Att bara vara man är ett privilegium i sig.

Jag tycker det intressanta att det tas som en kränkning eller något att säga emot om man vill diskutera problemen med detta.

Jag är tex vit och har en trygg barndom bakom mig och har inga som helst problem med att se och vilja problematisera vad dessa privilegium gör för min uppfattning om min omvärld. Jag tycker det är OERHÖRT intressant. Hittills har jag sett extremt få män ens nämna detta faktum för deras del medan kvinnor nästan* går till överdrift.

*jag börjar förstå mer och mer om "White feminism" och situationerna där jag tycker kvinnorna går till överdrift med att lyfta fram meningsmotståndares priviligerier har minskat i takt med det. Så intressant att se och förstå fler och fler infallsvinklar på situationer i sin omvärld. Och här är jag ju evigt tacksam för alla de kvinnor som engagerar sig och tillför smala analyser mer perspektiv för vem som helst att ta del av och fundera över.
 
Och jag ser det som att det varierar beroende på situation och inte något konstant.

Självklar beror det på i vilket sammanhang men man kan ju inte jämföra äpplen och päron. Och denna tråden handlar ju om problemet med män så varför ska man då jämföra underpriviligierade män med överpriviligierade kvinnor (som jag tolkar din kommentar)?

Du kan ju inte tex jämföra en utländsk man långt ner på den sociala trappan i USA med Clinton och använda det som anledning tolm varför vi inte ska diskutera problemen med män för att ta ett tydligt exempel. Det blir lite så en sådan kommentar landar hos mig i detta sammanhanget iaf.
 
En man kanske har större möjligheter att påverka andra män när det kommer till vissa saker men jag kan inte förstå att man har större ansvar. Finns gott om män som varken har någon patriarkal makt eller privilegium och som är extremt utsatta i dagens samhälle och att då även slänga på dessa ansvar för vad griniga män gör det förstår jag inte. Tänk homosexuella män, har de då mer ansvar för grismän bara för att de är födda som män?

De flesta ickeheteromännen jag känner till har SÅ mycket störe insikt i mäns privilegier just för att de själva är en förtryckt grupp som vet hur det är att vara i underläge. Jag upplever att de tar mer ansvar generellt och skäms rätt ofta för beteendet hos många andra män. Och ur det är det lättare att försöka komma till någon bättring eller åtm landa i att man kan vända o vrida på något som andra viftar bort med trams och överdrifter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp