Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Visst ger du dem ett val. Fick de välja så skulle de gå tillsammans med kompisarna i hagen och beta.
Erbjuder man dem något som gör att de väljer att vara med dig i stället så har de ett val. De känner trygghet att följa en ledare som de har förtroende för, d.v.s. den som är mest dominant. Nu har en del motsatt åsikt att man inte ska vara den dominerade ledaren. Men som JFP säger, ledarskap kommer från hjärtat och kärlek till hästen så det bror på vad man lägger i i ordet dominant.
Att inte alla klarar att göra det beror till stor del att man har ett kroppsspråk som inte ger hästen förtroende. Jobbar jag med hästarna lösa så kommer de tillbaka om jag inte jagar dem eller är hotfull.

Att hästarna kommer när man ropar beror på att de förknippar det med något positivt, något mer positivt än att gå i hagen med kompisarna.

Just det att man ger dem ett val som är mer positivt än gå i hagen är det som gör frihetsträningen. Då kan du även träna i hagen;)

Rolle
IpL
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Vi har inte samma åsikt om saken, men jag håller med till viss del. Att ge ett alternativ som är mer positivt än haglivet är förstås vad det går ut på. Men det kan inte handla om fritt val när vi hanterar hästar.
Dessutom kan jag tänka mig att det finns ganska brutala metoder att ta till när man vet att man måste få resultat att visa upp. Därmed inte sagt att du tar till sådana. Plus det faktum att jag inte vet om FP gör det heller.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Plus det faktum att jag inte vet om FP gör det heller.

Det var just det jag opponerade mig mot, här kastar man skit på enskild person utan att veta alla fakta.

Till sist, visst är det inte fritt val hela tiden, jag tror ex. inte vaccinering och liknande är något de väljer, då skulle vi släppa dem på Lojstahed alla 362 000 st hästar i Sverige ;)

Men vi ska låta dem vara hästar så mycket vi kan och göra deras tillvaro så bekväm och positiv som möjligt, för hästarna, inte oss själva i första hand. Som parantes, det innebär inte att vi ska gulla med dem hela tiden....:meh:

Rolle
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jo, det kan jag hålla med om!:)
Så en lördagskväll i fredens tecken då!;)
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Självklart, tack för en bra debatt ;)

Trevlig helg

Rolle
IpL
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

KL och lite spin off

Såg precis sammandraget och reagerade på hästarnas bakåtslickade öron. Ser tråkigt ut. En av mina hästar är väldigt duktig i "frihetsdressyr". Longerar oftast utan lina och hon gör alla gångarter efter kommando, följer, stannar, vänder, följer etc. Men hon har också ofta öronen bakåt! Hon är definitivt inte nedbruten på något vis, bara väldigt känslig för kroppspråk och därför gör hon rätt i "frihetsdressyr".

Så, finns det någon anledning måntro till sura miner hos vissa hästar i frihetsarbetet? Vad tror ni?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Titta på hästarnas egna kroppsspråk så ser du ju att en drivning från en besvaras med att öronen läggs bakåt, huvudet höjs lite tills den kommit ur den andres zon. En ranghög som vill flytta på en som är lite mer ohörsam sänker huvudet med öronen stark slickad bakåt etc...det finns en oändlig mängd tecken i kroppsspråket som har olika betydelser och går vi som människor in och jobbar hästarna efter samma modell så får vi ju hela spelet, ett givande och talande. Den häst jag flyttar på svarar mig på hästars vis...och det är också individuellt. Mitt sto har en stark integritet och både slår med huvudet och lägger öronen bakåt när jag pressar Jenna under longering. Hon gör allt jag ver om men med ett tydligt gensvar att hon inte riktigt ser nyttan med det hela. Därför longerar jag henne sällan. Valacken däremot har en helt annan inställning och svarar på ett helt annat sätt.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

kl

Jag såg sammandraget från Globen och tumultet när halva flocken vek åt fel håll. Stackars ryttare som stod bredvid, eller hoppade hon av?, sin häst när ett gäng lösspringande hästar kom farandes. Det kunde gått mycket värre och det finns en anledning till att man bör leda hästar en och en på sådana här ställen.

Jag låter mina hästar gå lösa infrån hagen eller leder dom med enbart ett rep om halsen hemma på min inhägnade stallplan men skulle aldrig göra det på bortaplan. Finns ingen anledning att riskera att någon blir skadad.

Jag hoppas faktiskt de inte bjuder in honom fler gånger då han mest verkade rycka på axlarna åt det som hände och visst det KAN hända att hästar kommer lösa men försöker man leda en flock på samma gång är risken betydligt större.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag såg sammandraget från Globen och tumultet när halva flocken vek åt fel håll. Stackars ryttare som stod bredvid, eller hoppade hon av?, sin häst när ett gäng lösspringande hästar kom farandes. Det kunde gått mycket värre och det finns en anledning till att man bör leda hästar en och en på sådana här ställen.
Jag funderade lite på det där, gäller inte någon regel om att ha hästarna kopplade på sådanna tävlingar eller gör dom som dom vill? Dock så kan jag inte låta bli att imponeras av hans inställning till saker och ting. Det där att springer dom iväg så gör dom och då får man ta problemet då. Önskar jag kunde vara lite sådan att inte oroa sig för saker och ting hela tiden utan ta saker som det kommer..även ifall man inte behöver utmana ödet helt och hållet.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja, vill minnas att det var två månader, och att han tränat den sedan den var två veckor.
Fölet kan ju inte varit såpass ungt, dessutom har jag för mig att dom sa att det var strax under året fölet vilket jag tycker ser trovärdigare ut. Var ju trots allt inget litet föl.
Jag förstår inte vitsen med att få en häst att t.ex. resa sig (eller för den delen lägga sig, jag vet att just Pignon inte gjorde det, men eftersom det är vanligt förekommande vid just sådana här uppvisningar nämner jag det). Måste man verkligen göra träning och show av så starkt dominansrelaterade saker bara för att man kan?
Kan tänka mig att han tex tycker likadant om hoppning(vet jag ju självklart inte med säkerhet), vad är vitsen med att klä på hästen en väldig massa skarp utrustning för att hoppa hinder? Detsamma med vanlig dressyr, vad är egentligen vitsen med det förutom nöjet för människan då. Alla tycker ju om olika saker och vissa uppskattar konster från marken istället. Egentligen om man ska se saker på det viset, vad är vitsen med någonting när det gäller ridning och hantering..
Också nyfiken på poängen med att demonstrera att fölet kliade tillbaka (och att folk väl applåderade?!), det är ju inte direkt ovanligt för varken föl eller vuxna hästar ens när man träffar dem första gången...
Tycker det var en bra poäng han gjorde där ändå, han visar ändå att hästarna inte är blyga för honom, dom tar för sig och får gå nära inpå honom. Hade han hanterat dom på mera brutalt vis eller varit väldigt hård mot dom så hade dom inte tagit några egna initiativ heller och inte vågat ta för sig på det sättet.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Senast på sammandraget sade de att fölet var två månader. Det var ju några äldre föl/åringar med också.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja, och dom sa även att fölet var strax under året, dom sa olika vid olika tillfällen och jag tycker strax under året ser ut att passa bättre. Alldeles för stort för att vara 2 månader.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Det är nog inte jättevanligt att föl föds i slutet av september i Frankrike heller.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Alltså när jag menar att det är mera troligt att fölet är äldre tänker jag främst på hur hästen ser ut, det var inte direkt ett litet föl. Annars kan ju hästar födas alla möjliga tider på året, men dom sa ju faktiskt även att hästen var strax under året.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jo jag förstod det. Jag bara la till lite.

Fast den såg mycket mer outvecklad ut än mina som är födda april-juli, så den är nog sent född ändå.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Nu har jag lyssnat på vad dom säger igen och ena gången säger han att fölet är två månader andra gången att fölet är dryga året. Så det är väl bara att välja på vad det är man vill tro.

Det är svårt att se tycker jag. Ena stunden tycker jag den ser liten ut och andra gången tycker jag den ser äldre ut. Man får ju tänka även på att den rasen är ju inte särskilt stor heller, så fölen kanske ser äldre ut än vad dom är storleksmässigt..så det kanske inte är helt omöjligt att den är ett par månader bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ett av fölen tycker jag ser inte mycket äldre ut än tre-fyra månader, en av de andra kan mycket väl vara runt året.

Fast oavsett om fölet nu är tre månader, sex månader eller ett år tycker jag inte om att man släpar runt så unga hästar kors och tvärs över hela Europa. Han gör ju inte bara en show om året. Det var ju flera unga hästar med som förmodligen tillbringar mer tid på en lastbil än i hage delar av året. Och blir motionerade på parkeringsplatser en kvart om dagen förutom föreställningarna. Och står uppstallade i dessa tävlingsstallar med spring i stort sett hela dagen. Är boxarna förresten tillräckligt stora för sto + föl?

Jag vet att många tävlingshästar också reser en hel del men de är äldre och får förmodligen komma ut flera gånger om dagen då en hästskötare knappast har tolv hästar att passa på.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag älskar den mannen :heart Träffade honom när jag var på en stor PRE utställning i Sevilla , Och pratade massor med honom och träffade hans hästar. Tycker det är hemskt att folk som inte har sett honom privat sitta och säga att han använder el på sina hästar och är hård på dom ??? Han är underbar med alla sina djur och djuren älskar honom tillbaka, Han hade alla sina hästar lösa när han gick med dom ute , Alla gick efter honom på rad , (förutom den lilla gråa shettisen då som hade en massa bus för sig )

Sen får man ju tycka vad man vill om frihets dressyr ;) Men jag umgicks som sagt med honom och hans hästar och alla hästar var cool lugna och var inte rädd för ett skit ! Och som andra säger här inne så är det inte många som säger något om alla dessa hopp/dressyr ryttare med ett ton metallskrot i hästens mun ? Och nej jag är ingen barfota/NH människa ;)
Tesora
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Han gör ju inte bara en show om året. Det var ju flera unga hästar med som förmodligen tillbringar mer tid på en lastbil än i hage delar av året. Och blir motionerade på parkeringsplatser en kvart om dagen förutom föreställningarna. Och står uppstallade i dessa tävlingsstallar med spring i stort sett hela dagen. Är boxarna förresten tillräckligt stora för sto + föl?
Det där är ju bara en väldigt massa antaganden, jag har svårt att tro att hästarna hade vart såpass harmoniska och tillfreds om dom aldrig kom ut annat än en kvart på parkeringen plus showen, jag tror att för att han ska få en såpass bra kontakt så krävs det mera än så och jag tror att hästarna om inte annat behöver umgås mera än så för att fungera ihop på ett avslappnat sätt.

Dom har ju även dom säkert energi som dom behöver göra av med, tror inte dom är annorlunda än alla andra hästar. Jag tycker dom hästarna var mera tillfreds än majoriteten av alla privathästar jag träffar på som går i hagar hela dagarana. Dom får nog mera stimulans och rörelse än dom flesta hästar, dock kanske inte då under sånna här tillställningar då det faktiskt inte finns hagar att tillgå.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Delar din uppfattning till fullo. Men man kan ju spekulera varför det finns så många som ska söka alla fel så fort någon jobbar på hästens villkor.

Min teori är att det är människor som ofta måste använda många hjälpmedel som hjälptyglar, olika nosremmar och skarpa bett för att klara hästen. När de ser att det finns de som klarar detta utan hjälpmedel så uppstår en försvarsattityd och man letar fel för att förringa deras arbete. De borde istället fråga sig; vad gör jag för fel som måste använda så många (skarpa) hjälpmedel?

Rolle, som inte heller håller på med NH eller dylikt.
IpL
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 118
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 928
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp