Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

the_connemara

Trådstartare
Nej, jag menar inte vända det upp o ned ;) Utan att lägga leden på andra hållet, dvs ha vänster bettring på höger sida. Har ni testat det och märkt skillnad på hästen?


Min häst har en längre tid ridits på ett anatomiskt tvådelat med tejpad eller snörad mittled - för att den inte ska kunna vika sig så mkt och bettet blir stabilare. Han har känts så gott som rak hela tiden, han har genom hela sin utbildning varit väldigt liksidig och kunnat byta sida det lilla lilla som märkts under ett pass. Som mest har oliksidigheten visat sig som att ena sidan varit svårare att få fram honom till handen på och vid inlärning av galoppfattning har han tagit rätt galopp en per ridpass innan båda började funka vid varje fattning.

Men, pållen börjar bli stor, fyller 5 om några dagar :) Så jag tänkte att det är dags att han börjar lära sig gå på (eller snarare - jag lär mig rida honom på :o) godkänt tävlingsbett (dressyr resp flt) och när snörningen skulle bytas så satte jag helt enkelt inte dit den. Jag hade bettet som vanligt vänt på ett visst håll (jag vill se om han börjar göra märken i det) och hästen svarade först med att reagera som på tredelat - spänd, hög i nacken, vill slå sig fri och allmänt stökig, dvs totalt olik den hästen jag normalt sett sitter på som bjuder en lätt och väldigt stadig kontakt fram till handen.

Jag envisades från första början och red några varv på vår lilla lastbilsvändplats aka dressyrvolt, försökte sitta still, hålla om med benen och inte fastna i handen och det släppte bitvis. Med ngn ridtur till i ryggen började han kännas helt okej, nästan som vanligt när det var snörat. Förutom en "stor" punkt, han vill väldigt mkt hänga sig i högertygeln. Inga problem direkt att rida bort men de facto - vanligtvis behöver man knappt lägga till innerskänkeln o så rundar han sig lika villigt åt båda håll.


Filurade lite och vände på bettet. Vad tror ni hände? Hästen blev "rak" igen. Första minuterna som innan, sen rak o fin. lite fundersam men typ nöjd. På slutet anades liten antydan till att lägga sig i vänsterhanden. Sedan har det bara varit 2 pass där jag inte kunnat känna efter ordentligt - dvs han har funkat bra. Så jag vet inte om han konverterat till att hänga i vänster eller om han är "rak" men det är i vilket fall som helst inte så mkt som när han hängde i höger.

Oavsett, hästar brukar ju byta sida o blir skumma när man byter till bettlöst oxå (iaf de jag testat på) och det här var ingen mening att skapa en tråd om varesig hur oliksidig min häst är eller hur kass jag rider utan frågan är kort:

Har ni märkt skillnad när ni vänt era tvådelade? Skillnader liknande de jag upplevde?
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

påminner mig om en sak som jag tänkt på vad gäller tvådelade bett...

om man tittar på ett sånt bett och böjer lite på det, så ser man att den ena sidan alltid är lite kortare. har undrat över hur det påverkar hästen.......
kanske fick jag svaret hos din nu?

jag själv använder inte tvådelade, tycker det är riktiga skitbett, men det hör inte hit. :D
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

att jag alltid ska va så snabb med att skicka trådar då............ :crazy:

om han är en nybörjare ( =känslig och annu oförstörd och avtrubbad) så borde han reagera och han helt plösligt upplever trycket i gommen och trycket mot lanerna på ett annat sätt än det sätt han är van?
bara mina tankar som vandrar......

hur blir han om vänder bettet varannan dag tro? kanske kan skönja ett mönster?
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

Har aldrig tänkt på saken , hehe. Har säkert vänt på bettet omedvetet när jag har gjort rent tränset och nån stor skillnad har det inte blivit iaf, då skulle jag ju märkt det ;P
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

påminner mig om en sak som jag tänkt på vad gäller tvådelade bett...

om man tittar på ett sånt bett och böjer lite på det, så ser man att den ena sidan alltid är lite kortare. har undrat över hur det påverkar hästen.......
kanske fick jag svaret hos din nu?

jag själv använder inte tvådelade, tycker det är riktiga skitbett, men det hör inte hit. :D

Spec gamla är riktigt olika, de använder jag inte :p

Ena leden ligger ju plan o andra står, det borde oxå göra skillnad.


Säg det till min häst, raka o tredelade o han är totalt oridbar...
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

att jag alltid ska va så snabb med att skicka trådar då............ :crazy:

om han är en nybörjare ( =känslig och annu oförstörd och avtrubbad) så borde han reagera och han helt plösligt upplever trycket i gommen och trycket mot lanerna på ett annat sätt än det sätt han är van?
bara mina tankar som vandrar......

hur blir han om vänder bettet varannan dag tro? kanske kan skönja ett mönster?



Han är iaf bara förstörd av mig i sådana fall :D Men jag ser honom som rättt känslig ja, väldigt kräsen med vad han har i munnen iaf även om det klart blir bättre ju mer utbildad han blir.


Jag tänker rida med det såhär ett tag i sedan vända för o se hur han reagerar. Ev byter jag med jämna mellanrum för att variera trycket.
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

Ingen mer som märkt skillnad? Brukar ni sätta bettet på ett visst håll? Varför?
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

Har aldrig ens reflekterat över vilken bettring som jag sätter på vilken sida :confused:
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

har aldrig tänkt tanken, men har än så länge inte behövt veta det heller.
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

påminner mig om en sak som jag tänkt på vad gäller tvådelade bett...

om man tittar på ett sånt bett och böjer lite på det, så ser man att den ena sidan alltid är lite kortare. har undrat över hur det påverkar hästen.......
kanske fick jag svaret hos din nu?

jag själv använder inte tvådelade, tycker det är riktiga skitbett, men det hör inte hit. :D



När man böjer bettet ska ena sidan vara ca 0.5cm kortare, då är båda sidorna lika långa när de ligger i hästens mun. Är delarna lika långa när bettet är böjt, så ligger det lite snett i hästens mun.
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

Min är som din, enbart nöjd på tvådelade bett, tredelat funkar öht inte alls, raka går men han går helt klart bäst på tvådelat!
(och glad är jag åt det, då jag personligen är mest förtjust i raka och tvådelade bett)

Jag brukar inte växla då jag ej märkt någon skillnad när jag gjort detta :)
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

Kan ju uppdatera med att jag har fortsatt rida med det på fel håll och det är vänster vänster vänster han vill lägga sig i handen på och högern är svårare att få fram honom till. Ska byta framöver igen o se om han ändrar till höger igen.

Nu är han iaf samma lugna fina i munnen och bjuder direkt till en rundare, djupare form och litar på handen som innan :)
 
Sv: Vända på tvådelat bett - skillnad hos hästen?

Rider ej med tvådelat men tror inte det skulle vara någon större skillnad...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 158
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 954
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp