Bukefalos 28 år!

vad tycker ni om följande hingstar..

i love svala

Trådstartare
Vad tycker ni om följande hingstar? Positivt/Negativt, avkommor osv? Funderar på betäckning och har fastnat för dessa

Tígull fra Kleiva (någon som vet var han betäcker i år? )
Arður frá Lundum II
Kongur från Knutshyttan
Kraftur frá Bringu
Rökkvi frá Hárlaugsstöðum
Berserkur frá Stykkisholmi
Viktor fra Diisa
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

En av dom har såvitt jag fått veta spatt...

Men jag antar att man informeras om det när man kontaktar hingsthållaren! Annars vore det ju synd o skam... Jag tänker dock inte sprida informationen eftersom jag bara hört det ryktesvägen, så det är ingen idé att pm'a.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Om så skulle vara fallet bör den hingsten vara eller bli inaktiv i aveln, för spatt röntgen krävs väl för att få verka i aveln. Jag tror man bör ta vissa saker med en nypa salt.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Har också hört det, från flera håll. Ryktet säger att hingsten inte användes i avel första året i sverige för att slipa spattröntgen som väl inte behövs efter viss ålder?
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Om det är sant så tycker jag att man bör läsa och beakta följande dokument, gäller såväl sto som hingstägare.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/2009-028.pdf

Ja du har rätt.
Och det är inte ovanligt att (mindre seriösa?) islandshästuppfödare använder eksemston i avel. Det är inte helt unikt att se annonser på hastnet där företag som sysslar med islanshästavel säljer eksemston som avelsston efter att själva ha använt dem under ett antal år.

Så det vore ju inte överraskande om hingstägare också försöker smita undan vissa av reglerna för att få mer pengar.
Vad gäller spattröntgen så har jag för mig att det är från fem års ålder och uppåt som röntgen krävs (försökte kolla på sif men sidan var inte tillgänglig just nu). Dock kan jag "köpa" om kravet försvinner exempelvis efter femton års ålder eftersom det på jobrdbruksverkets lista ju står att det är allvarlig eller tidig spatt som ska diskvalificera hästarna från avel.

För övrigt var det ju ett gäng fina hingstar som TS funderade på. Jag tycker själv att Kongur och Berserkur är riktigt fina:d
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Det enda jag kan säga definitivt är väl att flera av dem (åtminstone Kraftur och Berserkur, troligtvis några till) är väldigt tuffa hästar i ridningen. Dvs extremt mycket power som inte är helt enkel att kontrollera. Och visst är sånt häftigt, både att se på och att uppleva, tror dock i många fall att folk blir lite bländade av powern och glömmer bort hur hästarna är att rida. Oavsett vad man vill ha för avkomma så är väl det hingstar man bör använda till lite mildare ston i alla fall. :)
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Jag skulle välja Rökkvi eller Tigull. Rökkvi för att han har gamla stammar bakom sig och bevisat nedärva fina egenskaper och Tigull för att han är väldigt spänstig, kan bli spännande. Är inte speciellt förtjust i varken Ardur, Berserkur eller Kraftur, de är för mekaniska. Dock ser Krafturs avkommor ganska fina ut.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Tack för svaren. :)
engill vet du vart Tígull fra Kleiva betäcker i år? Norge?
eller hur är Bragi frá Kópavogi?
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Tänk om man kunde få provrida dom innan man betäcker med dom! :d:love:

Och TS, Kraftur är min "drömpappa" till mina blivande föl, har ett sto som jag bara väntar på att kunna betäcka med kraftur haha ;)
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Erfarenheter från folk som ridit hästarna. :) Sen brukar sånt kunna synas också, i vissa fall.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Ägarna till Kraftur hävdar att han är juste och lättriden. De kan ju ljuga, men skulle knappast gynna dem i längden.

Jag råkade ju fö ropa in en betäckning på Kraftur. Trots att jag eg tänkt låta bedöma min 08:a först. Var fullt och fast övertygad men såg honom live på Stenholmens hingstvisning och hörde plötsligt mig själv ropa in betäckningen :o Vi åker ner det 6:e.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Absolut, det säger jag inte emot, det är powern och "framåtdriften" jag syftar på. Och den är oftast inte så lätt att kontrollera för en "vanlig svensson", hur ärlig och lättridna gångarter hästen än är/har. Man måste kunna kontrollera powern också.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Vad man bedömer som lättridet varierar också mycket, delvis med ridkunskaper. Många duktiga ryttare vill ha en villig och känslig häst och tycker dessa är lättridna. I händerna på en nybörjare ken det bli väl livat.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Jag gillar Kraftur mest. Han är mycket power, uttryck och verkar få flotta avkommor. Sen verkar han himla trevlig att hantera :) Berserkur gillar jag också, mycket power där med. Betäckte mitt sto med honom förra året, förväntas föla i juli :) Tigull verkar spännande, min kompis betäcke med honom förra året och fölet kommer runt midsommar; blir spännande att se!
Tycker Viktor var ganska fin på NM i somras, men har ingen större koll på honom.
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Fast om man skriver sådär så är det ju inte så svårt att titta i WF och konstatera vem denne är om det nu stämmer...
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Åh, jag blir superavis, vill också ha en Krafturbebis! Gud va spännande! :D
 
Sv: vad tycker ni om följande hingstar..

Jag hade valt berserkur alla gånger!
Har själv ett sto efter honom och har ridit in/ridit ett flertal. Gemensamt för alla är stor gång, härligt uttryck, personlighet och en del vilja (som jag själv bara ser som positivt).
 

Liknande trådar

Islandshäst Någon här ute som känner till Berserkur frá Stykkisholmi och Kraftur frá Bringu och vad dom lämnar ifrån sig för avkommor? Det är...
Svar
8
· Visningar
3 615
Senast: Kilauea
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 879
Senast: sandrafors
·
B
Avel Hej! Har ev tänkt betäcka mitt ridponny sto. Hon är e Prince River xx och u New forest. Hon ser ut precis som Price River, alltså som...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Gogo
·
Islandshäst Nu har vi bestämmt oss, eller bestämmt om oss! Vi skulle betäcka med N frá N i år, men igår ringde mamma mig och sa; M-Nej, det går...
Svar
3
· Visningar
1 132
Senast: -nonni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp