Bukefalos 28 år!

Välja hundras

silversoft

Trådstartare
Hej! :)
Jag letar efter min framtida hundras. Jag söker en hund som både fungerar som sällskapshund och som aktiv träningshund.
Vad jag söker hos min framtida hund är:
En "av och påknapp" lugn inomhus o pigg o glad ute.
Lyhörd och sätta sin ägare i första hand och inta ha någon jaktinstinkt.
Ingen pälsvård, kort päls, längst är ungefär som korthårig schäfer, så lång kan den få vara :P
Medelstor till stor hund.
Den ska vara med på oterna när det kommer till lydnad o agillity eller lek i skogen, men ska samtidigt kunna slappa en dag med bara rastningar om det är dåligt väder eller om man är sjuk utan o riva huset.
Inget skällig


Något förslag :)
 
Sv: Välja hundras

Ett tips till alla dessa rastrådar_)

Gå in på skk, sök på olika raser, när du hittar intressanta raser, googla om den rasen, jag lovar att du kommer finna massa information, både på forum och rasklubb, bloggar..:d
 
Sv: Välja hundras

På all nivå, dom orkar väll inte hoppa o springa i tunnlar, tror dom är lite för tungt byggda i kroppen för den typ av sport :)
Jag har funderat på tollare men dom verkar vara ganska energiska och skälliga :P
 
Sv: Välja hundras

Låter som mina önskemål:) här blir det dock en jaktlabbetik. En jaktlabbe är avlad för apportering, inte att förfölja vilt.
 
Sv: Välja hundras

På all nivå, dom orkar väll inte hoppa o springa i tunnlar, tror dom är lite för tungt byggda i kroppen för den typ av sport :)
Jag har funderat på tollare men dom verkar vara ganska energiska och skälliga :P

Självklart kan en vanlig labbe köra agility! Däremot kanske den inte klarar av att konkurrera högre upp i klasserna om den är tung.

Vad har du för ambitioner och målsättningar med din träning med hunden?
Hur ofta kommer du träna?
Hur mycket?
Har du tävlingsambitioner?
På vilken nivå?
I vilka grenar?
 
Sv: Välja hundras

Tollare kan absolut passa och de jag träffat har inte varit varken skälliga eller överdrivet energiska, men det beror förstås på vad man är van vid. Tänk på att Tollaren ofta har en hel del skärpa som labben saknar.
 
Sv: Välja hundras

Jag skulle, som alltid, vilja slå ett slag för Lagotto Romagnolo.
Det enda kravet den inte uppfyller är pälsvården men om man lär sig att klippa den själv och håller pälsen kort behöver den inte borstas eller dylikt. Jag har bara haft en hund, min Lagotto, men jag tror att jag föredrar hans icke fällande päls framför en som tappar en massa hår överallt men då, inte behöver klippas.

De labbar jag träffat sätter inte sin ägare i första rummet utan springer tvärtom gärna fram till allt och alla.
 
Sv: Välja hundras

jag tränar med min nuvarande hund höst och vår när träningarna är. Mina abitioner är inte så spec höga direkt, jag vill träna och tävla lite både agility och lydnad :)
Jag läste om Cooiker hondje? Men läste också att dom jagar katter... :O :P
 
Sv: Välja hundras

På all nivå, dom orkar väll inte hoppa o springa i tunnlar, tror dom är lite för tungt byggda i kroppen för den typ av sport :)

Det är så tråkigt med den iställningen till labradorer. Tyvärr är många överviktiga och det är nog dom du tänker på.

En sund labrador, precis som alla sunda hundar, orkar mycket väl hoppa och springa i tunnlar och är inte tungt byggda.

Min kör då agilitybanor (på hemmaplan) utan problem.
 
Sv: Välja hundras

jag tränar med min nuvarande hund höst och vår när träningarna är. Mina abitioner är inte så spec höga direkt, jag vill träna och tävla lite både agility och lydnad :)
Jag läste om Cooiker hondje? Men läste också att dom jagar katter... :O :P

Jag menade mer tex hur många timmar i veckan du tänker träna?
Och kommer du vara nöjd att tävla lite i de lägre klasserna eller vill du satsa på SM?

Det är ganska stor skillnad att träna någon gång i veckan mot att göra det nästan varje dag.. Och väldigt stor skillnad om man mest vill ut och pröva vingarna på banorna eller om man har som mål att tävla SM eller ännu mer.
 
Sv: Välja hundras

Schäfer! :love:

Jag har en vit schäfertik som är precis som du beskriver.
- Alert och lekfull ute, går och lägger sig så fort vi kommer in.
- Otroligt (!) lättlärd, de flesta trick sitter efter 5-10 upprepningar.
- Ingen jaktinstinkt alls (springer det förbi en hare eller katt så tittar hon bara).
- Skäller så gott som aldrig, något lågt morrande och ett skall om någon beter sig hotfull exempelvis.
- Världens lydigaste, haft henne lös i skogen/stallet/på landet sedan hon var typ - 4 månader och det fungerar utmärkt (Hon är snart ett år).

Världens kelgris dessutom :love:

1499551_538761949553152_2070171687_n.jpg
 
Sv: Välja hundras

Schäfer! :love:

Jag har en vit schäfertik som är precis som du beskriver.
- Alert och lekfull ute, går och lägger sig så fort vi kommer in.
- Otroligt (!) lättlärd, de flesta trick sitter efter 5-10 upprepningar.
- Ingen jaktinstinkt alls (springer det förbi en hare eller katt så tittar hon bara).
- Skäller så gott som aldrig, något lågt morrande och ett skall om någon beter sig hotfull exempelvis.
- Världens lydigaste, haft henne lös i skogen/stallet/på landet sedan hon var typ - 4 månader och det fungerar utmärkt (Hon är snart ett år).

Världens kelgris dessutom :love:

1499551_538761949553152_2070171687_n.jpg


Vit herdehund har jag faktiskt tänkt på!! :D :D så glad att du berättade om henne! Men det kanske e skillnad på en vit schäfer och en vit herde? Jag vet inte så noga men vet att vita herdarna är lugnare och mer som en aktiv sällskapshund och har inte riktigt den här skaprheten som schäfer kan ha :)
 
Sv: Välja hundras

Jag älskar labradorer och vet att dom klarar det mesta! Men däremot tänker jag att dom är kraftigt byggda, dom har en kraftig benstomme och då undrade jag hur dom orkar det, dom är väl gjorda för att apportera ? :) Men jag kan nog tänka mig att en labbe kan köra en agillitybana, :D Det är ju så med alla djur, tycker dom det är kul kan man alltid köra på :)
 
Sv: Välja hundras

Att apportera en hel dag kräver en hel del energi och uthållighet.
Att ha massa är inte samma sak som fetma, som många med labradorer av utställningslinjer verkar tro.
Även sådana labbar är hälsosamma om de hålls i fin form, dvs inte utställnings rund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 271
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 892
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 615
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp