Vad skulle du vilja bo i Göteborg?

Vi fick erbjudande om att ”ärva” (med viss betalning) en fin 60-tals villa i Utby men både jag och sambon bara ”nä, det känns så himla fel att bo där - vi flyttar söderut istället” :o

Jag var nära att tacka ja till en lägenhet i Utby en gång, i Fjällbo park. Husen på området har varit fattighus/vårdhem och den typen av hus är så himla häftiga. Men jag backade ur ändå, ville inte riktigt bo i själva Utby.
 
Är inte många av landshövdingehusen i Kålltorp sönderrenoverade? Det jag bodde i i Kungsladugård var inte det. Jättefint. Familjebostäders i samma område, däremot, var fult renoverade. Har för mig att de i Kålltorp också är det.

Tror inte det. Eller ... vad vet jag ... drygt 30 år sen jag bodde där ... :D
 
Jag tycker bäst om östra Göteborg! Skulle helst vilja ha en villa i Kålltorp eller däromkring. Bodde i Bellevue i fyra år och har aldrig trivts bättre någonstans, det var så mysigt och hemtrevligt, nära till naturen och tog tio minuter med spårvagn in till stan. Nu bor jag i stadsdelen Centrum men har ändå längre väg in till stan (med kollektivtrafik, det går betydligt snabbare att gå än från Bellevue).
Jag flyttade från bellevue till Kville, då var det liknade stil på områdena men Kville var liksom "mer" och närmare stan.
Jag gillade de där underliga butikerna, replokalerna och källarlägenheterna.
 
Är inte många av landshövdingehusen i Kålltorp sönderrenoverade? Det jag bodde i i Kungsladugård var inte det. Jättefint. Familjebostäders i samma område, däremot, var fult renoverade. Har för mig att de i Kålltorp också är det.
Jag tycker inte de är sönderrenoverade, men lite fulare än original. Det beror ofta på att man lagt plåt på utsidan vilket faktiskt är välbehöveligt både för isolering och för att skydda fasaden. Mitt hus är klart fulare än det mitt över gatan men håller nog längre...
 
Jag flyttade från bellevue till Kville, då var det liknade stil på områdena men Kville var liksom "mer" och närmare stan.
Jag gillade de där underliga butikerna, replokalerna och källarlägenheterna.
Vi funderade länge på att flytta hela vägen från området vid Volvo Lundby till Kville - sambon älskar gamla delen av Kville - så när vi äntligen hittade en fin och trevlig lägenhet som till och mes jag gillade, kände vi oss ändå tvugna att tacka nej. Anledningen till att dåvarande hyresgäster flyttade var pga att grannen snarkade så högt så dom inte kunde använda sitt sovrum - där gick min gräns för hur mycket ”mer” av något jag kan hantera :D
 
Jag bodde där i slutet på 99-02 innan det blev massa nybyggen och älskade det.[/QUOTE]
Har alltid hållt mig öster om stadskärnan (förutom en kort utflykt till Mölndal) så för mig känns väster om järntorget långt bort och lite off, även om det är säkert är härligt att bo med närhet till Slottsskogen och kroglivet i Linné och Majorna. Bor i villaförort i öster som gränsar till Partille, trivs bra i vår lilla skokartong men om nåt av de äldre husen i området fanns tillgängligt skulle jag inte tacka nej. Om jag ville bo i lägenhet skulle jag leta i Olskroken, Lunden eller Kålltorp i första hand, kanske också i Gamlestaden om ombyggnationerna där blir så fina som de ser ut på papperet och det växer upp lite restauranger och annat som skapar liv på gatorna där.
Jag tror gamlestan blir toppen. Hade jag kommit till gbg idag med den vetskap jag har (jag köpte bara pga gullig hund och vindrickande pensionärer på gården) hade jag köpt där.
 
Jag gillade restaurangen ”svensk och kinamat”. Var aldrig där pga skeptisk men uppskattade inslaget i min hemmiljö!
Jag sörjer verkligen att de tagit bort skylten!
De hade en bottenvåning där min pappas band spelade någon gång. Jag stod i dörren/garderoben och nån lämnade in sina två hundar *s*
Maten där var Ingen höjdare, det var den däremot på den lika sunkiga krogen "silverdraken" i Kville. Och en stor stark kostade 29 kronor och personalen var hur van som helst med att hantera stammisfyllosarna. Men dit in fick man inte ta med hunden.
 
Jag bor i Nya Kvillebäcken och älskar det! Trivs så himla bra verkligen. Har dock inga planer på att fortsätta bo här den dagen eventuella avkommor blivit lite äldre.

Då vill jag bo i Fiskebäck(eller ja, väldigt nära Tynnered snarare - gatorna vid Apelsinplan)/Önnered, Kålltorp/Örgryte eller kanske Sävedalen.
Kan också tänka mig att stanna kvar på Hisingen men då Björlanda/Säve/Torslanda-någonting.

Hade även kunnat leva med en trevlig lya på typ Linnégatan eller så :p :D
 
Jag har fem minuter till mitt jobb så just nu vill jag nog inte bo någon annanstans än här. Annars hade jag nog velat bo vid Slätta Damm, men så har jag ju hundarna. Bodde ett tag i Tuve och det fungerar också om man vill bo lite mer lantligt.
 
Då vill jag bo i Fiskebäck(eller ja, väldigt nära Tynnered snarare - gatorna vid Apelsinplan)/Önnered,
För framtida avkommors del hoppas jag att skolorna där i området blivit trevligare än de lyckades bli på dom. 15 åren jag rörde mig där. Otrevligt klimat var bara förnamnet :down: (och sunkiga lokaler men det hoppas jag verkligen inte stämmer i framtiden för något måste en ju göra med skolor på 30 år kan en ju tycka :D)
 
För framtida avkommors del hoppas jag att skolorna där i området blivit trevligare än de lyckades bli på dom. 15 åren jag rörde mig där. Otrevligt klimat var bara förnamnet :down: (och sunkiga lokaler men det hoppas jag verkligen inte stämmer i framtiden för något måste en ju göra med skolor på 30 år kan en ju tycka :D)

Beror på vilka skolor tänker jag :)
Här i närheten av Kville vill jag inte ha dem iaf, men jag är ju förmodligen en aning påverkad av mitt jobb...
 
Beror på vilka skolor tänker jag :)
Här i närheten av Kville vill jag inte ha dem iaf, men jag är ju förmodligen en aning påverkad av mitt jobb...
Ja såklart!
Jag vet bara att varken Önnered, Påvelund, Grevegård (dock lär det vara betydligt trevligare lokaler nu iom att det väl är inflyttning i nybygget :) ) eller Kannebäck var/är några direkt inspirerande miljöer för lärande ( tycker jag då såklart baserat på egna och vänners/bekantas erfarenheter :D) Fiskebäcksskolan är väl kanske den lugnaste antar jag, men om inte miljön och typerna som bor där har ändrats radikalt lär det fortfarande vara en svår miljö för alla som inte följer mallen.

Men å andra sidan så är det väl svårt att hitta skola som känns helt rätt på alla plan på väldigt många håll :)
 
Jag tycker inte de är sönderrenoverade, men lite fulare än original. Det beror ofta på att man lagt plåt på utsidan vilket faktiskt är välbehöveligt både för isolering och för att skydda fasaden. Mitt hus är klart fulare än det mitt över gatan men håller nog längre...
Det förstår jag såklart. Både plåten och de nya fönstren är naturligtvis billigare och lättare att underhålla.

Men jag tycker att de välbehållna är så mycket finare att det är synd att plånboken fått styra så mycket.

Detta:
image.php

Vs detta:
b3e52209-3fa4-446c-bc84-70d1e54505af.jpg

(Dessutom med sent ditbyggda balkonger, klart folk vill ha balkong men de hör egentligen inte till landshövdingehusen)
 
Jag bor i Nya Kvillebäcken och älskar det! Trivs så himla bra verkligen. Har dock inga planer på att fortsätta bo här den dagen eventuella avkommor blivit lite äldre.

Då vill jag bo i Fiskebäck(eller ja, väldigt nära Tynnered snarare - gatorna vid Apelsinplan)/Önnered, Kålltorp/Örgryte eller kanske Sävedalen.
Kan också tänka mig att stanna kvar på Hisingen men då Björlanda/Säve/Torslanda-någonting.

Hade även kunnat leva med en trevlig lya på typ Linnégatan eller så :p :D

Haha kul att vi har liknande planer :D När det är dags för skola för vår dotter så är det hejdå nya Kville och hej Fiskebäck eller Hovås! Ingen skola på Hisingen verkar bra.
 
Tänk vad olika man tycker.
Skulle jag flytta tillbaka till Göteborg hade det blivit Kungshöjd igen tror jag. Jag trivdes väldigt bra där. Hade även kunnat tänka mig Lorensberg, Heden, Vasastan och Linné runt Linnégatan och Järntorget.

Vill absolut inte till Majorna, men skulle kunna tänka mig Masthugget.

Hisingen, västra och östra Göteborg etc går bort. Jag hatade att bo i Munkebäck det året jag bodde där. Tycker som någon annan skrev att det är fel sida motorvägen med Örgryte mm. För mig är det för rörigt i Olskroken. Lyhörda hus, för mycket trafik, för mycket spårvagnar, etc.
 
Tänk vad olika man tycker.
Skulle jag flytta tillbaka till Göteborg hade det blivit Kungshöjd igen tror jag. Jag trivdes väldigt bra där. Hade även kunnat tänka mig Lorensberg, Heden, Vasastan och Linné runt Linnégatan och Järntorget.
Verkligen. Lillebror har lägenhet vid Hagabion och den är verkligen supermysig men bo där? Aldrig i livet. :D
 
Om du skulle flytta dit? Eller för er som redan bor där.

Jag har bott i Vasa Victoria, hade en bostadsrätt ihop med min dåvarande sambo och trivdes som fisken i vattnet, nu bor jag i Askim med nuvarande sambo och trivs lika bra, (dock bättre sambo :love:) även detta i ett område utan hyreslägenheter :)

Skulle aldrig kunna tänka mig att bo på Hisingen eller bortåt Majorna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 300
Senast: Rugge
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
645
Senast: Pilot
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
376
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 726
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp