Vända på dygnet ???

P

Piffelina

Jag vet att små barn är vakna mycket på kvällen och natten, men går det att få dem att vända på dygnet på något sätt? Min dotter är idag 11 dagar och sover mest hela dagarna men på kvällen vaknar hon till vid ca 22-23 tiden och somnar inte riktigt om förrän vid 2-4 tiden på natten och då sover hon ca 6 timmar den gången. Resten av dygnet sover hon ca 3 timmar och vaknar sedan för ny blöja och amning.
Vi försöker sedan tre dagar tillbaka med att det är liv och röresle på dagtid och har det ljust i sovrummet. Sedan på kvällen när jag ammat henne så sänker vi ljudnivån lite och har det mörkt i sovrummet.
 
Sv: Vända på dygnet ???

Vi har precis samma rytm, tyvärr, så jag kan inte rikitigt råda ;) Elina är 26 dagar. Det är jobbigt, man vill ju inte väcka/hålla dem vakna så de blir övertrötta heller ...
Följer alltså tråden med spänning!
 
Sv: Vända på dygnet ???

Jag försökte förrut att hålla henne vaken men det gick inte, hon tvärslocknade :D
 
Sv: Vända på dygnet ???

Alltså; det ni gör är precis vad man kan göra. Att göra något mera (som tex väcka barnet på dagtid o dylikt) är nog bara dumt. Du vet ju redan att små barn kan ha en omvänd dygnsrytm och er dotter är trots allt bara 11 dagar. Det tar några månader för dem att komma in i normal dygnsrytm. Härda ut!
 
Sv: Vända på dygnet ???

Första tiden är verkligen upp och ner... :grin: man får helt enkelt tänka om och njuta av soluppgången :) säger Vippan som var uppe hela nätterna med en skrikande kolikbebis (som för övrigt sov sin första hela natt nu 11 mån senare... :idea:
 
Sv: Vända på dygnet ???

Jag är tveksam till att det går att ändra dygnsrytmen när de är så små, men så säger två personer i våran omgivning att så kan vi inte fortsätta för då blir det jobbigt när min sambo börjar jobba igen. Så de tycker att vi ska hålla henne mer vaken på dagen men jo tjena, hur lätt är det? Varför ens försöka tvinga henne när jag vet att det inte kommer att gå :grin:
 
Sv: Vända på dygnet ???

Jag har aldrig sett så många soluppgångar i hela mitt liv :rofl:
 
Sv: Vända på dygnet ???

Härda ut, hon är bara 11 dagar och att försöka i 3 dygn är ju ingening, det klarar ju inte ens en vuxen att vända på dygnet ordentligt om h*n jobbar natt!

Forsätt med spänning dagtid och tråkigt på natten, jag hade en svag nattlampa i sovrummet som lös tillräckligt starkt för att kunna amma, jag gick aldrig upp nattetid om Rasmus inte bajsat. Och då böt jag på honom före han åt.


Han börja sova 8 timmar om natten när han var 2 veckor gammal! Och jag har inte gjort något mer än låtit han bestämma, det har hänt 2 ggr att jag väckt honom på morgonen för vi måste åka iväg.


Jag tror inte på sovmetoder osv, barn är olika så är det bara.
 
Sv: Vända på dygnet ???

Jag tror inte heller på sovmetoder, så vi kör på som innan ett tag till. Vi sover när hon sover så det spelar ingen speciell roll för oss idag.
 
Sv: Vända på dygnet ???

Min kille sover på natten, men inget på dagarna. Idag var han uppe vid 8 och somnade vid 22. Han har sovit 30 min + 20 min + 15 min på hela dagen.
 
Sv: Vända på dygnet ???

Vi försöker sedan tre dagar tillbaka med att det är liv och röresle på dagtid och har det ljust i sovrummet. Sedan på kvällen när jag ammat henne så sänker vi ljudnivån lite och har det mörkt i sovrummet.

Det är perfekt! Bebisarna behöver ju lite tid på sig för att fatta vad som är normalt i världen utanför magen. Så småningom anpassar de sig efter den övriga familjen.
 
Sv: Vända på dygnet ???

kl

Vi har haft tur, Nikki har alltid somnat vid 23-tiden och sedan sovit fram mot 3-4 då hon har ätit. Sedan har hon sovit vidare till 6.30 då hon vill kliva upp och vara vaken. Det är bara nu ett par nätter som hon ätit kl 2 och 5 istället, men det är väl någon slags ökningsperiod eller ngt.

På kvällen brukar vi låta henne ligga naken på ett täcke på golvet medan vi jollrar och grejar med henne. Eller så badar vi henne och grejar på lite. Då brukar hon sova gott sen.
Men är dom trötta så är det ju ingen idé att försöka hålla dom vakna.

Dom sover när dom är trötta, äter när dom är hungriga, skiter när dom är nödiga..

Det kommer säkert att stabilisera sig sedan när hon blir lite äldre.

Och sen har jag insett att så fort man känner att man börjar få lite rutin, så kommer en ökningsperiod eller så och så vänds allt upp och ner igen ;)
 
Sv: Vända på dygnet ???

Inte jag heller... :rofl: men det hade sin charm det med när man tänker tillbaka på det... men när man var mitt uppe i det var det inte alltid så kul :grin:

Ja, det har faktiskt sin charm, men man får ibland jobba hårt för att känna det.

Vår första son sov riktigt dåligt ganska länge. När jag vankade runt med honom mitt i natten kunde jag ibland känna irritationen komma krypande för att jag hellre hade velat sitta vid datorn eller sova. Men då påminde jag mig om att istället njuta av nuet. Bebisdoft är ju det bästa som finns, och det är inte särskilt länge man har chans att känna den. Så istället för att gå runt och önska att lillen skulle somna snabbt, fokuserade jag på hur han doftade, hur han kändes i mina armar osv. Då kunde jag till och med känna mig lycklig trots att han skrek. Annars blir jag lätt stressad och nedstämd av bebisskrik. Jag vill så gärna trösta. Men man kan ju inte göra mer än att vara närvarande. Det sorgliga är ju inte att bebisen skriker. Det sorgliga kommer först ifall ingen bryr sig. Så jag brydde mig och njöt, och det funkade faktiskt!:love:
 
Sv: Vända på dygnet ???

Här hemma händer det saker. Igår natt sov hon 5 timmar i sträck och inatt sov hon 7 timmar i sträck. Så nu känner jag mig som en helt ny människa. Gott med lite nya krafter :D
 
Sv: Vända på dygnet ???

Hur lyckas ni med det här :eek:
Min bebis vill minsann inte sova länge på natten :mad: Hon skriker inte, är bara vaken och vill ha uppmärksamhet ... suck... det funkar ju om hon sover i vår säng, men i spjälsängen sover hon inte mer än 2-3 timmar. Sen vill hon ha MAT innan hon somnar om. Är det bara min lilla som äter så ofta?
 
Sv: Vända på dygnet ???

Ja du om jag det visste ;) Hon var halvvaken i 2.5 timme innan hon somnade vid 2.30 tiden. Hon blev ledsen när vi försökte lägga henne så det var mys som hon behövde, sedan somnade hon gott. Så jag hoppas verkligen att detta fortsätter. När hon vaknade i morse så var hon hungrig som bara den. Ammade henne vid 9.30 tiden och sedan via 12 var det dags igen. Men det är ju inte så konstigt med tanke på hur länge hon sovit.
När hon inte sover sin längre period på natten så vaknar hon ca var tredje timma för mat och ny blöja.
 
Sv: Vända på dygnet ???

Ja, min har ju ingen lång sömnperiod alls. Hon sover 3 timmar, vill ha mat, ny blöja, gos. Och sen somnar hon i bästa fall om på en kvart. Om hon inte har en vakenperiod - då är hon vaken 2-6 timmar typ. Om hon hade en sovperiod på 6 timmar vore ju urskönt. Inatt sov hon i min säng för första gången typ, och då gick ju sovandet bra, förutom matandet var tredje timme då.
Men jag är inte så stressad, jag tror det hela kommer ordna sig snart :) Lillan är ju en månad imorgon, så hur mycket kan man kräva egentligen ;)
 
Sv: Vända på dygnet ???

Hur orkade ni? Vill inte kapa tråden, men min bebis är nog en kolikbebis. Tack och lov skriker hon inte så mycket. Men hon gnäller, ålar sig, sträcker sig, kommer inte till ro...dygnet runt (överdriver lite, men just nu känns det så)...jag vet inte vad jag ska göra. Vi snuttar lite, hon blir mätt och somnar sött. 10 min senare börjar det, ormandet och ålandet. Skriker till ibland som hon har ont. Jag försöker rapa, bära, vagga, sjunga, för hon vill sova, men kan bara inte. Försöker snutta lite igen, och håller på så i en enda lång ond cirkel...hon är sällan nöjd och vaken. Att ligga på en filt på kvällen (!):eek: och jollra...det finns bara inte...hon är snart 8 v och har haft ca 5 eller 6 gulliga, nöjda dagar. De dagarna håller man nästan andan av rädsla att eländet ska börja igen. Och det gör det. Nätterna sover hon 2-3 timmar i sträck som mest, det är jag ganska nöjd med i alla fall. Har tyvärr en vakenperiod vid 3-tiden, så mellan 3-5 hör jag fåglarna sjunga utanför. Men orkar inte njuta av soluppgången vid den tiden på dygnet...

Låter jag bitter och arg? Då beror det på att jag är det.:(
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 399
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 762
Senast: tanten
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp