Världscupsfinalerna

Känner verkligen när jag ser intervjuerna hur stolt jag är över att vi har Peder och Henrik i toppen av världseliten. :) :heart Som vanligt pratar Peder om de små sakerna och justeringar han gjort med sadel och tömkörning. Själv gillar jag verkligen tömkörning och ser hur mycket bra det kan göra för en hästs träning då blir man ju lite glad att även de i toppen pratar om det. :)
 
Men det är så töntigt att rida runt och vifta med hjälmen... Att han ens tog på sig den och knäppte hakbandet innan han hoppade upp. Såg inte Peder så noga på ärevarvet men verkade som att han hade sin på?

Men förutom det. Väldigt trevlig prispall! Och jag har höga förväntningar på OS nu 😁
 
Jag och sambon hade datenight. På en hyfsad restaurang. Jag hoppades att dom sista ryttarna skulle gå mellan förrätten och huvudrätten. Nejdå. Mitt i Peders runda kom huvudrätten och den mycket artiga servitören undrade vad vi tittade på och började prata om att Storbritannien (antar att han kom därifrån) hade varit riktigt duktiga på hoppning tidigare. 😅 Kände att jag inte riktigt hade tid JUST DÅ att prata om det 😁🤭
 
Henrik var verkligen mer tom än lycklig på intervjun efter. Älskar hur öppen han är med känslor... Och den sista rundan var verkligen nervös. Han har nog rätt i att den omhoppningen i torsdags var lite väl tufft riden. Som kommentetatorn på fel tv sa- I ve seen them smoother !
Men etta alla dagar. Fantastiskt!
 
Det är klart att det är precis så det fungerar!

Ok så inom hoppning är "hästens missnöje" bara en styrkefråga ? Hmm Men inte i dressyren ?

Den största skillnaden är ju att i hoppning sker mkt av träningen och utbildningen på tävling medan man i dressyren mest tränar hemma.
I hoppning och fälttävlan framförallt måste hästarna få km i kroppen om dom ska bli uthålliga och utveckla stamina i kroppen. Att hoppa flera så stora rundor går ju bara att göra på tävling..
Dressyrhästarna rids hemma och sen gör man första starten i svår klass. Funkar ju inte riktigt i hoppning.

Därför ser man många sämre ritter med mkt rivningar osv. Finns ingen andra tävlingar än mästerskap och nationshoppningar att göra det på helt enkelt

Nu såg jag inte den aktuella ritten utan såg bara dom 5 sista ryttarna. Men tungor ut och tjafs har ju tex Peder kämpat med i åratal på Charlie. Nu är hästen stark nog men det beror ju oxå på att Ebba har haft den själv såpass länge att det tagit sådan tid. Tror han var runt 10 när Peder fick honom.
 
Den största skillnaden är ju att i hoppning sker mkt av träningen och utbildningen på tävling medan man i dressyren mest tränar hemma.
I hoppning och fälttävlan framförallt måste hästarna få km i kroppen om dom ska bli uthålliga och utveckla stamina i kroppen. Att hoppa flera så stora rundor går ju bara att göra på tävling..
Dressyrhästarna rids hemma och sen gör man första starten i svår klass. Funkar ju inte riktigt i hoppning.

Därför ser man många sämre ritter med mkt rivningar osv. Finns ingen andra tävlingar än mästerskap och nationshoppningar att göra det på helt enkelt

Nu såg jag inte den aktuella ritten utan såg bara dom 5 sista ryttarna. Men tungor ut och tjafs har ju tex Peder kämpat med i åratal på Charlie. Nu är hästen stark nog men det beror ju oxå på att Ebba har haft den själv såpass länge att det tagit sådan tid. Tror han var runt 10 när Peder fick honom.
12 var han tom.

Jag skiljer också på dålig ridning där man sliter och drar i hästen till skillnad från en stilla hand som hjälper hästen hålla ihop ramen men där hästen drar för att den vill iväg, inte orkar hålla ihop.

Scott Brash förtjänar inte att buntas ihop med de dåliga ryttare som ger sina hästar taskiga rundor.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 261
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 132
Senast: Hajfisk
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 892
Senast: Fetaost
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp