Bukefalos 28 år!

Vad vet ni om kor?

Sv: Vad vet ni om kor?

/.../

Jag fick lära mig på Strömsholm för flera decennier sedan att man ska varierar årsvis mellan kor och hästar för parasitbekämpningens skull. Läroboken tog för givet att man hade kor att tillgå. :p

Oxar används/användes ju som arbetsdjur, så det borde ju även gå att köra in en ko. Kanske är det för jobbigt för dem att vara högavkastande och arbetande samtidigt, dock?


http://www.youtube.com/watch?v=gKrwNOHz4Gk - det går ju tydligen att rida på dem, inte så lämpligt att stoppa in ett bett dock. :cool:

En/två sällskapskossor till en familj behöver inte vara särskilt produktiva gissar jag. Vem vet, det kanske utvecklas kossetrav på V65... :idea:
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Kor måste mjölkas på ungefär samma tid 2 ggr per dag - om du då inte vill sitta i evigheter och mjölka för hand måste du ha en mjölkanläggning - iallafall en maskin som pumpar kopplat till en "mjölkspann".
Och troligtvis så får du alldeles för mycket mjölk periodvis för att du ska hinna gör av med det - 10-20 L per dag även på en lågmjölkande kossa.
Dagens högmjölkare producerar 60 l/dag under höglaktation. En ko av fjällnära ras kanske 20-30 L/dag - så även om du delar med en kalv eller två så blir det mer jobb än det är värt.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

En ko av fjällnära ras kanske 20-30 L/dag - så även om du delar med en kalv eller två så blir det mer jobb än det är värt.

Ja, jag har tänkt på den aspekten. Dagens familjer har ju sällan åtta barn, heller, annars kan ju en rejäl barnaskara dricka upp mjölken. Men kanske om man även ystar egen ost? Det borde gå åt enorma mängder mjölk när man gör ost.

Nå, jag tänker inte direkt rekommendera självförsörjare att skaffa sällskapskor, jag har bara funderat lite på varför de inte verkar ha några.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Här har vi en kort filmsnutt på en kviga som inte kan lägga sig.

I början står hon och böjer på benen för att lägga sig, men ställer sig istället igen och börjar pressa med näsan samt steppar runt. Såhär stod hon konstant. Då och då försökte hon lägga sig men inte förrän eftermiddagen den 4e dagen såg vi henne ligga ner. Fler kor i besättningen hade problem att lägga sig, några mer andra mindre. Den här var dock extremast.

http://youtu.be/klg7Nu1HMnQ

En parantes bara, är det inte en ko? Eller ska hon kalva kvigan?
Stort juver annars tänkte jag för att vara kviga.

Varför kan hon inte lägga sej?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Kviga, dock högdräktig.

Varför hon kunde lägga sig beror väl på att hon inte kände att hon hade plats att göra det. Säkert förvärrades det av dräktigheten, men hon hade problemen både före och efter också. Problem med att lägga och ställa sig är ju välkänt i uppbundna system.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Kviga, dock högdräktig.

Varför hon kunde lägga sig beror väl på att hon inte kände att hon hade plats att göra det. Säkert förvärrades det av dräktigheten, men hon hade problemen både före och efter också. Problem med att lägga och ställa sig är ju välkänt i uppbundna system.

Jag tänkte om hon hade sår eller nåt.
Är det även vanligt bland äldre kor, vana att stå uppbunden?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Hon var faktiskt finast i övrigt, inga sår eller svullnader och ingen gödselpansar, men det var för att hon aldrig låg. Vana vid systemet hade hon. Hon var långt ifrån den enda kon i stallet med dessa problem, hennes var dock grövst. Hon var ändå ganska liten så det var lite förvånande över att just hon hade såna problem. Några av de största korna fick verkligen vara uppfinningsrika för att kunna ta sig upp och ner.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Är det pga tristess eller "bara" att hon inte får plats du menar hon står så?
Inte att hon har ont i ben eller klövar?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Hennes rörelser påminner ju lite om katter, när de ska lägga sig men platsen (tex nära mig på mitt skrivbord) är lite konstig och rörig. Då trampar de runt lite bekymrat en stund innan de klurar ut hur de kan ligga. Fast väljer att ligga lite obekvämt nära mig, istället för mer bekvämt någon annanstans. Kon kan ju inte gå någon annanstans.

Men hur funkar det för kon? Betyder det där att hon aldrig ligger ner inomhus? Och hon står inne hela vinterhalvåret? Går det? Blir hon inte sjuk eller nåt då?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Som Norrlänning skriver, hon har inget val tillslut.

Forskningar har visat att uppbundna kor har helt andra liggmönster, de ligger färre gånger men längre varje gång. Sen är det många som får ändra själva rörelsemönstret för att lägga/ställa sig.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jaa helt riktigt. Där finns det ju även kor som helt sonika vägrar lägga sig på båspallen utan hellre ligger på spaltgolvet i gången... Var hos en bonde med köttkor som inte kunde förstå varför han hade så stora problem med liggande i spaltgångarna i just stallet med oströdd träbåsball........... :cool:
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Vi märker skillnad på unga och gamla djur som kommer in i lagård med båspall för första gången, när det gäller att "välja" skrapgången.
Alla lägger sej först i skrapgången men efter någon dag lägger sej de unga på båspallen, oavsett strö eller bara gummimatta.
De gamla lägger sej aldrig på båspallen under tiden dom är där.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Det stallet jag nämnde hade ingen gummimatta ens utan bara trä. Nu minns jag dock inte hur sammansättningen såg ut på de som gick i just det stallet, men det var bara där han hade några större problem. I de andra lösdriftarna var det såklart någon ko som la sig "fel", men inte så mycket som i just det stallet.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jag skrev lite för fort ser jag i efterhand, ALLA lägger sej inte i skrapgången av de unga djuren, men många.
Men själva grejen va att dom "kommer på" att det är bättre på båspallen.

Tycker dom borde välja det som är fräschast och skönast.
Och även om dom inte "ser" det så borde dom prova:idea:
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Nä jag uppfattade det precis så. :) Tänkte om den besättningen jag såg var mest ungdjur, då hade det såklart kunnat spela in. :)

Själv hade jag kanske inte tyckt att gången var fräschast i det stallet, men säkert skönare än den hemska träpallen. :p
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Nä jag uppfattade det precis så. :) Tänkte om den besättningen jag såg var mest ungdjur, då hade det såklart kunnat spela in. :)

Själv hade jag kanske inte tyckt att gången var fräschast i det stallet, men säkert skönare än den hemska träpallen. :p

Dom kanske tänkte "skrapgång eller båspall= pest eller kolera", spela roll liksom:D
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jaa jag vill visserligen minnas att det var spalt utan skrap, men ändå. det var i alla fall lite skit här o där som kunde vara lite mjukt och varmt. Istället för kal äcklig gammal träpall.. Dom kanske inte är så dumma ändå? ;)
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jaa jag vill visserligen minnas att det var spalt utan skrap, men ändå. det var i alla fall lite skit här o där som kunde vara lite mjukt och varmt. Istället för kal äcklig gammal träpall.. Dom kanske inte är så dumma ändå? ;)

:D Nä de tåls att fundera på:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp