Väldigt smal kaninunge

Ryttaren

Trådstartare
Hej!
För ett tag sedan så hittade jag och en kompis en kaninunge.
Har haft honom hos mig i några dagar nu, men problemet är att han är väldigt mager. Kaninen delar just nu bur med mitt marsvin, och han får vara ute två gånger per dag (en liten stund i utebur och en promenad), den har kraftfoder i buren, fräscht vatten varje dag och grönsaker + golvtid.
(Den är nog runt fyra månader)
Jag försöker också ge honom c-vitamin, men nu så börjar han att rygga undan när jag räcker fram bitarna.
Men jag är mest orolig för att antingen så äter han väldigt lite, eller inget alls fastän det ligger massor av grönsaker på golvet för honom.
Och detta är inte pga marsvinet, dom bråkar inte och brukar tvätta varandra.
Så vad kan jag ge honom för att han ska äta mer? Och vad finns det för grönsaker/annat som gör så att han går upp i vikt?
Dessutom, hur får jag honom till att dricka mer?
 
C-vitamin är viktigt för marsvin, inte för kaniner. Så det kan du skippa.
Sen är hö det viktigaste för bägge djuren. Fri tillgång. Jag skulle ta bort övrig mat ett tag (du kan ju ge marsvinet det när det är uppe hos dig om den är van, så den får fortsätta äta det).
Sen skulle jag vara försiktig med att ha kanin och marsvin ihop. Kaniner bär på en bakterie som kan ge marsvin lunginflammation.
Vatten dricker han nog när han behöver.
 
Kaniner ska alltid ha fri tillgång på hö. Om du vill ge den kraftfoder så ge antingen spannmål eller ev rabbfor. Pellets man köper i djuraffären är sällan nåt att ha. Men hö är absolut viktigast, det ska alltid finnas.
 
Hej!
För ett tag sedan så hittade jag och en kompis en kaninunge.
Har haft honom hos mig i några dagar nu, men problemet är att han är väldigt mager. Kaninen delar just nu bur med mitt marsvin, och han får vara ute två gånger per dag (en liten stund i utebur och en promenad), den har kraftfoder i buren, fräscht vatten varje dag och grönsaker + golvtid.
(Den är nog runt fyra månader)
Jag försöker också ge honom c-vitamin, men nu så börjar han att rygga undan när jag räcker fram bitarna.
Men jag är mest orolig för att antingen så äter han väldigt lite, eller inget alls fastän det ligger massor av grönsaker på golvet för honom.
Och detta är inte pga marsvinet, dom bråkar inte och brukar tvätta varandra.
Så vad kan jag ge honom för att han ska äta mer? Och vad finns det för grönsaker/annat som gör så att han går upp i vikt?
Dessutom, hur får jag honom till att dricka mer?
Även om den är ung så skulle jag kolla tänderna på den.

Är du helt hundra på att det inte är en hare?

Det bästa är om den äter bara hö. De flesta kaniner klarar sig på det. Anledningen till att man skall vara restriktiv med pellets och liknande är att de gör kaninen fet och/eller att kaninen hellre äter pelletsen och inte äter tillräckligt med hö och det är inte bra för kaninens mage.

Men om kaninen är mager så kan den behöva tillskott av kraftfoder.

Däremot är det första du borde göra är som sagt att ta den till en veterinär som kan gnagare. Det finns flera orsaker till att kaniner är magra och inte går upp i vikt.

Läste nu att du haft kaninen i några dagar bara. Skulle tippa på att om kaninen är frisk så tar det säkert två veckor innan du märker skillnad. Väg gärna kaninen så märker du fort om den går upp i vikt.

Annars som dom andra skrev:
Ta bort allt förutom höt. Lägg till ca 1/2-1 dl pellets (inte gnagarblandningar utan ren pellets för kaniner). Vid denna tidpunkten på året så funkar ju även gräs i stället för hö.

Låt en veterinär kolla upp den.
 
Senast ändrad:
C-vitamin är viktigt för marsvin, inte för kaniner. Så det kan du skippa.
Sen är hö det viktigaste för bägge djuren. Fri tillgång. Jag skulle ta bort övrig mat ett tag (du kan ju ge marsvinet det när det är uppe hos dig om den är van, så den får fortsätta äta det).
Sen skulle jag vara försiktig med att ha kanin och marsvin ihop. Kaniner bär på en bakterie som kan ge marsvin lunginflammation.
Vatten dricker han nog när han behöver.

Tack!
Men hö har jag inte tillgång till just nu. Kommer nog att ha det nästa vecka.
Och jag ska också bygga en enskild bur till kaninen om några dagar.
Men jag ger dom alltid gräs, maskrosblad osv istället.
 
Kaniner ska alltid ha fri tillgång på hö. Om du vill ge den kraftfoder så ge antingen spannmål eller ev rabbfor. Pellets man köper i djuraffären är sällan nåt att ha. Men hö är absolut viktigast, det ska alltid finnas.

Tack!
Har inte tillgång till hö just nu. Men kommer att ha det nästa vecka.
Dom får gräs och maskrosblad istället. Ska också köpa kaninmat då jag är i djuraffären.
 
Även om den är ung så skulle jag kolla tänderna på den.

Är du helt hundra på att det inte är en hare?

Det bästa är om den äter bara hö. De flesta kaniner klarar sig på det. Anledningen till att man skall vara restriktiv med pellets och liknande är att de gör kaninen fet och/eller att kaninen hellre äter pelletsen och inte äter tillräckligt med hö och det är inte bra för kaninens mage.

Men om kaninen är mager så kan den behöva tillskott av kraftfoder.

Däremot är det första du borde göra är som sagt att ta den till en veterinär som kan gnagare. Det finns flera orsaker till att kaniner är magra och inte går upp i vikt.

Läste nu att du haft kaninen i några dagar bara. Skulle tippa på att om kaninen är frisk så tar det säkert två veckor innan du märker skillnad. Väg gärna kaninen så märker du fort om den går upp i vikt.

Annars som dom andra skrev:
Ta bort allt förutom höt. Lägg till ca 1/2-1 dl pellets (inte gnagarblandningar utan ren pellets för kaniner). Vid denna tidpunkten på året så funkar ju även gräs i stället för hö.

Låt en veterinär kolla upp den.

Tack!
Dens tänder är långa, och jag är säker på att det inte är en hare. Men den äter ändå, bara väldigt lite.
Ska köpa hö nästa vecka, och pellets nästa vecka. Och efter sommarlovet har börjat och ingen kontaktar mig eller min kompis, så tar jag den till en veterinär och kollar nog på en bur till den.
Den har en bur ute, men det känns väldigt osäkert att den är där inne utan hönsnät på marken.
 
Kaniner ska alltid ha fri tillgång på hö. Om du vill ge den kraftfoder så ge antingen spannmål eller ev rabbfor. Pellets man köper i djuraffären är sällan nåt att ha. Men hö är absolut viktigast, det ska alltid finnas.

Jag håller faktiskt inte med här, utbudet har ändrats en hel del senaste åren och Cuni Pro, Cuni Complete, Oxbows etc som finns på djuraffärer är mycket bättre kraftfoder än spannmål eller Rabbfor (Rabbfor är ett slaktkaninsfoder, och inget jag tycker att en kelkaninsägare ska laborera med. Lätt hänt att kaninmagen kraschar pga överskott på protein).

Precis som till häst, det spelar ingen roll var du köper det, det spelar roll vad det innehåller och vad det har för analys.

Till TS är mina tips:
1. Ta reda på om det är en kanin eller hare. Lägg upp en bild här tillexempel.
2. Om det är en kanin, be någon som kan kaniner om hjälp att titta på den. Det finns många uppfödare över hela landet, ta kontakt med utställningsföreningen eller hoppföreningen i ditt län, jag kan skicka länkar om du vill. Dom kan hjälpa dig att avmaska kaninen.
2. Kaninen ska ha en egen bur, ha den inte med marsvinet för båda deras skull.
3. Ett bra hö är precis som till häst grundfodret.
4. Köp en påse med kraftfoder som har högre växttråd/fiberhalt än protein. Versele Laga Cuni Complete brukar vara lätt att få tag på i djuraffärer.
 
Tack!
Dens tänder är långa, och jag är säker på att det inte är en hare. Men den äter ändå, bara väldigt lite.
Ska köpa hö nästa vecka, och pellets nästa vecka. Och efter sommarlovet har börjat och ingen kontaktar mig eller min kompis, så tar jag den till en veterinär och kollar nog på en bur till den.
Den har en bur ute, men det känns väldigt osäkert att den är där inne utan hönsnät på marken.

Om du inte har råd att köpa/bygga en egen bur till kaninen, eller köpa bra mat till den, så ska du ju inte ha en kanin. Vad säger dina föräldrar?
 
Jag håller faktiskt inte med här, utbudet har ändrats en hel del senaste åren och Cuni Pro, Cuni Complete, Oxbows etc som finns på djuraffärer är mycket bättre kraftfoder än spannmål eller Rabbfor (Rabbfor är ett slaktkaninsfoder, och inget jag tycker att en kelkaninsägare ska laborera med. Lätt hänt att kaninmagen kraschar pga överskott på protein).

Precis som till häst, det spelar ingen roll var du köper det, det spelar roll vad det innehåller och vad det har för analys.

Till TS är mina tips:
1. Ta reda på om det är en kanin eller hare. Lägg upp en bild här tillexempel.
2. Om det är en kanin, be någon som kan kaniner om hjälp att titta på den. Det finns många uppfödare över hela landet, ta kontakt med utställningsföreningen eller hoppföreningen i ditt län, jag kan skicka länkar om du vill. Dom kan hjälpa dig att avmaska kaninen.
2. Kaninen ska ha en egen bur, ha den inte med marsvinet för båda deras skull.
3. Ett bra hö är precis som till häst grundfodret.
4. Köp en påse med kraftfoder som har högre växttråd/fiberhalt än protein. Versele Laga Cuni Complete brukar vara lätt att få tag på i djuraffärer.

Tack!
Jag förstår inte hur man lägger upp bilder, hade tänkt göra det när den låg ner och man såg hur smal han är.
Ja tack!
Ska bygga det om ett tag.
Det får båda på Måndag.
Okej, jag ska kolla efter det.
 
Om du inte har råd att köpa/bygga en egen bur till kaninen, eller köpa bra mat till den, så ska du ju inte ha en kanin. Vad säger dina föräldrar?

Har råd, ska köpa nu på måndag.
Och jag köper en bur om ägaren inte kontaktar mig. Just nu så bygger jag nog en enkel bur till honom.
 
I vilket län bor du :)?

Jag ser bilden på din blogg, och ja det är en kanin ;). Ser för övrigt ut som att det kan vara en renrasig (eller korsning), ser ut som en hermelin. Visst har den öronmärkning? Det ser ut som det på bilden.

Skriv in öronmärkningen här så kan jag ge dig kontaktuppgifterna till uppfödaren :).
 
Hehe jag hann ändra mitt inlägg medans du citerade, men skriv in öronmärkningen här så kan jag leta rätt på uppfödaren också :).
 
Ja, tyvärr. :down:
Hade inte kunskapen om att dom skulle vara två när vi köpte. Och sen så kunde jag inte köpa ett till.
Men nu så har hon åtminstone en till gnagare att vara med.

Jag gissar att du köpte marsvinet från en djuraffär(?) och dom har som skyldighet att informera dig om hur de ska hållas. Du har även skyldighet att kolla upp vad som gäller för hållande av djur. Jag skulle tipsa om att du går in och läser på jordbruksverkets hemsida i L80 vad som gäller för hållande av kaniner och gnagare (kaniner är INTE gnagare). Tänk på att måtten som anges är MINIMI-mått så skaffa gärna burar som är betydligt större än de
 
Jag gissar att du köpte marsvinet från en djuraffär(?) och dom har som skyldighet att informera dig om hur de ska hållas. Du har även skyldighet att kolla upp vad som gäller för hållande av djur. Jag skulle tipsa om att du går in och läser på jordbruksverkets hemsida i L80 vad som gäller för hållande av kaniner och gnagare (kaniner är INTE gnagare). Tänk på att måtten som anges är MINIMI-mått så skaffa gärna burar som är betydligt större än de

Okej, jag fick marsvinet när jag var 7.
Hade pluggat på om marsvin, och det stod inget om två stycken.
En stor bur köps till honom om han går att behållas.
 
Okej, jag fick marsvinet när jag var 7.
Hade pluggat på om marsvin, och det stod inget om två stycken.
En stor bur köps till honom om han går att behållas.

Det är jättebra att läsa på innan man skaffar djur, men det gäller att läsa på på rätt sidor så man får rätt information, annars kan det lätt bli fel. När det gäller smådjur förekommer det ofta tyvärr felaktig information så mitt tips är att läsa L80 så du vet vad du minst måste göra för att inte bryta mot lagen. I föreskrifterna står det tydligt att gnagare ska hållas i par. (L80 kap 8, 1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.)

Att ta kontakt med en uppfödare kan också vara en bra ide eftersom dom (oftast) har större erfarenhet av specifika djurslag än vad djuraffärer har
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Icfafn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 576
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 759
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 717
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp