Bukefalos 28 år!

Väntans Tider - del 3

Sv: Väntans Tider - del 3

Var ute en runda igen och då låg Gerba ner och hade med förvärkar i ca 10 min. Hon är pigg igen nu och ute och betar. Mjölken står som två strålar ur henne i mellan åt. Känns som om det är nära nu. Får se hur länge hon har förvärkar. Försöker att ha koll utan att störa henne.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Oooh sorbisen snart kommer fölis kanske :D Gud längtar efter att få se din lilla lr ja hästen bäs då ;)

Idag ska jag montera upp kameran vid hennes box men det blir klurigt VART den ska sitta för hon har boxen i hörnet så jag kommer inte ha uppsikt över hela boxen som många lyckas få.

Vi får se hur det blir, sedan ska jag länka ut en länk på nätet så att dom vill även kan följa henne under upptåget. På så vis kan även min karl följa om han vill det :angel:

Men annars står allt still på Pillan, det är riktigt tråkigt alltså. Idag är hon inne på 314dygn, så alltså 16dygn kvar här. Men ska jag vara ärlig så fölar hon inte än på ett tag måste jag säga. Jag tror inte det.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Inget föl i natt heller :mad: Nu har hon gått 352 dygn och jag är less på att vänta!
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Vi ligger ett par dagar efter dig o jag har ochså lessnat.
Funderar på om anledningen till att hon inte fölar kan vara att jag tar in dom på natten,dom går normalt ute.
Men jag vet inte om jag vågar behålla henne ute,ser visserligen hagens hela yta från fönstret men man har ju hört skräckhistorier om föl som hamnat utanför eller trasslat in sig i eltrådarna.
vad tycker ni andra ? är jag bara hönsmamma :confused:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Min står upp hela tiden, har inte sett henne ligga ner på ett antal månader förutom en gång i hagen när hon la sig och stånkade och stönade för någon vecka sedan, tror hon är lite för fet för hon hade märkbara problem att ta sig upp igen.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Mitt sto har nog lurat mig...
Ätit för mycket mat & satt in silikon i juvret allt bara för att hon vill ha all uppmärksamhet....
:grin::angel::idea:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

kl
tror inte min ligger ner heller.... det ser visserligen ut som en grop i spånet men det är nog där hon stått och stampat hela natten. brukar synas spån under magen o i svansen när hon legat ner men det var det ett tag sen.
Hon brukar stå o stånka lite o gääääspa och stampa med benen på kvällarna. Igår tryckte hon rumpan mot väggen och bara stod och såg olycklig ut, kliar svansroten under nätterna så den ser ut som en riktigt gammal välanvänd rotborste. juvret hade ändrat lite form i morse men inte fyllt i så mkt mer, får väl se om det gått tillbaka ikväll.
matte firar nationaldagen med att jobba :mad:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Ja hänger på er..........har också ett sto som väntar......men det är kanske jag som är för ivrig, hon är BARA på dag 326, men jag tycker att det är alldelles lagom tid nu.

Fick för mig inatt när jag tittade på henne, att hennes mage sjunkt ner, e det jag som inbillar mig eller kan det vara så. Däremot ligger hon och sover nästa hela natten, med utsträkta både fram o bakben. Naturligtvis ligger hon inte ner och sover hela natten men när jag vaknar, sådär varje timme så tycker jag att hon legat ner.

Som jag skrivit innan så är både hon och jag nybörjare så vi får väl se hur länge vi ska hålla på och vänta........tror också hon skulle vilja att det är över.

Lycka till alla ni andra som väntar...........
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Mi dam ligger ner 1-2 gånger per natt. I ca 10 min, sen reser hon sig upp. Några gånger har hon varit på väg att lägga sig ner men ångrat sig. Undrar vad det kan betyda...
Inatt har det inte hänt så mycket. Hon har gäspat, kliat svansen och stått och stampat lite emellanåt. Ville inte riktigt äta så bra som hon gjort dagarna innan, hoppas det är något tecken! Men jag tror ju iofs att allt är tecken, minsta lilla fis tom :p

Hur länge går de med genomskinlig vätska i juvret? Min har gjort det hur länge som helst nu :eek:
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Min har också gått med genomskinlig vätska väldigt länge. Tror att det dröjer några dagar till innan fölis kommer men jag tittar på henne en gång i timmen hela nätterna nu. Juvret känns inte helt klart ännu men det blir lite större för varje dag tror jag (hoppas jag)
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Skönt att man inte är ensam om det! Började tro det var något fel... Men vätskan här har blivit mycket klibbigare än den var ibörjan. Som klister nästan om man tar den mellan fingrarna. Jag hoppas min har större juver för varje dag, men jag har blivit juverblind efter allt kikande! Min är på 327 dygn idag.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Jag tycker vätskan känns oförändrad, alltså ganska oklibbig. Jag har nog också blivit juverblind. Om man känner på det så kan det nog fyllas i lite mer mot benen och bakåt för där känns det lite sladdrigt, däremot nedåt mot spenarna är det jättehårt.

Vi är väl några glada själar som vakar även inatt :laugh:. Ska sitta med svenska flaggan i handen och tänka på hur glad jag är att vara svensk inatt tror jag :D Man kanske ska ta med sig en nationaldags-sup till sadelkammaren ikväll som omväxling mot allt godis
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Är oförändrat här med. Mjälken droppar men hon verkar pigg förövrigt. Hon går in och ut ur stallet väldigt ofta idag. Ute 15 min, inne 15 min-verkar inte veta vad hon själv vill...

Inga fler förvärkar efter i morse... Ringde vet idag och frågade hur långt det är kvar när de har förvärkar. Kunde vara väldigt olika-i värsta fall två veckor fast då brukade de inte ha vit mjölk i ljuverna men det hade hänt... Hoppas fölisen kommer innan.

Får skura benen ikväll igen-de är så kletiga och så fastnad smutsen i det kletiga...
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Undrar varför mitt sto ska vara ovanlig :eek: Förvärkar 27,29 o 30/5 jag var helt säker på att hon tänkte föla,vit mjölk sen 29.e och på den vägen är det :devil:
Antikroppsnivån enl.refraktometern är nu bara på 11,tur att jag redan beställt plasma och nu är det ju jour.vet i några dagar så varför inte passa på att föda nu :angel:

Jag är tröööööött och less,det kanske är dags för lite földans igen :idea: eller vad tror ni andra ?

det känns som om alla får föl utom jag och flera av dom har tom fått innan 330 dagar och nu är jag JÄTTE avundsjuk
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hej!

Lugnt i stallet, hon står och vilar sig ( har mkt gaser i magen men det har hon haft i flera dagar).

Tycker hennes temp pendlar hela tiden.
Från att ha haft:
morgon temp på mellan 37.0-37.3
kvälstemp på mellan 37,4-37,8

hon har nu idag 37.3 hela dagen... så liten skillnad så tror inte det är något tecken, vad tror ni?

Jag har inte följt detta forumet så länge så vet ni hur länge det vanligaste är att de ha förvärkar?
 
Sv: Väntans Tider - del 3

På din verkar det ju hända något iaf., min står fortfarande med blaskig färg på "mjölken". Juvret ser likadant ut som det gjort senaste veckan.

Under natten ligger hon och sover ett par gånger under natten, kliar svansen, bara står och glor. Äter inte lika mycket hö under natten som vanligt. Andas tungt när hon ligger ner.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Hej igen!

Nu har Gerba haft yttligare en omgång med värkar. Hon ligger ner en stund och tittar mot magen och stånkar. Sedan reser hon sig och går direkt ut och betar en stund. Gick in igen och skrapar nu lite emellan åt med hovarna.

Vågar knappt gå där i från. Sitter utanför stallet i solen och läser en bok så jag inte stör.
 
Sv: Väntans Tider - del 3

Så spännande det börjar bli. Gissar att du blir först av oss att bli stolt mormor:laugh:. Håller tummarna för att allt går bra för er. Jag har bara kollat min ett par gånger på dagen och då har allt varit lugnt, hon står mest och sover utmed en husvägg i skuggan. Hoppas hon håller på att vila upp sig inför natten så hon kan klämma ut en liten fölis. Hon får dock vänta tills efter midnatt för jag ska ut och jaga vildsvin ikväll och kommer inte till stallet förrän vid tolv-tiden inatt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 211
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 950
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 431
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 397
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp