Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

*kl*

Min tant är inte hel 100 nu, hon har troligen fått en hovböld på vä.bak, går knappt på hoven och står på tå,och stapplar runt :(.

Nu står hon med jodopax-omslag runt hoven, ska jaga hovis im. Hoppas att det inte är något allvarligare! :crazy:
 
Sv: Vänta föl 2013

Hoppas det är ok att jag lägger mitt sista inlägg här då istället:

Poison: Va ren och fin hon är! Jag vågar inte lägga in bilder på min skitgris! hehe

Har hänt mycket nu med bäckenbanden, de är verkligen som gele nu! Någon som vet hur länge de kan/brukar gå med släppta bäckenband?
De har varit mjuka länge, men fick liksom en ahakänsla idag när det var tokmjukt, att det måste vara så det känns när bäckenbanden är släppta!
Som sagt hade hon en liten pyttekristall på ena spenen igår, men det var borta idag.

Nougat: Usch vad jobbigt! Det sista man vill råka ut för nu!

ponniplutt: Ojdå, vad länge hon gått! Är det hennes första? Tänkte om du hade tidigare dräktigheter att jämföra med..
 
Sv: Vänta föl 2013

Jo nog har hon gått länge alltid.Har i dag pratat med veterinären och hon sa som så många andra att så länge stoet mår bra och äter skiter och allt sånt så kan jag vara lugn..
Detta är hennes 3e föl och hon har gått som mest till dygn 340.Har alla andra gånger haft väldigt stort juver i ca en månad innan.
Eftersom det inte går att avgöra om hon kommer så större juver eller inte så fölvakar vi.
har ingen möjlighet att använda kamera då stallet saknar eluttag och närhet till internet funkar knappt att ringa inne i stallet pga dålig teckning.
Vill så gärna att det ska gå bra.
 
Sv: Vänta föl 2013

Hade en konversation över FB med tidigare ägaren till mitt avelssto som ska föla när som (347 dygn dräktig).

Han såg bilder och tyckte att hon hade dåligt utvecklat juver så han tipsade mig om Donperidone för att öka mjölkproduktionen om så skulle behövas. Han påstod att det räddat många föl.

Men, nu bor han ju i USA och medlet verkar främst utvecklat för ston som blir "rajgräsförgiftade" (finns en variant som kan avge gifter som gör att stona går över tiden rejält, får svagare föl och överhuvudtaget mer komplicerade och riskfyllda förlossningar och svagare föl).

Jag har just nu inget behov av detta medel, men det vore intressant att veta om det finns tillgängligt i Sverige, om det används etc? Om jag skulle komma i en sitaution där det behövs.

Jag googlade lite, först på engelska och sedan på svenska om fenomenet om någon vill läsa mer - det verkar inte vara särskilt känt i Sverige om vi kan drabbas av detta. Vore även det intressant om någon visste?
Därför lägger jag en länk till en pdf om det hela, hoppas det kan vara ok.
 
Sv: Vänta föl 2013

juver_1_5163b3d09606ee295ef35ea1.jpg


Dygn 336:
cimg0773_5167ab18ddf2b3313658d361.jpg


cimg0771_5167ab8e9606ee6da7398888.jpg


cimg0774_5167ab35ddf2b3313658d363.jpg


Slappa bäckenband

cimg0775_5167ab509606ee6da2779719.jpg
 
Sv: Vänta föl 2013

MaRomer, de där juvrena ser ju så gott som klara ut!


Kl

Här var det mycket skrapande och halmätande i natt.
Hon har fortfarande inte legat ner på några veckor (förutom någon enstaka rullning i hagen)
Jag är väldigt glad över att det inte är dags än då vi vaknade upp till snö och blåst!
Inte får hon plats i sina täcken heller (stlk 125), men till slut hittade jag ett 145 som gick runt magen :p

dsc_0393_5167bddfddf2b3315b3a659b.jpg


Ella igår
 
Sv: Vänta föl 2013

Du har nog rätt om växa ojämnt, imorse var dom lika i storlek :D Det där med inflammation var något jag läste i min "föl for dummies"-bok...att man skulle ha koll att dom var lika stora annars kunde det var tecken på inflammation, och ja jag är supernojig nu :p
 
Sv: Vänta föl 2013

Mitt stos juver var olika stora för någon dag sedan, men det har jämnat ut sig :) Tror det är rätt vanligt. Är också supernojig så vet vad du går igenom ;) Roxanne får en fis på tvären och jag är direkt övertygad om att hon ska dö/föla/både och. :P

kl
Här är det rätt lugnt, Roxanne har blivit lite rastlös och orolig. Vet inte riktigt var hon vill stå i hagen. Står med huvudet i backen och ser miserabel ut. Sen bär det iväg i flängtrav aaand repeat.
2zqrcwi.jpg

11snm6r.jpg
 
Sv: Vänta föl 2013

Mitt stos juver var olika stora för någon dag sedan, men det har jämnat ut sig :) Tror det är rätt vanligt. Är också supernojig så vet vad du går igenom ;) Roxanne får en fis på tvären och jag är direkt övertygad om att hon ska dö/föla/både och. :P

:laugh: :laugh: :laugh:

Om jag känner igen mig i denna beskrivning!!!!

kl

Nu växer dom för varje timme tycker jag!!! :eek:

IMAG0481_zps389fa425.jpg
 
Sv: Vänta föl 2013

Jaaa verkligen. Jag vakar och är skittrött för jag jobbar heltid på dagarna oxå. Inatt tog dottern:love: vakan för hon såg hennes mamma var trött..

mvh Eva
 
Sv: Vänta föl 2013

då jag trodde min lilla dam skulle föla i början av april inte gjort det, så undrar jag om det inte är dax snart.

lösare avföring, fyllda juver som det kommer genomskinlig vätska ur, lös i rumpan och lite svullen och längre i "snippan" ;)
har inte legat ner i boxen på veckor men har gjort det den sista veckan.
varit lite hängig och lugn i hagen tills idag då hon verkligen levde rövare :p

tror ni hon är nära??
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
3
· Visningar
708
Senast: ameo
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Skäller på andra hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp