Bukefalos 28 år!

Vad vet ni om kor?

Petruska

Trådstartare
Jag har blivit indragen i ett litet projekt som handlar om kor. Nu undrar jag var man kan lära sig saker och ting om kor. Någon som vet?

Sådant som jag är intresserad av är till exempel vilka mentala kapaciteter kor har? Hur "smarta" är de? Vad gillar de mer än att äta? Vad gör dem glada?

Om man skulle erbjuda sina kor det trevligaste tänkbara liv ur ett ko-perspektiv, hur skulle man hålla dem då? Lämplig flockstorlek? Lämplig utformning av stall och hagar? Tål kor att vara ute på vintern? Mår de precis som hästar bäst på en grovfoderbaserad foderstat?

Det känns som att det i allmänhet är ganska tyst om kor i samhället? Få människor pratar om kor, tror jag. Folk som har lite sällskapshöns, har de aldrig en sällskapsko eller två? Kan man förresten ha en ko ensam?

Finns det bra böcker, typ Kor för dummies?

Ni som har kor eller vet något om kor, är väldigt välkomna att dela med er av er kunskap! :bow:
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Min man är utbildad på ämnet, och har många års erfarenhet - så om du vill ha direkt feedback kan jag be honom att svara på frågor :)
Han har gått utbildningar om trivsel hos kor, jobbat i olika stora besättningar (mjölkkor) och massa sådant.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jag gillar kor och har umgåtts en hel del med dem när jag var liten...

Det finns ju väldigt många raser av kor. Om du tänker efter har du säkert sett att köttkor är ute hela vintern precis som hästar kan vara. Mjölkkor har ofta för stort juver som blir kallt och inflammerat+ att de ska producera mycket hela tiden. De är avlade så att de ger fruktansvärt mycket mjölk under ett par år sedan slaktas dem.
Nu betäcker man kor så de även får kalvar under vintertid så att mjölkproduktionen hålls igång.

Fjällkor ger inte lika mycket mjölk och har inte så känsligt juver heller. Och är väldigt söta...

Eftersom vi vill ha mjölken skiljer vi kalvarna från sina mjölk mammor i tidig ålder, köttkalvarna får gå kvar och dia sina mammor...

Min förmodan är att alla kor skulle helst vilja ha kvar sina kalvar hos sig och vara mammor till dem. Gå i flock med mycket gräs och vara utomhus. Kor gillar att bli kliade och de kan vara mycket tillgivna. De går att träna ungefär som en häst, är mer saktmodiga dock. Kossor är inte lika intresserade av att springa helt enkelt. Sadelvänja och tränsvänja är nog egenligen lättare än hästar, De har ju används som dragdjur tidigare- främst oxar för att korna är mer värdefulla som mjölkgivare...

Jag tror att man inte pratar så mycket om kor för att de flesta tycker det är förskräckligt hur våra mjölkkor lever men vi gillar mjölk, smör och ost...

Nu vet jag inte hur det är, men det var inte så länge sedan så fick våra mjölkkor kalva när de var fastspända så att de inte ens kom åt att slicka sina kalvar torra och istället för mammans mjölk fick kalvarna mjölkersättning...
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Ursäkta, ja man kan ha en ko ensam, det var ju också vanligt förr, dock så mår de bättre om den får något sällskap tex åtminstone en get eller en ponny. Helt ensam får ju kon ingen kalv och då ingen mjölk...

Är kon ensam blir de mer präglade på människan naturligtvis men de är flockdjur och man är ju inte där jämt så de tycker det är jobbigt. Jag hade en "skötkviga" när jag var 12 som var helt ensam kviga på en hästgård, hon gjorde det mesta för uppmärksamhet och för att bli kliad...Eftersom det var fler hästar blev hon mobbad av dem. Nej det är inget liv för en ko!
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Kor är streetsmarta. Dvs dom lär sig snabbt vad dom tjänar på.
Att se en bonde morra lite högt på 20 m håll åt Rosa som tänker stoppa in huvudet på fel plats och se hur Rosa bedömer avståndet och snabbt nappar åt sig lite av fodret från fel plats innan hon oskyldigt fortsätter till sin plats är kul. Trots att en båsplats är lik den andra så tar det bara några dagar för dom att lära sig en ny plats.
Kor gillar långt gräs - dom betar med hjälpa av att snurra gräset runt tungan - till skillnad mot hästar o får.
Man leder kor i grimma och grimskaft genom att gå snett bakom kossan - då kan man få kraft nog att böja kossans hals om hon knatar iväg. Tjur leder man i nosring, samma position - en tjur är alltid farlig - deras instinkt att stångas triggas enormt av tryck på pannan och sen mosar dom på.
Kor är nyfikna, sociala djur - ibland lite väl på.
Om flocken hotas bildar korna ring med kalvarna i mitten och huvudena utåt - hästar har baken utåt i samma situation.
Om ett gäng kossor vill ut ur hagen kan dom mycket väl trycka/tvinga ut en lågrangad kviga genom staketet så dom själva kan gå ut obehindrat
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Våra kor går på lösdrift året om, dock är de inte som hästarna gärna ute hela tiden utan på vintern är dom gärna inne mycket, särskitl om det blåser, det gillar dom inte. Är det soligt går dom gärna ut (är dock ett kallstall så det är samma temp ute som inne).

Våra kor är som mest nöjda när dom äter, så fort dom ätit det gottaste på betet så brölar dom och verkligen visar hur missnöjda dom är. På kvällarna brukar dom får lite ryck och både kalvar och vuxna galopperar runt, stångar varandra och gör bocksprång, ser härligt ut och jag blir alltid förvånad hur lätt dom galopperar och bockar trots sin storlek och tygnd.

Kalvarna föds mellan jan-mars, ibland ngn eftersläntare som tjuren betäckt senare. Sen går dom med sina mammor fram till september/oktober, går dom längre finns risken att dom kan betäcka/betäckas.

Som Luff säger ställer dom sig snabbt i en ring runt sina små om dom blir hotade. Dom är nyfikna och man måste veta vad man håller på med, jag går inte ut i koflocken eftersom dom inte känner mig. Min svärfar som är den som hanterar dom dagligen lyssnar dom på men både en och två gånger har han blivit jagade av kor som fått en "knäpp". Nu är ju våra köttkor och hanteras inte på samma vis som mjölkkor, vi hanterar dom så långt det går med grindsystem istället för att själv röra sig inne i flocken, en säkerhetsåtgärd.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Min svärfar är uppvuxen med kor. Enligt honom är de mer oberäkneliga än hästar, en häst varnar först innan den sparkar, t ex, en ko bara sopar till. De verkar också ha betydligt mindre behov av stimulans än hästar, iaf köttkor. Min svåger har köttdjur som står inne, uppbundna hela vintern, och det verkar inte bekomma dem nämnvärt. De utvecklar inga beteenden i stil med krubbitning och vävning, som hästar skulle göra om de skulle leva så. De verkar också lite näsvisare än hästar, iaf kvigorna/ungdjuren, och kan bli direkt farliga om de får omkull en i hagen.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Det finns mycket forskning som visar på hur illa det är för kor att stå i uppbundna system. Bland annat leder det ofta till stereotypier och onormala beteenden, dock inte samma som hästar får. Jag har aldrig sett en uppbunden besättning som varit utan denna typ av beteenden, och som dessutom visar andra tecken på bristande välfärd.

Det finns en anledning till varför uppbundna system är starkt reglerade i djurskyddslagstiftningen och jag funderar över om det ens är tillåtet på köttdjur? (hade fått för mig att det var skillnad på nöt och mjölk, men det var det inte vad jag kan se på en snabbkoll)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vet ni om kor?

Tack alla som svarat! :love:

Det finns ju väldigt många raser av kor. Om du tänker efter har du säkert sett att köttkor är ute hela vintern precis som hästar kan vara. Mjölkkor har ofta för stort juver som blir kallt och inflammerat

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag brukar se köttkor ute på vintern eller inte, men jag vet att det förekommer. Så även vanliga koraser, dvs inte highland cattle och sådana, klarar sig ute i kylan med sin päls? Jag antar att det är lag på något slags ligghall även för dem? (Som för hästar.) Annars tänkte jag just på juvren, med tanke på att människor som ammar lätt får mjölkstockning när det är kallt, kan man ju bara tänka sig hur det känns för en ko. :eek:

Eftersom vi vill ha mjölken skiljer vi kalvarna från sina mjölk mammor i tidig ålder, köttkalvarna får gå kvar och dia sina mammor...

Rent teoretiskt, även om det skulle bli väldigt dyrt, så borde väl mjölken räcka till både kalv och människor även om kalvarna fick gå med korna? Korna ger ju som du säger väldigt mycket mjölk, antagligen mer än kalven hade behövt. Är det inte bara att mjölka på, så hålls produktionen igång? (Så är det ju "i princip" på människor, och då är vi ju ändå inte medvetet avlade för att ge hög avkastning i form av bröstmjölk.)

De går att träna ungefär som en häst, är mer saktmodiga dock. Kossor är inte lika intresserade av att springa helt enkelt. Sadelvänja och tränsvänja är nog egenligen lättare än hästar, De har ju används som dragdjur tidigare- främst oxar för att korna är mer värdefulla som mjölkgivare...

Ja, oxar som dragdjur/arbetsdjur har jag ju sett, men det är ju inga konster i högre skolan, direkt. Jag har fått lära mig att kor har mindre nerv/är mer saktmodiga/mindre smarta än hästar och att det hänger ihop med idisslingen. Det var något om att flykttendenser och idissling passar dåligt ihop i samma individ (art).

Men hur försvarar sig "vilda" kor mot fiender? Att de inte kan springa från ett lejon står ju helt klart.

När jag var barn läste jag om en tjej som "ridit in" en ko, men det blev nog inte högre skolan, det heller. Jag vet inte heller om det är så bra för kons rygg?

Jag tror att man inte pratar så mycket om kor för att de flesta tycker det är förskräckligt hur våra mjölkkor lever men vi gillar mjölk, smör och ost...

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tror att det är förskräckligt, för jag vet för lite. Jag tror att köttkor har lättare liv än mjölkkor, men jag vet inte. Samtidigt är det ju fler som är vegetarianer än veganer, så på något sätt verkar ju just det där med att äta själva djuret vara en stor grej. Själv tror jag att det ur djurskyddssynpunkt nog är schysstare med kött än med mjölk (men jag har väldigt svårt att vara utan mjölk och ost).
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Ursäkta, ja man kan ha en ko ensam, det var ju också vanligt förr, dock så mår de bättre om den får något sällskap tex åtminstone en get eller en ponny. Helt ensam får ju kon ingen kalv och då ingen mjölk...

Fast kor är väl flockdjur egentligen? När jag var barn fanns det även ensamma hästar, men det är ju förbjudet nu.

De allra flesta kor får en kalv utan att någonsin se en tjur. De blir lurade på konfekten genom semin.

Som många hästar, alltså.

Man leder kor i grimma och grimskaft genom att gå snett bakom kossan - då kan man få kraft nog att böja kossans hals om hon knatar iväg. Tjur leder man i nosring, samma position - en tjur är alltid farlig - deras instinkt att stångas triggas enormt av tryck på pannan och sen mosar dom på.
Kor är nyfikna, sociala djur - ibland lite väl på.

Ja, det där märkte jag som barn om inte annat! Jag har funderat på om det beror på att man inte hanterar dem så himla mycket och ingående som tex hästar? Att de helt enkelt inte blir lika "tama" och dresserade och lydiga för att man ägnar dem mindre individuell tid?

Det där du beskriver om att de bildar en ring mot fiender - så gör även myskoxarna i Härjedalen! Det finns jättefina bilder på nätet!
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Det är faktiskt som så att i mindre besättningar så är det uppbundna kor som producerar allra bäst.
Det är väldigt enkelt att mäta hur pass bra eller dåligt en mjölkko har det, då mjölkproduktionen styrs enormt mycket av trivseln.
Man kan se skillnad i produktionen beroende på om man har öppna eller stängda bås på lösdriften, storleken på grupperna och väldigt många fler faktorer såklart.
Men som sagt, faktum är att i mindre besättningar (Det finns inga stora uppbundna här i landet) så är det skillnad mellan lösdrift och uppbundet, och inte på det hållet man kan och vill tro.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Våra kor går på lösdrift året om, dock är de inte som hästarna gärna ute hela tiden utan på vintern är dom gärna inne mycket, särskitl om det blåser, det gillar dom inte. Är det soligt går dom gärna ut (är dock ett kallstall så det är samma temp ute som inne).

Våra kor är som mest nöjda när dom äter

Min svärfar som är den som hanterar dom dagligen lyssnar dom på men både en och två gånger har han blivit jagade av kor som fått en "knäpp". Nu är ju våra köttkor och hanteras inte på samma vis som mjölkkor, vi hanterar dom så långt det går med grindsystem istället för att själv röra sig inne i flocken, en säkerhetsåtgärd.

Det är väl också så att köttkor äter och idisslar i princip hela tiden? De växer väl av att äta, och det är växa de ska göra, typ?

Ni verkar hålla era kor ungefär som en kompis till mig håller sina. De är ganska snälla en och en, men man går inte in i flocken om man inte måste (jag skulle inte ens få om bonden var där). Man har ju inte alls ett språk med dem, eftersom de inte är tränade och tämjda så detaljerat som hästar är, tänker jag. Min känsla är också att de reagerar mindre på människans kroppsspråk än vad hästar gör? Min kompis som är en van och mycket duktig (enligt sina grannar) bonde, bröt ändå armen häromåret när han blev trängd av korna.

Att kor överlag inte är så reaktiva, stämmer det?

Min svåger har köttdjur som står inne, uppbundna hela vintern, och det verkar inte bekomma dem nämnvärt. De utvecklar inga beteenden i stil med krubbitning och vävning, som hästar skulle göra om de skulle leva så. De verkar också lite näsvisare än hästar, iaf kvigorna/ungdjuren, och kan bli direkt farliga om de får omkull en i hagen.

Jag läste som barn att kor kan hållas inne hela vintern - som ju hästar i princip inte kan utan att bli galna eller utveckla massor av stereotypier - därför att kor idisslar. Det tar tid, funkar som sysselsättning, och hänger ihop med ett ganska okomplicerat psyke/temperament, fick jag lära mig. Man kan ju tänka sig att idisslare också måste vara så psykiskt beskaffade att de inte blir galna av rastlöshet medan de idisslar.

Jag undrar om kor är farligare för att de är farligare, eller om det mer är för att vi inte tämjer dem lika grundligt? Unghästar kan ju också vara lite bråkiga, och kor lever väl relativt korta liv i vår vård? Dvs de är ungkor hela livet, så att säga?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Det finns mycket forskning som visar på hur illa det är för kor att stå i uppbundna system. Bland annat leder det ofta till stereotypier och onormala beteenden, dock inte samma som hästar får. Jag har aldrig sett en uppbunden besättning som varit utan denna typ av beteenden, och som dessutom visar andra tecken på bristande välfärd.

Det finns en anledning till varför uppbundna system är starkt reglerade i djurskyddslagstiftningen och jag funderar över om det ens är tillåtet på köttdjur? (hade fått för mig att det var skillnad på nöt och mjölk, men det var det inte vad jag kan se på en snabbkoll)

Hos min kompis som har köttdjur, tror jag att tjurarna står uppbundna under den där "slutgödningsfasen", vad den nu kallas. Jag antar att det i så fall är lagligt.

Vilka stereotypa beteenden och andra tecken på bristande välfärd visar kor?

Förekommer det att man kapar av hornen och i så fall varför och är det tillåtet i Sverige? Ogillar kon att man gör det? Behöver hon sina horn och i så fall till vad?

Det är faktiskt som så att i mindre besättningar så är det uppbundna kor som producerar allra bäst.
Det är väldigt enkelt att mäta hur pass bra eller dåligt en mjölkko har det, då mjölkproduktionen styrs enormt mycket av trivseln.

Annars brukar man ju säga nuförtiden att produktion och prestation inte i sig fungerar som välfärdsindikatorer? Jag såg något om kor och olika klövsjukdomar, och där var mönstren mellan smärta (hälta) och produktivitet minst sagt förvirrande, ingen linje alls.

Klarar kor av att leva i hur stora besättningar som helst utan att bli typ "socialt förvirrad"? Om man jämför med höns, där det är bra att hålla nere flockstorleken för trivselns skull (fast det blir dyrare så klart)?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Det finns besättningar som är enorma, och korna där tenderar inte att bli knäppa i huvudet eller liknande så just att vara många verkar dom sällan ha problem med. Det är miljön som är den allra största faktorn för hur en ko mår psykiskt, och den kan man påverka väldigt mycket om man vill. Det kostar förvisso att fixa till det där "lilla extra", men det har märkts i alla fall på en stor gård här att nöjdare kor = högre produktion.
Däremot är det sällan produktionen sänks pga hältor, infektioner etc - så den psykiska delen verkar påverka i högre utsträckning än den fysiska.

Min man jobbar på en gård med mjölkdjur, där det för tillfället finns över 1000 st djur, varav hälften är mjölkande. Dom expanderar kraftigt, så djurantalet ökar konstant och beräknas ha dubblat inom några år.
Dom går på lösdrift (Dvs i olika grupper inomhus, med tillgång till liggbås, foder, kliborste, vatten etc) och mjölkas 3 ggr/dygn.
Fodret är extremt viktigt, att det innehåller precis rätt näring.

Intressant är också att enligt lagen behöver djuren bara klövverkas 1 gång per år. Mannens jobb gör det dock 3 ggr/år, för att minimera hältor orsakade av för långa klövar. Hältor betyder ju medicinering, vilket betyder att mjölken inte får användas.
För att lyckas verka alla deras djur så kommer det en dit, som jobbar från tidig morgon till sen kväll i 7 dagar à var fjärde månad.

En mjölkkos allra mest optimala temperatur ligger kring 16 C, men dom tål kyla bättre än värme. Dvs dom mår bättre i 4 C än vad dom gör i 28 C.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jag kan väl inte mycket om kor rent så där, men jag har under 1,5 års tid haft en egen kviga som jag skött som en häst ungefär. Den har gått i lösdrift med de andra kvigorna som sedan ska bli mjölkkor, men jag har grimtränat och socialtränat en hel del. Det jag kan säga rent generellt vad jag lärt mig är att där hästen vänder på en femöring och rusar åt andra hållet, går kossan fram och tittar/nosar/slickar på det intressanta. De är inte "smarta" ur just ätperspektivet då de inte tänker på vad de stoppar i sig förrän de stoppat i sig det - medan en häst kan plocka ur små små foderbitar ur kraftfodret som de inte tycker om.

Äddan som jag har hållit på mig har varit med i luciatåg, skördemarknad, öppet hus etc. Promenerat runt utklädd bland facklor (luciatåget) och tom gått både upp och ned i trappor. Vi har "mentaltestat" henne tillsammans med en kviga i samma ålder som inte blivit tränad sen födseln, då kollade vi reaktioner på paraply, cykel och blå sopsäckar bland annat.

Bjuder på lite bilder och videos:

http://www.videofy.me/v/301785
61101_3761661035775_606540485_n.jpg

247346_3755866490915_232113732_n.jpg


Enligt min åsikt är kor stabila, nyfikna, enkla och ganska smarta :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp