Bukefalos 28 år!

Vad vet ni om kor?

Sv: Vad vet ni om kor?

Jag tycker nog inte att bara produktion är ett särskilt bra mått på välfärd.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Den stereotypin man pratar mest om är nog tungrullning, sen har vi även att de leker med sitt vatten på ett extremare vis vilket har ett fint namn som jag inte kommer på nu. Ett mer passivt beteende är att korna pressar sina näsor mot inredning. Och så en rad andra orala beteenden.

Jag har nog aldrig sett en uppbunden besättning där inte minst några kor har svårt att lägga sig, vilket medför rätt stora problem för de korna beroende på HUR svårt den har att lägga sig. Liggsår och svullnader är också väldigt vanligt (vilket dock förekommer på kor i lösdrifter också, men ofta på ett lite annat vis).

Jag blir sällan så illa berörd av djurhållnng som när jag är hos en uppbunden besättning kor. Och då är de flesta jag besökt "bra" besättningar med förhållandevis lite problem.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Man avhornar i princip 100% av mjölkkalvarna pga av skaderisken. Man bränner hornämnena på kalvarna.
Köttraser finns av den ohornade (kulliga) sorten likaså fjällkor och rödkulla.
Ang att främlingar inte kan gå in hos djuren är det en sanning med modifikation.
Häromsistens hittade jag 4 kvigor på vägen bredvid min hage som stod tom. En bil kom och dom rusade in i hagen som jag då stängde fort. Så skulle jag då hitta ägaren..som visade sig vara utomlands och deras "barnvakt" var 10 mil bort över helgen. Så "barnvaktens" fru får tag på grannbonden A som knallar ut i hagen med några grimmor. Med sig hade han bror B (också kobonde) och fru som är uppväxt med kor. Dock är det bara A som ens kommer i närheten av djuren. Efter 15 min inkluderat något tokrace av korna får han på den första grimman och kan räcka över första djuret till sin bror och så nästa som frun får hålla och snart är den tredje och fjärde infångad varpå dom med A i spetsen med två kvigor leder iväg dom dom 2 km hem. Med okända människor på okända vägar traskade dom bara efter A.
Han är fantastisk - det är som att han förtrollar dom. Mannen som pratar med kor.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jag tycker nog inte att bara produktion är ett särskilt bra mått på välfärd.

Nej, det tror inte jag heller. Jag tror inte ens att prestation (ensamt) är ett bra mått på välfärd tex hos sporthästar. Öht finns det nog inte ett enskilt kriterium för välfärd, tror jag (inte hos människor heller). Och det är väl ingen hemlighet att industriell djurhållning har pressat upp produktiviteten på bekostnad av åtminstone vissa aspekter av välfärd när det gäller flera djurslag? Broiler är väl ett extremt tydligt exempel (om än inte så närbesläktade med kor).

Den stereotypin man pratar mest om är nog tungrullning, sen har vi även att de leker med sitt vatten på ett extremare vis vilket har ett fint namn som jag inte kommer på nu. Ett mer passivt beteende är att korna pressar sina näsor mot inredning. Och så en rad andra orala beteenden.

Min man påstår att även det där slickandet kor håller på med är en stereotypi, du vet man blir ju halvt uppäten av deras tunga om man står inom räckhåll. Eller vid Arlas "Kosläpp", de små kalvarna slickar och slickar på barnen som tittar på, och barnen känner sig älskade, men enligt min man är det där snarare ett frustrerat oralt beteende. Stämmer det, tror du?

Jag har inte haft kontakt med mjölkkor sedan jag var liten, inser jag. De bönder jag har någon kontakt med har gula köttkor, som inte heller slickar så där mycket. (Fast de går mestadels lösa många tillsammans, så jag har inte så mycket närkontakt med dem.)

Man avhornar i princip 100% av mjölkkalvarna pga av skaderisken. Man bränner hornämnena på kalvarna.

Han är fantastisk - det är som att han förtrollar dom. Mannen som pratar med kor.

:D

Jag funderar mycket över just hur mentalt kapabla och kommunikativa kor är. Tex grisar är ju smarta djur, även om jag tror att livet som köttproducent fördummar dem pga brist på stimulans. Men kor? Allt det där med "lugn som en ko" osv får mig att tro att de är - ursäkta mig - ganska tomma i bollen på ett godmodigt vis.

Om man avhornar dem - får de något slags sociala problem av det? Behöver de sina horn för att kommunicera, tex?

De kor jag träffar oftast är sådana där gula utan horn, de verkar inte sakna horn men de har väl heller aldrig haft några? Eller är de avhornade fast jag inte har fattat det?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

En mjölkkos allra mest optimala temperatur ligger kring 16 C, men dom tål kyla bättre än värme. Dvs dom mår bättre i 4 C än vad dom gör i 28 C.

Hm! När jag var barn var det alltid jättevarmt i den ladugård jag brukade hälsa på för att klappa kalvarna. Det kan ju inte ha varit bra för dem? Bonden sa att det blev så där varmt för att korna producerar så mycket värme, och det bör väl ha varit sant. Han kan ju rimligen inte ha värmt upp ladugården med element, tycker jag.

247346_3755866490915_232113732_n.jpg


Enligt min åsikt är kor stabila, nyfikna, enkla och ganska smarta :idea:

Vilken söt ko!! :love:

Fast det där med det oselektiva ätandet har väl med idisslandet att göra? Det de inte riktigt kan smälta, åker med i idisslingen rätt länge och bryts till sist ner, medan en häst skulle ha fallit död ned av kolik, tror jag. Så det har väl lite med vad de olika djuren faktiskt tål att göra, hur de väljer ut vad det äter, tror jag.

Stabila, nyfikna och enkla motsvarar min bild av kor. Men så säger du ganska smarta, och jag blir nyfiken. Hur är de smarta? Tex som en shettis som går fram och lyssnar om elen är igång i staketet innan den spränger tråden, eller på något annat vis?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Nej dom får inga sociala handikapp av att vara utan horn - flera raser är ju utan horn från födsel - kulliga raser. Men i det vilda skulle dom ju naturligtvis vara utan försvaret som horn ger.
Men en ko med horn i en flock utan kan ta sig många fördelar...

Kor är mycket kommunikativa - och kan vara blixtsnabba i tanken - därav många olyckor. Allt ser lugnt ut och PANG så är man upptryckt i något. Ett ögonkast från en sur ko får den andra att kasta sig undan och där stod man inknölad mellan två djur.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Som jag skrev - äldre kor trycker ut en lågrangad kviga genom staketet för att själva gå ut obehindrat - det kallar jag smart - att tänka i 2 steg.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Precis så är det angående välfärden och som du säger är broilern ett "perfekt" exempel på det. I mjölkkoaveln fick man lära sig en läxa om att man inte bara kunde selektera på produktion eftersom det gav andra effekter som påverkade korna gravt och kostade pengar på andra håll i kedjan.

Ja det är bland annat slickandet som jag menade med andra orala beteenden. De slickar ofta extremt mycket på inredning bland annat. Dock kan många orala beteendestörningar vara kopplade till att de inte får utlopp för sitt "sugbehov" som kalvar eftersom det tar för kort tid för dem att suga i sig mjölk från hinkar, även om de är försedda med spenar.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Som jag skrev - äldre kor trycker ut en lågrangad kviga genom staketet för att själva gå ut obehindrat - det kallar jag smart - att tänka i 2 steg.

Ja, det är smart! Egentligen på ett ganska ponnyaktigt vis. :D

Dock kan många orala beteendestörningar vara kopplade till att de inte får utlopp för sitt "sugbehov" som kalvar eftersom det tar för kort tid för dem att suga i sig mjölk från hinkar, även om de är försedda med spenar.

Ja, sådant skulle man väl nästan kunna säga att även människor har, på sätt och vis? Dels får ju bebisar ofta en napp, även de som ammas, och de suger på tummen etc. Dels finns det ju vuxna med underliga beteenden kopplade till munnen, såsom att bita på naglarna, röka och snusa kanske (även om nikotinet är medskyldigt där), äta för mycket, småäta - ja, eftersom vi måste gilla att stoppa in saker i munnen, både vi och korna, så är det ju inte konstigt om en del av oss också gillar det "för mycket", eller blir typ fixerade, kanske?

Jag har för mig att man såg kor när jag var barn på 70-talet med ENORMA juver och ibland även med "behå" så att de inte skulle trampa på sina egna spenar. Det kan väl inte ha varit särskilt bra för dem?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jag det är säkert en liknande grej. :) i sommar har jag tipsat många djurparksbesökare so undrat övermstereotypier att kika på människor som väntar på en försenad buss... ;)

Enorma juver som ibland kräver behå är fortfarande ett faktum tyvärr. Finns andra fysiska bekymmer så som juverinflammationer, har inte min dator och kan inte kolla källan men vill minnas att siffran ligger/låg så högt som var femte mjölkko.

Har en film på en stackars kviga som inte kunde lägga sig + trycker med näsan, ska se om jag kan äga upp den utan datorn..

(och så vill jag påpeka att jag tycker att de flesta bönder gör ett förträffligt jobb med sina djur, det är industrin som är så sned som drivit det dit det är idag. Dock skulle jag önska att fler sa ifrån. Och så är uppbundna system en sak jag inte kan acceptera, bland flera andra.)
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jag det är säkert en liknande grej. :) i sommar har jag tipsat många djurparksbesökare so undrat övermstereotypier att kika på människor som väntar på en försenad buss... ;)

Enorma juver som ibland kräver behå är fortfarande ett faktum tyvärr. Finns andra fysiska bekymmer så som juverinflammationer, har inte min dator och kan inte kolla källan men vill minnas att siffran ligger/låg så högt som var femte mjölkko.

Har en film på en stackars kviga som inte kunde lägga sig + trycker med näsan, ska se om jag kan äga upp den utan datorn..

(och så vill jag påpeka att jag tycker att de flesta bönder gör ett förträffligt jobb med sina djur, det är industrin som är så sned som drivit det dit det är idag. Dock skulle jag önska att fler sa ifrån. Och så är uppbundna system en sak jag inte kan acceptera, bland flera andra.)
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Smarta kanske var ett dåligt ordval, lättlärda kanske man ska säga i stället? Jag tänker väl mest på alla de gånger vi har tränat på något, i alla fall Äddan kopplar snabbt och vet vad som gäller. De kommer även ihåg saker, t.ex som reglerna vad som gäller vid att gå i grimma. Jag gick inte någonting med henne mellan januari till augusti, pga tidsbrist. Men när jag väl tog ut henne så kom hon ju ihåg vad som gällde. Även om hon busade så stannade hon när det tog emot i grimman, t.ex. Och då har vi inte tränat ENORMT mycket heller innan, utan gått promenad nån gång i veckan.

Men nej, inte "shettissmart", utan snarare lättlärda. Hon lärde sig snabbt att gå i trappor (men det är inget vi gör en massa av för det), hon vet att man kommer fram till båsgrinden för att få grimman påsatt och hon vet att man stannar och väntar till man tagit av grimman, klappat och sedan backat ett steg innan hon får gå ut på spaltgolvet efter att man är tillbaka från promenaden. Det är inget jag behövt tragla med, det har varit enkelt och gått utan att tänka. Men ja, okomplicerade och lättlärda är väl bättre än smarta :D
 
Sv: Vad vet ni om kor?

*KL*

En sak som jag funderar på är varför "alternativa" personer som lever halvt om halvt självförsörjarliv på landet med odlingar, höns, kaniner, får, getter och gris så väldigt sällan verkar ha en liten ko eller två? En del koraser skulle väl matcha väldigt väl i den livsstilen, tycker jag, och ge mjölk så att man kan göra ost etc. Men det verkar vara väldigt ovanligt. Har någon en gissning om varför så få har en "hushållsko"?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

KL

Fråga till de kokunniga:
Jag har hört ett flertal gånger att det är bra med växelbete mellan ko och häst, antingen att de går vartannat år eller att de delar på hagen. Detta för att kossorna äter de långa stråna och hästarna de korta, så betet blir snyggt finputsat... ;) Det låter ju logiskt i mina öron, men hur är det med parasiter? Har kossor och hästar samma typ av parasiter, och avmaskar man på samma sätt, med samma preparat?

Något OT - Min hösilagebonde hävdar också att de är bra att ha får i häst- eller kossehagen för att det minska parasittrycket... skröna?

Jag gillar kor, skulle gärna ha en röd liten Dalkulla om jag hade råd och plats. Det går faktiskt att köra in dem också om man vill. :)
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Får och hästar har inte samma parasiter, skulle tro att det samma gäller för kor. Jag är långt ifrån expert men har fått för mig att det är årsvis växling som är det bästa dock, annars hamnar ju parasiterna där ändå varje år. Rent parasitmässigt är det dock bättre att stoppa in andra djur i hagen än fler hästar, om man har för mycket bete.

Lantraserna är superfina! Själv har jag jobbat med två hemskt fina fjällkor i sommar, så den rasen gillar jag lite extra just nu. Men jag tycker nog inte att man ska hålla några djur som inte är solitärt levande ensamma (dvs utan artfränder). Så två små röda dalkullor låter bättre i min värld. ;)
 
Sv: Vad vet ni om kor?

De kanske kräver mer än de bidrar till? :idea:

Det är helt ärligt mitt intryck av hela självförsörjargrejen. :p Men det stämmer säkert det du skriver, lite beroende på hur man tänker och räknar. Fattiga självförsörjarbönder förr i tiden hade väl gärna en ko eller två, och de måste ju ändå ha tyckt att det tillförde något?

Jag har hört ett flertal gånger att det är bra med växelbete mellan ko och häst,

Jag gillar kor, skulle gärna ha en röd liten Dalkulla om jag hade råd och plats. Det går faktiskt att köra in dem också om man vill. :)

Jag fick lära mig på Strömsholm för flera decennier sedan att man ska varierar årsvis mellan kor och hästar för parasitbekämpningens skull. Läroboken tog för givet att man hade kor att tillgå. :p

Oxar används/användes ju som arbetsdjur, så det borde ju även gå att köra in en ko. Kanske är det för jobbigt för dem att vara högavkastande och arbetande samtidigt, dock?

Men jag tycker nog inte att man ska hålla några djur som inte är solitärt levande ensamma (dvs utan artfränder). Så två små röda dalkullor låter bättre i min värld. ;)

Alltså, det här att vi håller flockdjur som "pardjur", är det bra, egentligen? Tex hästar är ju flockdjur och går ofta två och två i hagarna. Borde de inte få gå i flock, i den bästa av världar?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

I den bästa av världar ska man nog försöka hålla grupperna så lika de naturliga som möjligt. Grisar vill jag minnas går som bäst när de är 6-8 suggor, men det krävs ju att de har utrymme till det också... Men sen är det också lite olika hur domesticering påverkat djuren, grisar tex är experter att på typ en halv sekund återgå till ett vilt liv om man släpper ut dem.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Här har vi en kort filmsnutt på en kviga som inte kan lägga sig.

I början står hon och böjer på benen för att lägga sig, men ställer sig istället igen och börjar pressa med näsan samt steppar runt. Såhär stod hon konstant. Då och då försökte hon lägga sig men inte förrän eftermiddagen den 4e dagen såg vi henne ligga ner. Fler kor i besättningen hade problem att lägga sig, några mer andra mindre. Den här var dock extremast.

http://youtu.be/klg7Nu1HMnQ
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp