Vad tycker ni om Francois Pignon?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja vad tycker ni om honom och hur han är med sina hästar? Är det någon som vet mer om honom? Hur han tränar och hur hästarna har det? Jag har hört att de får stå inne 24/7 men vet inte om det stämmer.

Tankar/synpunkter?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

På youtube finns det flera filmer där han rider i frihet ute med flera lösa hästar, det borde vara vanskligt om de aldrig fick komma ut, men egentligen har jag ingen aning.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

jag vet inget om honom utifrån hästhållning i sig, men att hästar i olika delar av världen står inne 24 timmar om dygnet och bara kommer ut när de ska tränas/ridas/prestera är inget ovanligt i sig. det finns många platser/anläggningar i världen där hästar hålls så helt medvetet om de ska prestera på topp nivå. inom många discipliner. Med motiveringen att dagens träning aktivitet ska vara höjdpunkten på dagen för hästarna. bland annat i spanien i vissa stora stall har man den filosofin. har varit och ridit i flera såna stall, och det är bemärkansvärt för hästarna presterar precis så väl som man kan drömma om i den filosofin. ^Tex står hingstar inne 24/7 året runt, när man sen kommer och ska rida binder man upp dem i stallväggen med repgrimma väldigt nära varanna där de väldigt tekniskt sett skulle kunna gå loss och sparka varandra osv, men det gör de inte i regel, de står där och är iof laddade men ivriga över dagens höjdpunkt och fokuserar på att de får komma ut och den som hanterar dem och sadlar borstar osv. sen sitter man upp och rider rakt ut i bergen, eller ut i paddocken. de är laddade deluxe men kanaliserar det återigen på att vara lyhörda under ryttare och glädjen de får ut av detta i sammanhanget. Det är helt otroligt, hur "snälla" djur de är, när det gäller hästarna.....
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Det är ju inte helt sällan såna hästar är tuktade rejält mer än man vill och får i Sverige.

Det är liksom inte bara inlåsningen och att de är så godhjärtade som gör det.
Använder man Serreta, stång, repgrimma etc och drämmer upp dem systematiskt så kan man först bryta ner dem och sen skola dem till att vilja jobba. Uppbindning på olika vis a la saker som inte går sönder och ger med sig och låta hästen fightas mot det tills den ger upp är ju inte heller ovanligt. Inte heller att spänna in den och låta en häst med panik för sånt isf rasa omkull om den inte ger med sig.
Har de aldrig lärt sig att lyckas med motstånd så gör de inte motstånd på samma sätt som de som lyckats.
De som man misslyckas med i Spanien tex kan man ju hobbla och dra omkull. Det är inte så sällsynt som man kunde hoppats på.

I Sverige hade det varit svårt att få till. Dels har vi varken den viljan, den kunskapen utöver djurskyddet som inte finns i alla andra länder etc. Här är hästar också för dyra för att man ska kunna misslyckas med dem, slänga ut i en hage och ta en annan bara.
Hade man stängt in gemene mans hobbyhäst a la Svenskt halvblod och sen försökt ta ut och rida lite hobby a la amatör hade det gått åt helsike.

Man bör nog ta av sig My Litle Pony-glasögonen då man tänker att hästarna bara är snälla. De funkar inte så. Inte ens vi mer tänkande varelser är snälla om våra behov inte tillgodoses.
De är inte helt sällan nedbrutna för att sen skolas till glädje i arbetet genom att inte få annat.
Men lydnaden har man fått med tukt och förmaning, inte hästarnas snällhet.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

avser du att säga att jag har my little pony glasögon i sammanhanget????
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Då hade jag sagt det. Jag upplever dock att många tror det. Det var mer ett tillägg. Men det kanske jag borde skrivit tydligt.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

ja det var inte särskilt tydligt eftersom du plockade upp min inom citationstecken "snälla" hästar och gjorde ett inlägg på det. viktigt att vara tydlig vem man avser om man spinner vidare och samtidigt regelrätt svarar på ngn annans inlägg. sparar mycket bryderi i fråga om misstolkningar om inte annat.

i övrigt är jag som du avser du själv menar - vänder mig till den jag avser om jag avser att vända mig till ngn specifikt.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Har svårt att alls se poängen med sådana där uppvisningar som går ut på kadaverdisciplin, och tycker aldrig att jag sett en häst som jag upplever som tillfreds och nöjd. Men för min del hamnade han helt på den negativa sidan efter att han släpat med sig ett föl i dagens show. Utgår ju ifrån att hästen inte står i Stockholm till vardags och att det var en engångs- och tjugominutersresa till Globen.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja vad tycker ni om honom och hur han är med sina hästar? Är det någon som vet mer om honom? Hur han tränar och hur hästarna har det? Jag har hört att de får stå inne 24/7 men vet inte om det stämmer.

Tankar/synpunkter?

Många av JF's hästar är väl Camargue hästar? Den scenen är ganska liten, och jag kan tänka mig att du kan få ut mer av att vända dig till de aktiva inom rasen. Om det finns något fuffens är de nog de första att få reda på det...

Jag kan själv tänka mig att hans hästar inte hinner gå ut särskilt mycket iom att han är ute på shower såpass mycket. Förr var det säkert annorlunda, har för mig att jag såg ett gammalt inslag för några år sen då han hade hästarna ute mycket. Sen gick det ett rykte bland hästskötare på den tiden jag jobbade som det att han hade någon typ av grej i änden på sitt spö som gav elchocker och att det är därför han kan veva vilt med spöet utan att hästarna bryr sig men när han petar på dem reagerar de direkt. Då var det "något alla visste" på de stora showerna, men frågan är hur mycket sanning det låg i det. Tydligen skulle ryktet ha kommit från ett flertal ex-hästskötare hos JF...
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Men för min del hamnade han helt på den negativa sidan efter att han släpat med sig ett föl i dagens show. Utgår ju ifrån att hästen inte står i Stockholm till vardags och att det var en engångs- och tjugominutersresa till Globen.

Det kan jag hålla med om och var fölet bara två månader gammalt?

Sen att få ett föl att följa efter på det där viset eller klia tillbaka så gjorde mina föl också i hagen så jag ser inget speciellt i det alls? Det är väl helt naturligt?

Att få en ponny att lägga frambenen på axlarna anser jag vara idiotiskt, en vacker dag råkar hästen sparka en i huvudet istället. Hoppas inga barn får för sig att göra samma sak :crazy:

Och jag ser överhuvudtaget ingen vits med att få hästar att stegra, varken i frihet eller uppsuttet? Jag tycker det är alldeles för stor risk att man råkar bli sparkad eller att hästen tappar balansen.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja, vill minnas att det var två månader, och att han tränat den sedan den var två veckor.

I övrigt håller jag med om det du skriver. Jag förstår inte vitsen med att få en häst att t.ex. resa sig (eller för den delen lägga sig, jag vet att just Pignon inte gjorde det, men eftersom det är vanligt förekommande vid just sådana här uppvisningar nämner jag det). Måste man verkligen göra träning och show av så starkt dominansrelaterade saker bara för att man kan?

Också nyfiken på poängen med att demonstrera att fölet kliade tillbaka (och att folk väl applåderade?!), det är ju inte direkt ovanligt för varken föl eller vuxna hästar ens när man träffar dem första gången...
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag hörde att han hade tränat fölet i två veckor, inte sedan det var två veckor? :confused:
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja det spelar egentligen ingen roll, det han och fölet gör är något som en fölunge bör göra självmant, även på främmande människor, såvida nu inte fölungen blivit skrämd och är skräckslagen för människor eller är extremt blyg.

Så det är inget man i normala fall ska behöva träna fram. Det är bara vanlig förnuftig hantering som krävs.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ah, ja, som sagt, kan mycket väl minnas fel.

Men igen, medhåll med Snowball. Och även, oavsett hur/när/om han tränat fölet tycker jag det är rätt vidrigt att släpa med sig det på turné.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja det spelar egentligen ingen roll, det han och fölet gör är något som en fölunge bör göra självmant, även på främmande människor, såvida nu inte fölungen blivit skrämd och är skräckslagen för människor eller är extremt blyg.

Så det är inget man i normala fall ska behöva träna fram. Det är bara vanlig förnuftig hantering som krävs.

Nej, jag håller med. Föl ska få gå med mamma och sen med lekkamrater och få lära sig att vara häst! Fölet i Globen såg rädd ut, tycker jag.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag såg hans uppvisning igår kväll, sista föreställningen.

Jag tycker om han nu kan "prata med hästar" genom kommunikation med kroppsspråk osv. så ska han inte behöva använda spö.. Hästar använder inga redskap för att kommunicera med varandra så varför ska människan göra det? Med ett spö blir det inte kommunikation genom kroppsspråk!

En annan sak jag tänkte på var att hästarna inte såg särskilt nöjda ut, öronen bakåt och en "hård" blick (utom möjligtvis den lilla shettisen som såg lika busig ut som shettisar brukar göra :D). Sen tycker jag att lära hästarna lägga sig ner på kommando inför 10 000 personer globen är väldigt onaturligt. Personligen så tycker jag inte att en häst ska underkasta sig såååå mycket för en människa, man tar liksom bort självständigheten från hästarna.:(
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Om man använder spö, carrotstick, peckpinne eller handen att peka med lärr vara totalt likgiltligt för hästarna. En långpisk underlättar säkert när man ska hålla koll på 10 hästar eller så.

Jag vet inte hur nära du satt, hade du första parkett? Från där jag satt kunde man inte utläsa så värst mycket ur hästarnas blickar, men för mig så hästarna nöjda och alappnade ut. Ska man göra konster med hästar på globen, oavsett vilka konster, så kan du komma med argumentet att det är onaturligt. Vad skulel amn göra inför 9.000 åskådare på en stor inomhusarena som är naturligt? Det är onaturligt bara att ta in en häst där och ska man ha ett nummer som är hållbart med 10 hästar så gäller det att hästarna lyder och utan några större problem. Nu var det inte fläckfritt eller kadaverdisciplin, det blev lite fel här och där.

Personligen tycket jag det var vacker, gott samspel och fin kommunikation. Het fantastiskt att kunna hålla koll på så många hästar, samtidigt var det småtråkigt - har sett det mesta förut. Hur han har uppnått det och om det varit metoder jag skulle gillat har jag däremot ingen aning om. Naturligt var det inte för fem öre, men det var det inget som utspelade sig i Globen under helgen som var.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag håller verkligen med dig . Konstigt nog dyker exakt samma trådinnehåll upp VARJE år efter Globen och ingen tycker det är några som helst problem med övriga hästar som rids med dubbla bett i alla högre konstens krumelurer, eller hoppar långa banor med 160 hinder . Det blir absurt för mig att man gör en grej av frihetsdressyren i det sammanhanget .
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 996
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 520
Senast: Ramona
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp