Väldigt smal kaninunge

@Ryttaren Det är mycket billigare att köpa hö hos en bonde om man har möjlighet att förvara det :) Djuraffärshö är ju inte billigt direkt..

På sommaren så slår en bonde hö på åkrarna utanför vårat hus. :) Och vi får ta hö av honom, ska samla in riktigt mycket åt dom då.
Men just nu så finns det ingen bonde att köpa av.. :down:
 
Passa på att försöka köpa några småbalar då, det är mellan 10-15 kg i varje och borde räcka ett tag :)
 
Ge många små portioner varje dag. Marsvin har verkligen en tendens att sitta och äta sitt hö samtidigt som de kissar och bajsar på det, så det blir lätt ofräscht.
 
Ge många små portioner varje dag. Marsvin har verkligen en tendens att sitta och äta sitt hö samtidigt som de kissar och bajsar på det, så det blir lätt ofräscht.

Ja, ska försöka med det.
Ett tag så var hon tränad att gå i ett hörn, men nu så går hon överallt..
 
Det är inte bara att ni inte läste på ordentligt som gör att dina föräldrar har ansvar. Kan man inte åka och köpa hö ofta måste man köpa mer när man väl köper. Det förstår jag inte hur dina föräldrar kan missa då det är samma princip som för vanlig mathandling. Det går oftast att köpa en bal i ett stall och då räcker det länge. Många saker står inte i de böcker man kan låna på bibblan eller köpa. Föräldrar har ALLTID det största ansvaret över barnets djur.

Har du en höhäck till hö:et?
 
Det är inte bara att ni inte läste på ordentligt som gör att dina föräldrar har ansvar. Kan man inte åka och köpa hö ofta måste man köpa mer när man väl köper. Det förstår jag inte hur dina föräldrar kan missa då det är samma princip som för vanlig mathandling. Det går oftast att köpa en bal i ett stall och då räcker det länge. Många saker står inte i de böcker man kan låna på bibblan eller köpa. Föräldrar har ALLTID det största ansvaret över barnets djur.

Har du en höhäck till hö:et?

Ja, det har jag.
 
Ska du sluta ha marsvin efter att din hona har dött? Annars kan du ju skaffa två nya marsvinshonor (så att du har tre stycken). Så när hon dör är det inte bara en ensam kvar utan två. Man kan ju även adoptera en gammal hona från nån som inte kan ha den kvar, marsvin blir ju 7-8år så hon har kanske 3år till som ensamgris annars. (Och skillnaden på ett marsvin med marsvinskompisar och marsvin utan marsvinskompisar är tydlig, de blir jätteglada av att få någon att prata med!)

Sen ang kaninen, så tar det ju lång tid att få upp hullet på de. Det var väl dessutom en unge? En bra grej att ha när man har smådjur är att köpa en gramvåg så man kan väga djuren en gång i veckan, skriva upp det och se hur mycket de har gått upp / gått ner sen förra vägningen.

Det måste väl finnas fler än 1 bonde där ni bor? Fixa fler höbönder ;) Sätta upp lapp i affären om att man vill köpa hö i småbal kan man ju också göra. Det är värdelöst att köpa hö i mataffären eller djuraffären.
 
Ska du sluta ha marsvin efter att din hona har dött? Annars kan du ju skaffa två nya marsvinshonor (så att du har tre stycken). Så när hon dör är det inte bara en ensam kvar utan två. Man kan ju även adoptera en gammal hona från nån som inte kan ha den kvar, marsvin blir ju 7-8år så hon har kanske 3år till som ensamgris annars. (Och skillnaden på ett marsvin med marsvinskompisar och marsvin utan marsvinskompisar är tydlig, de blir jätteglada av att få någon att prata med!)

Sen ang kaninen, så tar det ju lång tid att få upp hullet på de. Det var väl dessutom en unge? En bra grej att ha när man har smådjur är att köpa en gramvåg så man kan väga djuren en gång i veckan, skriva upp det och se hur mycket de har gått upp / gått ner sen förra vägningen.

Det måste väl finnas fler än 1 bonde där ni bor? Fixa fler höbönder ;) Sätta upp lapp i affären om att man vill köpa hö i småbal kan man ju också göra. Det är värdelöst att köpa hö i mataffären eller djuraffären.

Jadå, ska köpa en bonde på marknaden. ;)

Borde ha tänkt på det när jag var i djuraffären idag, men vi ska antagligen åka dit igenom om ett tag, så kan leta efter en våg då.
Och den bonden som vi har i närheten slår väldigt mycket hö. (Två/tre åkrar) kan fråga om vi kan få köpa en höbal.
Och angående marsvinet och kaninen, dom sitter och mumsar hö brevid varandra (kunde inte ha kaninen i sin egna bur, han rymde om och om igen, fastnade till och med! :() dom verkar komma bra överrens. Har heller inte visat några tecken på en sjukdom, har haft honom i snart en vecka nu. Så tills vi har skaffat en bättre så får dom dela.. Vill inte att han ska ta sig ur sin egna och tugga sladdar, fastna osv.
Och om marsvinet tycker att han är för mycket med henne så har hon ett hus att gå in i.
Men jag är fortfarande orolig för bakterien kaninen kan bära på..
 
Angående bakterien har jag haft mina kaniner och marsvin tillsammans i samma bur förut (olika marsvin, olika kaniner) och hittills har inget marsvin blivit smittad. Men risken finns och det händer att marsvin dör i lunginflammation av den bakterien. Så det är bra att veta.
 
Angående bakterien har jag haft mina kaniner och marsvin tillsammans i samma bur förut (olika marsvin, olika kaniner) och hittills har inget marsvin blivit smittad. Men risken finns och det händer att marsvin dör i lunginflammation av den bakterien. Så det är bra att veta.

Dom är i skilda burar nu..
Anledningen till att dom är i samma är pga att vi inte vill att det ska komma ut avföring (från kaninen) på golvet och väggen.
Men det blev så trångt, så nu får han vara i sin egna.
Han välte ut sin matskål, vattenskål, och det blev bara konstigt.
 
Jag upplevde dig som spydig.
Vad exakt är det som är spydigt? Frågan vad kaniner räknas som?
Att jag trodde att kaniner räknades som gnagare?
Eller att jag kallade min häst gnagare ibland för att hon har långa öron? (Nu går hon dock under benämning hardjur istället då det är den korrekta benämningen vilket jag nu har lärt mig)
 
Jag upplevde dig som spydig.

Okej, personen som hon pratade med betedde sig inte som om dom tyckte att hon var spydig, ingen sa till @Tora att hon betedde sig på det sättet och jag vet inte hur du upplevde att hon var det, men jag kommer att be dig att inte diskutera detta i min tråd.
Denna tråden är inte om du tyckte att hon var spydig, utan om hur man får en kaninunge att gå upp i vikt. Så det är endast det och trevligheter jag vill diskutera här.
Tack.
 
Har du kollat så att kaninen inte har något bettfel, som gör att den inte får i sig mat som den ska. Sen är det bra att kolla bajset och rumpan för att utesluta att den fått mask. Verkar allt ok, och kaninen är pigg och glad, så är det bara att ge den bra tillgång till pellets och fri tillgång till hö. Jag har en kaninhane som har lätt för att bli lite tunn ibland, jag brukar ge honom några solrosfrön i maten då, det går han upp i vikt på. Dock bara några, kanske 5 st/dag i några dagar.
 
Har du kollat så att kaninen inte har något bettfel, som gör att den inte får i sig mat som den ska. Sen är det bra att kolla bajset och rumpan för att utesluta att den fått mask. Verkar allt ok, och kaninen är pigg och glad, så är det bara att ge den bra tillgång till pellets och fri tillgång till hö. Jag har en kaninhane som har lätt för att bli lite tunn ibland, jag brukar ge honom några solrosfrön i maten då, det går han upp i vikt på. Dock bara några, kanske 5 st/dag i några dagar.

Den har gått upp lite i vikt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 615
Senast: Icfafn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 759
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 716
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp