Bukefalos 28 år!

Vad vet ni om kor?

Sv: Vad vet ni om kor?

Frågar lite till: Och varför använder man båspallar om kor inte gillar dem?
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Båspallen är den upphöjda ytan där korna ska ligga när de lägger sig. :p På min film alltså det som korna står på. Tanken är att korna ska ha en torr och ren plats att vara på och att gödsel ska hamna bakom/utanför båspallen så att den enkelt kan skrapas bort/trampas ner i spaltgolvet bakom pallen.

Varför man har det så har jag inte riktigt förstått, inte när man bygger nytt i alla fall. Längden måste vara anpassad efter korna som står i stallet, den måste vara kort nog för att gödseln inte ska hamna på pallen, samtidigt lång nog så att korna faktiskt får plats. I stallet min film är från hade de väldigt olika kor i den uppbundna besättningen. De största korna fick PRECIS plats att stå utan att behöva kliva ner med bakbenen i gödselrännan, när de låg ner låg de utanför. De små korna (de hade bland annat ett par Jersey, som är pyttesmå) var istället täckta i gödsel eftersom all deras skit hamnade på pallen istället för utanför.

Ehh.. Kort och enkelt förklarat, finns säkert de som kan förklara båspall bättre. :D
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Båspallen är den upphöjda ytan där korna ska ligga när de lägger sig. :p På min film alltså det som korna står på. Tanken är att korna ska ha en torr och ren plats att vara på och att gödsel ska hamna bakom/utanför båspallen så att den enkelt kan skrapas bort/trampas ner i spaltgolvet bakom pallen.

Varför man har det så har jag inte riktigt förstått, inte när man bygger nytt i alla fall. Längden måste vara anpassad efter korna som står i stallet, den måste vara kort nog för att gödseln inte ska hamna på pallen, samtidigt lång nog så att korna faktiskt får plats. I stallet min film är från hade de väldigt olika kor i den uppbundna besättningen. De största korna fick PRECIS plats att stå utan att behöva kliva ner med bakbenen i gödselrännan, när de låg ner låg de utanför. De små korna (de hade bland annat ett par Jersey, som är pyttesmå) var istället täckta i gödsel eftersom all deras skit hamnade på pallen istället för utanför.

Ehh.. Kort och enkelt förklarat, finns säkert de som kan förklara båspall bättre. :D

Tycker att du förklarat bra:)

Menade du att du undrar varför nybyggda lagårdar har båspall ist djupströbädd?

Jag tror att mjölkande mjölkkor har man på båspall för att det är lättast att hålla rent juver och djuren överhuvudtaget.
Båsavskiljare "skyddar" individerna lite, dom får som en egen plats.
Mycket styres av ekonomi och att det ska vara lättskött.

Köttdjur har man väl på djupströbädd i större utsträckning, men här där jag bor är halm svindyrt.
Har en "bekant" som köper halm för det han får in på slakten...går inte runt längre.
 
Sv: Vad vet ni om kor?

Jag vet inte om jag tycker att de potentiella fördelarna är tillräckligt bra, jämfört med nackdelarna.

Men du tar upp en viktig poäng- hur snedvriden industrin blivit där det i princip är omöjligt att ens gå runt... Hade väl helst sett att man gjorde om hela skiten, så att bönderna kunde tjäna pengar och korna få det bättre! (gäller iofs all livsmedelsproduktion med djur iblandade, inte bara kor)
 
Sv: Vad vet ni om kor?

*kl*
Min erfarenhet av kor är att mjölkdjur är livligare än vad köttdjur är och visst finns det smarta kossor, jag har själv sett en ko lösa ett problem på flera olika sätt genom egna försök och genom att stå och iaktta människor bl a. Trial and error. :idea:

Jag är väldigt förtjust i kor och har tack och lov bara erfarenhet av små besättningar med ströade liggplatser där alla kor utan problem kunde lägga sig. De korna ryktades och fick klövarna skötta flera ggr/år, stog visserligen uppbundna vintertid men hade km-stora och kuperade hagar på somrarna och långt in på hösten.

Första släppet på sommaren var en fröjd att se, en flock kor som var ystra som en flock unghästar, hoppar och skuttar och sätter iväg med svansarna i vädret! :D

Jag läser kor lika lätt som jag läser hästar, vet vad de tänker om de ska göra ett ryck och försöka smita, hur nyfikna och trevliga de är och att gå på Ölands betade sjöängar är inga problem alls, även om man har en flock nyfikna kvigor i haserna. :laugh:

Personligheterna. :love:

Mia, koryttare och vallpiga som barn. :banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp