Bukefalos 28 år!

Vägrar bröstet!

Sv: Vägrar bröstet!

Ja okej, men BVC trodde inte att han blev tillräckligt mätt på det? Han kanske bara är inne i en sån period när det inte räcker med amning om han växer massa?

Fast for de flesta ar det sa att nar bebisen behover mer mjolk ater den hela tiden, kanske varje timme under natten eller dagen. Om man da ar lite osaker kan man ju latt tro att bebisen ar hungrig och inte far tillrackligt med mjolk, och om man ger den en flaska kanske den sveper hela. Men om man bara fortsatter amma en gang i timmen i tva tre dagar har man helt plotsligt okat produktionen och man har hur mycket mjolk som helst. Sa att det inte racker finns liksom inte for oss (med oss menar jag oss dar amningen funkar som den ska)
 
Sv: Vägrar bröstet!

Men om man bara fortsatter amma en gang i timmen i tva tre dagar har man helt plotsligt okat produktionen och man har hur mycket mjolk som helst. Sa att det inte racker finns liksom inte for oss (med oss menar jag oss dar amningen funkar som den ska)

Jag har ju varit med om det, äta varje-varannan timme i 2-3 dagar, och sen lugnt, eftersom mjölken ökat. Men 2-3 VECKOR trodde jag inte det kunde ta:cool:. Men nu verkar det ju ha stabiliserat sig i alla fall.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Jag känner igen det där, men jag har inte gett någon ersättning utan tjejen har fått först smakisar, fruktjucie, vatten och gröt samtidigt som innan jag varje mål har ammat henne. Men lilltösen är lite lat och vill inte suga längre än fem minuter. För att hålla igång mjölken har jag pumpat ur och hon har även fått det urpumpade.
Hur som helst, till för två veckor sedan åt hon hur bra vid brösten, sedan ville hon bara ha ett par mål innan åtta på morgonen av bröstet och mjöligtvis vid lunch också ifall vi varit ute, annars vill hon ha urpumpad bröstmjölk. Jobbigt värre är det. Ersättningsmjölk glöm det! Växer på längden gör hon så det knakar om och yr om kring här som en annan hotten tott. Men så mycket går hon inte upp i kilo. Annars är hon väl nöjd och glad.
Men jag vill varna alla här, om du älskar att amma ditt barn så ge fanken i att mata med flask, för då kommer det ögonblicket när de börjar rata bröstet! Vänta med smakisar så länge ni kan! Här kom rekommendationen att börja mellan 4-6 månader och jag började där kring. Till mitt nästa barn så kommer jag vänta in i det längsta.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Men jag vill varna alla här, om du älskar att amma ditt barn så ge fanken i att mata med flask, för då kommer det ögonblicket när de börjar rata bröstet! Vänta med smakisar så länge ni kan! Här kom rekommendationen att börja mellan 4-6 månader och jag började där kring. Till mitt nästa barn så kommer jag vänta in i det längsta.

Det är långt ifrån säkert. Många bebisar växlar utan problem mellan bröst, flaska och napp.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Det är verkligen inte säkert att dom ratar bröstet när man väl givit flaska, men man ska veta att det kan hända.

Jag har nu 4 små knoddar i min närhet och alla delammas ( bröst vs flaska ), har inte varit några som helst problem för dom.

Jag hoppas att det ska fungera att delamma för mig med när Skruttan behagar komma ut :)
 
Sv: Vägrar bröstet!

Det där med att amma och ge viss del med flaska verkar så himla smidigt! Men jag vågade inte testa när vår son var liten. Var inte beredd att ge upp amning OM det skulle börja krångla. Tänk vad skönt det hade varit om sambon kunde matat nåt mål/natt eller om jag kunde gett mig iväg på en ridtur utan att stressa som bara den. Nu till nästa barn hoppas jag ju såklart att amningen funkar men jag är ändå lite nyfiken på det där med att ge flaska ibland... Men jag vet inte... Man har ju hört vissa det funkar bra för och andra där barnet ratat bröstet direkt.
 
Sv: Vägrar bröstet!

Det där med att amma och ge viss del med flaska verkar så himla smidigt! Men jag vågade inte testa när vår son var liten. Var inte beredd att ge upp amning OM det skulle börja krångla. Tänk vad skönt det hade varit om sambon kunde matat nåt mål/natt eller om jag kunde gett mig iväg på en ridtur utan att stressa som bara den. Nu till nästa barn hoppas jag ju såklart att amningen funkar men jag är ändå lite nyfiken på det där med att ge flaska ibland... Men jag vet inte... Man har ju hört vissa det funkar bra för och andra där barnet ratat bröstet direkt.

Vi pratade med våran BVC-sköterska och hon tyckte vi skulle prova, hennes erfarenhet är att det funkar oftare än det inte funkar. Vi började försiktigt för att se hur sonen reagerade. Han är än så länge en sådan bebis som tar bröst, napp och flaska utan problem. Det är faktiskt väldigt skönt, särskilt nu när jag är sjuk. Jag fick hela söndagen att vila på eftersom min man kunde ta med sonen och en massa fryst mjölk och hälsa på goda vänner. :)
 
Sv: Vägrar bröstet!

:grin:
Här kom rekommendationen att börja mellan 4-6 månader och jag började där kring. Till mitt nästa barn så kommer jag vänta in i det längsta.

Nu kommer jag ju att börja jobba när Viking är 7 månader, därför vill jag gärna börja med smakisar i tid, skulle ju vara smidigt om han kunde äta något mål riktig mat på dagen när jag jobbar.

Och jag tror nog fortfarande att det i de flesta fall funkar alldeles utmärkt att både amma och ge flaska, det vi hade var nog bara någon tillfällig svacka/förvirring/utvecklingssprång whatever. Nu fungerar det ju precis som förut!

Jag känner många som har helammat men gett urpumpat i flaska ibland, och ändå kunnat delamma upp mot året.

Och för min del så känner jag att får jag inte tiden ensam ostressad i stallet med vetskapen om att lillen inte behöver bli hungrig, så flippar jag ur. Så jag tar nog risken att fortsätta låta pappa mata med flaska ibland.:angel:
 
Sv: Vägrar bröstet!

Det är verkligen inte säkert att dom ratar bröstet när man väl givit flaska, men man ska veta att det kan hända.

Jag har nu 4 små knoddar i min närhet och alla delammas ( bröst vs flaska ), har inte varit några som helst problem för dom.

Jag hoppas att det ska fungera att delamma för mig med när Skruttan behagar komma ut :)

Har Grodan bytt namn ;)?
 
Sv: Vägrar bröstet!

Nej hihi det är fortfarande Lillgrodan, men ibland när jag är sur på henne så får hon namnet Skruttan.

Du ska se hennes garderob, massa grodkläder hihi...
 
Sv: Vägrar bröstet!

För att det är så mycket enklare att amma.

Fundera på hur många gånger per dag du måste stå och diska flaskor varje dag om bebis äter varannan timme.

Eller hur man tar mg sig varmvatten och atiraljer för 5 måltider om man ska vara borta ett tag (helst utan rinnande vatten)

Jo fast det känns ju oerhört dumt o sätta sin egen lathet före att bebisen blir mätt :D Men nu verkar det funka igen så slutet gott! :)
 
Sv: Vägrar bröstet!

Prova att gnida in hela bröstvårtan med mjölk först så att han känner smaken. Det kan funka.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 665
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 638
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 317
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 560
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp