Vad vet ni om Wall Street Banker?

Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Jättevacker!

Personligen skulle jag inte ta i en WSB-avkomma med tång, ens.. hur snäll den än var. Jag vill liksom inte riskera nåt...

Jag håller mig till mina Lindys Crown-avkommor istället :)
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

håller med fullständigt det du skriver om.

vad då ordförråd, jag fatta precis det du har skrivit nu jö ;)
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Tack alla!
Ja, vi tycker ju att hon är fin, vår Champis. Snäll är hon också, och börjar faktiskt till och med bli lite kelig. Förståndig har hon alltid varit, och vettig ihop med andra hästar också. :love:
Tänkte höra om Naffa vill köpa henne efter avslutad karriär, och antingen sätta i avelsboxen, eller bara ha som prydnad i trädgården kanske?:D
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Tack alla!
Ja, vi tycker ju att hon är fin, vår Champis. Snäll är hon också, och börjar faktiskt till och med bli lite kelig. Förståndig har hon alltid varit, och vettig ihop med andra hästar också. :love:
Tänkte höra om Naffa vill köpa henne efter avslutad karriär, och antingen sätta i avelsboxen, eller bara ha som prydnad i trädgården kanske?:D

Enligt din innehållsförteckning på märra så rekommenderar jag en ny DNA test.. Champis ser definitivt ut att vara efter Callit.. ;)
Eller möjligtvis Smokin Yankee.

Har ingen trädgård förresten.. Arealbidraget gjorde att gubben satte ner plogen lite överallt.

AM
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Om man förväntar sig att WSB är farlig så blir han antagligen ännu farligare när han verkligen känner att han har övertaget...

Jag blir föresten fascinerad av WSB. Wow, vilken häst! Jag är kär, :love:

Jag tror dock att någon upplevelse av något slag har förvärrat hans beteende. Jag säger inte att han har varit jättestabil och lätthanterlig innan men jag tror inte att någon häst föds som ett fullständigt monster utan att det är vi människor som utvecklar det vidare. Tycker synd om honom på något sätt, trots att han ser ganska nöjd ut. Han vet att han är härskaren. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Det var en gammal tråd du hittat. :)

Men jag tror just den där inställningen är den som kan bli så fel. Att man tror att man ska 'rädda' hästen för att den varit felbehandlad eller dylikt. Och i vissa fall är det kanske bara hästens personlighet och det kan bli riktigt farligt! Vet inget om WSB, är inte inne i travvärlden, men jag har läst här och lite i andra trådar och det låter inte som om hans avkommor är lämpliga för unga tjejer (eller äldre tjejer eller vilka hobbyryttare som helst).
Även om det säkert finns undantag
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Det var en gammal tråd du hittat. :)

Men jag tror just den där inställningen är den som kan bli så fel. Att man tror att man ska 'rädda' hästen för att den varit felbehandlad eller dylikt. Och i vissa fall är det kanske bara hästens personlighet och det kan bli riktigt farligt! Vet inget om WSB, är inte inne i travvärlden, men jag har läst här och lite i andra trådar och det låter inte som om hans avkommor är lämpliga för unga tjejer (eller äldre tjejer eller vilka hobbyryttare som helst).
Även om det säkert finns undantag

Ja precis!

Jag ryser lite när jag ser inlägg i den här tråden som handlar om att " han har väl råkat ut för nåt som fölunge", "han ser så söt och snäll ut" och det där om att förvänta sig beteendet. Tror inte alls att det är så enkelt. Hästen är elak och därmed basta liksom. Fast jag hade låtit avliva honom för länge sedan. Aggressiva hästar är inte så roliga...... Och jag tänker också på alla de där 14is tjejerna som får sin första häst. Ridtjejer som inget vet om trav eller travavel och bara ser en söt häst. Och ja, jag har varit där, men jag var äldre än 14. Dock hade jag turen att få en snäll och tråkig häst som gjorde det man bad om utan att någonsin frågesätta eller ens tramsa. JAg gjorde om det när jag skaffade Akima för 4 år sedan... men bättre häst än henne finns inte, så jag har haft dubbeltur! Dock tänker jag mer nu.....
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

..exakt, farligt med den attityden till farliga hästar...

men wall street är ju helbror till valley victory om jag inte minns helt fel, valley victory lämnar ju underbara hästar, och hans avkommor lika så....smasher t ex är ju efter honom....så det där med genetik är skumt.
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

..exakt, farligt med den attityden till farliga hästar...

men wall street är ju helbror till valley victory om jag inte minns helt fel, valley victory lämnar ju underbara hästar, och hans avkommor lika så....smasher t ex är ju efter honom....så det där med genetik är skumt.

Visst är det skumt, men jag kan tycka att när man märkte hur jobbiga hans avkommor blev så borde han tagits ur aveln, trots att hans helbror lämnar bra individer. Frågan är om det är värt att avla på en sån häst, när det finns fler säkert lika bra hästar i travet, som man kan avla på.
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

han blev inte så poppis i veln, det gick några år sen var han borta, medans helbroderna är en av världens bästa aveshingstar ( var i allafall, nu är han gammal)
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Jättevacker!

Personligen skulle jag inte ta i en WSB-avkomma med tång, ens.. hur snäll den än var. Jag vill liksom inte riskera nåt...

Jag håller mig till mina Lindys Crown-avkommor istället :)

Fördommar! Har WSB märr som dottern (3 år) gärna får borsta och rida på. Hon tillhör en av de trygaste i stallet. Nybörjare får ALLTID köra henne, för hon är super snäll!!

Visst kan även denna donna ha humör, speciellt när hon ska starta, men hon är verkligen inte svår att tas med! Tålamod och bestämdhet har varit nyckel till henne.

Enda anledningen till att vi skulle basunera ut att hon e efter WSB är för att folk inte ska vara ivägen eller gå in hagen eller dyl.

Det är hur man hanterar dem som avgör hur de blir, inte generna, fast det är klart att man kanske har mer jobb med vissa hästar med särkilda stammar än andra, men absolut ingen självklarhet!
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

När nu den här tråden dök upp igen får jag väl uppdatera med att vår Livi Champagne numera är WSB mest vinstrika stoavkomma med sina 396000 på kontot. Hon startar V75 imorgon.
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

det folk säger om WSBs avkommer har mkt fel ibland. jag har hand om en av hans avkommer och han e underbar på alla sätt. han är inte som andra hästar och jag skriver gärna mer om han.
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Menade du att jag är en av de få som tycker att WSB är snygg?
Jo, det tycker jag faktiskt att han är trots sitt sjujäkla humör.
Förövrigt ser han ju ut som en ponny, om man kollar på bilderna...Där ser han ganska liten ut ;) Då tycker man ju oxå att han såg gullig ut.

Det är jag som är lång ;)
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Jobbade med honom ca 2år här i Sverige och hanterade honom under de mest hormonhöjande aktiviteter(samling). Inte alls en elak häst.

Intelligent, vacker och extremt hingstig. Respekt va nyckelordet när man hanskades med honom. Man fick absolut inte va elak mot honom, d köpte han inte. Va såå MÅNGA som redan varit d mot honom och för mig personligen så är inte det ett sätt att "arbeta" med hästar.

Jag saknar den hästen.
 
Sv: Vad vet ni om Wall Street Banker?

Visserligen en gammal tråd men måste bara svara på den.

Jag var med på stallbacken när WSB kom "hem" till Sverige. Med sig hade han sina två amreikanska hästskötare som ledde ut honom med munkorg, kedja och störar. Min första tanke var precis som någon tidigare skrivit i tråden; Hannibal Lector, helvete!

Han var hur snäll som helst, vi började tom sitta på honom med sadel för att kunna rida ut honom. Vi hanterade honom enbart med kedja och munkorg i några månader. Han var min och jobbarkompisens favorit. Alltid öronen frammåt.

MEN en em när jobbarkompisen skulle baka in honom i stolspiltan skedde första attacken, hela tiden med frammåtvända öron. Han fick in henne längst in mot väggen och försökte hela tiden bita henne(tur med munkorg) och stampa/sparka henne med frambenen. Jag törs inte tänka på vad som hänt om han inte halkat och hon kunde ta sig förbi honom. Dagen därpå tog jag ut honom och tänkte att försöker han nått provar jag att ta tag i honom. Plötsligt börjar han muppa och jag ryter i åt honom varpå han skickar till mig med huvudet och jag ligger på backen. Som tur var gick ett brunstigt sto i hagen brevid som stjäl uppmärksamheten så jag kommer undan. Efter detta var han hur fin som helst igen de närmaste veckorna. Men så plötsligt när jag backar in honom i spolspiltan sker ytterligare en attack då lyckas han krossa ett par av mina fingrar. Detta var bara några veckor innan visningen och killen som hade jobbet att visa honom fnös "småtjejer ska inte ha hand om hingstar". Kan lova att han fick så han teg! Han tog nämligen ut hingsten utan munkorg varav hingsten suger tag i ljumsken på honom och dessutom får tag i hans penis. Blödde kraftigt och fick göra omskärelse då det inte läkte som det skulle.

Jag var visserligen ung (23 år) men hade redan hunnit med att hantera många hingstar av olika kalliber. Ridit galopphingstar och fixat med seminhingstar men WSB var verkligen något utöver det vanliga, finns nog ingen vanlig dödlig som kan hantera honom utan risk. Så ni som är naiva och tror att kärlek skulle ha räddat honom, ska veta att han fick det av oss. Vi "småtjejer" slog honom aldrig och gosade massor med honom men vi blev ändå attackerade. Min personliga åsikt är att han skulle tas bort och absolut inte avlas på. Även om en häst kan generera miljoner i insprungna pengar är det inte värt risken att laborera och riskera människors liv och hälsa.

Hingstattacken har gjort att jag har engagerat mig i fackliga frågor och försöker få skolungdomar att förstå vilka risker de utsätter sig för vid hästhantering. Klart jag älskar hästar och har själv haft hingst efter detta men skulle aldrig utsätta mig själv för WSB igen.



MVH
Fridatycker
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 148
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
947
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp