Bukefalos 28 år!

Vägrar gå ensam från stallplan

Svamlan

Trådstartare
Har en b-ponny som är otroligt snäll men dock lite ponnybusig och utnyttjar ibland situationer då barnen hanterar honom och då sticker han helt enkelt i från dem. Det är dock inte ett så stort problem. Det som är lite jobbigare är att han inte vill gå från stallet ensam, så var det inte i början utan har kommit mer och mer. Han kan backa hur långt som helst, blir upphetsad och arg och det brukar sluta med att barnen antingen hoppar av och går en bit, då kan ha gå vidare sen eller så kommer de helt enkelt inte iväg utan att jag går bredvid för då är han en ängel...Jag tycker inte barnen ska rida ut ensamma ändå, men det kan vara bra att kunna skritta iväg en runda före eller efter ridbanan, eller att kunna rida bort till åkern en bit bort och rida där (syns från stallet). Jag har själv suttit upp vid ett par tillfällen och då fått i väg honom men det hjälps inte sedan när barnen rider ändå.

Vi har pratat lite om varför det är så här, är flockkänslan så stark? Det är han som bestämmer i flocken kan tilläggas. Det har blivit värre nu sen ett år tillbaka då vi står i ett betydligt mindre stall än förut. Tacksam för tankar och tips.
 
Sv: Vägrar gå ensam från stallplan

låter bara som ett helt vanligt ledarskapsproblem tycker jag. Du är kanske ledare över ponnyn men barnen är det inte. Lite NH hantering där Barnen lär sig att göra rätt och ledarskapsövningar med ponnyn.
 
Sv: Vägrar gå ensam från stallplan

Ja kanske är det så "enkelt":). Jo jag är helt klart ledaren över honom, det är väldigt tydligt men man kan lugnt säga att han testade mig i början....men tji fick han! TAck för svar.
 
Sv: Vägrar gå ensam från stallplan

Jag vill omformulera Ztrikes svar litegrann. Ponnyn har förtroende för dig men inte dina barn. De behöver bli tryggare med varandra, inte tävla om vem ska ska dominera. Jag red en häst som var exakt som eran, som inte ville gå från stallet ensam. Stod på bakbenen och bara totalvägrade, om inte någon gick med till fots. Fick vackert leda henne en bit innan uppsittningen, då gick det bra. Allt eftersom kortade jag ner sträckan och till slut kunde jag rida iväg bara en 15-20 meter från stallet. Var hästen tveksam bad jag om ett steg i taget. Noga med rakriktning och mycket uppmuntran och beröm när hon trevade sig framåt. En gång kunde jag faktiskt rida henne ensam en hel runda från stallet på det viset. Hästens gamla ägare som haft henne i flera år kom ut och skulle provrida henne inför försäljning, och helt plötsligt var problemet borta. Den här personen kände hästen sig trygg med, då var det inga problem.

Så tror jag man får tackla ett sånt här problem. Tålamod, uppmuntran och vara villig att ta till apostlahästarna. Kan hästen tömköras? Det är ett bra sätt att öva den på att vara ute ensam, man får lättare att rakrikta och driva ur den positionen. Jag tror att hästar i grund och botten vill lyssna på oss och göra rätt, få beröm. Det krävs nog mer än tjur för att de ska totalvägra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 992
Senast: Grazing
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 363
Senast: ufot
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 112
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp