Bukefalos 28 år!

Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Hej gumman ! Tro mig du vill inte ha föl nuuuuuuuuu och föresten ska väl du ochså ha din beskärda del av övertid,trötta ögon,stressade nerver och dålig mathållning (godis,chips,paj,chocklad mm):devil::idea::angel:

mina nerver är redan på utsidan tro mig:crazy: när detta dräktiga elände som annars går omkring och luffsar och är hur lugn och snäll som helst drog värsta repan men min mellan flicka sittande barbacka på henne i alla gångarter plus några jag inte kännde till ( kanse något hollänskt påbrå) både hästen och flickan sååg hur lyckliga som helst ut när dom komm tbx efter detta äventyr.

jag funderar redan nu på att skriva in mig på någon fin klinik :D
 
Sv: Väntans Tider - del 3

har du inga bilder på det? har ett sto som ska föla, elelr de e tänkt så i alla fall den 22 juni.. och inget juver här helelr..

dock tvivlar jag på dräktigheten, men frågan är var tar ALL mat on får vägen? Nu måste jag dessutom öka givan ytligare... det måste väl ändå va ett tecken:P

jag har lagt in bilder tidigare i en annan tråd och det finns även bilder i min profil lite dåliga man ser inte magen på henne.

ska lägga in några nya bättre i kväll
 
Sv: Väntans Tider - del 3

KL

måste fråga detta om juver och di

fyller alla dräktiga ston sina juver eller finns det special fall :confused:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Min går också på gräs Molin. Ändå så står hon ofta och äter av hösilaget jag lägger ut. Innan har det varit svårt att få i henne 15 kg hösilage, nu äter hon lätt 20 om dagen :eek:!

Hon är på dygn 326 nu.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Även min går på gräs och har gjort hela våren, dock bara på dagarna eftersom dom är inne på natten. Hon äter också ganska mycket hösilage nattetid. Väger inte men jag tror nog hon pillar i sig ungefär 10kg (väldigt torrt). Jag ger inget hösilage i hagen för det äter dom inte.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Min åt inte i hagen förut, men nu ar hon börjat med det. Hon växlar mellan gräs och hösilage. Min är också inne på nätterna, vill kunna övervaka ordentligt.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

KL

jag jag funderar fortfarnde på min donnas juver INTE en tillstymmlese till att fylla juvren taxöron är vad hon har så nu går jag och oroar mig här hon har ju inte såå många veckor kvar till 17 juni

// vickis som vill ha en fölis NUUUUUUU


Hej!

Ska din häst med föla den 17 juni??? Min med :) Fast verkar vara på gång innan då det idag droppade lite kalkfärgat ur ljuverna när hon stod i boxen. Hur går det för din? Är hon tjock? Trött?
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hej!

Ska din häst med föla den 17 juni??? Min med :) Fast verkar vara på gång innan då det idag droppade lite kalkfärgat ur ljuverna när hon stod i boxen. Hur går det för din? Är hon tjock? Trött?

jepp beräknad nedkomst 17 juni men har en liten föraning om att hon går över tiden med råge

hon är inte så fasligt tjock men dett är hennes första föl så vi får väll se här mot slutet

trött ? har lite bestämmelse svårigheter gällande tröttheten i och med att hon lunkat omkring mest hela tiden inge stress inte bråttom någonstans nu mot slutet har hon legat ner i hagen men i bland drar hon ett rejält rejs som i går

juvrerna är som taxöron men läste i min lilla bibel om att ston kan sätta sina juver 14 dagar före beräknad fölning så vi får väll se hur detta går
 
Sv: Väntans Tider - del 3

jepp beräknad nedkomst 17 juni men har en liten föraning om att hon går över tiden med råge

hon är inte så fasligt tjock men dett är hennes första föl så vi får väll se här mot slutet

trött ? har lite bestämmelse svårigheter gällande tröttheten i och med att hon lunkat omkring mest hela tiden inge stress inte bråttom någonstans nu mot slutet har hon legat ner i hagen men i bland drar hon ett rejält rejs som i går

juvrerna är som taxöron men läste i min lilla bibel om att ston kan sätta sina juver 14 dagar före beräknad fölning så vi får väll se hur detta går

Hej!

Ja de brukar ju inte vara så tjocka eller ha så stora ljuver första gången. Min är med första gången (jag med) men hon har varit tjock sedan december då folk trodde hon hade tvillingar. Nu är hon fortf lite tjockare äv normalt men inte lika extremt som innan så är nog bara en hoppas jag...

Är hon inte spänd alls? Har hon satt några ljuver? Kan du få ut någon vätska ur dem? Jag tog hem min från betet för ca en vecka sedan och då satte hon i gång rejält, ljuverna har växt för varje dag. Så när hon infinner lugn så kanske det bara smäller till:)

De flesta ston verkar ha gått över tiden i år-konstigt med tanke på det fina vädret:confused:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hej!

Ja de brukar ju inte vara så tjocka eller ha så stora ljuver första gången. Min är med första gången (jag med) men hon har varit tjock sedan december då folk trodde hon hade tvillingar. Nu är hon fortf lite tjockare äv normalt men inte lika extremt som innan så är nog bara en hoppas jag...

Är hon inte spänd alls? Har hon satt några ljuver? Kan du få ut någon vätska ur dem? Jag tog hem min från betet för ca en vecka sedan och då satte hon i gång rejält, ljuverna har växt för varje dag. Så när hon infinner lugn så kanske det bara smäller till:)

De flesta ston verkar ha gått över tiden i år-konstigt med tanke på det fina vädret:confused:

Båda mina är nog undantag från "din regel" :)
Båda var förstagångare och var duktigt runda om magen, riktigt stora juver, främst den som fölade sist.
De fölade på dygn 330 resp 332 så de gick inte direkt över tiden heller :)

Ena hade äppeljuice-mjölk i 2 eller om det var3 dagar innan hon gick över till vit i 6 dygn innan hon fölade. Den sista fölade efter att bara ha läckt 3 ynka droppar...

:grin:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

*kl*
Mitt andra sto börjar ju så sakteliga närma sig dagen "D". Hon är nu på dag 320 (fölade förra året på dag 332), men än så länge är det inte särskilt tydliga tecken på att nåt är på gång. Hon är stor som ett hus visserligen, men har knappt satt nåt juver alls. Hon är ute dygnet om än så länge, men när det börjar närma sig tänkte jag stalla in henne igen på nätterna. Hagarna är så stora och kulliga och svåra att övervaka. Kameran i boxen är mycket enklare.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Nu hoppas jag att det sker snart... Vad tror ni?

IMG_0274.jpg


IMG_0272.jpg


Allt för övrigt är klart för henne dvs slappa bäckenband, fyllt juver, vax proppar mm
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hej!

Jo hon tittar sig mot magen precis som, "ska du inte sätta i gång och komma ut". Kul! Är dina vaxproppar vita eller gula? Har hört att de ska vara gula men är de inte vita som mjölken om den är vit? Har sett att det är lite olika i olika litteratur...

Hur vanligt är det att de fölar på dagen?

Var ute hos min lilla älskling precis och hon verkar med färdig.. Har nu mera utfyllda spenar samt helvit mjölk som droppar. Hur tjock brukar mjälken vara?

Konstigt var att hon har varit inne de andra nätterna men denna natten valde hon att vara längst nere i hagen och äta hela natten, gick in nu vid 4.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hej!

Jo hon tittar sig mot magen precis som, "ska du inte sätta i gång och komma ut". Kul! Är dina vaxproppar vita eller gula? Har hört att de ska vara gula men är de inte vita som mjölken om den är vit? Har sett att det är lite olika i olika litteratur...

Hur vanligt är det att de fölar på dagen?

Var ute hos min lilla älskling precis och hon verkar med färdig.. Har nu mera utfyllda spenar samt helvit mjölk som droppar. Hur tjock brukar mjälken vara?

Konstigt var att hon har varit inne de andra nätterna men denna natten valde hon att vara längst nere i hagen och äta hela natten, gick in nu vid 4.

Vax propparna har rykt för mjölken droppar vit. Inget hade hänt när jag gick in för 20 minuter sedan. Tänkte försöka hålla mig kall & vänta lite till innan jag går dit igen.
Hoppas din kommer till skott snart också...
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Ja det är nog bra om hon kan få vara lite i fred i mellan varven-du får nog ett morgon föl...:laugh:

Jag har ibland torkade vita vaxproppar eller kristaller eller vad det kallas men oftast droppar det här med. Vilken färg hade dina vaxproppar?

Lite avundsjuk på min kompis vars häst fölade för två år sedan. Hon berättade att hon en dag kände på sig att det var dax och då ställde hon bilen utanför liggahallen och satt där. Efter ett tag såg hon två framben sticka ut och så hade hon fått sitt föl.... Hade varit bra att ha den inbyggda klockan...
 
Sv: Väntans Tider - del 3

För 3 år sedan hade jag tom födslovärkar med hästen.... Jag hade då ingen aning om att hon fölade då utav vaknade & kunde inte gå pga smärtan i magen...
 
Sv: Väntans Tider - del 3

För 3 år sedan hade jag tom födslovärkar med hästen.... Jag hade då ingen aning om att hon fölade då utav vaknade & kunde inte gå pga smärtan i magen...

Vad häftigt, lite telepati... Jag har bara stört mens just nu :mad:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

:banana::banana::banana:
Nu ska jag smita ner till stallet. Kan inte hålla mig längre. Väntar så på att vattnet ska gå...
Återkommer... Håll tummarna... SNÄLLA!!
 
Sv: Väntans Tider - del 3

God morgon tjejer, hur har det gått för er inatt?
Min har stått med förvärkar eller vad man ska kalla det hela natten men sedan händer ingenting mer. Återkommer senare.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Vad spännande att era båda haft förvärkar-då är det nog nära. :laugh: Står din upp och har dem eller ligger hon ner?

Min bara står och sover i godan ro nu på morgonen och har varit hur pigg som helst i natt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 211
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 949
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 430
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp