Vad skulle du vilja bo i Göteborg?

I en stuga i Vättlefjäll. Idag bor jag i en gammal sommarstuga strax utanför Olofstorp och trivs rätt bra, men jag trivdes mycket bättre innan all nybyggnation drog igång....
 
Linné verkar vädligt trevligt, annars gillar jag Johanneberg där mamma och syster bor. Enkelt att ta sig dit, enkelt att ta sig därifrån, nära till Götaplatsen, Korsvägen och Liseberg. :)
 
Jag bor i Högsbo, precis vid Marklandsgatan, och kan knappt tänka mig ett bättre område. Fantastiska kommunikationer, allt finns på promenadavstånd och hyran är förhållandevis låg. Är nere på stan på en kvart och i Slottsskogen på fem minuter.
 
Inne i stan? Slottsberget, utan direkt konkurrens. :)
På lägre poäng finns alternativ som Västra Nordstan, Långedrag eller möjligen Haga.
 
Har bott i Johanneberg och Kungsladugård, bor nu i Örgryte. Allt har varit/är bra.

Skulle gärna bo i Dicksonskas hus i Kungsladugård eller Haga, jag faller nog mer för byggnadsstil än för områden.

Fast nästa gång jag flyttar blir det nog ut från stan. Det finns trevliga kranskommuner.
 
I området runt Redbergsplatsen. Fina landshövdingshus, lugnt område, många spårvagnslinjer som passerar, nära stan och även nära delsjöområdet. Saknar det!
 
Bor i den nybyggda delen av kvillebäcken, trivs super och har nära till allt. Hade vi inte haft barn hade jag velat bo i Vasastaden. När barnet är lite större så kommer vi flytta till typ Hovås eller Fiskebäck (den dagen vi köper villa) fast jag tycker egentligen att det är för långt bort. Hade varit perfekt att kunna köpa en stor tomt här i Kvillebäcken och bygga ett hus här men det finns ju inte riktigt såna tomter här.
 
Har bott i Lunden och i Bagaregården och kan tänka mig de områdena. Annedal, kring Muraregatan och Kungsladugård mot Slottskogen vore heller inte fel.
 
Jag har trivts rätt bra oavsett var i Göteborg jag bott. Redbergsplatsen, Kålltorp, Biskopsgården, Majorna. Men det var länge sen jag bodde inne i stan. Jag har för stort behov av att ha skog in på knuten. Men om jag skulle flytta in igen. Och inte behövde bekymra mig om var jag ska parkera bilen så skulle jag vilja bo i någon av de äldre kåkarna på Föreningsgatan eller därikring.
 
Jag föredrar starkt de västra delarna - Masthugget, Majorna - framför de östra som Lunden, Redbergsplatsen etc.

När det gäller förorterna är det nog tvärtom. Hellre Angered än Askim, om vi säger så.
 
Jag föredrar starkt de västra delarna - Masthugget, Majorna - framför de östra som Lunden, Redbergsplatsen etc.

Så sa jag också, innan jag flyttade från väster till öster :D

Områdena i öster känns mindre och trevligare. Nackdel dock för all motorväg runtomkring.
 
Bodde en kort tid i Hjällbo och insåg för sent hur fint det var strax bakom knuten där.
Så Lärjedalen. (fast kanske är helt annorlunda efter 20 år?)
Eller dela stuga med @Albatross, kanske :)
 
Jag har trivts i Linné, Olskroken och på Guldheden. Trivdes inte lika bra på Wieselgrensplatsen men det hade mycket med resorna över älven att göra. Mest underskattat tyckte jag att Olskroken var, riktigt bra kommunikationer (centralen på 6 min) och allt man behöver i vardagen finns där.

Prioriterat för mig är att ha bra logistik; jobbet, "riktig" mataffär och andra nödvändigheter måste gå att nå hyfsat snabbt och lätt. Nära till bra gym, och inte alltför trafikerat är också viktigt. (Bra gym begränsar det hela rätt drastiskt, som jag bor nu har jag mindre än 10 min att gå till det jag tycker är absolut bäst i stan.)

Skulle jag flytta nu skulle jag leta i väldigt populära områden tyvärr, väster om Järntorget (3:e/4:e lång och upp till masthuggstorget). Har dock inga planer på att flytta.
 
Så sa jag också, innan jag flyttade från väster till öster :D

Områdena i öster känns mindre och trevligare. Nackdel dock för all motorväg runtomkring.
Sämre utbud för att gå ut och äta, fika och/eller dricka, tycker jag.

Sen tycker jag att områdena känns "avskurna". Det kan bero på motorvägarna, det kan också bero på att jag aldrig riktigt har förlikat mig.
 
Sämre utbud för att gå ut och äta, fika och/eller dricka, tycker jag.

Sen tycker jag att områdena känns "avskurna". Det kan bero på motorvägarna, det kan också bero på att jag aldrig riktigt har förlikat mig.
Jag känner mer att de är kringgärdade av motorvägar än avskurna. Men visst, krogutbudet är absolut mindre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 257
Senast: Rugge
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 662
Senast: kolblakkur
·
Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Karfitsa
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
615
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp