Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Det är klart att jag inte kan se exakt hur hästarna mår från läktaren. Men det jag såg när dom filmade t.ex. närbilder på hästarna/framträdandet och på kroppsspråk mm. var att hästarna inte såg tillfreds ut med sin "ledare". Kanske är bortskämd med min pålle som ser överdrivet positiv ut jämt (öronen framåt och ett vaket intryck) och har alltid gjort men JAG tyckte inte att det såg harmoniskt ut.

Det är klart att jag inte tycker att man kan behålla allt naturligt när det gäller hästar. Jag har ju 3 hästar ståendes i stallet i var sin box, inte särskilt naturligt... Jag rider med sadel och träns, inte heller särskilt naturligt...
Men det jag menade var att man drar hela ledarskapsgrejen för långt och hästarna blir kuvade och överdrivet underkastade när man driver och tränar dom till att ligga helt stilla mitt inne i globen..
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Fast ofta när en häst har öronen bakåt(inte bakåtstrukna) så brukar det benämnas som att hästen tänker, inte att den är missnöjd? I alla fall vad jag lärt mig, sen kan det vara helt fel. Sedan har jag för första gången upplevt en häst som nästan ALDRIG har öronen framåt. Han ser ut som en jäkla åsna och så var han när jag köpte honom som ohanterad 3,5åring. Och lugnare individ har jag inte upplevt tidigare så jag tar det som att han är avslappnad? Sedan när han väl reagerar på något som kanske kan vara läskigt eller rör sig så spänner han upp sig lite och då åker öronen fram och han blir ur söt, men normalt sett så spetsar han öronen ytterst sällan och han styker dem heller inte emot nacken som en arg häst gör. x) Svårt förklarat men tror inte man kan tolka öronen på en häst som missnöjd då de bara är vända bakåt, min åsikt iaf :)
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Fast ofta när en häst har öronen bakåt(inte bakåtstrukna) så brukar det benämnas som att hästen tänker, inte att den är missnöjd? I alla fall vad jag lärt mig, sen kan det vara helt fel. Sedan har jag för första gången upplevt en häst som nästan ALDRIG har öronen framåt. Han ser ut som en jäkla åsna och så var han när jag köpte honom som ohanterad 3,5åring. Och lugnare individ har jag inte upplevt tidigare så jag tar det som att han är avslappnad? Sedan när han väl reagerar på något som kanske kan vara läskigt eller rör sig så spänner han upp sig lite och då åker öronen fram och han blir ur söt, men normalt sett så spetsar han öronen ytterst sällan och han styker dem heller inte emot nacken som en arg häst gör. x) Svårt förklarat men tror inte man kan tolka öronen på en häst som missnöjd då de bara är vända bakåt, min åsikt iaf :)

Du har nog helt rätt!! :) Blir rätt så ofta förfärad över att en del hästar ser väldigt ledsna ut men då har jag bara haft hästar som går med spetsade ögon och där ögonen hela tiden är nyfikna med ändå avslappnade :) dock tycker jag ändå att man kan skippa frihetsdressyren i dom här sammanhangen, eller kanske bara ha showartister från sverige som man har större "koll" på eller vad man ska säga :)

men detta är väl en diskussion som aldrig kommer ta slut...:banghead:
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Så du gillar inte frihetsdressyr i synnerhet inte utländska artister. I så fall är det svårt att gilla Pignon och oavsett vad han presterat hade du misstyckt.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

tycker du ska läsa svaren du fått och dina egna reflektioner några gånger igen och fundera över de i helhetsperspektiv.

en häst med öronen spikade rakt framåt är inte särskilt avslappnad eller uppmärksam på sin ryttare/markhanterare . tex. som perspektiv. spikraka öron framåt är lika ofta ett tecken på spänning. om vi nu ska komplicera det hela i ditt resonemang :) men som sagt - läs gärna igen det folk skrivit utifrån ett objektivt perspektiv och fundera på din egen inställning som svar på det.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Med den logiken ska man då bara bjuda in svenska tävlingsryttare som man har bättre koll på också?

Exakt samma argument om el och blabla hör/läser man av och till när mindre initierade personer diskuterar ridsport. Jag tycker därför det är lite underligt att det är så förekommande att ridsportutövare ofta okritiskt köper skräckpropaganda när det gäller annan sport/aktiviteter med hästar istället för att tänka ett varv till.

Om föl kan det väl diskuteras, men de tas med på utställningar, premieringar och fölbedömningar utan att någon reagerar.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Du har nog helt rätt!! :) Blir rätt så ofta förfärad över att en del hästar ser väldigt ledsna ut men då har jag bara haft hästar som går med spetsade ögon och där ögonen hela tiden är nyfikna med ändå avslappnade :) dock tycker jag ändå att man kan skippa frihetsdressyren i dom här sammanhangen, eller kanske bara ha showartister från sverige som man har större "koll" på eller vad man ska säga :)

men detta är väl en diskussion som aldrig kommer ta slut...:banghead:


Jag kan tycka att det är rätt intressant med frihetsdressyr även på sådana sammanhang just för att så många människor kommer dit, även personer som kanske inte alls har jätte bra koll på frihetsdressyr alls. Det är ju kul om många får uppleva det. Sedan om han kanske inte har den bästa hästhållningen för hästar(om de nu står inne 24/7 villsäga), men han verkar läsa hästar bra tkr jag.

Det är samma sak med det här med spö. Alltså jag använder spö när jag tränar löslongering ex, på 2 av mina 4.a hästar. Dessa två behöver jag förstärka mitt kroppspråk för att jag är för vek i min ena sida och spöet gör att jag tränar båda mina sidor att bli tydligare för att jag blir mer medveten om vad jag gör. Det fungerar iaf så för mig. Hästar och människor har ju olika kroppar och jag tror inte det är något dåligt att använda spö eller så, för vi har ju även försvagat vårat kroppsspråk genom tiotusentals år pga att vi pratar med ord i stället.

MEN jag skulle gärna vilja se lite variation på personer som uppträder där! Och se lite mer hur de lär hästarna saker, med vilka metoder osv! :) Inte bara samma sak om igen, med samma person
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Om föl kan det väl diskuteras, men de tas med på utställningar, premieringar och fölbedömningar utan att någon reagerar.

Jag kan reagerar på att föl ska åka långa sträckor tex till riksföl och andra arrangemang. Här har ett två månader gammalt föl åkt från Frankrike?, vilket jag tycker defintivt är i längsta laget, för att visa upp ett beteende som de flesta föl visar upp hemma i hagen? Och sen en lång resa hem igen? Det ser jag ingen som helst mening med.

Att hästarna har öronen bakåt är inget jag reagerar på, en av mina hästar har också ofta öronen bakåt när hon söker kontakt, tänker eller vill något annat. För övrigt så finns det både dressyrhästar och hopphästar som defintivt inte verkar vara tillfreds heller om man tittar på deras öronspel.

Och nu känns det som om det har varit samma föreställning flera år i rad förutom att det i år var en fölunge med. Men om jag inte minns helt fel så hade han (eller var det någon annan?) för några år sedan, fyra ston som hoppade jämsides över bla ett eldhinder med han stående på ryggen? Det tycker jag var rätt imponerande, det skulle jag gärna se igen.

Och varför är det så imponerande att få hästen att ställa sig på bakbenen? Visa istället andra rörelser tex galoppombyten eller skänkelvikning i frihet. Det skulle jag titta på om och om igen
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag tycker det var fint! Hoppas hästarna inte reser året runt bara utan får strosa runt hemma mycket också.

Tycker spöet är ett bra sätt att kommunicera när man löslongerar/tömkör på en häst som aldrig lärt sig bli rädd för det. Nuddar ofta olika kroppsdelar osv utan att hästen blir rädd då den aldrig får pisk av spöet.

Kan tycka mer synd om andra sporthästar som måste prestera på ett sätt där smärta oundvikligen förekommer. Med utdragna mungipor och "osynliga" sporrpickar och mer mjölksyra än vad som känns trevligt. Men det är vi vana vid, och förutsätter att det ligger nåt lurt bakom om hästar lyder utan det. För mitt öga är inte det han kräver svåra eller stressande moment för en häst. Annat än resandet då! Vilket gäller alla tävlingshästarna på plats.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Vad ska han göra?
Lämna fölen hemma?

Jag måste säga att jag gillar hans tålamod o approach- tänker på clinicen i Stockholm.

ingen repgrimma:) Inget ryckande o en fantastisk timing.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

KL

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=69388

Jag vet inte om jag tycker att det ser illa ut eller ske under tvång

De har ju inte öronen bakåt som att de är arga, utan gör "snällöron" (bakåtvända, inte bakåtstrukna öron). Hela numret bygger ju på att han leder dem, så det är väl inte så konstigt att hästarna uttrycker att "du bestämmer, vi hänger på". I numret är han ju i princip som en superdominant flockledare, och hästarna visar ju att de uppfattar honom just så. Det finns ju andra nummer som bygger mer på att hästen ska lösa problem tillsammans med ryttaren och tänka mer själv, men då är det ju inte frihetsdressyr, utan snarare att man gemensamt tar sig an en terrängbana t ex.

Sen kan det förstås se trevligt ut för oss människor när hästar står med spetsade öron, men jag tror det är svårt att dressera hästar till att anpassa sitt kroppspråk till vad vi tycker ser finast ut.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

*KL*
Ja jizzes, det är helt klart att det är flera här som har negativa synpunkter utan att veta fakta, ta reda på det innan man börjar glappa för mycket.

Jag har inte sett en enda häst som han har som inte sett lugn och harmonisk ut. Frihetsdressyr går ut på att ge hästen ett val, fly eller lyssna på tränaren. Det ställer höga krav på tränarens kommunikationsförmåga.
Vi ska ha klar för oss att han väljer sina hästar noga så att de är mentalt vad som krävs för detta. Han jobbar enligt den dokumentär jag sett ungefär 3 år med varje häst normalt sett. Att man kan få ett föl att följa de äldre tränade borde underlätta.

Istället för att sitta och kritisera så kanske man skulle titta på sin egen hästträning, är den för tvingande för hästen eller är det ingen konsekvens och för mycket mjäkande.

You Tube

Ett av många klipp på YouTube

Nu säger jag varje bu eller bä till JF P men jag har inte sett något som gör att jag har anledning att slänga skit på honom.

Islandsfullblod på Lösdrift
Rolle
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Men om jag inte minns helt fel så hade han (eller var det någon annan?) för några år sedan, fyra ston som hoppade jämsides över bla ett eldhinder med han stående på ryggen? Det tycker jag var rätt imponerande, det skulle jag gärna se igen.

Det är nog Lorenzo du tänker på, även om inte jag sett det med eldhinder, men han brukar iaf hoppa en del stående på ryggen.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

*KL*
Ja jizzes, det är helt klart att det är flera här som har negativa synpunkter utan att veta fakta, ta reda på det innan man börjar glappa för mycket.

Jag har inte sett en enda häst som han har som inte sett lugn och harmonisk ut. Frihetsdressyr går ut på att ge hästen ett val, fly eller lyssna på tränaren. Det ställer höga krav på tränarens kommunikationsförmåga.
Vi ska ha klar för oss att han väljer sina hästar noga så att de är mentalt vad som krävs för detta. Han jobbar enligt den dokumentär jag sett ungefär 3 år med varje häst normalt sett. Att man kan få ett föl att följa de äldre tränade borde underlätta.

Istället för att sitta och kritisera så kanske man skulle titta på sin egen hästträning, är den för tvingande för hästen eller är det ingen konsekvens och för mycket mjäkande.

You Tube

Ett av många klipp på YouTube

Nu säger jag varje bu eller bä till JF P men jag har inte sett något som gör att jag har anledning att slänga skit på honom.

Islandsfullblod på Lösdrift
Rolle

Hur menar du att hästen har ett val? Vart ska den fly? Den får naturligtvis lära sig att det inte är någon ide att försöka fly, så är det ju för alla domesticerade hästar!
Det finns en massa positivt med frihetsdressyr,t ex att slippa bett och inspänningar och annan utrustning och att hästen förhoppningsvis får en bra kommunikation med "föraren" (eller vad man ska säga), men att säga att den har ett eget val- då har man nog inte riktigt tänkt igenom det hela! Skulle den välja att försöka fly istället för att lyda ett kommando, då blir den naturligtvis åthutad, bortjagad, instängd i ett litet utrymme där den inte kommer undan eller vad man nu använder för metod. Så frihetsdressyrarna i världsklass vet nog sjutton hur de ska få hästarna att "välja att lyda"!
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Förstår inte vad du menar eller har du förutfattade meningar???

Hästen har ett val om man jobbar så den kan gå/springa ifrån dig. Det behöver inte vara större än en ridbana när man börjar. Det är frågan om att jobba på hästens villkor. Tror du det är fråga om något annat när jag menar frihetsträning så är du ute och seglar.
Det du skriver är inte frihetsdressyr/träning då man inte ger hästen något val. Men det är väl enda utvägen om man inte kan ge hästen ett bättre val än att springa ifrån sig :meh:

Rolle
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Det kommer alltid en situation när hästen väljer att springa iväg. Vad gör tränaren då? Accepterar det valet och går därifrån? Knappast! Det finns givetvis metoder för att få hästen att lyda, ganska nödvändigt om man har inbokade föreställningar och en turné som väntar, eller hur?! Så det där med att hästen har ett val är bara bs enligt mig.
Samma sak i alla andra discipliner, vi har olika metoder att få hästen att lyda. Så är det bara. Jag är inte motståndare till varken det ena eller det andra, jag tycker bara att man ska ta av sina rosafärgade glasögon när det gäller frihetsdressyr på hög nivå!
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag hör att du inte jobbar på det viset. Vi har tränat alla våra hingstar (5st.) utan tvång sedan de var föl. Vi har ropat på dem i hagen och de har kommit. Släppt in dem på ridbanan lösa där de fått sina hinkar. Under tiden har vi känt över hela kroppen på dem, borstat, lyft hovarna, satt på grimma m.m utan att binda upp dem. Det här tar tid men det fungerar. Det är bara fråga om att ta sig tid, ALDRIG skynda på utan att hästen är med på det.

Jag måste ändå säga att jag tycker att det är förmätet att påstå att så fort det är frihetsdressyr så är det tvingande för hästen. Det är ju precis tvärt om egentligen. Jag talar nu generellt om frihetsdressyr med vetskapen om att det kanske finns de som fuskar.

Rolle
IpL
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Så gör jag också. Men jag har ingen deadline att jobba mot, inga bokade föreställningar som väntar och där det inte finns utrymme för hästarna att välja att inte lyda.

Jag tycker mycket om att arbeta med hästarna lösa. Det ger en fantastisk kommunikation. Men jag tycker att det är fel att påstå att man ger hästen ett val. Man ger dem däremot möjlighet att kommunicera utan påtvingad utrustning och att kommunicera via små finstämda signaler. Men något val har de inte. Det har inga tamhästar, om man tänker lite djupare på saken, oavsett vilken träningsform man ägnar sig åt.

Om hästen i hagen väljer att inte komma när du ropar på den så hittar du på något för att få den att komma, eller hur? Den kan ju inte gå där resten av livet för att den har valt att inte lyssna på dig, det funkar varken för hästen eller dig. Det hästen så småningom lär sig är att den måste komma när du ropar, antingen för att den får mat då eller för att den vill vara med dig, eller för att den vet att det alltid slutar med att den blir infångad. Så då är det mest energisparande att komma direkt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 123
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 947
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 799
Senast: Hellhound
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 166
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp