Bukefalos 28 år!

Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

För att stoföl har hon gått 336 dgr och med hingstfölen 341...

I allmänhet så har stofölen mera bråttom ut medans hingstfölen brukar vara kvar litet längre. Alltså över lag för de flesta.

Den enda förmildrande omständigheten är att det har varit en väldigt kall och konstig vår, eller förresten icke-vår är nog mera rätt ord..

mvh Eva
 
Sv: Vänta föl 2013

Jaha, det har jag aldrig hört förr. Dock har jag hört att det ofta är så för människor, att man går gravid längre med pojkar..
Typiskt också.. Då blir det nog en hingst här också :( Hon har fått sina fyra föl mellan dag 315 och 320 och är nu på 329 dygn idag. Men som du säger så kan det vara den sena våren *hoppas på det*.

KL
Nu börjar de andra hästarna i stallet kunna vara ute om nätterna när vädret är fint och underlaget torrt men jag vill ju ha min som ska föla inne såklart. Funderar på om det är dumt att ha henne inne själv hela natten?
Som det är nu så tar jag in henne när det börjar bli mörkt vid 20.00 (för att kunna ha koll via kameran) och tar sedan in de andra hästarna vid 22.30. Så hon är ju inne själv 2,5 timmar varje kväll och är då lugn och verkar inte bry sig om det alls.
Men de är ju ändå flockdjur så kanske dumt att ha henne inne själv hela nätter? Kanske blir hon stressad av det trots att hon inte visar det? Hur skulle ni ha gjort? Vill gärna ha råd..
 
Sv: Vänta föl 2013

Tror inte ni ska ta för hårt på att de går över tiden när vi har så fruktansvärt dålig vår, förra året väntade ägaren till stallets 2 ston över ett år innan de behagade föla (ingen av dem har gått så långt innan, om jag minns rätt) och ut kom två söta små ston till slut! :D
Båda skulle ha fölat tidigt på året, men även efter att värmen kom gick de och drog ut på det lite extra.
 
Sv: Vänta föl 2013

Förmodligen är hon görnöjd med att vara själv i stallet.
Min vill gå undan litet när hon skall föla.
Skulle hon föla inne så måste jag hänga för så hon inte ser någon annan. Hon blir nämligen skitsur om de ens tittar mot hennes fölunge när hon väl klämt ut den.
Gör utfall så hon nästan springer över fölisen.

Andra hästar går mao fetbort. Jag däremot får göra vad jag vill med fölisarna så länge hon är med.

mvh Eva
 
Sv: Vänta föl 2013

Har precis samma erfarenhet! Jag fick pyssla och finnas där hur mycket jag ville på alla tre fölisar, men det året hon hade boxgrannar höll inte fölet på att få dia för att hon skulle vakta mot dom andra. Det slutade med att vi fick slänga ut dom andra hästarna mitt i natten, helnöjd mamma häst stod genast stilla och bebis fick äntligen äta! ;)

Så devil: Hon njuter nog av att få några timmar för sig själv! Om hon inte visat nån oro tidigare över att bli själv skulle jag inte fundera på det nåt mer. :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Jag har hållit mitt flockbundna sto med de andra så länge som möjligt (lösdrift), men tillslut började vi plocka in henne. Första gången stod hon själv i någon timme med box + sjukhage och vid lösdriftshästarnas matplats så hon hade bra koll. När jag släppte loss henne efter en timme for hon som skjuten ur en kanon till kompisarna. Dessutom hade hon stresskitit fyra - fem gånger. Sedan fick hon stå inne en natt och var helt lugn när jag släppte ut henne och hade inte smutsat ner mycket. Natten därpå bad hon min medryttare att få komma in. Och på morgonen fölade hon.

Nu står hon kvar i boxen med fölis (fölade igår) men ska få komma ut i sjukhagsdelen när någon kan ha uppsikt eftersom övriga hästarna då kan komma nära. Eftersom det är en utebox har överluckan hela tiden varit öppen så att hon kan se de övriga.


..och det är första fölet för stoet och hon har inte brytt sig om oss människor som håller på med sto eller föl. Däremot verkar hon mera tveksam till de andra hästarna.

Så, som tidigare sa - hon kanske inte alls misstycker att vara själv. Har du kamera är det ju enkelt att kolla också.
 
Sv: Vänta föl 2013

Tusen tack för alla svar! Jag tog in två kompisar till henne igår för säkerhetskull.. Men så kom jag på det igårkväll när jag grubblade, att anledningen till att hon inte fölar kanske är att hon inte får vara ifred inne! Blir det ok väder idag och inatt också så ska jag ha henne inne själv! Tack för råden!
 
Sv: Vänta föl 2013

kl

7 dagar till BF. Det går tröööööögt att äta sin morgonmat...kvällsmat funkar och hö går bra men inget kraft på morgonen helst, mest bara peta runt...ok, hon får precis som hon vill bara hon är nöjd och klämmer ut en fin fölis :D
 
Sv: Vänta föl 2013

Tycker det är nervpåfrestande att vänta och då har jag ändå en vecka kvar till BF :eek: Tänker på er som gått över tiden med flera veckor (fast för dig "bara" 9 dagar)!!!
 
Sv: Vänta föl 2013

Trodde det skulle bli fint väder och varm men nädå regn hela dagen.
Och lilla hästen kniper..vi siktar nu in oss på att den kommer till nästa vår i stället och har snabel och jätte öron(elefant alltå)
Håller koll men kommer vara ett russin i ögonen och hjärnan när den väl kommer.
Ända bra är att båda fölen blir lite mer jämn gamla då nästa föl är beräknat till början av maj.
Grattis till alla fina föl som kommit..så avundsjuk
 
Sv: Vänta föl 2013

Hej, jag heter Caroline och jag har ett fölkameraövervakningsberoende :D satte upp kameran i helgen och provade fölvakten och shit vad roligt det är att spionera på min badbollshäst! Dock är det inte på g här ännu, guuud så spännande!

Juver idag (dygn 318)
76324BEB-176B-411C-948D-3E5723148950-1850-000000C213BA79F3_zpsa62809bf.jpg


:love:
5C9E4D05-396C-45E3-A4D1-8372A0594967-1850-000000C21A0DAF67_zps66153b7a.jpg
 
Sv: Vänta föl 2013

Neko:
Oj vilket juver! Spännande...
Är det dit/er första? Tänkte hur hon fölat innan, tidigt sent?

Mitt sto har idag 18 dagar kvar, dvs är på dygn 312 men har inte fyllt något nu under dom senaste dagarna (Vädret är inte på min/vår sida) så hon har inte alls "limpor"
/M
 
Sv: Vänta föl 2013

Hästens första föl, dock ger juvren ett maffigare intryck då hon har generella ventrala ödem. Trodde först hjärtat sviktade :banghead: men benen är torra och fina, spekulerar att fölet försvårar bukens lymfdränage! Men hästen mår bra och är helt bekväm att galoppera och sparka bakut :eek: (jag vågar inte titta faktiskt)

Fölningen skulle passa mig bättre med nästa helg. Men jag sätter en slant på att hon börjar föla den enda dag som inte kan bokas om, dvs nu på onsdag...

För visst kan man hota stot med lasagne om hon inte anpassar sig efter mitt schema??
 
Sv: Vänta föl 2013

Knapplån**

Behöver lite råd. Mitt sto fölar i slutet av maj och jag är tveksam över vilken hage jag ska låta henne gå i när det börjar dra ihop sig, om hon väljer att föla ute.

Hon går ensam oavsett hagval. Alternativen som finns är dessa:

* Stor hage, men som ligger mellan andra hagar med hästar i. Dessa hagar är "tårtformade" så de är smala upptill och breda nertill, vilket gör att det upptill kan vara andra hästar väldigt nära. Denna hage kan man ha utsikt över från stallplan/verkstaden osv. Den är ju dessutom stor. Men jag ställer mig skeptisk till om de andra hästarna blir oroliga vid en ev fölning och börjar fara runt. Dessutom, om det värsta skulle ske att stoet skulle råka föla och vi missar det (ska självklart övervaka noggrant men någon garanti finns ju inte) så är jag orolig om fölet skulle gå igenom tråden in till de andra. Visserligen dubbeltråd men då är det ju istället större risk att trassla in sig :S Hur tänker ni kring detta och hur kan man förhindra?

* Liten hage, ja väldigt mkt mindre faktiskt. Som en större sjukfålla, kanske ett mått på 15*7 meter skulle jag tro. Denna är mer avskild och lugn, bara ett par hästar som går ensamma i hagar mitt emot, blir förmodligen inget spring på dem. Här är det en grusgång emellan så skulle fölet mot förmodan komma över på fel sida tråden så hamnar den iallafall inte inne hos någon annan häst. Denna hage kan vi dessutom övervaka med uppsatt kamera då kameran borde täcka hela hagytan eftersom den är såpass liten. Nackdelen är ju att risken är större att hon fölar nära tråden när den är så liten :S

* Ja ett tredje alternativ är ju att ha henne inne när det verkar vara riktigt nära och bara ta ut henne stunder under konstant uppsikt när inte andra hästar är ute. Dock vet jag ju att det är bättre att föla ute pga mindre bakterier men det känns faktiskt mer oroligt för min del... Har bara haft en fölning hemma på vår gård tidigare och då valde hon att föla inne på natten. Hon har fölat nattetid/tidig morgon alla gånger förutom senaste då fölet tittade ut på förmiddagen, detta var dock inte hemma hos mig..
 
Sv: Vänta föl 2013

Kl.

Inget i natt heller! Tur man jobbar natt så nån kan kika på kameran i tid och otid:)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 224
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 360
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp