Bukefalos 28 år!

Vad vill man veta om en potentiell arbetsgivare?

TygerTyger

Trådstartare
Även om mina yrkesverksamma år hittills har medfört att jag har fått lite mer kunskap om vad som är viktigt för mig som arbetstagare så tycker jag att det är svårt att komma på de bästa frågorna att ställa till potentiella arbetsgivare. Vad är viktigt för er? Vad brukar ni fråga om? (Och ungefär vad jobbar ni med?)

Jag har funderat på det här ett tag men tar äntligen tag i att fråga Buke med anledning av att jag nu är i slutfasen av min utbildning och alltså bör ta tag i att söka jobb. Snart ska jag dessutom på arbetsmarknadsmässa och prata med representanter för företag som kan visa sig vara intressanta (men hur vet man det?).
 
Jag har jobbat med det mesta inom administration och utbildning. Inga löner eller ekonomi dock.

Jag har brukat fråga vilken sorts person som är önskepersonligheten för jobbet. Det ger en bild av företagskulturen och vad som "sitter i väggarna".

Åldersfördelning på arbetsplatsen är också intressant tycker jag. Om det är bara 20-åringar blir jag en udda fågel, jag som är född på 50-talet.

Plus att det faktiskt kan vara bra att vara rak och glatt fråga varför man ska jobba hos just dem
 
Även om mina yrkesverksamma år hittills har medfört att jag har fått lite mer kunskap om vad som är viktigt för mig som arbetstagare så tycker jag att det är svårt att komma på de bästa frågorna att ställa till potentiella arbetsgivare. Vad är viktigt för er? Vad brukar ni fråga om? (Och ungefär vad jobbar ni med?)

Jag har funderat på det här ett tag men tar äntligen tag i att fråga Buke med anledning av att jag nu är i slutfasen av min utbildning och alltså bör ta tag i att söka jobb. Snart ska jag dessutom på arbetsmarknadsmässa och prata med representanter för företag som kan visa sig vara intressanta (men hur vet man det?).

Vem är närmaste chef och få möjlighet att träffa denne? (Och tro mig, det är inte alltid närmaste chef är speciellt närvarande i rekryteringen.) Vad förväntas av mig i den aktuella rollen?
Vad är anledningarna till rekryteringen?
Vad är anledningarna att just jag är en kandidat?

När det börjar skärpa sig mot erbjudande så frågar man vilken ersättning och vilka villkor som gäller. Pensioner mm.
 
@tanten Det var riktigt bra förslag. Tack! :) Jag brukar, angående önskepersonligheten, försöka få reda på i vilken utsträckning det krävs att man har "många bollar i luften" och skiftar fokus till höger och vänster. Det är något jag kan göra men helst låter bli. :p
 
Jag vill träffa några medarbetare för att känna av personkemi.

För mig som jobbar på kontor är det jätteviktigt att höra om flex/möjlighet att jobba hemma. De får gärna beskriva en vanlig dag där jag förhör mig om de umgås något under dagtid (fika). Brukar det anordnas aktiviteter för de anställda (typ gå ut och ta en bit mat ibland)? Fördelning män/kvinnor och åldrar? Personalomsättning?

Sitter de i landskap, hur ser lokalerna ut?

Förmåner: Tjänstepension? Friskvårdsbidrag? Arbetstid (många har förkortad tid till marknadsmässig lön)? Antal semesterdagar? Klämdagsledigt/halvdagar? Lunchförmån? Övertidsersättning?

Det var vad jag kom på nu
 
Jag vill veta hur det går för företaget, hur det gått de senaste åren och vad de har för plan framåt. Och självklart hur de tänkt sig att jag, eller den tjänst jag söker, passar in i dessa framtidsplaner. Jag vill också gärna veta vilka viktiga kunder företaget har, hur många dessa är, hur beroende företaget är av varje enskild kund. Jag jobbar som konsult, därför är min arbetsgivares kunder de företag jag kommer att jobba med, och därför har detta stor betydelse för mig. Och att företaget är lönsamt är en "framtidsförsäkring", jag skulle inte vilja börja jobba på ett företag som inte gör vinst.
 
Planer för företaget framöver... Och man kan fråga varför man ska välja att jobba hos dem. tänk som att det inte bara är du som ska bli godkända av dem utan du ska också se om du vill jobba hos dem... ( så kan man i alla fall tänka om man inte är helt beroende av att få det jobbet.)

Sen frågar jag om det finns kollektivavtal.. Om det inte finns så undrar jag hur det ser ut med pension, försäkringar etc.
 
Finns tjänsten idag? Varför slutar isåfall den som sitter där? Hur kommer det sig att de skapat en ny tjänst och hur ser de på utvecklingen av denna nya tjänst?

Vilka är de största kunderna? Gamla? Nya?
 
Jag vill veta hur det går för företaget, hur det gått de senaste åren och vad de har för plan framåt. Och självklart hur de tänkt sig att jag, eller den tjänst jag söker, passar in i dessa framtidsplaner. Jag vill också gärna veta vilka viktiga kunder företaget har, hur många dessa är, hur beroende företaget är av varje enskild kund. Jag jobbar som konsult, därför är min arbetsgivares kunder de företag jag kommer att jobba med, och därför har detta stor betydelse för mig. Och att företaget är lönsamt är en "framtidsförsäkring", jag skulle inte vilja börja jobba på ett företag som inte gör vinst.

Jag resonerar tvärtom, ett företag som redan gör vinst är ju alldeles för lite utmaning. Då är risken att man hamnar i förvaltning.

Jag vill utveckla verksamheter och arbeta med spännande teknik i forskningens framkant, helst i ett litet företag där min och mina teams insatser är helt avgörande för om lön kan betalas ut nästa månad.

Alla är vi olika.
 
Lägger till frågan om hur beslutsprocesser ser ut. Det kan ge en hint om hierarkiska och tungjobbade organisationer.
 
Jag resonerar tvärtom, ett företag som redan gör vinst är ju alldeles för lite utmaning. Då är risken att man hamnar i förvaltning.

Jag vill utveckla verksamheter och arbeta med spännande teknik i forskningens framkant, helst i ett litet företag där min och mina teams insatser är helt avgörande för om lön kan betalas ut nästa månad.

Alla är vi olika.
Det beror ju alldeles på... För min del är inte forskning och teknik så viktigt, jag jobbar med affärssystem och införandet av nytt affärssystem (eller uppgradering av det gamla) hos min arbetsgivares kunder är min huvudsyssla. Det blir liksom aldrig förvaltning, utan det är nya projekt och nya uppdrag hela tiden. Då är det viktigt att vara på ett företag som växer, som är lönsamt och som kan ge mig god beläggning och intressanta projekt.

Nu har jag iofs varit med och startat upp en helt ny verksamhet, och då gick vi förstås inte med vinst från början (företaget fanns inte ens när jag anställdes), men det var en risk jag var villig att ta just då. Och jag har aldrig haft ett så roligt jobb som det, trots "ups and downs". Men att säga upp mig från nuvarande jobb för att börja på ett etablerat företag som har dålig lönsamhet - nejtack!
 
Men att säga upp mig från nuvarande jobb för att börja på ett etablerat företag som har dålig lönsamhet - nejtack!

Som sagt är vi olika... Är uppdraget rätt, friheten att förändra stor och man känner att man verkligen har något att tillföra och känner att det är bra chanser att lyckas - så skulle jag föredra det framför att förvalta känd materia med redan etablerad hög lönsamhet, där utmaningarna saknas.

(Min närmaste omgivning tycker inte alltid att mina beslut är helt rätt i de frågorna, då jag med stor sannolikhet hade haft en helt annan ekonomi med andra "tråkigare" beslut. För egen del är ekonomi sekundärt när det gäller jobb, finns inte pressen, osäkerheten och utmaningarna har jag svårt att göra ett riktigt bra jobb. Då är det bättre att andra, som är duktiga på just det, tar över.)
 
Tack för de nya svaren som droppade in under dagen! :) Jag har passat på att använda några av dem redan och ska tillbaka till mässan imorgon.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 875
Senast: monster1
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 017
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Skulle vilja byta karriär efter många år inom samma yrke. Jag har en universitetetsutbildning men jobbar idag inte inom det utan i ett...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 700
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp