Bukefalos 28 år!

Vänta med att äta upp? Bukelena

Jag hade gissat att kniven hade högst status. Det är ju praktiskt taget ett vapen, tex, med viss maskulin genuskodning över sig på grund av just det, och barn varken kan eller får använda kniv medan de är små.
Barbarer äter inte med gaffel. Det är dessutom olika fint bordsskick beroende på hur du håller gaffeln. Ju mer opraktiskt och omständigt, desto bättre.
 
.
Det är jag som skrivit om tysk etikett och det har varit uppriktigt menade funderingar. Att någon skulle bli paria vet jag inte var du fått ifrån, jag har inte antytt något om det.

Jag tyckte att det dök upp lite här och där. :)

Och nej, där tog jag nog i! Jag tänkte mest att i sådana "närbesläktade" länder som Sverige och Tyskland ändå är, är det nog helt okej att utgå från svensk vardagsetikett och klara sig alldeles utmärkt, särskilt på en födelsedagsfest för en helt vanlig tonåring/ung vuxen.
 
Hur manga middagar i Tyskland har du varit pa om det inte ar mycket nara familj? Jag har aldrig varit hemma hos nagon i Tyskland dar det inte varit mycket formellt. Inte ens for en eftermiddags fika hemma hos en kompis, och absolut inte en fodelsedags middag.



Min Mamma var expert pa att ata sa att hon alltid var sist, med en sista tugga, nar sista gasten atit klart.
I min familj har alla alltid atit ett mal tillsammans vid matbordet varje dag. Alla sitter kvar tills alla atit klart. Mindre barn kan be att fa bli "excused" och lamna innan.



Enligt reglerna pa Lundsbergs internatskola ar det deffinitivt ett grottmanniskobeteende att tippa sopptallriken.

Jag undrar bara sa hur sa manga kan vara sa fordommande mot @alazzi och referera till Svensk etikett och traditioner nar hela fragestallningen utspelade sig i Tyskland, utan att stalla en enda fraga om vad som ar vanligt dar.
Under trådens första sidor var det flera som påpekade att det handlade om Tyskland, men inte ens TS ville lyssna på det örat.
 
Hur manga middagar i Tyskland har du varit pa om det inte ar mycket nara familj?
Jag har varit på några stycken faktiskt :). Men det är helt irrelevant - jag svarade en person som hävdade att det vore standard i Sverige att följa de etikettregler som fanns i mandalakis lista. Jag har inte sagt ett ord om Tyskland.

Så liksom, hitta nåt annat att hacka om.
 
Jag tyckte att det dök upp lite här och där. :)

Och nej, där tog jag nog i! Jag tänkte mest att i sådana "närbesläktade" länder som Sverige och Tyskland ändå är, är det nog helt okej att utgå från svensk vardagsetikett och klara sig alldeles utmärkt, särskilt på en födelsedagsfest för en helt vanlig tonåring/ung vuxen.
Jag tror att det räcker med vanlig vardagsuppfostran. ;)

Det som gjorde att jag frågade om tysk etikett var som jag tror att jag skrev: att OM nu tysk etikett skiljer sig från svensk på den här punkten så är det ju synd om @alazzi och tjejen går vidare från händelsen med en känsla av oförrätt i onödan. Det borde vara lättare att tänka ok, jag tyckte det var pinsamt att bli sist kvar med maten men tyskar tänker inte på sånt än De bröt mot etiketten så att det blev pinsamt för mig.
 
Snabbt inlägg från mig... Bor i Tyskland och är gift med en tysk. Har aldrig varit med om att det skulle vara speciellt överformellt med middagar här... :p

Frågade maken om den specifika situationen och hans spontana svar var att pojkvännen borde hjälpt flickvännen ur det hela, alternativt förhindrat det att hända. Pojkvännen är ju den som vet både hur flickvän och mamma ”fungerar” i dessa sammanhang och ett litet samtal innan med mamman kunde ju avhjälpt hela grejen utan att någon måste känna sig obekväm. Enligt maken (som är väldigt välutbildad, men också väldigt jordnära = han har möjligtvis inte koll på hur det går till i slotten) finns det inga klara regler om att värd/-innan måste ha mat kvar så att hen kan hålla den långsammare gästen sällskap eller att det inte skulle vara ok att avböja att äta allt som en överenergisk person lassat upp på ens tallrik... Det beror på helt enkelt. Precis som hemma. Surprise.
 
Svarar väl också då jag bor i Tyskland. Aldrig varit på en middag som varit i närheten av den där listan som postades och då är tyskar i allmänhet jäkligt formella av sig. Aldrig varit med om att någon äter sakta bara för att vänta in någon, hörde talas om det här för första gången i mitt liv, att det ens "ska" vara så.

En liten reservation dock då jag håller till i norra delen och där är folk kända för att vara mer laid back och avslappnade än vad de är i Bayern där @alazzi bor där de är betydligt mer konservativa.
 
Mina enda kommentarer till den här tråden.
1: Tack och lov att jag nästan alltid äter ensam. :cautious:
2: Undrar hur många etikettsbrott jag gjort mig skyldig till hittills under mina 45 år? :nailbiting:

*kryper tillbaka in i grottan*
 
Under trådens första sidor var det flera som påpekade att det handlade om Tyskland, men inte ens TS ville lyssna på det örat.
Eftersom de flesta här bor i Sverige så var inte min fråga om vad som gäller i Tyskland. Den frågan ställer jag inte här. Det finns andra forum för det. Jag har bott större delen av mitt liv i Sverige och mina referenser går till Sverige. Tysk etikett kan jag inte.
 
Varför det? Så länge de inte går iväg, så hade jag nog inte ens tänkt på det. Givetvis väntar man med att duka av etc tills alla är klara med måltiden, men att värden/värdinnan ska se till att ha mat kvar på sin tallrik tills alla gäster ätit upp var nytt för mig.

Behover man ens fraga varfor en 17 aring kanner sig obekvam? Jag tror inte jag kande mig helt bekvam i nagon situation forran jag var narmare 25. :cautious:
 
Eftersom de flesta här bor i Sverige så var inte min fråga om vad som gäller i Tyskland. Den frågan ställer jag inte här. Det finns andra forum för det. Jag har bott större delen av mitt liv i Sverige och mina referenser går till Sverige. Tysk etikett kan jag inte.
Eftersom du undrar om våra erfarenheter så får du ett svar till..
Jag hade ingen aning om den regeln att jag ska ha mat kvar. Så som rakt svar hade jag alltså också gjort din dotter obekväm, omedvetet.

Jag tvingar jag ingen att äta upp hos mig heller om det ser ut som det tagit stopp. Oavsett om den tagit själv eller jag lagt upp.
Ibland beräknar man sin hunger fel själv också.

Jag kan däremot säga att, om det blev för mycket mat är det okej att lämna lite.
Men jag försöker då invänta tills jag tycker mig se att personen inte vill ha mer av det den har framför sig.
Om personen då är en riktig långsamätare och ung och osäker så kanske jag hade fått den personen att känna sig obekväm på grund av det istället.

Det känns som det här är en situation där det kan bli obekvämt hur det än görs?
Och kanske att man applicerat det som sagts i andra situationer på detta tillfälle?
Jag tyckte jag läste ovan "att kompisars familjer har den regeln att man äter upp".
Var det på något sätt uttalat från pojkvännen att detta gällde här?
Och om det i så fall var det kan jag ju tycka att han är en knöl som inte hjälpte henne ur situationen när den uppstod.
Eller var det en produkt av nervositet över att göra ett bra intryck som gjorde att hon kände sig tvungen att kämpa ensam för att få i sig portionen?

Jag hade nog däremot försökt säga till när mat lades upp att jag vill ha en lite mindre portion om det på något sätt gick att förutse problemet.

Äldre i familjerna jag umgås i, här i Sverige trugar ju gärna på en mer mat än man vill ha. Men inte är det någon som tycker "man är är dum i huvudet som lämnar mat" om man säger att man absolut inte orkar?

Eller så är det jag som inte bryr mig om deras eventuella ogillande då, jag vet inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 747
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 781
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp