Bukefalos 28 år!

Värma barnmat 2 gr?

Mirre

Trådstartare
Gjorde ordning en burk åt Isak nyss men tydligen var han inte hungrig.
Så nu har jag värmt en hel burk helt i onödan för han vägrar äta.
Kan man spara det till i morgon?
 
Sv: Värma barnmat 2 gr?

Om du inte har matat honom direkt ur burken så kan du spara den. Man ska aldrig spara mat som man stoppat en sked i som innan har varit i munnen. Saliven påverkar maten och bakterier kommer i burken och kan växa.
 
Sv: Värma barnmat 2 gr?

Egentligen är det inte bra men se till att värma upp det ordentligt bara så att alla eventuella bakterier dör. Det ska bli riktigt, riktigt varmt.
/tips från kocken ;)
 
Sv: Värma barnmat 2 gr?

Jag hade nog inte chansat. Vill inte äta en matlåda som varit värmd två gånger jag heller.
 
Sv: Värma barnmat 2 gr?

Jag sparar aldrig uppvärmd mat, vare sig till mig själv eller andra.
 
Sv: Värma barnmat 2 gr?

Om din kille inte är hungrig just då, spara det till lite senare på kvällen och ge då. Det brukar jag göra!
Om den har svårt att äta en hel burk, ta bara upp lite grann och låt den äta det och sedan öka succesivt. Ge sedan fruktpuré som efterrätt och beröm för att den lilla har ätit så duktigt. Visa tallriken osv! Den får en positiv upplevelse då! Det funkar för lilltösen!
Inte för mycket i början med burkmaten! Till en början kanske det räcker med 50 g tillsammans med bröstmjölk.
Värm inte en hel burk ifall du är osäker på barnet äter upp eller inte!
Men låt absolut barnet inte äta direkt ur burken utan maten ska vara på tallrik. Barnet är väl ingen gammal skogshuggare heller! Det enda lilltösen äter ur dess förpackning är de mosade fruktplastburkarna man kan köpa! Sådana äter hon som mellis! Men jag är noga att berömma henne hela tiden när hon äter duktigt!
Om tex en familj gör ordning mycket mat, så kan man ju ha resterna som matlåda under resten av vecka. Annars är det ju slöseri på dyr mat.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 244
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp