Vad skulle du vilja bo i Göteborg?

Jag känner mer att de är kringgärdade av motorvägar än avskurna. Men visst, krogutbudet är absolut mindre.
Ja, det är nog motorvägarna som skapar den känsla jag kallar avskurna. Men också det faktum att jag löjligt nog tycker att jag är "långt bort" när jag vågar mig något kvarter öster om Avenyn. :p En känsla som sedan upphör igen, när jag kommit ytterligare ett gott stycke vidare i den riktningen. Men det beror ju på att jag så länge bodde och trivdes i Angered.

Jag blev medveten om detta häromåret när en kompis som bor i Örgryte tyckte att det var "exotiskt" att cykla hem till mig, väster om Järntorget. Det hade aldrig slagit mig att någon kunde tycka det! :D
 
Ja, det är nog motorvägarna som skapar den känsla jag kallar avskurna. Men också det faktum att jag löjligt nog tycker att jag är "långt bort" när jag vågar mig något kvarter öster om Avenyn. :p En känsla som sedan upphör igen, när jag kommit ytterligare ett gott stycke vidare i den riktningen. Men det beror ju på att jag så länge bodde och trivdes i Angered.

Jag blev medveten om detta häromåret när en kompis som bor i Örgryte tyckte att det var "exotiskt" att cykla hem till mig, väster om Järntorget. Det hade aldrig slagit mig att någon kunde tycka det! :D
Jag tycker att det är bortanför Järntorget är långt ut. Eller egentligen bortanför Hagakyrkan. Men det tyckte jag inte när jag bodde i Kungsladugård :D
 
Jag tycker att det är bortanför Järntorget är långt ut. Eller egentligen bortanför Hagakyrkan. Men det tyckte jag inte när jag bodde i Kungsladugård :D
Lite så. När jag bodde i Angered tyckte jag ju inte att det var särskilt långt till centrum. Nu tycker jag att det är ganska långt till Angered.
 
Lite så. När jag bodde i Angered tyckte jag ju inte att det var särskilt långt till centrum. Nu tycker jag att det är ganska långt till Angered.
Det är ju aslångt! Jag tänker på det varje gång jag är där. Herregud vad mycket mark det finns att bebygga på vägen dit, när nu stan behöver bostäder.
 
Måste jag välja något inne i Göteborg blir det Haga, Linné eller någon av långgatorna eller inte första (för mycket trafik nära) eller andra (för mycket liv på kvällarna).

Annars hade jag inte tackat nej till en gård i Björlanda, Lilleby eller Säve, fast trivs bra i Lindome.
 
Om du skulle flytta dit? Eller för er som redan bor där.

Jag gillar Östra delarna (bagaregården, olskroken, kålltorp) Närheten till skatås och den (faktiska) extrema närheten till centrala göteborg är värt mkt för mig. Jag cyklar till centralen på 8 minuter från nedre delen av bagaregården, från majorna tar det minst det dubbla. OCH jag slipper backhelveten.

Men jag tror jag skulle kunna trivas varsomhelst mellan Masthugget och Gamlestan. Jag kommer flytta under 2018 och hoppas att jag landar i övre bagaregården/strömmensberg el kålltorp/örgryte nära delsjövägen. Hade jag fått välja helt fritt hade jag gärna bott i Linné/Vasa/Lorensberg men vi vill bo "billigt" ett par år och minimera lånen, så får vi kanske unna oss en mer central och större bostad den dagen ev barn finns med i bilden.
 
Bäst av alla ställen jag bott på i Göteborg är nog Högsbohöjd och Tynnered så dit skulle jag kanske kunna tänka mig att flytta om jag nu måste tillbaka till stan. Kanske landet på Hisingen skulle kunna vara aktuellt också, alltså upp emot färjan eller så. Men annars, nä, tycker generellt inte om att bo i Göteborg oavsett om det varit i Majorna, centrala Hisingen eller villaområdena på olika håll i Frölunda. (Och öster om stan går bara inte! Det är fel! :D)

Gillade dock att bo i skatteparadiset Mölndal :D Och även på olika håll i Kungsbacka - så det är vad jag har valt/väljer. För visst är det väl nästan som förorter till göteborg ändå :angel:
 
Har alltid hållt mig öster om stadskärnan (förutom en kort utflykt till Mölndal) så för mig känns väster om järntorget långt bort och lite off, även om det är säkert är härligt att bo med närhet till Slottsskogen och kroglivet i Linné och Majorna. Bor i villaförort i öster som gränsar till Partille, trivs bra i vår lilla skokartong men om nåt av de äldre husen i området fanns tillgängligt skulle jag inte tacka nej. Om jag ville bo i lägenhet skulle jag leta i Olskroken, Lunden eller Kålltorp i första hand, kanske också i Gamlestaden om ombyggnationerna där blir så fina som de ser ut på papperet och det växer upp lite restauranger och annat som skapar liv på gatorna där.
 
Bäst av alla ställen jag bott på i Göteborg är nog Högsbohöjd och Tynnered så dit skulle jag kanske kunna tänka mig att flytta om jag nu måste tillbaka till stan. Kanske landet på Hisingen skulle kunna vara aktuellt också, alltså upp emot färjan eller så. Men annars, nä, tycker generellt inte om att bo i Göteborg oavsett om det varit i Majorna, centrala Hisingen eller villaområdena på olika håll i Frölunda. (Och öster om stan går bara inte! Det är fel! :D)

Gillade dock att bo i skatteparadiset Mölndal :D Och även på olika håll i Kungsbacka - så det är vad jag har valt/väljer. För visst är det väl nästan som förorter till göteborg ändå :angel:
Jag tänker nog att Mölndal är en som en förort och Kungsbacka är som en sovstad till Göteborg. :D
 
Jag gillar verkligen min lägenhet i biskopsgården. Men hade jag kunnat välja helt fritt utan hänsyn till hund och ekonomi så en av de äldre husen i Kville. Med en fin gård.

Jag bodde där i slutet på 99-02 innan det blev massa nybyggen och älskade det.
 
Jag tycker bäst om östra Göteborg! Skulle helst vilja ha en villa i Kålltorp eller däromkring. Bodde i Bellevue i fyra år och har aldrig trivts bättre någonstans, det var så mysigt och hemtrevligt, nära till naturen och tog tio minuter med spårvagn in till stan. Nu bor jag i stadsdelen Centrum men har ändå längre väg in till stan (med kollektivtrafik, det går betydligt snabbare att gå än från Bellevue).
 
Fast mina trakter är inte sovstad, varken stad eller sov. De lantligaste delarna verkar förhålla sig till Göteborg ungefär som jag förhåller mig till New York. Dvs nåt som ligger rätt långt bort och är ganska främmande.
Glöm inte lite läskigt pga all den fär konstiga multikulturella stämningen och förmer pga sv den konstiga maten! Som om en behöver något annat än en hederlig svensk kultur och en pizzeria?!
 
Jag tycker bäst om östra Göteborg! Skulle helst vilja ha en villa i Kålltorp eller däromkring.
Det är så fascinerande med Göteborg tycker jag (eller ja, kanske alls städer egentligen) att olika stadsdelar tilltalar olika personer på olika sätt :)
Vi fick erbjudande om att ”ärva” (med viss betalning) en fin 60-tals villa i Utby men både jag och sambon bara ”nä, det känns så himla fel att bo där - vi flyttar söderut istället” :o
 
Jag tyckte om att bo i Kålltorp, i landshövdingehusen där. Och jag tyckte om att bo i Majorna när jag bodde där. Nu skulle jag nog välja Kålltorp för närheten till Skatås om jag var tvungen att flytta till en stad.
 
Jag tyckte om att bo i Kålltorp, i landshövdingehusen där. Och jag tyckte om att bo i Majorna när jag bodde där. Nu skulle jag nog välja Kålltorp för närheten till Skatås om jag var tvungen att flytta till en stad.

Är inte många av landshövdingehusen i Kålltorp sönderrenoverade? Det jag bodde i i Kungsladugård var inte det. Jättefint. Familjebostäders i samma område, däremot, var fult renoverade. Har för mig att de i Kålltorp också är det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 300
Senast: Rugge
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
645
Senast: Pilot
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
372
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 726
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp