vad tror ni om ras på denna kattunge???

@Sassy Ojdå, ja vad jag vet så går vår Birma under semi-lång hår, han är inte lånhårig och inte korthårig utan mitt emellan. Kan ju ha ändrats dock. Men det är vad jag vet sedan tidigare, är ingen expert dock. :p

Som sagt, det är bara en benämning. Somali har semilånghår päls men går som korthår, det handlar om hur man definierat kategorierna inom FIFé. Exotic som ju är korthåriga tillhör kat. 1 och benämns på det sättet som långhår.

Genetiskt sett är alla katter antingen korthåriga eller långhåriga, och det vi kallar semi är alltså ett långhår.
 
@Sassy Tack för att du berättade, mycket bra. Som förhoppningsvis blivande katt uppfödare så var det bra att få det utklurat. :D
Jag får helt enkelt skriva om det till långhårs katt från och med nu. :o
 
Jag får helt enkelt skriva om det till långhårs katt från och med nu. :o

Skriv du semi, det är ju den benämningen vi använder inom rassystemet. Det kan ju ändå vara intressant att känna till genetiken bakom :-). Det finns jättebra nätkurser som tar upp allt sånt, kanon för blivande uppfödare och andra kattnördar...
 
Som Sassy skrev så finns det bara anlag för antingen korthår eller långhår. Sedan finns det olika grader av långhår, men de har alla samma långhårsanlag. Att raser delas in i semilånghår och långhår har inget med genetiken att göra, utan beskriver mer hur de ser ut.
 
Kategoriindelningen på utställning kommer ändras from 2016, katterna delas då inte längre in efter "pälslängd" utan andra egenskaper.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 834
Senast: Sel
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
968
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp