Bukefalos 28 år!

värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

prince77

Vet inte vart jag ska lägga tråden riktigt men hur mkt kan man få ut om man slaktar en stor d-ponny av smäckrare modell?
 
Sv: värde av slakthäst

Hej!
Jag slaktade en travare förra veckan. Den var ca 158 cm hög. Fick avräkningen i går. Den slaktade vikten var ca 288 kg och man får ca 6,45/kg. Min utbetalning var på ca 1800:- + moms, så slutsumman blev ca 2300:-
Hälsningar Ragnhild
 
Sv: värde av slakthäst

Ja inte blir det några stora pengar men om du jämför med en kostnad på runt 4000 för avlivning +destruktion så är ju skillnaden ganska stor.
PL
 
Sv: värde av slakthäst

Det låter som om du är desperat efter pengar??? Är det inte en vän du ska ta bort? Och varför skall den tas bort? Hur kan tänka på pengar isåna lägen?
 
Sv: värde av slakthäst

Är du inte momsredovisningsskyldig får du ingen moms heller.
 
Sv: värde av slakthäst

Varför inte, om jag måste ta bort en häst så är det inte nödvändigt för hästens skull att göra det på det dyraste sättet, den ekonomiska smällen blir ofta tillräckligt stor ändå!
PL
 
Sv: värde av slakthäst

Joda, det er greit nok - jeg er for slakt, men jeg er ikke for at man skal være så sykelig opptatt av pengene man får for slakten :-s (Kjenner til mange her i Norge som er det..)
 
Sv: värde av slakthäst

Nä. nu undrar jag vem som har rätt? :confused:
Varför skulle det betalas ut momspengar till en privatperson?
 
Sv: värde av slakthäst

herregud säger jag bara.. att man ens kan få för sig att fråga en sån sak.... :crazy:
 
Sv: värde av slakthäst

ja du tyvärr är pengar en stor del av min verksamhet. och nej det är ingen "vän" på det sättet, det är en handelshäst och jag hyser inga sånna känslor för att jag ska kremera och dalta som jag kanske hade gjort med mina privata hästar.
Varför undrar du?
 
Sv: värde av slakthäst

Linabebis skrev:
Det låter som om du är desperat efter pengar???
Är man i desperat behov av pengar väljer man väl Italienexport i stället för slakt i Sverige?! Ger kanske uppemot 5000 för en D-ponny! Kör man den till Danmark eller Holland får man förmodligen ännu mer...
 
Sv: värde av slakthäst

ja i danmark skulle jag kunna få 7000kr från "skrothandlarn" men jag väljer hellre att antingen låta hästen gå på slakt dit jag själv kör den eller så blir kraken kvar hemma hos mig.
 
Sv: värde av slakthäst

Även om du inte är företagare med momsskyldighet betalar du moms och får utbetalningar med moms. Medär momsplikt är du skyldig att separera moms (in och utgående) från bruttopriser. Allt du betalar är momsbelagt och som företagare redovisar du denna skatt separat.
 
Sv: värde av slakthäst

ja det undrar jag med vad är det för fel på den? går den inte att sälja? någon kanske köper den för mer pengar än du kan få på slakt och kommer att till skillnad från dej älska den. hur gammal är den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
851
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 345
Senast: iNHALE
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
277
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp