Bukefalos 28 år!

Väldigt smal kaninunge

Det är jättebra att läsa på innan man skaffar djur, men det gäller att läsa på på rätt sidor så man får rätt information, annars kan det lätt bli fel. När det gäller smådjur förekommer det ofta tyvärr felaktig information så mitt tips är att läsa L80 så du vet vad du minst måste göra för att inte bryta mot lagen. I föreskrifterna står det tydligt att gnagare ska hållas i par. (L80 kap 8, 1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.)

Att ta kontakt med en uppfödare kan också vara en bra ide eftersom dom (oftast) har större erfarenhet av specifika djurslag än vad djuraffärer har

Men nu när jag hittade den här kaninen så hade jag inte mer erfarenhet än att lära en att gå i sele och tämja den lite smått.
Vet däremot inte hur jag ska göra med mitt marsvin...
 
Jag gissar att du köpte marsvinet från en djuraffär(?) och dom har som skyldighet att informera dig om hur de ska hållas. Du har även skyldighet att kolla upp vad som gäller för hållande av djur. Jag skulle tipsa om att du går in och läser på jordbruksverkets hemsida i L80 vad som gäller för hållande av kaniner och gnagare (kaniner är INTE gnagare). Tänk på att måtten som anges är MINIMI-mått så skaffa gärna burar som är betydligt större än de
Vad är kaniner? Trodde det var gnagare.
(Hmm har kallat min häst för gnagare för att hon har så långa öron men det stämmer ju inte då :D)
 
Men nu när jag hittade den här kaninen så hade jag inte mer erfarenhet än att lära en att gå i sele och tämja den lite smått.
Vet däremot inte hur jag ska göra med mitt marsvin...

Oavsett om du har erfarenhet av kaniner eller inte måste du ändå se till att du uppfyller vissa saker när det gäller djurens livsmiljö. Därför är det jättebra att gå och läsa föreskrifterna som gäller, och som sagt, när det gäller burmått etc är det minimimåtten som anges i föreskrifterna. http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf
 
Läs på om marsvin. Skaffa en kompis (av samma kön) eller omplacera.
Svenska marsvinsföreningen har sida på nätet med mycket information.
Dina föräldrar borde ta större ansvar vad gäller dina djur tycker jag. Är man minderårig har man inte alltid kunskaper och då är det föräldrarna som får ta yttersta ansvaret och läsa på ordentligt.
 
Läs på om marsvin. Skaffa en kompis (av samma kön) eller omplacera.
Svenska marsvinsföreningen har sida på nätet med mycket information.
Dina föräldrar borde ta större ansvar vad gäller dina djur tycker jag. Är man minderårig har man inte alltid kunskaper och då är det föräldrarna som får ta yttersta ansvaret och läsa på ordentligt.

Marsvinet är väldigt gammal.:cry:
När hon dör, så blir den andra ensam. Och jag vet inte ens om jag planerar för att ha marsvin i framtiden.
Fast jag hoppas verkligen att hon lever länge, hon är runt sex - fem år gammal.
Så kaninen får vara hennes sällskap nu.
Men, jag ska försöka övertala mina föräldrar. Måste skaffa större bur då, däremot.
Kaninen och marsvinet är i samma bur bara för att det känns inte säkert att ha kaninen ute.
När vi skaffade Charlie så hade vi ingen aning om detta, och skyll inte på mina föräldrar för att hon har varit ensam, jag borde ha läst på mer.
 
Snälla bukefalister. Jag vet många som har både ensamma tamråttor, kaniner, marsvin och guldhamstrar och vad det nu är, som hanteras dagligen, har leksaker och älskas högaktningsfullt. Ska man verkligen behöva avliva ett älskat marsvin, kanin, guldhamster eller vad det nu är, för att kompisen dött och man inte har tänkt att köpa nytt?

Varför inte helt enkelt svara på TS fråga i stället för att slå med pekpinnen om något helt annat.

Jag tycker det är värre med alla bukefalister som har katter, som får vara ute vind för våg dag som natt och så klagas det på att BuÄÄÄÄÄÄ den blev överkörd eller dog av kattpest, vingelsjuka eller något annat för att det är så dyrt att ta en vanlig katt till veterinären och man har givetvis inte katten försäkrad, för den försäkringen måste man ju ha till hunden. Och två dagar senare köper - läs hämtar man gratis en ny katt.

Kram och trevlig helg

@Ryttaren Hoppas att allt ordnar sig. Får du inte de svar som behövs här av bukeexperterna, så kostar det faktiskt inget att ringa en veterinär och be om tips och råd.

/IngelaH
 
Senast ändrad:
Snälla bukefalister. Jag vet många som har både ensamma tamråttor, marsvin och guldhamstrar och vad det nu är, som hanteras dagligen, har leksaker och älskas högaktningsfullt.

Varför inte helt enkelt svara på TS fråga i stället för att slå med pekpinnen om något helt annat.

Kram och trevlig helg

@Ryttaren Hoppas att allt ordnar sig. Får du inte de svar som behövs här av bukeexperterna, så kostar det faktiskt inget att ringa en veterinär och be om tips och råd.

/IngelaH

Tack.:)

Ska ringa en veterinär och fråga. Om ägaren inte kontaktar mig så tar vi kaninen till dom och får den undersökt så att vi vet ålder, ras, om det har någon sjukdom osv.
 
Snälla bukefalister. Jag vet många som har både ensamma tamråttor, kaniner, marsvin och guldhamstrar och vad det nu är, som hanteras dagligen, har leksaker och älskas högaktningsfullt. Ska man verkligen behöva avliva ett älskat marsvin, för att kompisen dött och man inte har tänkt att köpa nytt?

Varför inte helt enkelt svara på TS fråga i stället för att slå med pekpinnen om något helt annat.


Tycker TS fått mycket bra svar och inte bara pekpinnar. Men bara för att man hanterar sina djur dagligen betyder det ju inte att det är ok att hålla ett flockdjur ensam. Och oavsett hur mycket hantering och kärlek man ger sitt djur bryter man ju ändå mot föreskrifterna genom att inte hålla djuren i par eller grupp (bortsett från guldhamster)
Hade du tänkt likadant om det gällt en häst?
 
Men snälla @doleron hon har ju redan erkänt hur fel hon har och hur dåligt påläst hon är och förklarat vad hon och hennes föräldrar ska göra för att förbättra situationen.

Kan man inte nöja sig med det, i stället för att fortsätta elda på den diskussionen?

Mvh

IngelaH
 
Tycker TS fått mycket bra svar och inte bara pekpinnar. Men bara för att man hanterar sina djur dagligen betyder det ju inte att det är ok att hålla ett flockdjur ensam. Och oavsett hur mycket hantering och kärlek man ger sitt djur bryter man ju ändå mot föreskrifterna genom att inte hålla djuren i par eller grupp (bortsett från guldhamster)
Hade du tänkt likadant om det gällt en häst?

Men om marsvin inte kan vara med kaniner, kan då hästar vara med klövdjur?
 
Ja men jag förstår bara inte varför du drar in andra bukeanvändare som håller sina smådjur ensamma. Att andra väljer att hålla sina djur själv gör det ju inte mer rätt bara för det. Tycker som sagt att det är jättebra att TS läst på och ska göra det ännu mer.
 
Men om marsvin inte kan vara med kaniner, kan då hästar vara med klövdjur?

Klart dom kan gå ihop, men som alla flockdjur får dom (oftast) ett bättre socialt utbyte om dom hålls ihop med artfränder, det är därför förordningarna är skriva på de sätt de är. Att kaniner och marsvin inte bör gå ihop har väl med smittospridning att göra som folk tidigare skrivit.
 
Snälla bukefalister. Jag vet många som har både ensamma tamråttor, kaniner, marsvin och guldhamstrar och vad det nu är, som hanteras dagligen, har leksaker och älskas högaktningsfullt. Ska man verkligen behöva avliva ett älskat marsvin, kanin, guldhamster eller vad det nu är, för att kompisen dött och man inte har tänkt att köpa nytt?

Skillnaden är lagstiftning. Man får inte ha marsvin ensamma. På samma sätt som att man inte får ha en häst på lösdrift på vintern utan tillgång till en ligghall i rätt storlek.

Guldhamstrar ska man förresten defintivt ha ensamma. Och kaniner är inte gnagare, så nedanstående gäller inte för kanin.

L80, kap 8:
§1.
Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf

Jag tycker att det känns väldigt konstigt att en moderator argumenterar FÖR att strunta i djurskyddsföreskrifterna.
 
Jag argumenterar inte emot djurskyddsregler, det jag argumenterar emot är att ni trots att TS ber ER så hemskt mkt om ursäkt för att hon existerar och är dåligt påläst och att hon tillsammans med sina föräldrar ska förbättra situationen fortsätter att tjata. Jag skriver INTE som moderator och jag är väl påläst om djurskydd gällande de djur jag har ägt, då det finns mkt konstiga så kallade "vänner" i den vida världen.

"Katter och hundar ska enligt lagen hållas under sådan uppsikt att..." för att fortsätta den diskussionen ;)

Mvh
IngelaH
 
För att hålla sig till ämnet, så finns det ett skyddsnät runt kaniner i form av föreningar, så bara för att man hittat en kanin så betyder det inte att det är bäst att den bor hemma hos en själv. Det bästa är faktiskt att ringa polisen, som sen kontaktar uppfödare i området, eller att själv kontakta föreningen på direkten.

Och i det här fallet, där det inte finns varken bur, hö eller kunskap, och inga planer på att åtgärda det förrän senare, så tycker jag att TS/TS föräldrar bör kontakta Jönköpings KAF snarast, helst idag. Jag har PM:at henne kontaktuppgifterna.

Dessutom så har TS hittekanin öronmärkning (som det ser ut på bilderna på hennes blogg iaf), vilket betyder att föreningen inte kommer att ha några som helst problem att hitta uppfödaren.

Jag har tagit emot en hittekanin via polisen (dom ringde dan innan julafton och kom ut med han på direkten), tyvärr omärkt så trots att jag fiskade runt bland uppfödare av den rasen och färgen så hittade vi inte någon ägare utan efter 3 månader (hittegodsregler) omplacerade jag kaninen till en familj.
 
Det känns som om denna tråden bara försvinner bort och diskuterar istället djurlagar och inte hur jag får en kaninunge att gå upp i vikt..
 
Det känns som om denna tråden bara försvinner bort och diskuterar istället djurlagar och inte hur jag får en kaninunge att gå upp i vikt..

Sorry för det, men utan grundförutsättningarna för en god kaninhållning så är det lite poänglöst att diskutera viktökning på kanin. Hade det varit en av mina kaniner hade jag börjat med att avmaska, sen långsamt ökat energi- och proteininnehållet i kraftfodret, samt hållt noggrann koll på kaninens hull. Om det inte ökat i vikt som den skulle hade jag behövt ringa veterinär. Det krävs pengar och kunskap.

Snälla kontakta föreningen så att kaninen kan hitta sin ägare :(, eller åtminstone får bo hos någon med erfarenhet under rehabiliteringen.
 
Marsvinet är väldigt gammal.:cry:
När hon dör, så blir den andra ensam. Och jag vet inte ens om jag planerar för att ha marsvin i framtiden.
Fast jag hoppas verkligen att hon lever länge, hon är runt sex - fem år gammal.
Så kaninen får vara hennes sällskap nu.
Men, jag ska försöka övertala mina föräldrar. Måste skaffa större bur då, däremot.
Kaninen och marsvinet är i samma bur bara för att det känns inte säkert att ha kaninen ute.
När vi skaffade Charlie så hade vi ingen aning om detta, och skyll inte på mina föräldrar för att hon har varit ensam, jag borde ha läst på mer.

Jag tycker ändå att dina föräldrar borde läst på mer än du, är man bara ett barn ska man inte behöva ta det ansvaret själv.

Men såklart, att skaffa en till som sen blir ensam är inte ett bra val. Inte eftersom ditt marsvin redan uppnåt en sådan ålder.
Vårt första marsvin vi skaffade när jag var liten (10 år) hade vi själv. Då visste vi inte bättre och lagstiftningen var heller inte sådan att man skulle ha två. Men sedan dess har det blivit fler marsvin, de har minst varit två tillsammans. Och jag ser ju hur mycket de tycker om att ha kompisar.

Hö måste du däremot be dina föräldrar skaffa, det ska bägge djurslagen ha fri tillgång till.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 664
Senast: Icfafn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 919
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 742
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Bilsätesskydd
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp