Vad tror vi om kleine münsterländer?

Ja det är risken med Viszlor. Man måste göra rätt. Det går inte att göra fel och sedan göra om.
Inget för nybörjaren och risken för den vane är att den tar i lika mycket som med andra hundar, och den är känslig som en F-1 bil.

De som jag har träffat har varit underbara, trygga och människoälskande.
Den som jag träffar oftast har lyckats med att ta makten över sin familj, den ser inte det minsta kuvad ut.
Och jaga, det kan den.

Fast så känsliga ska de inte vara att några få misstag får hela hunden att se knäckt ut för jämnan. Nog för att en hund kan vara känslig, men i mina ögon är det fel på mentaliteten i sådana fall. De kan knappast vara bra jakthundar om de är så känsliga heller.

Jag säger inte att alla är dåliga, men de verkar ha varit lite poppis ett tag och då antar jag att man avlat på en hel del skit. Tyvärr.
 
Fast så känsliga ska de inte vara att några få misstag får hela hunden att se knäckt ut för jämnan. Nog för att en hund kan vara känslig, men i mina ögon är det fel på mentaliteten i sådana fall. De kan knappast vara bra jakthundar om de är så känsliga heller.

Jag säger inte att alla är dåliga, men de verkar ha varit lite poppis ett tag och då antar jag att man avlat på en hel del skit. Tyvärr.

Det är väl som weimaraner och den röda settern också. Folk tycker de är vackra och använder dem inte till det som de från början är framavlade till och då medför vissa "defekter".
Är medlem på en sida för hundar reggade i SKK till salu där folk rekommenderar irländsk setter till de som söker en familjehund... såklart trevliga men sen kommer kommentarer om att de är dumma och springer bort :(

Väldigt OT, ber om ursäkt
 
Fast så känsliga ska de inte vara att några få misstag får hela hunden att se knäckt ut för jämnan.
Det behövs nog mer än några få misstag.
Ofta är nog hundägare mer dominanta än vad dessa hundar behöver.
Jag har bara träffat överglada och livliga Viszlor och en av dem har definitivt ingen van ägare.
Jag har träffat ganska så många hos en uppfödare som jag känner.
 
Jag vill ha en hund som är vacker! En smidig lätt hund, alla tunga går bort. Springer spaniel tycker jag är för tung tex.

Kollat på jaktavlad springer? De jag träffat är varken tunga eller pälsmonster.
 
Har ingen direkt erfarenhet av munsterlander, men dem är väldigt fina! En som bodde i vårt område när jag var liten hade två såna, vet att dem smet flera gånger och kunde vara borta länge, för att dem dragit efter något djur. Men om det är vanligt för rasen kan jag inte yttra mig om.

Mina föräldrar har en Stabyhoun, är en holländsk stående fågelhund. Vi använder den dock inte för att jaga, men har ju märkt att hon har jakt i sig, samtidigt är hon bästa kompisar med föräldrarnas katter.
Dem är lik Munsterlanderna till utseendet. Det är ingen super tuff ras, men dem är väldigt trevliga och vackra :).
 
Men egentligen, varför inte köpa en bra tollare om det är vad du vill ha? Jag har en kompis som har två med rena jaktlinjer, de jagar hur bra som helst och är bra mentalt. @Ramona
Jag var väldigt inne på tollare, men så har sååå många skrämt mig och haft så jättemycket starka åsikter i ämnet. Och nu när jag börjat kolla runt känns andra raser inte alls helt fel. Jag har fått upp ögonen för helt andra raser som jag inte ens tänkt på tidigare, så nu är jag mer öppensinnad.
 
Jag var väldigt inne på tollare, men så har sååå många skrämt mig och haft så jättemycket starka åsikter i ämnet. Och nu när jag börjat kolla runt känns andra raser inte alls helt fel. Jag har fått upp ögonen för helt andra raser som jag inte ens tänkt på tidigare, så nu är jag mer öppensinnad.

Om du främst vill ha en fågelhund för jakt så är ju skiljefrågan: vilken typ av jakt vill du syssla med? Är det enbart stående fågelhundsjakt så är ju inte valen supermånga menar jag :)
 
Om du främst vill ha en fågelhund för jakt så är ju skiljefrågan: vilken typ av jakt vill du syssla med? Är det enbart stående fågelhundsjakt så är ju inte valen supermånga menar jag :)
Egentligen är det väl stående jakt som är av intresse. Men så lång är ju inte den jaktsäsongen där jag bor, så jag vill ha en mångsidig hund. Dessutom saknar jaktlagen runt omkring mig en eftersökshund, så det är ett riktigt stort plus ifall hunden funkar bra på eftersök.
 
Egentligen är det väl stående jakt som är av intresse. Men så lång är ju inte den jaktsäsongen där jag bor, så jag vill ha en mångsidig hund. Dessutom saknar jaktlagen runt omkring mig en eftersökshund, så det är ett riktigt stort plus ifall hunden funkar bra på eftersök.

Jag tror du hade haft kul med en strävhårig vorsteh, men du gillar inte de strävhåriga?
 
Egentligen är det väl stående jakt som är av intresse. Men så lång är ju inte den jaktsäsongen där jag bor, så jag vill ha en mångsidig hund. Dessutom saknar jaktlagen runt omkring mig en eftersökshund, så det är ett riktigt stort plus ifall hunden funkar bra på eftersök.
En Setter? Kanske inte en jättetuff vakthund, men jag tror det är svårt att hitta en hund som fyller precis alla dina kriterier....... I övrigt tycker jag Settrarna är ljuvliga.....
 
Vår Breton är underbar! Visst har hon mycket energi, men hon är bra på att sysselsätta sig själv och blir aldrig jobbig, aldrig stressig. Hon är så fruktansvärt vänlig och glad i sättet, jag bara älskar den personligheten. Hon är snart 9 år gammal och busar fortfarande som en valp, hon tycker livet är sååå härligt. Hon älskar alla, människor och hundar, våra höns och våra kaniner :)

Jämfört med tollaren jag hade förut så är min Breton 100 gånger lättare att träna, för hon tänker efter innan hon gör saker... tollaren gick från 1-100 på två sekunder utan att tänka, och gick ofta upp i stress. Vet inte hur jag ska förklara det riktigt, tollaren var mycket hund och väldigt arbetsvillig, men det kom med några baksidor som t.ex gnäll, stress, reaktiva beteenden... som vår Breton inte alls har.

Jag har dock ingen större erfarenhet av jakt med stående fågelhund. Med risk för att svära i kyrkan så har vår Breton "bara" varit en sportig, aktiv sällskapshund som hänger med på det mesta.
 
Jag har för närvarande äran att följa utvecklingen av en liten bestämd Kleiner Münsterländer som en släkting köpt. Hon är både ljuvlig och extremt egen :D . Det är en mycket självständig individ som inte går att locka eller lura med vanliga knep. Rakt och tydligt - inget "barnspråk" här inte. Hon bryr sig föga om lock och pock och lullull ;) . Mitt intryck av dem generellt är gott, de brukar ha en alldeles speciell relation till "sina egna" människor och andra är mest kuliss. Jag gillar rasen, de är mångsidiga och kloka och verkar kunna vara helt fantastiska hundar med rätt ägare. Dock, inte för intet kallas de ibland även av de egna ägarna för "monsterländer" :D .
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag...
Svar
4
· Visningar
3 030
Övr. Hund I senaste hundsport har de valt att presentera min ras, Kleiner Münsterländer. Oftast brukar jag tycka att rasspecialerna är trevlig...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Har sökt på buke men hittade inte så mycket om rasen/raserna så jag startar en ny tråd. Nu är det så att skogstrollets sambo blivit...
2
Svar
31
· Visningar
4 755
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 288
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp