Vad tror vi om kleine münsterländer?

Vi har haft två exemplar av korthårig vorsteh. Underbara hundar med mycket jakt och i mitt tycke supervackra att se på. De har dessutom knappt fällt något överhuvudtaget.
 
Jag kan inget alls om fågelhundar! Men bodde granne med en långhårig weimaraner tidigare och han hade väldigt trevligt temperament. Vet inte alls hur de är i jakten dock.
Beror på hur mycket man tänkt jaga, men de har generellt sämre jaktegenskaper än korthåren.
 
Ordet är fritt!! Fram med åsikter, fram med erfarenheter, fram med allt. Jag pallar inte med en mentalt kass hund, så skräm mig med alla galna historier. Kom gärna med förslag på vad jag ska ha istället.

Finnspets! Om du kan tänka dig att ändra jaktsätt lite så tycker jag att den passar de flesta av dina kriterier. Många funkar till älgjakt också.

Det är väl det mentala (beroende på vad som avses med mentalt kass hund) och skällandet som kanske sätter käppar i hjulet för dig. Men det är ju världens vackraste hundras!
 
Finnspets! Om du kan tänka dig att ändra jaktsätt lite så tycker jag att den passar de flesta av dina kriterier. Många funkar till älgjakt också.

Fast vänta, stopp! Det är enorm skillnad på ts drömhund tollaren och en finsk spets. Ts är ute efter en förig och arbetande hund som hon dessutom kan jaga med. Inte en självständigt arbetande hund utan will to pleace. Skillnaden är milslång.

/ Ciindy, uppvuxen med och ägare till en trädskällare samt tollarägare.
 
Fast vänta, stopp! Det är enorm skillnad på ts drömhund tollaren och en finsk spets. Ts är ute efter en förig och arbetande hund som hon dessutom kan jaga med. Inte en självständigt arbetande hund utan will to pleace. Skillnaden är milslång.

/ Ciindy, uppvuxen med och ägare till en trädskällare samt tollarägare.

Jag är inte på väg någonstans.

@Ramona skrev så här: Ordet är fritt!! Fram med åsikter, fram med erfarenheter, fram med allt. Alltså tog jag henne på orden men det kanske var fel?

Själv upplever jag en finnspets som ett under av förighet men då har jag å andra sidan aldrig haft någon Tollare. Jämfört med de andra raser jag har erfarenhet av är Finnspetsarna väldigt samarbetsvilliga och "med". De söker ju inte speciellt långt heller.
 
Själv upplever jag en finnspets som ett under av förighet men då har jag å andra sidan aldrig haft någon Tollare. Jämfört med de andra raser jag har erfarenhet av är Finnspetsarna väldigt samarbetsvilliga och "med". De söker ju inte speciellt långt heller.

Skillnaden är milslång. En trädskällare kan visst vara förig på det sättet att den går att ha lös, träna lite med och är en trevlig familjehund men den går definitivt inte att mäta i förighet varken mot stående fågelhundar eller retrievers. Viljan av att konstant vara sin förare till lags har dem inte.
 
En kleiner behöver inte alls vara fel. Inte heller en långhårig vorsteh eller grosser munsterländer. En KLM har tryck i sig, första 3 åren vill man oftast lämna tillbaka dem till uppfödaren. De kräver en smart förare, och de kommer med största sannolikhet överlista dig både en och två gånger. MEN, det är just det som gör dem speciella. De tänker själva. En vorsteh är lite mer "korkad" på det sättet, den ifrågasätter inte.

Ring gärna avelsrådet för kleiner, kontaktuppgifter finns på vorsteh.se och prata lite. Hon är mentalnörd, så hon kan säga en del om var hon upplever att det brister. Generellt är det en frisk och trevlig ras.
 
Skillnaden är milslång. En trädskällare kan visst vara förig på det sättet att den går att ha lös, träna lite med och är en trevlig familjehund men den går definitivt inte att mäta i förighet varken mot stående fågelhundar eller retrievers. Viljan av att konstant vara sin förare till lags har dem inte.

Jag har nu läst TS urspungsinlägg en gång till och ingenstans står det uttryckligen att hundens viktigaste egenskap ska vara förigheten. Men kanske det är underförstått då TS skriver om Tollare, jag vet inte. Jag svarade utifrån min egen erfarenhet.

Om jag skulle välja mellan Kleiner Munsterländer och Vorsteh skulle jag utan tvekan ta Vorsteh @Ramona . De Kleiner Munsterländer-exemplar jag träffat har varit i mitt tycke svåra att få kontakt med samt dragit på egna äventyr innan man ens hunnit vända ryggen till. Vorsteh har varit mer kontaktsökande och är dessutom snyggare av de två (även om ingen av dem är vackra som Finnspetsar är det). Jag tillägger igen att jag svarar utifrån min erfarenhet.
 
Jag har nu läst TS urspungsinlägg en gång till och ingenstans står det uttryckligen att hundens viktigaste egenskap ska vara förigheten. Men kanske det är underförstått då TS skriver om Tollare, jag vet inte. Jag svarade utifrån min egen erfarenhet.

Om jag skulle välja mellan Kleiner Munsterländer och Vorsteh skulle jag utan tvekan ta Vorsteh @Ramona . De Kleiner Munsterländer-exemplar jag träffat har varit i mitt tycke svåra att få kontakt med samt dragit på egna äventyr innan man ens hunnit vända ryggen till. Vorsteh har varit mer kontaktsökande och är dessutom snyggare av de två (även om ingen av dem är vackra som Finnspetsar är det). Jag tillägger igen att jag svarar utifrån min erfarenhet.

Kleiner är lite av enmanshundar/enfamiljshundar. De lär sig vilka som tillhör hushållet, resten är de vänliga men inte översvallande mot. Hur pass föriga de är skiljer lite mellan linjer och de kräver en hel del jobb med kontakten som unga. En genomarbetad kleiner jagar med dig.
 
Weimaraner är ju enormt vackra fågelhundar. Har sett en tjej tävla lydnad med sin hane också. En maffig kille.
En setter annars kanske? Finns ju olika modeller. Har dock inte träffat någon stabil röd setter. Alla har haft dåliga nerver.
 
Weimaraner är ju enormt vackra fågelhundar. Har sett en tjej tävla lydnad med sin hane också. En maffig kille.
En setter annars kanske? Finns ju olika modeller. Har dock inte träffat någon stabil röd setter. Alla har haft dåliga nerver.
Fast jaktsetter är mycket bättre mentalt och kan jaga;)
Tillägg: kanske inget för eftersök dock, de är ganska veka.
 
Senast ändrad:
Men egentligen, varför inte köpa en bra tollare om det är vad du vill ha? Jag har en kompis som har två med rena jaktlinjer, de jagar hur bra som helst och är bra mentalt. @Ramona
 
@Ramona min bild av dig är att du kommer reda ut det oavsett vilken ras du skaffar. Se till att hitta en ras som uppfyller dina önskemål, sen tror jag fullt ut att du kommer göra det som krävs för att få en bra hund.
 
Weimaraner är ju enormt vackra fågelhundar. Har sett en tjej tävla lydnad med sin hane också. En maffig kille.
En setter annars kanske? Finns ju olika modeller. Har dock inte träffat någon stabil röd setter. Alla har haft dåliga nerver.

Vad tråkigt att du inte träffat någon stabil röd setter.. är själv uppvuxen med dem och medlem i SISK och har träffat många trevliga röda settrar :)
Inget direkt säkert kort för eftersök dock..
 
Kleiner är lite av enmanshundar/enfamiljshundar. De lär sig vilka som tillhör hushållet, resten är de vänliga men inte översvallande mot. Hur pass föriga de är skiljer lite mellan linjer och de kräver en hel del jobb med kontakten som unga. En genomarbetad kleiner jagar med dig.

Jag tänkte mer på kontakten med ägarna, att de inte bryr sig om mig är jag bara tacksam för. Men det kan förstås ha berott på ägarna/förarna och inte hundarna.
 
Håller med om att vizsla ju motsvarar kraven om rätt typ och skönheten. Resten vet jag absolut inget om, men verkligen snygg att titta på.
Viszlan är förarbunden och litet känslig, inget för nybörjaren.
Om man gör fel så är den inte förlåtande utan långsint.
Om man gör rätt så är det däremot en underbar kamrat.
 
Jag har typ aldrig sett en vizsla som inte ser ut att ursäkta sin existens hela tiden, alt ser ut som den nyss fått pryl..
Ja det är risken med Viszlor. Man måste göra rätt. Det går inte att göra fel och sedan göra om.
Inget för nybörjaren och risken för den vane är att den tar i lika mycket som med andra hundar, och den är känslig som en F-1 bil.

De som jag har träffat har varit underbara, trygga och människoälskande.
Den som jag träffar oftast har lyckats med att ta makten över sin familj, den ser inte det minsta kuvad ut.
Och jaga, det kan den.
 
Den är tyvärr för ful. :o Jag måste få titta på min hund och känna att den är sjukt snygg och att jag är en stolt ägare.
Smaken är ju olika där.
Vi höll på att bli med Viszla just för att vi tycker att den är så vacker.
Men det fick bli en begagnad Schäfer i stället.
Då vi inte hade någon hundvana så behövde vi en mer förlåtande och robust förstahund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag...
Svar
4
· Visningar
3 031
Övr. Hund I senaste hundsport har de valt att presentera min ras, Kleiner Münsterländer. Oftast brukar jag tycka att rasspecialerna är trevlig...
Svar
5
· Visningar
968
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Har sökt på buke men hittade inte så mycket om rasen/raserna så jag startar en ny tråd. Nu är det så att skogstrollets sambo blivit...
2
Svar
31
· Visningar
4 755
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 290
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp