Bukefalos 28 år!

Välja hundras

Det är upp till ts att hitta en hund som passar. Som sagt, jag hör vad ni säger och jag har förklarat hur jag tänkte.
Allt är inte svart eller vitt.
Såklart det är, men det kanske inte är till hjälp att föreslå en ras där risken för att det blir väldigt fel är överhängande. Det ska vara kul att ha hund och då är det en bra start att hitta en lämplig ras. Du verkar göra det väldigt personligt när vi ändra tycker att schäfer inte är så lämpligt. Bara för att någon inte tycker att golden retriever är lämpligt till en viss person betyder inte det att min hund är mindre värd eller sämre för mig.
 
Såklart det är, men det kanske inte är till hjälp att föreslå en ras där risken för att det blir väldigt fel är överhängande. Det ska vara kul att ha hund och då är det en bra start att hitta en lämplig ras. Du verkar göra det väldigt personligt när vi ändra tycker att schäfer inte är så lämpligt. Bara för att någon inte tycker att golden retriever är lämpligt till en viss person betyder inte det att min hund är mindre värd eller sämre för mig.

Jag tar det inte personligt, men jag tycker att det är tråkigt att inte bli respekterad. Jag förstår hur ni tänker och jag har förklarat hur jag tänker, baserat på hundar jag träffat.
Alla tycker inte lika.

Ni tycker att det är oansvarigt att rekommendera schäfer. Jag tycker att avel är oansvarigt.
Hade ingen rekommenderat schäfer till någon så hade schäfern troligtvis inte existerat. Och hade man inte avlat så hade ex inte min hund funnits idag. Man får respektera att alla har olika erfarenheter av rasen.
 
Men det är ju själva poängen du missar. Schäfer rekommenderas i första hand till de som vill träna/tävla bruks eller till polis/militär. Klart det finns olika erfarenheter av raser men ta inte exempel från såna som inte tillhör rasstandard när det handlar om att ge råd om lämplig hund till någon som uppenbarligen inte vill ha en hund av en schäfers kaliber.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 859
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 874
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 518
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp